Gå till innehåll

Viktminskningstråden inför sommaren 2008.


mrfiskman

Recommended Posts

Nja, stämmer verkligen det där när syftet är förbränning? Vill man att energin ska tas från fläskdepån så är väl det bästa att inte vara nytankad? Det är iaf vad jag läst/hört.

 

Sant, det tas från fettet om du går en morgonpromenad. Men dessa två scenarion är likvärdiga:

 

1. Du går en morgonpromenad och bränner 300kcal. Sen äter du en frukost och sätter dig vid datorn. Frukosten förvandlas till fett.

 

2. Du äter frukosten. Sen går du ut på en promenad och bränner 300kcal av de kolhydrater du har i kroppen. Resten förvandlas till fett.

 

Principen är enkel: Om du gör dig av med mer energi än du får i dig så går du ner i vikt. Allt annat skulle bryta mot grundläggande fysiska lagar. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 143
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Sant, det tas från fettet om du går en morgonpromenad. Men dessa två scenarion är likvärdiga:

 

1. Du går en morgonpromenad och bränner 300kcal. Sen äter du en frukost och sätter dig vid datorn. Frukosten förvandlas till fett.

 

2. Du äter frukosten. Sen går du ut på en promenad och bränner 300kcal av de kolhydrater du har i kroppen. Resten förvandlas till fett.

 

Principen är enkel: Om du gör dig av med mer energi än du får i dig så går du ner i vikt. Allt annat skulle bryta mot grundläggande fysiska lagar. :P

Om du vet vad du talar om så ger jag mig och tackar och tar emot. :-) Men jag undrar ändå: i scenario 1 förbränner du fett medan du i scenario 2 förbränner energi som ännu inte bildat fett, och de 300 kalorierna kommer du sannolikt bränna innan de hunnit bildas till fett. Rätt eller fel? Knepet med viktminskning är väl att få igång en förbränning av just fettet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vet vad du talar om så ger jag mig och tackar och tar emot. :-) Men jag undrar ändå: i scenario 1 förbränner du fett medan du i scenario 2 förbränner energi som ännu inte bildat fett, och de 300 kalorierna kommer du sannolikt bränna innan de hunnit bildas till fett. Rätt eller fel? Knepet med viktminskning är väl att få igång en förbränning av just fettet?

 

Den enda relevanta skillnaden mellan fett och kolhydrater är att kolhydrater går snabbare för kroppen att förbränna, så kolhydrater behövs om man ska styrketräna eller jogga. Om kalorierna från fettet ändå skulle förbrännas i mitt första scenario 1, så förbrännas istället fett i scenario 2.

 

Dvs man behöver inte promenera för att bränna fett. Om du bränner dina kolhydrater med en promenad efter frukost och sätter dig vid datorn, så kommer energin som krävs för den aktiviteten att tas från fettet.

 

Sedan, innan nån påpekar det, så kan man givetvis inte förbränna kolhydraterna från frukosten genom att direkt efteråt ta en promenad. Det tar timmar för kroppen att tillgodose sig med energin från en måltid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 Det är marginellt.

2 Det är skadligt på urinvägssystemet.

3 Det är helt falskt. Du förstår inte att det är skillda saker även om det du säger delvis är korrekt.

4 Det vet man inte. Forskarna är oense.

 

Angående bananer har du dock rätt.

 

5 Det är är också bullshit. Det krävs längre perioder av ökat kcal intag för att motverka att kroppen går in i det så kallade svältstadiet. Mao kan det vara bra att äta lite mer någon vecka för att sedan gå på dieten igen. Å du, du gick inte upp några 3 kg förutom i fantasin. Möjligtvis led du av akut vätskebrist men det är något annat.

 

1: Lite kort och oprecis kommentar, kan du utveckla?

2: På vilket sätt?

3: Det är helt falskt men delvis korrekt? Bestäm dig.

4: Det jag skrev är det som delgivits mig av personer som läst väldigt mycket forskarrapporter och jobbat länge inom friskvård. Därför väljer jag att tro på det tills någon kan lägga fram starka bevis för att det är osäkert.

5: I så fall är det väldigt underligt att jag stog på status quo under ca två månader när det gäller vikten, men började gå ner när det enda jag ändrade var att lägga till en "ätardag".

 

jag citerar det här så ingen ska behöva läsa hela stycket innan dom fattar att du saknar verklighetsuppfattning.

 

...och alla som lyfter mer än 70 kg i bänkpress tar steroider. Kanske dumt att uttala sig om något du faktiskt inte har nån aning om?

 

Ni är båda välkomna att komma och studera mig nån gång om jag skulle göra samma sak igen. Visst, min våg kanske var ur funktion och råkade visa en skillnad från lördag till söndag på 3 kilo, och sen en nedåtgående trend under resten av veckan till nästa lördag. I så fall tar jag tillbaka mitt uttalande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slitit med altanen sedan fredag förmiddag och äntligen är den klar :-D

 

Altanen i halvfärdigt skick

 

Har inte fått upp nån bild än på den färdiga altanen men man ser ju iaf hur stor den blir. Räknar på runt 100-110 kvm.

 

Så, käket har vart lite svajjigt i helgen eftersom vi jobbat hårt. Eller som en polare uttryckte det tidigare "Fredde, working hard or hardly working" :mrgreen:

 

Avslutade med en kebabpizza ikväll men det är jag fan värd. Salladslunch resteb av veckan :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

...och alla som lyfter mer än 70 kg i bänkpress tar steroider. Kanske dumt att uttala sig om något du faktiskt inte har nån aning om?

 

Ni är båda välkomna att komma och studera mig nån gång om jag skulle göra samma sak igen. Visst, min våg kanske var ur funktion och råkade visa en skillnad från lördag till söndag på 3 kilo, och sen en nedåtgående trend under resten av veckan till nästa lördag. I så fall tar jag tillbaka mitt uttalande.

 

ah jag förstår jag hittade en bild på dig när du äter frukost på lördager:

 

big_burger.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat:

Ursprungligen postat av psykologen

Börjar tokträna och dieta i morgon. Målet är att gå ned typ 16 pannor initialt.

 

Käkade precis min sista pizza på ett tag.

 

//

 

Någon tokträning blev det inte. För mycket snöslask och tokförkylning satte stop vilket reulterade i endast två korta promenader.

 

Dieten gick hyvsatt bra trots två glasspaket och 150 g chocklad, bacon osv. Många mackor blev det.

 

Mina två vågar slutade på - 1,0 -1,4 kg.

 

//

 

Kunde inte träna speciellt mycket på grund av influensa men tog en Kan Jang kur och blev bättre så jag körde lördag, söndag. Dieten gick hyvsatt.

 

Ned 0,9 kg, totalt - 2,3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursprungligen postat av psykologen

Börjar tokträna och dieta i morgon. Målet är att gå ned typ 16 pannor initialt.

 

Käkade precis min sista pizza på ett tag.

 

//

 

Någon tokträning blev det inte. För mycket snöslask och tokförkylning satte stop vilket reulterade i endast två korta promenader.

 

Dieten gick hyvsatt bra trots två glasspaket och 150 g chocklad, bacon osv. Många mackor blev det.

 

Mina två vågar slutade på - 1,0 -1,4 kg.

 

//

 

Kunde inte träna speciellt mycket på grund av influensa men tog en Kan Jang kur och blev bättre så jag körde lördag, söndag. Dieten gick hyvsatt.

 

Ned 0,9 kg, totalt - 2,3.

 

//

 

Hmm, dieten gick hyvsatt men jag ökade energiintaget då jag börjat träna ganska mycket.

 

Igår vägde jag 7 hk mindre än idag så jag tror att lördagen svullande fyllde på glykogendepåer med ökad vattenhamstring som följd. Jag har en våg som kan mäta vattenivå men den är generellt helt fucked upp. På den väger jag 2 kg mindre idag är på min andra digitalvåg som jag litar mer på...

 

Det blir till att öka träningsnivån och minska energiintaget nu.

 

Upp 0,4, totalt -1,9.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, efter en flygande start så har min viljestyrka tappat avsevärt i kraft.

 

Säger som Brad Pitt i Vänner "My two worst enemies are Rachel and complex carbohydrates" :-P

 

Men det går åt rätt håll om än inte så snabbt som jag hoppats på. Tre kilo mindre tjock och ett bälteshål gladare ser jag med tillförsikt på framtiden.

 

GooOOoo PF Fat-Camp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, efter relativt strikt fysisk fostran i kombination med stringent kosthållning ligger jag numera på 76,6 kg, dvs ned 4,9 kg sedan start.

 

Är ganska nöjd med det efter en ganska "slow start". Det ser nu rimligt ut att nå 75 kg till Stockholm Marathon och kanske tom att 74 kg är möjligt. Vill ju vara så lätt som möjligt när jag släpar mig runt 4,2 mil...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar tokträna och dieta i morgon. Målet är att gå ned typ 16 pannor initialt.

 

Käkade precis min sista pizza på ett tag.

 

//

 

Någon tokträning blev det inte. För mycket snöslask och tokförkylning satte stop vilket reulterade i endast två korta promenader.

 

Dieten gick hyvsatt bra trots två glasspaket och 150 g chocklad, bacon osv. Många mackor blev det.

 

Mina två vågar slutade på - 1,0 -1,4 kg.

 

//

 

Kunde inte träna speciellt mycket på grund av influensa men tog en Kan Jang kur och blev bättre så jag körde lördag, söndag. Dieten gick hyvsatt.

 

Ned 0,9 kg, totalt - 2,3.

 

//

 

Hmm, dieten gick hyvsatt men jag ökade energiintaget då jag börjat träna ganska mycket.

 

Igår vägde jag 7 hk mindre än idag så jag tror att lördagen svullande fyllde på glykogendepåer med ökad vattenhamstring som följd. Jag har en våg som kan mäta vattenivå men den är generellt helt fucked upp. På den väger jag 2 kg mindre idag är på min andra digitalvåg som jag litar mer på...

 

Det blir till att öka träningsnivån och minska energiintaget nu.

 

Upp 0,4, totalt -1,9.

 

//

 

Dieten har gått hyvsatt och träningen sådär. För mycket nattlig poker i kombination med att jag testar nya maträtter som tyvärr är ganska kcalstinna medför viss lagg.

 

Ned 0,6, totalt -2,5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 kg minus från 88,3 till 83 blankt med lite jävlar annama. ;-)

 

Sortera Stigande - Sortera Fallande (7 dagar fram 30 bak) (14 dagar fram 30 bak) (21 dagar fram 30 bak) (7 dagar fram 14 bak) (14 dagar fram 14 bak) (21 dagar fram 14 bak) (7 dagar fram 7 bak) (14 dagar fram 7 bak) (21 dagar fram 7 bak) (Senaste 30 dagarna) (Senaste 60 dagarna) (Senaste 90 dagarna) (Senaste 365 dagarna) 2008 (Alla dagar) (Ange datum...) (Alla träningstyper) (Välj flera...) Snabb gång Trappmaskin -

(Alla minuter) (Intervall...) (Alla intens.) (Välj flera...) 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 -

(Alla dist) (Intervall...)

(Alla beskrivningar) (Som innehåller...) (Som börjar med...) (Som slutar med...) (Beskrivning saknas)

2008-04-08 Trappmaskin 45min, 6,04 km Jobbgymmet

2008-04-09 Snabb gång 81min, 8,09 km Lunsenskogen

2008-04-10 Snabb gång 79min, 8,16 km Lunsenskogen

2008-04-16 Trappmaskin 45min, 6,14 km Jobbgymmet

2008-04-17 Trappmaskin 45min, 6,19 km Jobbgymmet

2008-04-21 Trappmaskin 45min, 6,13 km jobbgymmet

2008-04-22 Trappmaskin 45min, 6,14 km Jobbgymmet

2008-04-23 Snabb gång 89min, 8,52 km Lunsenskogen

2008-04-28 Snabb gång 155min, 14,19 km Lunsenskogen

2008-04-29 Snabb gång 84min, 8,05 km Lunsenskogen

2008-05-01 Trappmaskin 45min, 6,2 km Jobbgymmet

2008-05-02 Trappmaskin 45min, 5,7 km Jobbgymmet

2008-05-04 Trappmaskin 45min, 6,39 km Jobbgymmet

2008-05-05 Trappmaskin 45min, 5,7 km Jobbgymmet

14 pass 893 min 101,64 km

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men shit pommes, kan du bli mer svensson?
:lol:

 

Om du kallar kategoriserar min dricka-öl-på-i-solnedgången-altan under Svenssonliv så får det väl vara så

 

Här kommer jag iaf att trivas under många somrar framöver, sittandes med min sambo i matchande träningsoveraller idogt sparandes till vår husvagn som jag f.ö vill bli begravd i tillsammans med min golden retriever Manne.

 

[on topic]

Fortfarande tjock förresten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag är stolt över att inte vara händig. Lagar du mat istället för att äta ute också?

 

OnT: Jenez har tagit ett steg mot lägre vikt. Såg mig själv på poker.se-tv och insåg (än en gång) hur tjock jag faktiskt är. Jag har nu slutat dricka. Tallinn blev aningen för mycket för mig. Sade till mig själv att inte dricka ett par dagar där men misslyckades. I min bok är det starka indikationer på problem eller början till det. Jag har nu varit nykter i tio dagar (inkl. valborg). Viktminskningen får man förhoppningsvis på köpet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är stolt över att inte vara händig. Lagar du mat istället för att äta ute också?
50/50 skulle jag väl vilja säga. Husmanskost ftw. Och händig skulle jag nog inte vilja kalla mig. Men jag är rätt säker på att jag har bra koll på vad som ger mig livskvalité. Och dit räknar jag en big @ss-altan ;-) Vad säger du själv?

 

OnT: Jenez har tagit ett steg mot lägre vikt. Såg mig själv på poker.se-tv och insåg (än en gång) hur tjock jag faktiskt är. Jag har nu slutat dricka. Tallinn blev aningen för mycket för mig. Sade till mig själv att inte dricka ett par dagar där men misslyckades. I min bok är det starka indikationer på problem eller början till det. Jag har nu varit nykter i tio dagar (inkl. valborg). Viktminskningen får man förhoppningsvis på köpet.
På god väg att bli:homer_simpson.jpg

eller?

 

*edit* konstigt, bilden hamnar fel trots att det ser rätt ut i post-funktionen. jaja...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är som Homer nu men på väg (förhoppningsvis) till ett bättre leverne.

 

Livskvalitet för mig är att äga saker som kräver så lite underhåll som möjligt. Tyckte att det var jobbigt att olja in utemöblerna häromsistens. Trähus och/eller altan går fetbort. Har inte tid att bygga en altan, jag har fullt upp med att bygga upp ett kriminellt imperium i GTA IV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är stolt över att inte vara händig. Lagar du mat istället för att äta ute också?

 

OnT: Jenez har tagit ett steg mot lägre vikt. Såg mig själv på poker.se-tv och insåg (än en gång) hur tjock jag faktiskt är. Jag har nu slutat dricka. Tallinn blev aningen för mycket för mig. Sade till mig själv att inte dricka ett par dagar där men misslyckades. I min bok är det starka indikationer på problem eller början till det. Jag har nu varit nykter i tio dagar (inkl. valborg). Viktminskningen får man förhoppningsvis på köpet.

 

Så jävla fet var du inte Jennez. Jag var tvungen att kolla programmet.

Jämfört med average skåning, var du närmast anorektisk.

Dessutom var du bra rent verbalt.

Sånt väger över eventuellt tjocksmockeri...:-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jävla fet var du inte Jennez. Jag var tvungen att kolla programmet.

Jämfört med average skåning, var du närmast anorektisk.

Dessutom var du bra rent verbalt.

Sånt väger över eventuellt tjocksmockeri...:-D

 

Man tackar, man tackar. Lite nervös var jag allt. Eller nervös var jag nog inte, känner både Ola och Helena väldigt bra (hidden brag!). Tänkte mycket på vad jag sa eller rättare sagt INTE skulle säga för att chefen inte skulle bli sur. Var tvungen att tänka på alla formuleringar vilket gjorde att jag svamlade en hel del medan jag samtidigt försökte tänka ut ett informativt svar som inte avslöjade några direkta siffror.

Tittarna märker det nog inte men i en sekvens är jag helt ute och cyklar.

 

Jag hade dessutom strategiskt nog valt en svart t-shirt i syfte att dölja kaggen. 100 pannor skåning, vilket faktiskt är 6 kg mindre än för ett halvår sedan. I den här takten når jag idealvikten 2011. Lagom tempo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...