Kontextus Postad 14 April , 2008 Författare Rapport Postad 14 April , 2008 Ni får stava hur ni vill, men jag undrar varför så många i detta forum skriver 'dem' hela tiden. Jag har inte sett det någon annanstans. Exempel: "Jag blir utdragen hela tiden. Dem är bajsfittor!" Jag vet inte om det är dialektalt eller någon ny trend, men reagerar det gör jag. Ja det är verkligen den värsta språkformen. Vissa kan stava ypperligt i övrigt men så infinner sig detta dem istället för det rätta "de" (dom cyklade tillsammans är också fel för det stavas fortfarande de!). "Jag gav dem kritik för dålig stavning" är dock helt korrekt Citera
TotalFarsa Postad 14 April , 2008 Rapport Postad 14 April , 2008 Ja det är verkligen den värsta språkformen. Vissa kan stava ypperligt i övrigt men så infinner sig detta dem istället för det rätta "de" (dom cyklade tillsammans är också fel för det stavas fortfarande de!). "Jag gav dem en utskällning för dålig stavning" är dock helt korrekt Kräks lite i munnen varje gång jag ser någon skriva "dem" när de egentligen menar "de". Varför inte bara scripta pf så att "dem" automagiskt blir till "de" när man postar. Kan ni scripta till affelänkar för part[y]poker och Be[t]fair så är väl det här en piss i havet Citera
Kontextus Postad 14 April , 2008 Författare Rapport Postad 14 April , 2008 Stolt Allgemeine SS 1943: Ich bin ein sprauchenpolizei Citera
gdaily Postad 14 April , 2008 Rapport Postad 14 April , 2008 Kräks lite i munnen varje gång jag ser någon skriva "dem" när de egentligen menar "de". Varför inte bara scripta pf så att "dem" automagiskt blir till "de" när man postar. Kan ni scripta till affelänkar för part[y]poker och Be[t]fair så är väl det här en piss i havet Men då blir det fel för alla som skriver rätt "dem" ju? Skulle väl vara rättare att ändra både "de" och "dem" till "dom" Citera
TotalFarsa Postad 14 April , 2008 Rapport Postad 14 April , 2008 Men då blir det fel för alla som skriver rätt "dem" ju? Skulle väl vara rättare att ändra både "de" och "dem" till "dom" I stand corrected Citera
Gahlster Postad 14 April , 2008 Rapport Postad 14 April , 2008 Ja det är verkligen den värsta språkformen. Vissa kan stava ypperligt i övrigt men så infinner sig detta dem istället för det rätta "de" (dom cyklade tillsammans är också fel för det stavas fortfarande de!). "Jag gav dem kritik för dålig stavning" är dock helt korrekt Jag håller med om att läsa dem dem dem när det uppenbarligen ska vara de de de i en text så kräks man lite i munnen. Nu till problemet, jag kan inte reglerna själv när det ska vara de och när det ska vara dem! Jag har bara en känsla, men så fort det är några tveksamheter så safar jag med talspråket dom. Skulle jättegärna vilja veta reglerna kring detta och vädjar till alla att hjälpa mig. Detta är ju verkligen en brist hos mig själv som jag ogillar! Sen får ni väl ha lite överseende om det blir ett eller annat fel i början men då tycker jag ni ska språkpolisa i PM! Citera
Kontextus Postad 14 April , 2008 Författare Rapport Postad 14 April , 2008 Men då blir det fel för alla som skriver rätt "dem" ju? Skulle väl vara rättare att ändra både "de" och "dem" till "dom" Men ordet dom har bara med domslut att göra för i övrigt handlar det om felaktig stavning. Citera
TotalFarsa Postad 14 April , 2008 Rapport Postad 14 April , 2008 Men ordet dom har bara med domslut att göra för i övrigt handlar det om felaktig stavning.Men å andra sidan så behöver man ju inte hälla blekmedel i ögonen efter att någon har använt "dom" istället för "dem" Citera
gdaily Postad 14 April , 2008 Rapport Postad 14 April , 2008 Jag tycker det är ganska praktiskt: Folk som inte vet skillnaden mellan "de" och "dem" behöver jag inte ta på allvar i några som helst andra diskussioner. Citera
honest99 Postad 14 April , 2008 Rapport Postad 14 April , 2008 Hur har jag lyckats missa den här tråden. Genial! Varför är det svårt att skilja på "var" och "vart"? Det heter "ett" slags! "ju" följs av "destu". Kanske kan man ha en språktråd, som det är tillåtet att länka till, vid grova missar. Vore bra för mig som sakta men säkert förlorar min svenska. Citera
Snabelguy Postad 14 April , 2008 Rapport Postad 14 April , 2008 Skrever du så bra skelv då?! Ja. Citera
Snabelguy Postad 14 April , 2008 Rapport Postad 14 April , 2008 Hur har jag lyckats missa den här tråden. Genial! Varför är det svårt att skilja på "var" och "vart"? Det heter "ett" slags! "ju" följs av "destu". Kanske kan man ha en språktråd, som det är tillåtet att länka till, vid grova missar. Vore bra för mig som sakta men säkert förlorar min svenska. desto Citera
Matfrid Postad 14 April , 2008 Rapport Postad 14 April , 2008 Jag håller med om att läsa dem dem dem när det uppenbarligen ska vara de de de i en text så kräks man lite i munnen. Nu till problemet, jag kan inte reglerna själv när det ska vara de och när det ska vara dem! Jag har bara en känsla, men så fort det är några tveksamheter så safar jag med talspråket dom. Skulle jättegärna vilja veta reglerna kring detta och vädjar till alla att hjälpa mig. Detta är ju verkligen en brist hos mig själv som jag ogillar! Sen får ni väl ha lite överseende om det blir ett eller annat fel i början men då tycker jag ni ska språkpolisa i PM! Jag brukar se det så här: språk är levande, så de som pratar om 'rätt' och 'fel' har missförstått någonting väsentligt. Ofta tror de också att 'reglerna' finns i böcker i grammatik, och jag kan lova att inga bäbisar läser dessa regler innan de börjar tala. Men även om jag tycker att man ska strunta i alla 'regler' så återstår en undran över vad detta användande av 'dem' kommer ifrån, och när det - för de som använder det - passar respektive inte passar. Används det i talspråk på samma sätt som skrivet? Citera
Jennez Postad 14 April , 2008 Rapport Postad 14 April , 2008 Jag brukar se det så här: språk är levande, så de som pratar om 'rätt' och 'fel' har missförstått någonting väsentligt. Ofta tror de också att 'reglerna' finns i böcker i grammatik, och jag kan lova att inga bäbisar läser dessa regler innan de börjar tala. Men även om jag tycker att man ska strunta i alla 'regler' så återstår en undran över vad detta användande av 'dem' kommer ifrån, och när det - för de som använder det - passar respektive inte passar. Används det i talspråk på samma sätt som skrivet? Usch! Här blöder min ögon. Vad i hela helvetet - bäbisar??? Var fan kommer denna äckliga stavning och framförallt uttalet ifrån? Bebis eller möjligtvis baby kan jag godta men bäbis? Låter som ngt en fyraåring säger... "Ge mig smöjknijven så ska ja' bje en smöjgås till bäbisen". Citera
Saint_Bjorn Postad 14 April , 2008 Rapport Postad 14 April , 2008 Skulle jättegärna vilja veta reglerna kring detta och vädjar till alla att hjälpa mig. Detta är ju verkligen en brist hos mig själv som jag ogillar! Sen får ni väl ha lite överseende om det blir ett eller annat fel i början men då tycker jag ni ska språkpolisa i PM! Säg det som inte har diskuterats på pf... http://pokerforum.nu/forum/off-topic/28484-alla-dessa-dem.html Citera
Kontextus Postad 14 April , 2008 Författare Rapport Postad 14 April , 2008 Usch! Här blöder min ögon. Vad i hela helvetet - bäbisar??? Var fan kommer denna äckliga stavning och framförallt uttalet ifrån? Bebis eller möjligtvis baby kan jag godta men bäbis? Låter som ngt en fyraåring säger... "Ge mig smöjknijven så ska ja' bje en smöjgås till bäbisen". Min mormor brukade säga att det inte heter bebis utan bebi . Ett vanligt fenomen förutom "dem" är att särskriva två stavelser som hör ihop. T ex Språk polis eller rätt skrivning. Det är typ bara i engelskan man får särskriva ju jö! (sea battle, fist fight o s v). Citera
Kontextus Postad 14 April , 2008 Författare Rapport Postad 14 April , 2008 "bebis" låter förjävligt. Nästan alla säger bäbis (uttalat) om ett spädbarn man inte har en personlig relation till. Om det däremot är en släktings spädbarn så brukar man säga typ "hennes bäbi" (uttalat). Lite samma sak är det med ordet käring där man lägger till ett r om det är en tant man ogillar Citera
Jennez Postad 14 April , 2008 Rapport Postad 14 April , 2008 "bebis" låter förjävligt. Till skillnad från bäbis? Nej fy fan, ju mer jag tänker på det desto mer äcklad blir jag av ordet "bääääbis". Citera
Jennez Postad 14 April , 2008 Rapport Postad 14 April , 2008 Nästan alla säger bäbis (uttalat) om ett spädbarn man inte har en personlig relation till. Om det däremot är en släktings spädbarn så brukar man säga typ "hennes bäbi" (uttalat). Lite samma sak är det med ordet käring där man lägger till ett r om det är en tant man ogillar Nästan alla? I helvete heller. Jag hör det relativt sällan och då bara yttrat av individer som kan misstänkas ha någon form av bokstavsdiagnos i bagaget. Citera
Juggler Postad 14 April , 2008 Rapport Postad 14 April , 2008 Fortsätt här: http://pokerforum.nu/forum/off-topic/46581-sprakpolistraden.html Citera
Recommended Posts