eurythmech Postad 15 April , 2008 Rapport Postad 15 April , 2008 De cyklade = korrekt. Dom cyklade = fel. Min dom är att dom väsentligt oftare är fel än de. Vad menar du att felet består i? Du menar att jag ska ta dig på allvar i språkliga sammanhang? Citera
Kontextus Postad 15 April , 2008 Rapport Postad 15 April , 2008 Du menar att jag ska ta dig på allvar i språkliga sammanhang? Ja.. ursäkta men jag hittade ingen argumentation? Citera
Bisox Postad 15 April , 2008 Rapport Postad 15 April , 2008 Vad menar du att felet består i? Att dom använt genitivapostrof vilket man inte gör på svenska. Ola's ska vara Olas. Citera
Kontextus Postad 15 April , 2008 Rapport Postad 15 April , 2008 Att dom använt genitivapostrof vilket man inte gör på svenska.Ola's ska vara Olas. Allright, nu uppfattade jag var det rörde sig om. Såg först det krångliga ordet mest som en akademisk knepighet Citera
eurythmech Postad 15 April , 2008 Rapport Postad 15 April , 2008 Funderade inte ens över att folk kanske inte vet vad en apostrof eller en genitivform är. Där ser man. Citera
devalanteriel Postad 15 April , 2008 Författare Rapport Postad 15 April , 2008 Iofs kan man använda genetivapostrof i vissa undantagsfall efter namn på s, x och z... men det är något utdaterat. Vanligt förekommande i böcker som är mer än ett halvt sekel gamla iaf. Citera
Joeduck Postad 15 April , 2008 Rapport Postad 15 April , 2008 Det var ett av det roligaste jag har läst i forumet. Hmm..grindat hela natten? Citera
MikeTime Postad 15 April , 2008 Rapport Postad 15 April , 2008 Vad menar du att felet består i? Om man skriver meningen "Softish´s nya nick på pf är xxxxxxxxx." så är det det lilla strecket mellan h och s som Eury avser. Citera
devalanteriel Postad 15 April , 2008 Författare Rapport Postad 15 April , 2008 Nej, det är det inte; eury avser apostrofer, inte akuta accenter. Citera
Pey Postad 15 April , 2008 Rapport Postad 15 April , 2008 Hur bra kändes det där devalanteriel? Citera
greywolf Postad 15 April , 2008 Rapport Postad 15 April , 2008 sär skrivningar är accepterat nu mera. engelska låneord kan man böja hur fan man vill och särskrivning har vi lånat över på ett lite osnyggt sätt. Även dom och dej,mej och sej är accepterat och. inte är accepterat är språkpolisande/OT klagande på dom istället för de/dem på forum. Det är lixom inte direct formellt o nödvändigt me att skriva korrekt. Även förkortningar som ja(g) me(d) är ok lr istället för eller osv... Citera
eurythmech Postad 15 April , 2008 Rapport Postad 15 April , 2008 Var fan är särskrivningar accepterat? Citera
greywolf Postad 15 April , 2008 Rapport Postad 15 April , 2008 Var fan är särskrivningar accepterat? i mitt huvud. Citera
devalanteriel Postad 15 April , 2008 Författare Rapport Postad 15 April , 2008 Ditt huvud är Lunarstorm? Citera
MikeTime Postad 16 April , 2008 Rapport Postad 16 April , 2008 Nej, det är det inte; eury avser apostrofer, inte akuta accenter. Lägg ner Dev. Det är ett apostrofgenitiv, ingen akut accent. Citera
eyedol Postad 16 April , 2008 Rapport Postad 16 April , 2008 Stör mig på folk som inte börjar mening med stor bokstav. Citera
Matfrid Postad 16 April , 2008 Rapport Postad 16 April , 2008 Stör mig på folk som inte börjar mening med stor bokstav. din mening saknar början Citera
pastapesto Postad 16 April , 2008 Rapport Postad 16 April , 2008 Lägg ner Dev. Det är ett apostrofgenitiv, ingen akut accent. Hur ser i så fall en akut accent ut? Citera
TotalFarsa Postad 16 April , 2008 Rapport Postad 16 April , 2008 Min erfarenhet är att personer som använder sig av ord som sej, mej, dej, ja, me är de som presterade riktigt lågt i grundskolan. Det är möjligt att ungdomar, med sitt internetz, tycker att det är ett accepterat skriftspråk men jag hoppas att det är en övergående fas. Hur svårt är det egentligen att lägga en extra sekund på sin text och ta bort de grövsta stavfelen? Citera
MikeTime Postad 16 April , 2008 Rapport Postad 16 April , 2008 Hur ser i så fall en akut accent ut? Orkar inte förklara för dig och du orkar uppenbarligen inte leta upp en förklaring så här kommer ett citat från Wikipedia: I svenskan förekommer akut accent i lånord och anger placering av tryckaccent och brukar vanligen också innebära att den accentuerade vokalens stavelse, som alltså har huvudtryck, har lång vokal. Den särskiljer därmed ord i språket som annars skulle få likadan stavning, till exempel idé och ide liksom armén och armen Citera
pastapesto Postad 16 April , 2008 Rapport Postad 16 April , 2008 Tack för citatet även om jag redan kände till det. Jag borde skrivit vad jag menade istället. Du har använt en akut accent istället för en apostrof. Du vet att det är två olika tecken va? En akut accent blir inte en apostrof bara för att man placerar det mellan två bokstäver. Mike's Mike´s Citera
eurythmech Postad 16 April , 2008 Rapport Postad 16 April , 2008 Så du stör dig på det menar du? Det kan ju vara lite irriterande. Inte lika illa som när folk försöker uttrycka sig genom att kort och gott säga "men orka", men ändå. Orkar inte förklara för dig och du orkar uppenbarligen inte leta upp en förklaring så här kommer ett citat från Wikipedia: Hade wikipedia information om hur de olika tecknen såg ut? I sådana fall kanske du kan kolla upp vad följande tecken heter? ' ´ ` Citera
Recommended Posts