Gå till innehåll

Skulle du läsa den här bloggen om den ej fanns på PF utan som fristående?  

164 medlemmar har röstat

1. 1. Skulle du läsa den här bloggen om den ej fanns på PF utan som fristående?

• Ja.
      31
    • Nej.
      133

Recommended Posts

• Svars 686
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad
Wtf!

Jaja, hacka dig förbi filtret med din finanslänk.

Shh, det här är en protest mot PF-blocken.

Ola, du som borde veta mest, varför har ni blockerat det? :-)

Othello gav mig i uppdrag att skriva en ordlista med, sa försöka skriva en idag.

Postad

Kläckte en ide precis, är det bra eller har jag tänkt fel?

Anta att man har gjort en vinst i sin vanliga depå (borde funka med förlust också (fast tvärt om), som man vill spara). Så börjar det närma sig december, och man är inte så pigg på att skatta för denna vinst, utan vill rulla det ett år framåt (i taget).

Kan man då inte köpa en bunt XACT Bull och en bunt XACT Bear typ i mitten av december, och hoppas på lite turbulent börs? Den ena går ju upp ungefär lika mycket som den andra går ner. Den man gjort förlust på säljer man sedan före årsskiftet, och kan utnyttja förlustavdraget. Den man gjort vinst på säljer man första handelsdagen på det nya året.

Borde vara ett helt legitimt skatteplaneringsverktyg med "låg risk".

Postad

Okej..då ska vi se.

Oljan dyker --> Bra.

Börsen går upp --> Bra.

Min timing är ganska vettig just nu --> Dunderbra.

Hursom:

Den här uppgången borde ta oss till...1395 på S&P samt 875 på OMX ,

Och när vi är där så är det alltså ett jättejättebra tillfälle att ta negativa positioner.

Blir en hel del grind nu med, ska spela in $25k på två månader och får max spela $3/6 eller €2/4 PLO.

Borde ta...typ en månad....;)

I övrigt...

Jag hörde något om Huvudskuldraformation...men vem nämnde dubbeltoppen?

http://www.marketwatch.com/News/Story/Image.aspx?Guid=788e53e10f18419587733f86b66ee5b6&Track=209

Postad

Jag brukar prata en massa, men just nu tror jag det är ganska bra läge att gå lång, jag tror det kommer gå upp i USA ikväll och att 1255 stödet ger en uppstuds.

Ingång 1254.6 , stoploss 1252.0, kortsiktigt mål 1270.

Dock:

Alla väntar på en bounce för att kunna gå in i negativa positioner.

Risken finns att det som händer blir det allra mest naturliga.

När alla tror den ska komma..så kommer den inte...

Postad
Jag brukar prata en massa, men just nu tror jag det är ganska bra läge att gå lång, jag tror det kommer gå upp i USA ikväll och att 1255 stödet ger en uppstuds.

Ingång 1254.6 , stoploss 1252.0, kortsiktigt mål 1270.

Dock:

Alla väntar på en bounce för att kunna gå in i negativa positioner.

Risken finns att det som händer blir det allra mest naturliga.

När alla tror den ska komma..så kommer den inte...

Inte direkt uppgång... snarare rejält ned:

S&P: 1244, -2,3%

Nasdaq: 2235, -2,6%

Dow: 11144, -2,1%

Postad
Inte direkt uppgång... snarare rejält ned:

S&P: 1244, -2,3%

Nasdaq: 2235, -2,6%

Dow: 11144, -2,1%

Jag funderade ut det nu..Jag är den perfekta kontraindikatorn! :-D

Säger jag det ska gå upp, nog fan går det ner.

Men jag ger ett löfte nu:

Nästa gång jag säger vi får en längre uppgång så lovar jag att ha rätt.

Har ni förresten märkt vad som rasar absolut mest just nu?

Det är inte olja, men nästan...kolla priset på naturgas de senaste dagarna.

Oljan kommer följa efter.

Horizon björnarna är grymma just nu! :)

Postad
För vi har en oljebubbla som spricker...tralalalalala...livet här häääärligt...Tjo o tjim o hej..Lalalalala :-D :-D :-D :-D :-D

Du kan tro på den ända tills Israel bombar Irans upparbetsanläggning för uran och de kontrar med att strypa oljeproduktionen och smackar iväg ett dussin raketer mot Tel Aviv. Varvid Israel skriker högt på Storebror som stretegibombar viktiga anläggningar i Iran, undrar vad som händer med oljepriset då? 175$? 200$? 225$? F-n vet, kul blir det inte i alla fall, lägg sedan till risken för att USA:s militära engagemang i Irak tas bort när den nya presidenten tillträder. Inbördeskrig i Irak och inte en droppe olja kommer lämna det landet på ett bra tag framöver. Klart ett värsta scenario, men är faktiskt inte alls omöjligt. :-(

Finns ingen abborre i Vättern, bönderna måste övergöda mera och fosfater måste tillsättas alla tvättmedel. Mer näring i Vättern nu!

Inte omöjligt det blir en dagstur till Göteborg med Roger (som du fiskade kräftor med) för makrillfiske, intresserad?

/Patfor

Postad

De senaste dagarna har varit lite småtröga då det mesta gått lite smått åt fel håll ena tiden och andra ena tiden. Som jag ser det så har jag själv gjort ett stort fel och det är att jag litat lite för mycket på andras analyser, sjukt nog efter att jag precis läst om hur man inte ska göra det och att det oftast leder till ruinens brant.

Så idag är det tillbaka till ritbordet!

Ska fundera igenom och analysera gamla trades, få lite ordning på depån och anpassa siffror och positioner så de verkligen passar MIN syn och mina analyser.

Intressanta lägen har vi idag iaf.

Oljan steg till 144 som är en ganska viktig nivå då det var härifrån vi bröt ner och orsakade nedgången till 136 senast. stängning över indikerar att vi ska upp mer.

Guldet ligger vid ~950 som är ett ganska starkt motstånd.

Tekniskt sett ska oljan och guldet ner. Fundamentalt sett så ska båda upp så antingen avvakta eller ta position med jättetighta stoplossar. Avvakta är nog smartast.

Pearl ligger vid sitt stöd på 12.00 och ser ganska intressant ut, jag tror att den kommer att handlas upp rejält innan/efter nästa rapport.

Orexo har blivit riktigt billig dock råder jag att avvakta då den kanske blir billigare.

Som alltid så gäller alla TA gränser för stängning och inte intradag.

Postad

Se där..vi börjar närma oss tror jag:

http://www.marketwatch.com/quotes/vix

Intressant observation:

PRecis när DJ träffade 11000 som är ett stöd störtdök oljan.

Notera att det här *KAN* räknas som en VIX-spik och 11000 är ett väldigt starkt stöd och att det kanske är extremt köpläge just nu...

Lite som finansbet skrev:

"Känns det som att världen och hela finansvärlden ska gå under, ja då msåte man bara blunda och köpa".

Kolla nu väldigt noga efter en intradagsdubbelbotten, kommer det en sån...Ja då går jag in.

Dock:

http://www.marketwatch.com/quotes/GLI

GLI är en typ global konjukturmätare..och den gjorde en ny låg idag..och det är INTE bra.

Som jag ser det:

Antingen bottnar vi här o nu på 11000 på dojan (tillfälligt)...Eller så bryter vi igenom 11000 och får fritt fall resten av dagen...varefter VIX spikar och man går in och köper 21:40 om man är smart :)

Postad

Min första pokersession på länge gick lite sådär.

Halvtaskigt spel kombinerat med hyggligt elak varians slutade back.

I annat:

Guldet bröt ett viktigt motstånd och sköt direkt upp ganska mycket, antingen blir det ett falskt utbryt (Svensk översättning på "False breakout"?) och om inte annat så tror jag att vi är på väg emot 1,60 på EUR/USD igen vilket skulle pusha guldet till ca 997 tror jag.

Ifrån 997 blir det lite svårare, kan vi bryta uppåt där så tror jag att guldets väg emot nya höjder har börjat och bryter vi nedåt har vi fått en lägre topp vilket indikerar en ganska snabb/lång nedgång. (jag jobbar på att byta olja emot guld i tradingperspektiv då guldet inte direkt kan dra 25% över natten om Israel attackerar Iran och följer TA bättre. (Även om det nog skulle dra en bit fast då anser jag "köp på rykte och sälj på nyhet" passar bra.

Som jag ser det så vill inte Bush ha ett krig till på sina fingrar, men som någon skrev : "It´s all up to the israelis now".

Jag har också läst en del angående Alpha, Beta, Gamma i dagarna och på det en hygglig del om att slå index. (Del nedan är en stor del spekulation och är väldigt öppet för diskussion ifrån EMH-troende och de andra):

Läs http://en.wikipedia.org/wiki/Efficient_market_hypothesis om EMH.

Som jag ser det så måste det vara relativt enkelt att slå index, fast ändå inte.

Väldigt många såg t.ex. toppen av björnrallyt i början av året idag (T.om. jag :-D, jag prickade det t.om. på 1 punkt ifrån toppen i S&P500 om ni går tillbaks och tittar ). Så att gå kort vid det läget baserat på fundamenta och tekniska signaler ger en 2,5* hävstång emot index under en begränsad tid.

-1 +(-1*1,5) på Xact bear Jfrt med index., vissa har större häv men betänk att OMX har större swings. Sen kan man ju belåna till större men vi antar att belåning inte är med här.

Likadant som att ha sålt på de signaler under 2007 som man fick (Nej, var inte inne då, däremot har jag läst om att t.ex. Teun prickade dubbelt rätt och flera andra.)

Detta är dock inget man kan "Bevisa" tror jag.

-1 för EMH

Stockpicking och Alpha är desto svårare att bevisa tycker jag då det mesta är mer/mindre känsligt för indexswings så det tror jag har mindre betydelse i långa loppet. Detta borde göra att ex.vis (många)fonder där man kan få exposure ensam via billigare indexfonder/ETF:er typ AVA Zero bör outperforma (Vara bättre än) t.ex. de flesta svenska/utländska fonder under låång tid.

Generellt så har stockpicking en effekt, men väldigt liten, då är det mycket viktigare med en variabel som jag tänker mig som ser ut typ:

Stockpicking/Time

Dvs att det finns rätt/fel marknader för en viss sorts aktie/index. En kombination av bubbelridning samt att köpa vid rätt tidpunkt.

Fast jag får nog ändå sätta +0,5 för EMH.

Diskussionen är inte över och helst ser jag att någon fortsätter, gärna genom att argumentera mot mig. kafka/besserwisser borde ha invändningar?

Nu har garanterat några synpunkter på detta, så skriv nu medans jag åker på middag hos päronen...CHeers!

Postad
Du kan tro på den ända tills Israel bombar Irans upparbetsanläggning för uran och de kontrar med att strypa oljeproduktionen och smackar iväg ett dussin raketer mot Tel Aviv. Varvid Israel skriker högt på Storebror som stretegibombar viktiga anläggningar i Iran, undrar vad som händer med oljepriset då? 175$? 200$? 225$? F-n vet, kul blir det inte i alla fall, lägg sedan till risken för att USA:s militära engagemang i Irak tas bort när den nya presidenten tillträder. Inbördeskrig i Irak och inte en droppe olja kommer lämna det landet på ett bra tag framöver. Klart ett värsta scenario, men är faktiskt inte alls omöjligt. :-(

Finns ingen abborre i Vättern, bönderna måste övergöda mera och fosfater måste tillsättas alla tvättmedel. Mer näring i Vättern nu!

Inte omöjligt det blir en dagstur till Göteborg med Roger (som du fiskade kräftor med) för makrillfiske, intresserad?

/Patfor

Öhhh..ehhh..ööhh...Makrill, hur fiskar man det? Åka ut med båt typ?

Tjaa..jag har gett upp oljan primärt, lite för mycket omvärldsgrejer som påverkar och som gör att det blir svårt att trada med den men jag tror att vi får se så pass mycket demand destruction runt $200 att den kommer falla tillbaka över tiden.

Angående kräftorna, är det fortfarande säsong efter 21 aug?

Jag åker iväg en sväng 1-20 :)

Postad

Som sagt så är resan bokad så jag tänkte visa lite bilder på vad jag ska göra på semestern.

Det kommer fiskas Stör:

sturgeon.jpg

Små flundror:

halibut_pic1.jpg

Kungslax:

Chinook_Salmon.jpg

Steelhead Aka havsregnbågar:

Steelhead.jpg

All pictures courtesy of respective homepages found in the image link.

Och lite blandat annat, men det är de och Chum-laxen jag jag ser fram emot mest. Chummen tar jag inte med på bild då de faktiskt är riktigt fula :-D

Och NEJ, jag orkar inte resiza bilderna, det får nån mod göra om de orkar, men jag har för mig de är lika slöa som mig.

Börsmässigt sett så har vi misslyckats med att bryta den negativa trendlinjen tre gånger nu, dock är VIX:en rätt hög och paniken ligger lite runt hörnet, jag tror att vi får en "Tradable low", dvs typ ett bearmarketrally till snart innan vi ska ännu längre nedåt.

Postad

Underhållande att du halkat in på TA nu - brukar ju vara ett av de första ämnena en färsk marknadsspekulant förälskar sig i. Tycks ju bjuda på logik i ett ologiskt system som marknaden för en daytrader är. När du ledsnat på TA så slå upp tex 'narrative fallacy' för att fatta vad det är du hållit på med (tex tror du verkligen att marknaden styrs ett dugg av om dow ligger på endera sidan av 11k?.)

Lite underhållning bjuder din dagbok dock på när man tittar på hur du försöker resonera.

Jag hoppas att ingen tar dig på allvar och tror att du verkligen vet något om hur marknaden fungerar, eller värre, vart den är på väg. pleaze...

gl med pokern istället.

Postad
Underhållande att du halkat in på TA nu - brukar ju vara ett av de första ämnena en färsk marknadsspekulant förälskar sig i. Tycks ju bjuda på logik i ett ologiskt system som marknaden för en daytrader är. När du ledsnat på TA så slå upp tex 'narrative fallacy' för att fatta vad det är du hållit på med (tex tror du verkligen att marknaden styrs ett dugg av om dow ligger på endera sidan av 11k?.)

Lite underhållning bjuder din dagbok dock på när man tittar på hur du försöker resonera.

Jag hoppas att ingen tar dig på allvar och tror att du verkligen vet något om hur marknaden fungerar, eller värre, vart den är på väg. pleaze...

gl med pokern istället.

Eftersom jag lagt ner pokern i princip så är det nog rätt kört angående den sista biten.

Angående den första biten är det väl väldigt enkelt att avgöra om mina analyser fungerar? Antingen tjänar jag pengar eller så förlorar jag pengar.

Eller?

Graf pls?

Gå tillbaka några sidor och dra av 4% från resultatet där.

Till BB ovan (som garanterat inte kommer svara utan bara var ute för att verka duktig och vara dryg).

In the market, there is one group of participants who are called the traders. They have an influence in the day-to-day movement and volatility in the market. Many of these traders use technical analysis as a tool in their trading decision. The basic premise of technical analysis is that market price movements exhibit repeatable patterns, which are used to gauge the probability of future price movements. What do you think will happen if enough market participants use technical analysis? Well, the result is herd behaviour in which technical analysis becomes a self-fulfilling prophecy! So, when you hear words like “technical selling” in the financial media, you know what it means.

Jag antar han syftade på exempelvis liknande saker som detta.

Problemet med det ovan som jag ser det är att Teknisk analys A =/ Teknisk analys B =/ Teknisk analys C.

(=/ "skilt från" då jag inte kan skriva det tecknet på datorn, någon som kan kortkommando?)

Dvs att det beror på personen som gör den.

Du klagar på mig och säger att det inte fungerar med TA eftersom det inte kan bevisas antar jag?

Du glömnde nämna att det finns i praktiken lika många personer/avhandlingar som säger att det fungerar som säger att det inte fungerar.

Vad anser du om EMH?

Samt att eftersom du anser dig veta vad som inte fungerar och vad som gör det så är du själv i praktiken ekonomiskt oberoende?

Tror jag fått liknande kritik i flera år att jag inte kan spela poker från personer som anser sig veta bättre (Ex.vis Staahla, Nebbis etc), på något sätt har jag kunnat vinna ändå. Förklara då varför dessa personer som alla tycker är så bra säger att jag inte kan spela poker när jag t.ex. hållt i praktiken den högsta PTBB/100 på 5/10 nivån över de 300k händer som loggades jfrt med någon annan i min databas?

• Skapa nytt...