Gå till innehåll

Bubbelspel med A9s?


Recommended Posts

Jag startade upp ett nytt konto på Ongame för lite SnG-spelande och har stött på alldeles för många utdragningar och marginella situationer för att tro på att de ställt in "Nya spelare-riggen" rätt för mig.

 

Här är en hand som jag tycker var rätt marginell och med en ovan klient fick jag lite tidspress så jag tänkte mig få lite hjälp med att analysera handen.

 

Det är alltså bubbelspel i en fullring regular $11 och jag är short efter att enbart spelat 2 händer. Shortien har spelat ganska tight men gjort några tveksamma syner tidigare. Chippien har agerat mycket senaste perioden och fått sno tämligen ostraffat.

Jag sitter alltså med :Ah::9h: i SB och väntar på att få pusha och sno en BB när shortien vaknar till och gör ett move.

 

Tar man synen med A9s här?

 

 

Seat 2: Ivers 1969 ($2,765 in chips)

Seat 3: HERO ($1,615 in chips)

Seat 4: Rarefreak ($9,345 in chips)

Seat 10: KloetenKlaus ($1,275 in chips)

 

ANTES/BLINDS

HERO posts blind ($100), Rarefreak posts blind ($200).

PRE-FLOP

KloetenKlaus bets $1,275 and is all-in, Ivers 1969 folds, HERO ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tar den spontant inte. Vi har read på fi som tight och sitter själva med "hela" 8 BB i stacken - ingen panik alltså. Chippien finns också kvar i handen.

 

Skulle vilja se en ICM-körning på läget. Mot {22+,A2s+,K8s+,QTs+,JTs,T9s,98s,A2o+,K8o+,QTo+} har vi 54%, och jag tror inte att det räcker riktigt (men det kan ju vara fel...). Och frågan är dessutom om fi ställer så pass brett om han nu faktiskt är tight.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, vi är inte eniga och resultatet borde inte påverka tankegångarna så jag kan ju erkänna att jag valde att slänga. Chippien la sig också och shortien fick viktiga blinds.

 

Hur jag än vänder på detta så hänger det nog väldigt mycket på vilken HD man sätter på shortien. Jag valde att tro att han pushar en rätt liten HD och tror därför att jag gjorde marginellt rätt beslut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tar den spontant inte. Vi har read på fi som tight och sitter själva med "hela" 8 BB i stacken - ingen panik alltså. Chippien finns också kvar i handen.

 

Skulle vilja se en ICM-körning på läget. Mot {22+,A2s+,K8s+,QTs+,JTs,T9s,98s,A2o+,K8o+,QTo+} har vi 54%, och jag tror inte att det räcker riktigt (men det kan ju vara fel...). Och frågan är dessutom om fi ställer så pass brett om han nu faktiskt är tight.

 

Tycker att rangen ser rätt bra ut, iallafall för en "kompetent" fi.

Mot en tightis på $11 tror jag att den är för vid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En hd på 15% motsvarar 77+,A7s+,K9s+,QTs+,JTs,ATo+,KTo+,QJo vilket iallafall jag tycker verkar vara lite för tight hd att sätta FI på i det här läget. Tror att han pushar lite bredare än så med tanke på att han ska posta BB och SB nästkommande händer och alltså måste agera snart. Vad tror ni om ca 35% dvs 22+,A2s+,K4s+,Q6s+,JTs,A2o+,K6o+,Q9o+,JTo? Mot den hd'n vinner vi 55% av gångerna med A9s. Är dock väääldigt dålig på att sätta folk på en hd (både som de har och borde ha dessvärre :lol: ) och jag vette fan hur jag skulle gjort här faktiskt. Tror att jag hade fegat och foldat. Hade nog hoppats på att storstacken skulle göra jobbet. Antagligen helt fel tänkt men jag hade förmodligen tänkt så i stridens hetta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är en lätt syn. Han må vara halvtajt, men många ställer any2 där så han kan fortfarande ha en bred range i den givna handen.

 

Till det kommer att det i princip är du eller han som åker här på bubblan - tvåan lär inte komma och spela hjälte i första taget. Det här är så bra odds du får. Går fler in är det ju bara trevligt, eftersom du leder över shortien i chips. Däremot lär han syna väldigt tajt om du lägger här, han ser ju gärna att shortien ökar på lite. Plötsligt är ni alltså lika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är en lätt syn. Han må vara halvtajt, men många ställer any2 där så han kan fortfarande ha en bred range i den givna handen.

 

Till det kommer att det i princip är du eller han som åker här på bubblan - tvåan lär inte komma och spela hjälte i första taget. Det här är så bra odds du får. Går fler in är det ju bara trevligt, eftersom du leder över shortien i chips. Däremot lär han syna väldigt tajt om du lägger här, han ser ju gärna att shortien ökar på lite. Plötsligt är ni alltså lika.

Jag tror inte det är många på $11 som ställer med ATC på bubblan under de här förutsättningarna. De flesta är generellt sett väldigt tajta på bubblan.

 

DocLames {22+,A2s+,K8s+,QTs+,JTs,T9s,98s,A2o+,K8o+,QTo+} känns ganska nära det som jag satte honom på. Kanske inte fullt så många Kx och de allra sämsta Ax går nog också bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till det kommer att det i princip är du eller han som åker här på bubblan - tvåan lär inte komma och spela hjälte i första taget.
Nu är det ju jättechippie som sitter på bb, och han kan ju mycket väl känna för att ta synen med lite vad som helst. Tror knappast att det gynnar storstacken att bevara bubblan med de här djupen. Alla andra stackar lever ju med kniven på strupen, så han får ju inte möjlighet att autostjäla. Och om det nu stämmer att han är snortight så låter det ju oss stjäla hans mörk nästa hand.

 

Dessutom så vinner ju pusharen bara 300 vid all-in och behöver fortfarande ta bb och sb innan oss, så han kommer ju inte kunna låta oss ta en massa all-ins och glida in i pengarna bara för att han tar den här potten.

 

Det här är så bra odds du får. Går fler in är det ju bara trevligt, eftersom du leder över shortien i chips. Däremot lär han syna väldigt tajt om du lägger här, han ser ju gärna att shortien ökar på lite. Plötsligt är ni alltså lika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det är många på $11 som ställer med ATC på bubblan under de här förutsättningarna. De flesta är generellt sett väldigt tajta på bubblan.

 

Nu har jag inte så mkt erfarenhet av $11, men är de verkligen väldigt tajta även när de är minst på bubblan och är på väg att blindas bort?

 

Nu är det ju jättechippie som sitter på bb, och han kan ju mycket väl känna för att ta synen med lite vad som helst. Tror knappast att det gynnar storstacken att bevara bubblan med de här djupen. Alla andra stackar lever ju med kniven på strupen, så han får ju inte möjlighet att autostjäla.

 

Håller inte med, jag tycker det är mycket bra bullyläge för chippien med nuvarande stackdjup. Chiptvåan t ex kan kan garanterat autoställa mot varje gång han får läge, och även de andra två de flesta gånger (inte mot fyran om den är för kort, såklart). Jag ser inte alls varför han skulle ta en spontan syn här för att spräcka bubblan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte så mkt erfarenhet av $11, men är de verkligen väldigt tajta även när de är minst på bubblan och är på väg att blindas bort?

Ja, de flesta spelar alldeles för tajt på bubblan på låga nivåer av SnG är min uppfattning.

 

Många spelar dessutom alldeles för löst tidigt i en turnering...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, de flesta spelar alldeles för tajt på bubblan på låga nivåer av SnG är min uppfattning.

 

Det var ju ett tag sedan jag spelade SNG men det var precis min uppfattning då. Bästa sättet att exploatera är att syna tajtare och pusha bredare än optimalt. Mot bra spelare bör man nog ta synen även mtp chippien men mot dåliga spelare foldar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BTW, Om chippien synar är inte det bra för oss? Då har vi två chanser i denna hand att klara bubblan.

 

edit: jag menar alltså om vi skulle ta synen. Det sämsta utfallet om vi skulle ta suynen är ju att FI vinner handen. Men om chippien också synar har FI sämre odds att vinna handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror generellt att det ar battre att folda aven om du ar 55% mot hans HD. Vantar nog hellre och tar addar FE genom att trycka in degen som forste man mot honom med en extremt mycket bredare HD (i princip any two) om han nu ar relativt tight vill saga.

 

Men om det kanns som att han kommer pusha konsekvent nar han ar forst in, eller om han gjort losa syner innan tar jag nog syn, liksom om jag agerat valdigt svagt tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...