Gå till innehåll

Regelfråga, flera åker ut i samma hand, vem vann?

Mjukis

Recommended Posts

Detta hände under en turnering som jag var med i.Texas Hold em NL. IRL. Vill veta vad som borde gjorts.

5 spelare kvar.

1. X i chips

2. 500 i chips

3. X i chips

4. 700 i chips

5. 300 i chips

efter floppen går spelare 5 all in. Spelare 2 callar och raisar med all in varpå spelare 4 callar.

spelare 5 tvåpar

spelare 2 par

spelare 4 kåk

Att spelare 4 vinner är ju inte svårt att räkna ut. Men iom att det var en turnering va vi ju tvungna att utse vem av spelare 2 och 5 som kom 4:a resp. 5:a

Skillda åsikter. Den som hade mest chips innan handen (spelare 2) kommer fyra....

Den som har bäst kort oberoende chipsen (spelare 5) kommer fyra...

Delad 4:e 5:e plats eftersom båda åkte ut samtidigt?

Eftersom ingen kunde svara säkert på hur det var så gjorde vi såklart så att de fick splitta på platserna.

Men hur skulle vi gjort enligt reglerna?

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I WSOP i fjol var det en kille som åkte ut på det sättet om jag inte missminner mig. Han hade mindre chips än den som han åkte ut "tillsammans med". Nu pyttsade dock arrangörerna in pengar så han hamnade ITM ändå.

Det är rätt vanligt att folk tror att den med den bästa handen får den högre placeringen men tänker man efter så är det ju logiskt att den med mest pengar kliver upp i och med att det inte finns en inbördes sidepott.

Länk till kommentar

• 4 weeks later...
I WSOP i fjol var det en kille som åkte ut på det sättet om jag inte missminner mig. Han hade mindre chips än den som han åkte ut "tillsammans med". Nu pyttsade dock arrangörerna in pengar så han hamnade ITM ändå.

Det är rätt vanligt att folk tror att den med den bästa handen får den högre placeringen men tänker man efter så är det ju logiskt att den med mest pengar kliver upp i och med att det inte finns en inbördes sidepott.

Denna händelse inträffade på 2 olika bord och som gdaily skrev så delas platsen vid detta tillfälle. Nu skulle dessa två personer delat på sista prisplatsen vilken var värd $10 000 men eftersom att arrangörerna tyckte att det var lite sunkigt att låta dom gå back $5000 trots att de hamnade ITM så bjöd de på $10 000 till...

Har även inträffat i WPT ett avsnitt (shooting stars s1 eller s2) där Chris Moneymaker ser hur shortstacken går all in och får syn av chip leadern. Chris säger då den välkända repliken Unless I have Aces I'm folding tittar ner och hittar JJ. Han frågar då domaren vad som gäller om både han och shortstack skulle busta den här handen och får i svar att Moneymaker skulle komma 2:a och shortstacken 3:a. Då går Moneymaker all in och får syn av chip leadern. Chip leadern vinner och I'ts all over baby.

Där har ni 2 exempel på hur regeln tillämpas, precis så som vår gode vän gdaily beskriver :P Alltså den med mest pengar inte den med bästa handen....

Länk till kommentar