Gå till innehåll

Djens daytradardagbok.


Djens

Skulle du läsa den här bloggen om den ej fanns på PF utan som fristående?  

164 medlemmar har röstat

  1. 1. Skulle du läsa den här bloggen om den ej fanns på PF utan som fristående?

    • Ja.
      31
    • Nej.
      133


Recommended Posts

Menade inte göra dig upprörd och ber om ursäkt om du fick intrycket att jag drygade mig - kanske var det så att du kände igen dig själv i sättet jag skrev.

Din resonemang om AT fungerar för att du tjänar pengar är ju lika som killen på flashback som hävdar att hans martingale funkar för att han aldrig byter färg. Folk på marknaden jämför TA med de som spekulerar med hjälp av stjänorna - som ett stort skämt. Du kommer också förstå detta med tiden. "Beviset" är ju att det inte finns någon riktigt framgågnsrik förvaltare som använder TA utan den existerar enbart för naiva investerare.

 

Ang EMH är det ju en helt akademisk teori utan grund. Fama själv har sagt att den semistarka formen saknar emperisk bevis. Som de flesta ekonomiska teorier saknar den verklighetsförankring - och ja, jag är utbildad ekonom.

 

Jag vet inte mycket om dina pokerkunskaper, men det lilla jag läst tyder ju att du är riktigt bra på det. Synd för dig bara att det ena förutsätter ju inte det andra. Och för att vara riktigt ärlig så är dina analyser ganska patetiska, men hur förklarar man sånt till en person som inte vet bättre?

 

Lycka till dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 686
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Menade inte göra dig upprörd och ber om ursäkt om du fick intrycket att jag drygade mig - kanske var det så att du kände igen dig själv i sättet jag skrev.

Din resonemang om AT fungerar för att du tjänar pengar är ju lika som killen på flashback som hävdar att hans martingale funkar för att han aldrig byter färg. Folk på marknaden jämför TA med de som spekulerar med hjälp av stjänorna - som ett stort skämt. Du kommer också förstå detta med tiden.

 

"Beviset" är ju att det inte finns någon riktigt framgågnsrik förvaltare som använder TA utan den existerar enbart för naiva investerare.

 

Ang EMH är det ju en helt akademisk teori utan grund. Fama själv har sagt att den semistarka formen saknar emperisk bevis. Som de flesta ekonomiska teorier saknar den verklighetsförankring - och ja, jag är utbildad ekonom.

 

Jag vet inte mycket om dina pokerkunskaper, men det lilla jag läst tyder ju att du är riktigt bra på det. Synd för dig bara att det ena förutsätter ju inte det andra. Och för att vara riktigt ärlig så är dina analyser ganska patetiska, men hur förklarar man sånt till en person som inte vet bättre?

 

Lycka till dock.

 

Vad kallar du t.ex. Ed Seykota eller Oliver Velez för då?

 

Du har troligen rätt i att jag tog åt mig av att bli idiotförklarad, ingen aning varför. En del är nog att jag vill att mina analyser ska vara rätt, en del är nog att personen som säger att de är fel inte verkar ha en aning om hur marknaden fungerar eller förmåga att lyssna på andra. D v s totalt övertygad om att han har rätt, men han kan ändå inte bevisa det.

 

Det var ingen som frågade om du var ekonom, det förstod nog alla, och de som pluggat på universitet vet hur jobbigt ekonomerna har det jfrt med t.ex. ingenjörer och man kan väl anta att det de lär sig blir därefter.

 

Eftersom du själv undvek frågor om din finansiella situation men ändå skriver i forumet i lowlevel SnGs trådar när du pratar poker så antar jag att du inte vinner direkt mycket pengar på varken poker eller börsen. Och varför skulle jag vilja lyssna på dig då?

 

Ang. mina analyser så är det väl egentligen bara att vänta och se hur de faller ut? Är de helt åt helvete kan du kalla de patetiska, om de faller ut väl så är det bara för dig att bita i det sura äpplet när alla kan kalla dig patetisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öhhh..ehhh..ööhh...Makrill, hur fiskar man det? Åka ut med båt typ?

 

Tjaa..jag har gett upp oljan primärt, lite för mycket omvärldsgrejer som påverkar och som gör att det blir svårt att trada med den men jag tror att vi får se så pass mycket demand destruction runt $200 att den kommer falla tillbaka över tiden.

 

Angående kräftorna, är det fortfarande säsong efter 21 aug?

Jag åker iväg en sväng 1-20 :)

 

 

Ja, åker ut med båt; http://www.daisy.se/

 

Kräftorna håller på en bra bit in i september, hur lugnt som helst!

 

/Patfor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kallar du t.ex. Ed Seykota eller Oliver Velez för då?

 

Du har troligen rätt i att jag tog åt mig av att bli idiotförklarad, ingen aning varför. En del är nog att jag vill att mina analyser ska vara rätt, en del är nog att personen som säger att de är fel inte verkar ha en aning om hur marknaden fungerar eller förmåga att lyssna på andra. D v s totalt övertygad om att han har rätt, men han kan ändå inte bevisa det.

 

Det var ingen som frågade om du var ekonom, det förstod nog alla, och de som pluggat på universitet vet hur jobbigt ekonomerna har det jfrt med t.ex. ingenjörer och man kan väl anta att det de lär sig blir därefter.

 

Eftersom du själv undvek frågor om din finansiella situation men ändå skriver i forumet i lowlevel SnGs trådar när du pratar poker så antar jag att du inte vinner direkt mycket pengar på varken poker eller börsen. Och varför skulle jag vilja lyssna på dig då?

 

Ang. mina analyser så är det väl egentligen bara att vänta och se hur de faller ut? Är de helt åt helvete kan du kalla de patetiska, om de faller ut väl så är det bara för dig att bita i det sura äpplet när alla kan kalla dig patetisk?

 

För varje tusen Ed o Oliver who? så går det en djens who? Sen att du inte vill ta åt dig av det jag säger kan jag inte rå för. Det enda jag hoppas är att folk inte tar till sig av dina planlösa spekulationer - som verkar dummare än en yxskaft. Du vet likväl som jag att du inte vet vad du snackar om.

 

Bara en jubelåsna skulle dra paraleller med lowlimit sng inlägg med att veta nånting om marknaden - rannsaka dig om vad du drar för slutsatser i allmänhet om, det kanske kan hjälpa dig.

 

Sen kan det ju vara så att dina analyser och trades faller rätt och då får jag bita i det sura äpplet - men chansen för det är såå liten som jag ser det så jag säger bara: please bite me fucker, before u go bust...

 

tänkte avsluta med att säga gl men jag avstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För varje tusen Ed o Oliver who? så går det en djens who? Sen att du inte vill ta åt dig av det jag säger kan jag inte rå för. Det enda jag hoppas är att folk inte tar till sig av dina planlösa spekulationer - som verkar dummare än en yxskaft. Du vet likväl som jag att du inte vet vad du snackar om.

 

Bara en jubelåsna skulle dra paraleller med lowlimit sng inlägg med att veta nånting om marknaden - rannsaka dig om vad du drar för slutsatser i allmänhet om, det kanske kan hjälpa dig.

 

Sen kan det ju vara så att dina analyser och trades faller rätt och då får jag bita i det sura äpplet - men chansen för det är såå liten som jag ser det så jag säger bara: please bite me fucker, before u go bust...

 

tänkte avsluta med att säga gl men jag avstår.

 

 

Guldet bröt ett viktigt motstånd och sköt direkt upp ganska mycket, antingen blir det ett falskt utbryt (Svensk översättning på "False breakout"?) och om inte annat så tror jag att vi är på väg emot 1,60 på EUR/USD igen vilket skulle pusha guldet till ca 997 tror jag.

 

EUR/USD gick till 1,60 och där toppade guldet för denna gång och marknaden bottnade (troligen) samtidigt.

Vi fick en intradagsdubbelbotten och sen vände vi upp och ut ur den negativa trendkanalen sen några månader tillbaka så nu är det uppgång ett tag.

Mao: Allt gick som jag sa och tänkt.

 

Jag sa ju att jag skulle säga till när botten var nådd och nästa björnrally skulle börja, till. (Förutsatt att vi inte går under linjen imorgon).

Terminerna stängde under vilket är dåligt, men vi får se, i så fall är vi över linjen(som nu är på ca 1240) imorgon också, annars är trenden fortsatt nedåt.

Nedgång under 1205 skulle bekräfta att trenden är fortsatt fallande.

 

Notera alltså att texten ovan förutsätter att EUR/USD inte går över 1,60 på stängningsbasis samt att S&P500 inte går under 1405 på stängningsbasis samt stänger över 1240. Det gäller att konstant omvärdera sina tankar om börsen och justera sina positioner efter det.

 

Dvs: Köp inget innan vi fått bekräftelse på det!

 

Vad bb än säger och tror han vet.

 

Eftersom du konstant undviker frågor om din ekonomi får jag väl anta att du är en person utan pengar som försöker läxa upp folk med pengar om att de konstant gör fel. Vänta nu, vad kallar man sådana?

 

Angående trades och sånt så köpte jag t.ex. DAL för 20% av portföljen igår på 4,33.

 

Och körde ett spreadbet idag ifrån 1203,8 ->1239.0

 

men som sagt..även en blind idiot har tur att de prickar botten/toppen i rätt aktier gång på gång? Iaf temporärt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev innan:

 

Vi är precis i toppen av trendkanalen, men den är inte bruten än. en stängning över ~1240 bekräftar att trenden är bruten för tillfället och den som inte vill tro på mig behöver inte det.

 

Även om det är en botten är det inte en botten på raset utan vi kommer sluta längre ner än såhär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som har problem att köpa Björnar och Tjurar precis när börsen öppnar?

 

När det har kommit nyheter över natten som bäddar för en klar uppgång/nedgång vill man ju gärna hoppa på tåget men av någon anledning så kan jag inte börja handla tjurar och björnar förrens typ 09:30, och då har ju ofta tåget redan gått...

 

Någon som vet vad detta beror på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är idag och igår en tråkig dag att ligga lång

 

http://www.marketwatch.com/quotes/DAL

http://www.marketwatch.com/quotes/AMR

 

?

 

Eller att med $28/cent i oljan åkt med på ett spreadbet från 136,40 -> 130,80 (and counting)?

 

Eller vänta..mina idéer var visst helt befängda, ingen skulle lyssna på mig och TA funkar inte.

 

Vad vare vi sa Billybob?

Justja, du är patetisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är väl inget..kolla naturgasen...ner nästan 8% idag.

 

 

jo den är värre. JAg som gick all-in i indien för 1- 2 veckor sedan. Den damp -8% direkt och efter en bra dag idag (trodde man) så fick man bara +1,2%

Vi pratar högvollan simpan :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menade inte göra dig upprörd och ber om ursäkt om du fick intrycket att jag drygade mig - kanske var det så att du kände igen dig själv i sättet jag skrev.

Din resonemang om AT fungerar för att du tjänar pengar är ju lika som killen på flashback som hävdar att hans martingale funkar för att han aldrig byter färg. Folk på marknaden jämför TA med de som spekulerar med hjälp av stjänorna - som ett stort skämt. Du kommer också förstå detta med tiden. "Beviset" är ju att det inte finns någon riktigt framgågnsrik förvaltare som använder TA utan den existerar enbart för naiva investerare.

 

Ang EMH är det ju en helt akademisk teori utan grund. Fama själv har sagt att den semistarka formen saknar emperisk bevis. Som de flesta ekonomiska teorier saknar den verklighetsförankring - och ja, jag är utbildad ekonom.

 

Jag vet inte mycket om dina pokerkunskaper, men det lilla jag läst tyder ju att du är riktigt bra på det. Synd för dig bara att det ena förutsätter ju inte det andra. Och för att vara riktigt ärlig så är dina analyser ganska patetiska, men hur förklarar man sånt till en person som inte vet bättre?

 

Lycka till dock.

 

Men för inihelvete. Får man säga att någon är en jävla åsna, eller är det över gränsen?

 

Jag trodde att vi hade rett ut hela den här diskussionen i börstråden som finns på annan plats i det här forumet.

 

Teknisk analys är en mycket frekvent använd analysmetod både bland privata placerare och bland professionella aktörer som de stora mäklarfirmorna. Teknisk analys är en mycket väl fungerande analysmetod för den som har intellektuell kapacitet och intresse för ämnet.

 

Jag tänker inte ge mig in i någon ny patetisk diskussion om huruvida det går att vetenskapligt bevisa att teknisk analys fungerar. Vetenskapliga bevis förutsätter att teorier går att omsätta i matematiska modeller som digitalt säger 'köp' eller 'sälj'. Så enkel är inte verkligheten.

 

Det finns väldigt många som tjänar väldigt bra med pengar på marknaden mha teknisk analys. Vi är rätt nöjda med det. Pengarna på kontot är viktigare för mig än möjligheten att vetenskapligt bevisa det ena eller det andra.

 

Och eftersom det nu tydligen är viktigt för BillyBob att ha tagit några poäng på högskolan - jag är civilingenjör och fil.mag. företagsekonomi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zaph: Han pratar mycket men har inte resultat att backa upp det med, då bör man nog inte lyssna alltför mycket på honom.

 

Ungefär som den där tjocka kvinnan framför opera som säger att bantningskurer inte fungerar för hon testat alla men fortfarande inte är smal :-)

 

I övrigt så börjar de mörkare sidorna av börskraschen och lågkonjukturen komma, Mish hade exempelvis en artikel om att tältstäder börjar dyka upp i Usa.

Och igår kom det här:

 

http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=aVZ47MTtPsPY&

 

Vietnam börsen ser nästan lika illa ut.

 

Min depå såg nästan lika illa ut ett tag då jag inte hedgade mig tillräckligt bra under några dagar samt gick in för tidigt, dock tog jag igen typ allt igår och förrgår. +8,5% på två dagar ska dock vara omöjligt, samt att -8% på dagarna innan också ska vara det, det *är* usel riskmanagement och oansvarigt.

 

Dock så är det rapportperiod nu så räkna med manodepressiv börs. Dock ser jag ändå ljuset i tunneln just nu då vi stängde över den negativa trendlinjen igår och höll oss över det motståndet idag.

 

Sålänge vi inte stänger under 1240 så anser jag fortfarande att det är uppåt den närmaste tiden. Om vi stänger under 1240 men ändå över den negativa trendlinjen vet jag faktiskt inte hur det ska tolkas. Nedåt, fast inte lika snabbt? Det är i alla fall inte något bra.

 

Ett pairtrade jag funderar på just nu som känns väldigt sexigt är Kort oljebolag/lång flyg.

 

Edit: Jag läste den här och tyckte den var intressant och skrämmande, undra på att det börjar gå åt helvete i USA?

 

http://www.latimes.com/news/local/la-me-dropout17-2008jul17,0,1269326.story

 

Vi får se, om man ska vara extrem med trender nu och inte vänta på bekräftelse, dvs chansa så gör man som jag gjort.

 

Lång S&P500 på 1241,2. Stoploss på 1238.0 (helst ska man invänta morgondagen så att det stänger över 1240 där också).

Kort US crude september på 131,97, stoploss på 132,60 (Är det en fallande trend så är 132 ett starkt motstånd då vi studsade många gånger där på vägen upp).

 

Stora chansningar som kan ge bra resultat om de faller väl ut, liten position idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Täckte S&P på 1246,3, jag tror att Citigroups resultat blir riktigt dåligt då det är en av de banker som ligger absolut sämst till.

 

Oljan slog också i stoplossen och jag slutar marginellt back på det partradet. Sålänge vi stänger under 134 är dock trenden fortsatt nedåt.

 

newsNoNews1.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zaph: Han pratar mycket men har inte resultat att backa upp det med, då bör man nog inte lyssna alltför mycket på honom.

 

Ungefär som den där tjocka kvinnan framför opera som säger att bantningskurer inte fungerar för hon testat alla men fortfarande inte är smal :-)

 

Hon kan ju ha en sjukdom!

 

Iofs, det kan han också ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vad ni har för historia i den här tråden, men diskussionen i den andra tråden Zap hänvisar till dog ut när det inte gick att presentera ett enda av de många bevis som skulle finnas på att TA fungerar (och det som presenterades hade gravt missförståtts). TA används av en del, ja. Ofta finns det också någon TA-kunnig på mäklarfirmorna, men denna person sitter där eftersom kunderna efterfrågar det. Att det används aktivt i tradingen? Kanske som en väldigt liten del av en balanserad ansats i så fall. Jag har aldrig hört talas om att någon TA-handlar på ett hus, och att använda det som argument utan att backa upp det är ganska tveksamt.

 

Att hänvisa till intellektuell kapacitet och intresse är ganska diskussionsfrämmande om man inte kan påvisa överlägsenheten i en vald analysansats. Högskolepoäng lämnar jag därhän, jag tycker att alla ska få diskutera ämnet utan extrema krav - bara man har koll på vad man pratar om. Jag skulle gärna delta i och bidra till en sansad diskussion i ämnet, men det blev i den förra tråden för mycket pajkastning utan stöd för uttalanden från många håll och många frågor som aldrig besvarades.

 

Men för inihelvete. Får man säga att någon är en jävla åsna, eller är det över gränsen?

 

Jag trodde att vi hade rett ut hela den här diskussionen i börstråden som finns på annan plats i det här forumet.

 

Teknisk analys är en mycket frekvent använd analysmetod både bland privata placerare och bland professionella aktörer som de stora mäklarfirmorna. Teknisk analys är en mycket väl fungerande analysmetod för den som har intellektuell kapacitet och intresse för ämnet.

 

Jag tänker inte ge mig in i någon ny patetisk diskussion om huruvida det går att vetenskapligt bevisa att teknisk analys fungerar. Vetenskapliga bevis förutsätter att teorier går att omsätta i matematiska modeller som digitalt säger 'köp' eller 'sälj'. Så enkel är inte verkligheten.

 

Det finns väldigt många som tjänar väldigt bra med pengar på marknaden mha teknisk analys. Vi är rätt nöjda med det. Pengarna på kontot är viktigare för mig än möjligheten att vetenskapligt bevisa det ena eller det andra.

 

Och eftersom det nu tydligen är viktigt för BillyBob att ha tagit några poäng på högskolan - jag är civilingenjör och fil.mag. företagsekonomi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se inlägg ovan.

 

Har du noterat att de som använder TA säger att det fungerar medans de som inte använder TA säger att det inte fungerar?

 

Angående utbildningarna var det väl egentligen bibblybob (Som är väldigt tyst just nu?) som var tvungen att hävda sig genom "Ja, jag är ekonom"-uttalandet. Innan dess var det väldigt tyst och lugnt.

 

Ofta finns det också någon TA-kunnig på mäklarfirmorna, men denna person sitter där eftersom kunderna efterfrågar det.

 

Får man undra hur du kommit över denna information?

 

Ett exempel på TA är t.ex. hur PLD sade för ca 2 veckor sen att boliden hade ett stöd på 42, sedan gick den ner till 42, sen gick den upp igen, för att sedan gå ner till..vänta..gissa? 42.

 

Nu tog jag mest det exemplet för att jag tänkte rekommendera en chanspost i boliden inför måndag med stoploss på 42, man behöver inte direkt lägga hela sitt kapital i den posten, men med en stoploss på 42 anser jag risk/reward vara ypperliga. Att använda belåning/liknande är nog ingen bra idé dock då trippelbottnar är relativt ovanliga.

 

Anledningen till att jag tror det spårar ur i diskussionerna är att vi har de personerna som använder det (t.ex. Jag och Zap) och vi tycker det fungerar och backar upp det med våra pengar. Sen har vi de som säger att det inte fungerar och inte använder det.

 

Vem ska man lita på?

Teoretikerna som säger att det inte fungerar eller de som använder sina egna pengar till att använda systemet? Sen är det förstås extrem skillnad på TA och TA och hur den utförs.

 

Samt: Nån jäkla måtta får det väl vara på den här shortsqueezen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst en del mindre nogräknad forskning som menar att handel baserat på enkla tekniska formationer som exempelvis Huvud-Skuldra och Dubbeltopp skulle ge en långsiktigt positiv avkastning.

 

Annars är den mer seriösa forskningen skeptiskt till TA. I klassikern "A Random Walk Down Wall Street" lägger författaren fram mycket material som talar emot många av de klassiska tekniska formationerna. Men verkligheten är ju betydligt mer komplex än några enskilda formationer i ett vakuum.

 

Det finns uppenbarligen många väldigt framgångsrika traders som tar sina beslut baserat på diverse tekniska indikatorer. Den som läst Market Wizards böckerna har nog svårt att tvivla på att marknaden är effektiv och att enskilda personer inte kan slå marknaden på lång sikt.

 

För att kunna göra bra affärer baserat på teknisk eller fundamental analys gäller det ju att förstå vad man sysslar med. En indikator är bullshit om du inte begriper i vilka situationer den är som mest användbar. Det du inte förstår är inte värt att analysera eftersom det leder till felaktiga slutsatser. Att sitta och se på till exempel RSI (som är väldigt populär på grund av sina enkla signaler och enkla grafiska utformning) och snacka om överköpt och översålt utan att känna till indikatorns input och därmed känna till svagheterna ger ingen edge.

Ofta handlar mer avancerad handel om cross verification, du kan till exempel i en kort nedåtgång vid en kursnivå hitta ett tekniskt motstånd, samtidigt som MACD divergerar mot priset och du ser en Candestick Reversal formation. Signalerna blir ofta starkare ju fler indikatorer som pekar åt samma håll. Priset kan sedan gå åt fel håll, det viktiga är att du är disciplinerad och har en strategi för olika tänkbara utfall, stop-loss osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...