Gå till innehåll

Skulle du läsa den här bloggen om den ej fanns på PF utan som fristående?  

164 medlemmar har röstat

1. 1. Skulle du läsa den här bloggen om den ej fanns på PF utan som fristående?

• Ja.
      31
    • Nej.
      133

Recommended Posts

Postad
OS, Invigningen äger rum den Åttonde Augusti (8/8/08). Åtta är en lyckligt siffra i Kina, (Låter/uttalas ungefär som ordet för rik)

Till de övriga frågorna återkommer jag när jag har funderat lite :)

Ok, tack! :)

Att undvika Kina på lång sikt är nog ett smart drag, det är miljön i Kina som får betala den otroliga ekonomiska utvecklingen just nu. Det kineserna inte fattat är att räkningen för detta kommer senare, och den blir dyr, riktigt dyr...

Finns jordbruksområden som har så mycket tungmetaller sina jordbruksprodukter att de inte får säljas i västerländska länder. Befolkningen i industristäderna som får sin energi från kol (och det är många) har börjat få samma sjukdomssymptom vi hade under 1800-talet i samband med vår industrialisering. När det är dags att åtgärda dessa problem så är det ekonomiska undret Kina ett minne blott.

jag är lite inne på samma banor faktiskt, dock vet jag inget om åkrar och miljön därnere men kan tänka mig något sånt, och det känns som att det går för snabbt helt enkelt och att det efter OS kan gå ganska dåligt ett tag, däremot tror jag de håller masken fram till och under OS.

I övrigt så blir det nog rätt händelsefattigt i början/under denna vecka efter fredagens överreaktion så jag funderar på att spela igenom en HeroesIV kampanj för att ha något att göra ifall vädret sviker.

HerrDaniel jäkeln åker ju till cypern idag , jag är INTE avundsjuk alls :(:shock:

Edit: Nya futurama filmen ute! Var läser du här för?

• Svars 686
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad
När det är dags att åtgärda dessa problem så är det ekonomiska undret Kina ett minne blott.

/Patfor

Håller med i princip, men det kommer fortfarande finnas väldigt billig arbetskraft och väldigt mycket av den sorten (vilket iofs inte är helt relaterat till ekonomisk tillväxt men ändå i viss mån) även när det här problemet aktualliserar sig...

Postad
Håller med i princip, men det kommer fortfarande finnas väldigt billig arbetskraft och väldigt mycket av den sorten (vilket iofs inte är helt relaterat till ekonomisk tillväxt men ändå i viss mån) även när det här problemet aktualliserar sig...

Dock stiger lönerna i kina väldigt fort just nu så det är faktiskt en del företag som faktiskt börjat outsourca från kina till billigare länder, och troligen kommer det fortsätta såhär vilket kommer betyda att vi kommer importera högre inflation från de.

Postad

Hej Djens!

Jag brukar inte titta in här i din dagbok men tänkte att jag skulle göra ett litet undantag. :lol: Du verkar ju ha någorlunda bra kolla på investeringar.

Jag tänker köpa fonder och håller på att skaffa mig lite kött på benen, frågar här och söker runt lite på andra ställen. Letar fonder och tittar på en tidsrymd kanske 10 år, är det vettigt att köpa nu och vilken typ av fond passar? Jag är inte ute efter att göra det enorma klippet utan mer ute efter balanserat risktagande som inte kräver alltför mycket översyn och aktivitet från min sida.

Har du några goda råd om hur jag ska gå till väga och var jag ska börja? Lättast att bara prata med någon på banken? (swedbank) Om jag frågat på fel ställe så kan du väl ge mej tips om var jag ska fråga.

Postad

Skulle företagen få välja skulle varenda jävla arbetare vara från Kina/bangladesh/Indien. Eller varför inte civilingenjörerna också.

De är högre utbildade än oss.

De kostar en tiondel och är fan så mkt mer hungriga på framgång än oss.

Postad
Dock stiger lönerna i kina väldigt fort just nu så det är faktiskt en del företag som faktiskt börjat outsourca från kina till billigare länder, och troligen kommer det fortsätta såhär vilket kommer betyda att vi kommer importera högre inflation från de.

Lönerna borde också fortsätta stiga eftersom Kina snart kommer att få betala för sin one-child policy. Om jag minns rätt så toppar befolkingen om ca 7 år.

...their power is increasing as labour has begun to dry up since 2004, mainly as a result of China's one-child policy, which has left a dearth of teenagers seeking employment.

Källa

Så Kina blir intressant framgent.

Själv så sitter jag nästan helt likvid, förrutom en mindre position i XACT BEAR som jag har som långsiktig "investering" sedan i höstas.

Måste erkänna att jag saknar vettiga ideer för min trading. En bear-market är j_vligt svår att handla på om man vanligtvis bara köper lite aktier, som man stoppar i byrålådan och glömmer bort.

Postad
Skulle företagen få välja skulle varenda jävla arbetare vara från Kina/bangladesh/Indien. Eller varför inte civilingenjörerna också.

Sker redan inom ex databranschen. Indien och Sri Lanka är stora på det här, samma eller bättre utbildning som vi och känner till både den österländska och västerländska världen, vi är redan efter...

Kina har väl inte så välutbildad arbetskraft sett till hela befolkningen, dock så räcker det ju med att 1% av befolkningen läser på universitet så motsvarar det ju mer än hela Sveriges befolkning. Tänk om då bara den 1% smartaste delen av befolkningen läser på universiteten, tanken svindlar jämfört med Sverige där halva befolkningen läser på högskola/universitet.

/Patfor

Postad
Hej Djens!

Jag brukar inte titta in här i din dagbok men tänkte att jag skulle göra ett litet undantag. :lol: Du verkar ju ha någorlunda bra kolla på investeringar.

Jag tänker köpa fonder och håller på att skaffa mig lite kött på benen, frågar här och söker runt lite på andra ställen. Letar fonder och tittar på en tidsrymd kanske 10 år, är det vettigt att köpa nu och vilken typ av fond passar? Jag är inte ute efter att göra det enorma klippet utan mer ute efter balanserat risktagande som inte kräver alltför mycket översyn och aktivitet från min sida.

Har du några goda råd om hur jag ska gå till väga och var jag ska börja? Lättast att bara prata med någon på banken? (swedbank) Om jag frågat på fel ställe så kan du väl ge mej tips om var jag ska fråga.

Svenska analytiker anställda av banker är totalt värdelösa. Så jag skulle inte ens köpa enligt de även om jag fick betalt för det. De kan ibland fungera som kontraindikatorer, om ens det.

Som exempel kan du jämföra en indexfond med svenska analytikers köp/sälj råd. analytikerna säger åt dig att köpa på toppen och att sälja på bottnen i princip.

Jag säger: Följ tillväxten!

Jag gav tips på en sida innan att investera inom Cleantech, B(razil)R(ussia)I(india)C(hina) och Ukraina om/NÄR du ska köpa fonder.

Notera att ovan inte är en Köprekommendation just nu utan i framtiden.

Den enda rekommendationen jag ger just nu är:

Investera i inversa ETF:er ifall vi går under bottnen som vi hade i jan/mars i de stora amerikanska indexen.

Indiska civ.ing och ekonomer etc ses som bland de bästa i världen har jag faktiskt för mig.

Måste erkänna att jag saknar vettiga ideer för min trading. En bear-market är j_vligt svår att handla på om man vanligtvis bara köper lite aktier, som man stoppar i byrålådan och glömmer bort.

Bättre att ligga likvid då, kommer ju finfina köplägen lite då och då.

Det här är(en lite gammal) bild från husguden Teun om hur en bearmarket brukar se ut:

1032.jpg

Notera också hur GLI börjat peka nedåt igen --> Sälj det mesta cykliska.

http://www.marketwatch.com/quotes/GLI

notera den dagliga slakten i cleantech (Sol) sektorn, jag vet ärligt talat inte vad som händer där, förutom att solenergi aktier är extremt volatila och går ner rejält när marknaden får panik.

I övrigt hade jag inget att göra så jag har plöjt igenom den här listan,

okej, inte alla, men 60% av bolagen varav jag snappade upp 15-20 som jag ska titta vidare på under veckan och varav 3 stycken är idéer som jag verkligen gillar.

http://www.renewableenergystocks.com/Companies/RenewableEnergy/stock_list.asp

Det tog bara från 15:10-nu.

Postad
Indiska civ.ing och ekonomer etc ses som bland de bästa i världen har jag faktiskt för mig.

Tack för tipsen! Försöker ta till mig så mycket som möjligt från alla håll.

Angående indiska (eller från det området) civ. ing. så säger mina personliga erfarenheter tvärt emot. Pluggade tillsammans med en massa utbytesstudenter och rent generellt så höll de inte samma klass som de svenska studenterna (F på Chalmers). Men detta är bara en persons erfarenhet. ;-)

Att de däremot är mer hungriga och motiverade håller jag med om. Svenskars enda motivation är... ja jag vet faktiskt inte riktigt. Ingenting på samma plan som att ta sig ur fattigdom iaf.

Postad
Sker redan inom ex databranschen. Indien och Sri Lanka är stora på det här, samma eller bättre utbildning som vi och känner till både den österländska och västerländska världen, vi är redan efter...

Kina har väl inte så välutbildad arbetskraft sett till hela befolkningen, dock så räcker det ju med att 1% av befolkningen läser på universitet så motsvarar det ju mer än hela Sveriges befolkning. Tänk om då bara den 1% smartaste delen av befolkningen läser på universiteten, tanken svindlar jämfört med Sverige där halva befolkningen läser på högskola/universitet.

/Patfor

Ja. såg någonstans på forumet att någon tipsade om Fredrik Härén's föreläsningar/seminarium.

Mkt bra imo. Han belyser exakt de sakerna vi talar om.

Postad

Ok, lite personliga reflektioner angående Kina som investeringsobjekt.

Först av allt så tycker jag att vi ska klara ut ett normalt misstag. Det stora säljargumentet för Emerging markets är att de har en mkt högre tillväxt än den industraliserade världen, vilket brukar lyftas fram som ett argument för att deras aktiebörser kommer stiga i samma takt. Detta är dock inte sant utan tvärtom så har stabila företag med hög direktavkastning tenderat att ha en högre avkastning.

För en bättre förklaring( och längre) se artiklarna: "Låt dig inte luras av hög tillväxt", "Tro inte på tillväxtlögnen" på http://www.morningstar.se

Är man lite mer "hardcore", går man direkt till källan, ABN Amro och London Business School:s ”Global Investment Returns 2008”

Ok, specifikt Kina då. Personligen tror jag att Kina kommer att få svårt att hålla samma hög tillväxttakt som tidigare.

1. Inflationen, Jag pratade med en bekant som arbetar med kinesiska leverantörer i pärldeltat (Stora ekonomiska zonen vid Hong Kong, den andra stora ekonomiska zonen ligger vid Shanghai) och flera av hans leverantörer hade klagat över att lönerarna hade dubblats på två år. Problemet är också att kinesiska företag är vana vid att ha tillgång till billig arbetskraft och har inte samma tradition av rationaliseringar som i västvärlden.

2. Miljön

3. Den bild av Kina som ett ekonomiskt under vi har i västvärlden tar inte hänsyn till de gigantiska klyftor som finns i landet. Kustprovinserna börjar bli utvecklade och växer väldigt kraftigt, medan de indre delarna i vissa fall inte har utvecklats alls sedan "To Be Rich Is Glorious"-talet (Startskottet för Kinas ekonomiska omvandling). Dessa klyftor kan bli ett problem, jag har för mig att det finns cirka 300 miljoner bönder som lever på omkring 1-3 USD per dag i Kina.

4. Den nuvarande kommunistiska regeringen kan ha en moralisk rätt till att leda Kina så länge de kan levererar en stabil ekonomisk tillväxt, fall de inte klarar av det, kommer det bli problem och ett inte lika fullt stabilt Kina.

5. När man säger att anledning till att västerländska bolag lägger sin produktion i Kina är den billiga arbetskraften missar man oftast en poäng. Utan en politisk säkerhet/ rule of law spelar billig arbetskraft ingen roll. Den positiva särbehandling som utländska MNC har haft tidiagre har förändrats. En annan sak är att Kina utan någon förvarning stoppad alla möjligheter till Business-visum, och längre visum. Detta kan ses som ett mindre problem men det tyder på att Kinas hållning mot utländska MNC:s kommer att hårdna.

Dessutom finns det många svårigheter med att investera i Kina på ett bra sätt som utlänning, orkar det inte nu men om intresse finns kan jag fixa det senare.

Djens, jag vet att du läser Macro man:s blog, och jag undrar hur du tolkar hans senaste post?

MVH,

Postad

Angående kina...så verkar ju trenden där vara stigande....

Via Calculated Risk:

shanghai.jpg

Det där ser inte ut som om det är på väg att vända i första taget och min tanke är att invänta en bounce uppåt (Som kommer anytime nu tror jag, om 1350 håller) för att sedan positionera mig med 10% av portföljen för fortsatt nergång i kina. Notera att nästa stöd inte ligger förrän vid 1325 området, Så det är en rejäl (2%ish snabbt) nergång till att vänta ifall detta stöd inte håller.

Notera hur det inte finns några stöd alls knappt under 3000 nivån så om den faller så är det verkligen fritt fall i typ 30%.

Jag håller på och utvecklar en teknik/formel för stöd/motståndstrade för tillfället också som verkar fungera ganska bra för att minimera förluster. Jag ska testa den på några hundra trades och om den fungerar är det ett idiotsäkert sätt för vemsomhelst att tjäna bra pengar.

Angående indiska (eller från det området) civ. ing. så säger mina personliga erfarenheter tvärt emot. Pluggade tillsammans med en massa utbytesstudenter och rent generellt så höll de inte samma klass som de svenska studenterna (F på Chalmers). Men detta är bara en persons erfarenhet.

Att de däremot är mer hungriga och motiverade håller jag med om. Svenskars enda motivation är... ja jag vet faktiskt inte riktigt. Ingenting på samma plan som att ta sig ur fattigdom iaf.

Jag tolkade lite inlägg ifrån finansblogg som så, samt som du säger att deras motivation verkar vara riktigt stark och jag tror att en indisk arbetare är mer "lojal" än en svensk. Lojal kanske inte är rätt ord, missförstå mig rätt.

Detta är dock inte sant utan tvärtom så har stabila företag med hög direktavkastning tenderat att ha en högre avkastning.

Ge mig ett exempel på företag utanför cleantechsidan som slagit kina de senaste 5 åren? :-)

(Vi räknar såklart ifrån toppen för att göra det extra svårt :-D ).

Och jag håller med dig i praktiken i allt om kina, jag vill inte ha mina pengar där förutom i korta positioner. När OS är borta också och inte kan dra landet...

Förhoppningsvis får vi en rejäl börskrasch i alla länder.

Kommer inte att hända..men om så kommer det ju komma all världens vackra köplägen och ett bra tillfälle att bygga en framtida förmögenhet.

Postad

Hur orkar ni ? seriöst... flytta hela jevla dagboken bort from pokerforum? kanske öppna " aktieforum " ? O_O där ni kan leka smartare än den andra, och viseversa... att ni har mage o dunka in cash och sitta på era feta arslen och dra in pengar på att barn/ungdomar sliter i kina för usel lön, klart som fan lönerna ska dubblas, trippeldubblas, fyrdubblas.. etc etc.. etc etc erfdgdfgdfgdfg idiotiska jevla slipsnissar, klipp er och skaffa ett riktigt jobb.. i produktion på ett företag kanske? fyfan för aktiebögar alltså... och ja, har haft finfint besök av slipsbögar på jobbet, gnäller att vi inte " jobbar " tillräckligt hårt, men vafan.. stor risk att dem skulle kunna göra det bättre, kan ju fan inte ens gå nere på golvet utan att dom ska halka till och skriva en tillbudsrapport liksom... jevla pack dedär, skjutas på plats vore fan inte helt fel lösning. ( Tveksam till och posta detta, haha ).. men whatafuck, lever bara en gång!

Postad
Massa text.

Bitter?

Jag har jobbat på en industri jag med men valde att spela poker då det gav mycket pengar för lite arbete. Nu är jag trött på poker så då tradar jag som också ger mycket pengar för lite (kroppsligt) arbete och som samtidigt är stimulerande för huvudet.

Ser heller inte att vi försöker vara bättre än den ena, vi försöker "lägga pussel" som ska leda fram till bra investeringar så vi kommer tjäna pengar, och ingen har väl sagt att vi inte vill att kina ska få lägre löner?

Jag tycker mer det låter som att du är väldigt bitter på ditt eget liv och hittar saker att klaga på för sakens skull. Förstår inte riktigt detta utbrott mot folk som lever på att trada, menmen, det där inlägget "made my day" :D så att säga så jag tycker absolut det ska stå kvar.

Jag citerar dig t.om. så du inte kan radera det själv:

Hur orkar ni ? seriöst... flytta hela jevla dagboken bort from pokerforum? kanske öppna " aktieforum " ? O_O där ni kan leka smartare än den andra, och viseversa... att ni har mage o dunka in cash och sitta på era feta arslen och dra in pengar på att barn/ungdomar sliter i kina för usel lön, klart som fan lönerna ska dubblas, trippeldubblas, fyrdubblas.. etc etc.. etc etc erfdgdfgdfgdfg idiotiska jevla slipsnissar, klipp er och skaffa ett riktigt jobb.. i produktion på ett företag kanske? fyfan för aktiebögar alltså... och ja, har haft finfint besök av slipsbögar på jobbet, gnäller att vi inte " jobbar " tillräckligt hårt, men vafan.. stor risk att dem skulle kunna göra det bättre, kan ju fan inte ens gå nere på golvet utan att dom ska halka till och skriva en tillbudsrapport liksom... jevla pack dedär, skjutas på plats vore fan inte helt fel lösning. ( Tveksam till och posta detta, haha ).. men whatafuck, lever bara en gång!
Postad

haha =) klart som fan jag inte tänker radera det. Dunka ju fram det för jag tycker ni är feta arslen som borde klippa er och skaffa ett riktigt jobb :) njaa, är inte direkt bitter med mitt liv, snarare mer förbannad att ni sitter och gnatar på ett pokerforum om aktier som ni vore några jevla ... ja gud vet vad :) flytta hela aktieskiten från sidan eller börja skriv om poker, tycker första sidorna i denna dagbok är riktigt kanon så, dags o dunka in en poker session här! gogo djens

Postad

Ja för de får säkert högre lön av sina inhemska företag.

Vi ska skita i att handla med dem tills de blir rika.

Moment22 deluxe ftw. Tänk längre än vad din hjärna tror ditt doublé hjärta kräver plz

Postad
haha =) klart som fan jag inte tänker radera det. Dunka ju fram det för jag tycker ni är feta arslen som borde klippa er och skaffa ett riktigt jobb :) njaa, är inte direkt bitter med mitt liv, snarare mer förbannad att ni sitter och gnatar på ett pokerforum om aktier som ni vore några jevla ... ja gud vet vad :) flytta hela aktieskiten från sidan eller börja skriv om poker, tycker första sidorna i denna dagbok är riktigt kanon så, dags o dunka in en poker session här! gogo djens

:-D

Är det någon som känner igen de här argumenten?

Kan man göra en sticky eller något...typ:

"Ja, det har redan klagat 10 personer på att dagboken inte handlar om poker, ställ er i kö samt håll klaffen"

Att min feta röv på min 69/179 kropp sitter på en stol och diskuterar som om jag vore intresserad ser jag inte som ett problem! ;)

Som du kan läsa några sidor tillbaka så var det uppenbarligen ett antal personer som var intresserade att läsa om detta. Om det sen går på nerverna på folk som dig...tjaa, då får man sig ett gott leende iaf :-D

Postad
:-D

Är det någon som känner igen de här argumenten?

Kan man göra en sticky eller något...typ:

"Ja, det har redan klagat 10 personer på att dagboken inte handlar om poker, ställ er i kö samt håll klaffen"

Att min feta röv på min 69/179 kropp sitter på en stol och diskuterar som om jag vore intresserad ser jag inte som ett problem! ;)

Som du kan läsa några sidor tillbaka så var det uppenbarligen ett antal personer som var intresserade att läsa om detta. Om det sen går på nerverna på folk som dig...tjaa, då får man sig ett gott leende iaf :-D

Du har mognat Jens! Så ska gnällisar tas, bra jobbat!

/Patfor

Postad

Djens, kanske inte bara syftar på ditt fula arsle, finns väl fler aktienissbögar som smyger runt här fast inte skriver?

Nog om gnällandet nu ^_^ enda man vill e att du ska börja skriva om poker och mindre aktier? annars kan du ju ta ditt " smala " arsle och dra här ifrån? -_-v menar absolut inte att jag vill att du ska byta site eller så, hehe... aja.. fusssball nuu!! sehr gut!!

Postad
Djens, kanske inte bara syftar på ditt fula arsle, finns väl fler aktienissbögar som smyger runt här fast inte skriver?

Nog om gnällandet nu ^_^ enda man vill e att du ska börja skriva om poker och mindre aktier? annars kan du ju ta ditt " smala " arsle och dra här ifrån? -_-v menar absolut inte att jag vill att du ska byta site eller så, hehe... aja.. fusssball nuu!! sehr gut!!

du behöver nog inte läsa. D verkar vara en väldigt bra person med livsglädje i övrigt

Postad

Nu kan jag inte ett skit om aktier, men om man inte vill läsa om folk som börshandlar får man väl bara strunta i det. Sen att du blir bitter över att folk som handlar aktier tjänar pengar och borde "skjutas på plats" kanske du borde flytta till klasskampforum.nu och flytta bitterheten dit.

Din vän

Jesus Kristus

• Skapa nytt...