Gå till innehåll

Skriva på anställningskontrakt, sen lämna återbud?


listig

Recommended Posts

Jag har kommit mitt emellan två sommarjobb. Det ena är jag tämligen säker på att få, och ska på onsdag på ett informationsmöte som skall avslutas med att vi skriver anställningskontrakt om allt går väl (om man kan be om att få tänka på saken vet jag inte, men låt oss anta att det inte gillas).

 

Samtidigt har jag eventuellt två andra jobb på gång, som är bättre lämpade och klart intressantare för mig. Problemet är att jag kommer att få reda på hur det går med dessa jobb senare än onsdag, och jag vill naturligtvis inte riskera att sitta utan jobb i sommar genom att tacka nej till det första och sen inte få något av de andra.

 

Så, vad händer om jag skriver på anställningskontraktet för i sommar och sedan, om jag råkar få något av de andra jobben, säger att jag inte kan jobba för den första arbetsgivaren? Detta är väl en form av kontraktsbrott? Vad kan hända om man bryter mot det? Är det olika från kontrakt till kontrakt eller är det centralt reglerat i någon arbetsmarknadslag eller dylikt? Tips på hur jag bör sköta situationen?

 

Ytterst tacksam för svar. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kommit mitt emellan två sommarjobb. Det ena är jag tämligen säker på att få, och ska på onsdag på ett informationsmöte som skall avslutas med att vi skriver anställningskontrakt om allt går väl (om man kan be om att få tänka på saken vet jag inte, men låt oss anta att det inte gillas).

 

Samtidigt har jag eventuellt två andra jobb på gång, som är bättre lämpade och klart intressantare för mig. Problemet är att jag kommer att få reda på hur det går med dessa jobb senare än onsdag, och jag vill naturligtvis inte riskera att sitta utan jobb i sommar genom att tacka nej till det första och sen inte få något av de andra.

 

Så, vad händer om jag skriver på anställningskontraktet för i sommar och sedan, om jag råkar få något av de andra jobben, säger att jag inte kan jobba för den första arbetsgivaren? Detta är väl en form av kontraktsbrott? Vad kan hända om man bryter mot det? Är det olika från kontrakt till kontrakt eller är det centralt reglerat i någon arbetsmarknadslag eller dylikt? Tips på hur jag bör sköta situationen?

 

Ytterst tacksam för svar. :-)

 

 

Kontraktsbrott är inte brottsligt i den meningen att du av det allmänna kan bli ådömd straff eller böter eller dylikt. Däremot kan den andra kontraktsparten (arbetsgivaren) stämma dig i enlighet med skadeståndslagen men endast om han kan visa på en ekonomisk skada preciserad i kronor och öre. Det bör således vara lungt, antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon speciell procedur finns nog inte från arbetsgivaren som de använder sig av. (för att du ska få betala böter= en summa pengar) Jag har gjort liknande två gånger hitills. Fått jobb, skrivit på, fått ett bättre=ge återbud till det första.

Men det har bara handlat om knegarjobb som inte vart speciellt svårt att hitta folk till.

Skulle de(företagen) kräva ersättningar av en massa sommarjobbare som inte kommit ut o lärt sig arbetsmarknaden än hade vi vetat om det.

 

Sommarjobbare brukar dock inte vara svårt att få tag på, genom AF får de en "knegare" på några dagar så det är inget att gråta över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arbetade tidigare som enhetschef inom kommunen. Anställde ett gäng sommarjobbare, och skrev kontrakt, för sommaren 2006. En av dem dök inte upp, precis som du planerar göra, vilket gjorde mig rent ut sagt jävligt förbannad. Så, tänk inte bara på dig själv utan på att du förmodligen sätter din arbetsgivare i en jävla sits. Tycker att det är väldigt, väldigt lågt av dig att göra så här men det är ju ditt eget samvete som du får brottas med.

 

Vad arbetsgivaren kan göra rent konkret? Tja, jag pratade med personalchefen om jag kunde "straffa" den jäkeln på något sätt men det enda vapen vi kunde använda oss av var att hålla inne på två veckors lön. Men killen dök ju inte ens upp första arbetsdagen så det var ju lite döfött. Men, det var ju det sista sommarjobbet/vikariatet som den snubben fick i vår verksamhet, det är ett som var säkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arbetade tidigare som enhetschef inom kommunen. Anställde ett gäng sommarjobbare, och skrev kontrakt, för sommaren 2006. En av dem dök inte upp, precis som du planerar göra, vilket gjorde mig rent ut sagt jävligt förbannad. Så, tänk inte bara på dig själv utan på att du förmodligen sätter din arbetsgivare i en jävla sits. Tycker att det är väldigt, väldigt lågt av dig att göra så här men det är ju ditt eget samvete som du får brottas med.

 

Vad arbetsgivaren kan göra rent konkret? Tja, jag pratade med personalchefen om jag kunde "straffa" den jäkeln på något sätt men det enda vapen vi kunde använda oss av var att hålla inne på två veckors lön. Men killen dök ju inte ens upp första arbetsdagen så det var ju lite döfött. Men, det var ju det sista sommarjobbet/vikariatet som den snubben fick i vår verksamhet, det är ett som var säkert.

 

 

Fast detta verkar vara två helt olika fall..

 

Ditt fall: Sommarjobbaren dök inte upp till jobbet, som denne skrivit på att denne skulle göra, utan att ha meddelat nånting annat.

 

TS fall: Skriva på ett kontrakt och ev. tacka nej inom nån vecka.

 

 

Men mitt tips är:

Var ärlig mot första jobbet.. berätta hur det ligger till. Samtidigt som du är lika ärlig mot de andra jobben. Berätta även för dem hur det ligger till. Vet de om att du verkligen vill jobba där, och de vill ha dig, så bör de kanske fundera lite snabbare på om du ska få kontrakt eller ej..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast detta verkar vara två helt olika fall..

 

Ditt fall: Sommarjobbaren dök inte upp till jobbet, som denne skrivit på att denne skulle göra, utan att ha meddelat nånting annat.

 

TS fall: Skriva på ett kontrakt och ev. tacka nej inom nån vecka.

 

 

Men mitt tips är:

Var ärlig mot första jobbet.. berätta hur det ligger till. Samtidigt som du är lika ärlig mot de andra jobben. Berätta även för dem hur det ligger till. Vet de om att du verkligen vill jobba där, och de vill ha dig, så bör de kanske fundera lite snabbare på om du ska få kontrakt eller ej..

Sure, överreagerade väl lite. Fallen ter sig annorlunda eftersom vi inte vet vilken tidsram OP pratar om. För i anställningens syfte så spelar det ingen roll att arbetet faktiskt inte har påbörjats än. Han skriver på ett kontrakt där han förbinder sig att hyra ut sin arbetskapacitet under en given tidsram, därav är det lik förbenat kontraktbrott även om arbetet i sig inte har satt igång.

 

I övrigt håller jag med dig. Var ärlig mot arbetsgivaren, det tjänar alla på i längden. Jag vet inte, men min moral hade inte tillåtit mig att signa ett kontrakt, fullt medveten om att jag tänker bryta det om ett bättre tillfälle dyker upp. Här hoppas jag verkligen inte att jag är ensam i min tankegång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En av dem dök inte upp, precis som du planerar göra, vilket gjorde mig rent ut sagt jävligt förbannad.

Heh, jag har inte planerat någonting. Jag skriver här för att få kloka råd på hur jag bör hantera situationen.

 

Så, tänk inte bara på dig själv utan på att du förmodligen sätter din arbetsgivare i en jävla sits.

Det ska i detta fall inte vara något problem då det är ett okvalificerat jobb dit det är lätt att hitta arbetskraft samt att de åtminstone kommer ha en månad på sig att hitta en ev ersättare till mig.

 

Tack för svaren, allesammans. Kanske är det klokt att vara helt ärlig, men det vore ju rätt tråkigt för arbetsgivaren att ge jobb till mig som har andra jobb högre prioriterade. Att folk rätt ofta värderar något annat jobb högre än det de redan har är rätt uppenbart, men det är ju en annan sak att säga det rakt i arbetsgivarens ansikte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kommit mitt emellan två sommarjobb. Det ena är jag tämligen säker på att få, och ska på onsdag på ett informationsmöte som skall avslutas med att vi skriver anställningskontrakt om allt går väl (om man kan be om att få tänka på saken vet jag inte, men låt oss anta att det inte gillas).

 

Samtidigt har jag eventuellt två andra jobb på gång, som är bättre lämpade och klart intressantare för mig. Problemet är att jag kommer att få reda på hur det går med dessa jobb senare än onsdag, och jag vill naturligtvis inte riskera att sitta utan jobb i sommar genom att tacka nej till det första och sen inte få något av de andra.

 

Så, vad händer om jag skriver på anställningskontraktet för i sommar och sedan, om jag råkar få något av de andra jobben, säger att jag inte kan jobba för den första arbetsgivaren? Detta är väl en form av kontraktsbrott? Vad kan hända om man bryter mot det? Är det olika från kontrakt till kontrakt eller är det centralt reglerat i någon arbetsmarknadslag eller dylikt? Tips på hur jag bör sköta situationen?

 

Ytterst tacksam för svar. :-)

 

Det är klart att du kan få tänketid. Ett kontrakt läser man i lugn och ro hemma först, om man vill och det kan man säga att man har för vana att göra också.

En formalitet bara. Jobbet gillar man såklart i diplomatisk anda.

Fråga vart du skall skicka kontraktet t ex, sedan väntar du precis så länge som du behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...