Gå till innehåll

Byta andelar/procent och bli skattskyldig?


Cyntax

Recommended Posts

Eskilsson utslagen – vann en slant ändå tack vare specialsamarbete med vinnaren i Omaha-SM. ”Vi brukar byta...”.

 

Jag funderade lite på om Eskilssons vinst kan bli beskattad? Han har inte vunnit pengarna själv. Är det en gåva? (Gåvor är skattefria.) Kan man se bytet som en investering och dom där 9000 kronorna ska kapitalbeskattas?

 

Så måste det ju vara. Samma måste det vara med stejking (jag liknar det vid stejking), den som stejkar en vinnare gör en kapitalplacering, 30% skatt.

 

Eller hur?

 

Men hur mycket var bytet, 5%, värt? Vad var inköpet?

9000 kr - (inköpet * 5%) = underlag för beskattning * 30% = skatt ???

 

Detta även om spelet var i EU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Ken Lennaards dust med skatteverket hävdade Ken att han genom deal med andra bara behöll 30% av vinstsumman. Skatteverket köpte inte detta utan menade att Ken var skatteskyldig för hela summan.

 

Detsamma måste väl gälla här? Eller skatteverket beskattar både den som vinner (om vinsten är beskattningsbar) och den som sen har del av vinsten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle det isåfall vara möjligt att göra avdrag för förluster?
Jo?
I Ken Lennaards dust med skatteverket hävdade Ken att han genom deal med andra bara behöll 30% av vinstsumman. Skatteverket köpte inte detta utan menade att Ken var skatteskyldig för hela summan.

 

Detsamma måste väl gälla här? Eller skatteverket beskattar både den som vinner (om vinsten är beskattningsbar) och den som sen har del av vinsten?

Men om jag förstått Kens problem korrekt så var det för spel i USA?

Jävligt knepigt, måste fundera lite. Skulle vara kul att se argumentationen från Ken/skattejuristen och SKV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast om nu poker är lotteri, kan inte fler än en person spela på "samma lott"? Om två personer tippar varsitt megasystem i stryktips och sen byter % med varandra, skulle den eventuella %-vinsten också vara beskattningsbar?
Haha nu blir vi snurriga. Det skulle betyda att spelbolag som kiosker kör så ska spelarna beskattas? Bra argument! Fan jag blir tokig... skulle ha blivit nå annat än skattejurist istället. :roll:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Ken Lennaards dust med skatteverket hävdade Ken att han genom deal med andra bara behöll 30% av vinstsumman. Skatteverket köpte inte detta utan menade att Ken var skatteskyldig för hela summan.

 

Detsamma måste väl gälla här? Eller skatteverket beskattar både den som vinner (om vinsten är beskattningsbar) och den som sen har del av vinsten?

 

Den totala vinstsumman ska ju förhoppningsvis endast beskattas en gång. För att undvika möjligheter till skattefiffel ("jag har bytt bort 99% av min vinst") så borde ju % delas efter att summan har beskattas.

 

Problemet som Cyntax tar upp är ju det omvända. Norinder ska ju inte skatta för sin vinst men frågan är vad Eskilsson ska göra? Har han fått pengarna genom lotterivinst eller genom en investering?

 

Frågan kan ju då uppstå vad han har gjort för investering? Inga penga antar jag, han bör ju inte kunna göra avdrag för något eftersom han inte har satsat något utom en väldigt eventuell del av egen vinst.

 

Kluriga frågor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo?Men om jag förstått Kens problem korrekt så var det för spel i USA?

Jävligt knepigt, måste fundera lite. Skulle vara kul att se argumentationen från Ken/skattejuristen och SKV.

 

Den ena turnering spelades i London och den andre i Las Vegas men arrangören var registrerad utanför EU därav skatt. Hur som helst så om Eskilsson ska skatta för sin andel så bör även de som haft andel i Kens vinst skatta och då blir det dubbel skatt för samma pengar. Vilket kanske inte skatteverket har nåt emot. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så bör även de som haft andel i Kens vinst skatta och då blir det dubbel skatt för samma pengar. Vilket kanske inte skatteverket har nåt emot.

__________________

 

Alla som hade andel i Kens vinst deklarerade detta (enligt Legato på WSOP) på samma sätt, och en slapp skatt medan resten fick skatta. Med andra ord har skv skattat samma slant flera gånger, och det blir troligen avgörande i det här fallet :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet som Cyntax tar upp är ju det omvända. Norinder ska ju inte skatta för sin vinst men frågan är vad Eskilsson ska göra? Har han fått pengarna genom lotterivinst eller genom en investering?

 

 

Svårt att säga att det inte är en lotterivinst imo, när själva spelet betraktas som lotteri. Man kan ju inte från SKV hävda att det är en "investering" i ena fallet, när det samtidigt ska anses vara lotteri.

 

Det borde ju isf vara mer lotteri för Eskil? :)

 

Det måste ju också vara skillnad på ren stejkning och procentbyte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha nu blir vi snurriga. Det skulle betyda att spelbolag som kiosker kör så ska spelarna beskattas? Bra argument! Fan jag blir tokig... skulle ha blivit nå annat än skattejurist istället. :roll:

 

Är ingen skatt på såna spel, right?

 

OT: Läste pokermagazine för ett par dagar sen, vet inte vilket nummer men tror det var nyaste. Då stod det om... fan kommer inte på namnet.. Christer eller något?

Ialf så pratade han om att han sålde andelar i sitt spel till investerare i Sverige för ett par år sedan.

Men det hade inte varit lönsamt för investerarna pga. att det var skattebelagt.

Så antar att det egentligen är skatt på % köp, men bör väll inte vara några större problem att ta sig runt detta?

 

Edit: Märkte att jag skrev från polarens acc när jag satt på hans dator:)

 

/Häger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga att det inte är en lotterivinst imo, när själva spelet betraktas som lotteri. Man kan ju inte från SKV hävda att det är en "investering" i ena fallet, när det samtidigt ska anses vara lotteri.

 

Det borde ju isf vara mer lotteri för Eskil? :)

 

Det måste ju också vara skillnad på ren stejkning och procentbyte?

 

Ja, inte fan vet jag. Tycker nog också att det skulle kunna räknas som lotteri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla som hade andel i Kens vinst deklarerade detta (enligt Legato på WSOP) på samma sätt, och en slapp skatt medan resten fick skatta. Med andra ord har skv skattat samma slant flera gånger, och det blir troligen avgörande i det här fallet :-)

 

Kunde jag ge mig på. De är inte dumma på skatteverket. Tar betalt två gånger. Med lite tur kanske de får in mer i skatt än vad vinstsumman var. =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...