Kontextus Postad 28 Mars , 2008 Rapport Postad 28 Mars , 2008 I en turbo sng kan det vara bra att miniraisa med höga pp mot 1-2 spelare när det närmar sig bubblan . Vips så har någon av dem fått ett ryck o gått all in. Citera
Juniori Postad 5 Maj , 2008 Rapport Postad 5 Maj , 2008 Taget ur David Sklansky & Ed Miller No Limit Holdem teori och praktik. Det är okej att göra små höjningar (2-3 gånger stora mörken) för att bygga en pott eller som förberedelse inför framtida potter. Av någon anledning har små höjningar fått rykte om sig att vara en skamfläck i no limit-världen. Med små höjningar menar vi minimihöjningar (till två gånger stora mörken) eller något högre. Även om det finns bra och dåliga tillfällen att välja vilken åtgärd som helst finns det egentligen inga inneboende fel i att höja låga belopp. Som vi tog upp i delen om att avgöra dina höjningsstorlekar finns det en lång rad faktorer du borde ta hänsyn till när du avgör hur mycket du vill höja med. Din hands beskaffenhet, hur dina motståndare spelare, stackarnas storlek, dina tidigare åtgärder, dina bordsframtoning och mycket mer spelar roll för varje beslut. Många höjningar före floppen är främst tänkta att höja satsandet i spelet. De höjningarna baseras på händers styrka före floppen eller tänkta som semibluffar. Du gör dem endast däför att du vill att beten efter floppen ska vara större än de skulle varit i en ohöjd pott. (Om du dubblerar storleken på potten före floppen kommer du mer eller mindre att dubblera storleken på beten efter floppen ocksån.) Oftast borde du göra den här sortens höjningar med "modiga" händer - pocketpar, anslutande kort i samma färg, och ess med suited kicker - händer som klarar sig bra efter floppen. Målet är att omvandla ditt parti $5-$10 (eller vad ni nu spelar för nivå) till $10-$20 eller $15-$30 under just den här given. Säjj att du har AhTh i tidig position mot åtta moståndare i en giv $5-$10. Du har för det mesta spelat med en stack på 800$, men du har just vunnit en stor pott och nu har du $1500 framför dig. Men den mindre stacken, på $800 skulle du vanligen limpa med din hand. Men nu när din stack har dubblerats kan du tjäna på att minihöja: höj till $20. För det mesta kommer dina motståndare att reagera på din minihöjning precis som om du limpat. De kommer sannolikt inte att folda sina "limpar"-händer bara för att du höjde. Vissa spelare kan skrämmas och bara syna med en hand de annars skulle ha höjt med om du limpat. Andra kan höja lite oftare för att utmana din "svaga" höjning. Men normalt sett kommer du helt enkelt att ha dubblerat nivån. Om det är vad du vill, låt inte någon självutnämnd expert säga åt dig att det är en dålig åtgärd. Minihöj ändå. Själv minihöjer jag aldrig, höjer istället samma som jag brukar med en stark hand eller sen en aning mindre. Tack och god natt! Citera
heltok Postad 5 Maj , 2008 Rapport Postad 5 Maj , 2008 Ja, och vi kan spela fler händer mot 3bets. nja. när jag funderar på saken kom jag fram till att givet att fi 3betar till samma betsizing så ska man faktiskt spela färre händer mot 3bets om man minraisar. helt enkelt för att färre av våra händer blivit comittade. om han raisar t ex pot så blir det väl någon skum funktion över hur många % av våra händer vi kan syna(vi antar att vi synar hela vår HD, vilket nog inte är så fel), vet inte riktigt för vilken openraise den har sitt maximum. någon som vågar gissa om maximum hamnar över 2bb eller ej? tror du missförstod mitt svar. frågan var varför det var dåligt med att minraisa. jag nämnde en av anledningarna och kanske den viktigaste. sedan finns det en del fördelar och anledningar till varför det är bra att minraisa och sämre att raisa större och varför det är tokdåligt att raisa jättestort. dessa får man ju sedan väga för och emot om man genom att resonera ska försöka komma fram till vad som är bra raise-size. känns dock som att den approachen är lite som att spå i kaffe. tvivlar på att vi kommer lösa NLTH analytiskt, snarare numreriskt. så tror simulationsverktyg är bäst att använda typ turbotexasholdem, stoxev eller liknande. lol för övrigt att blanda in sklansky om betsizing preflop. hans approach att betta olika beroende på vilken hand man har är rätt fuckat. iaf så som han skriver och avser det. Citera
Supertequila Postad 5 Maj , 2008 Rapport Postad 5 Maj , 2008 Taget ur David Sklansky & Ed Miller No Limit Holdem teori och praktik. TEXT Och så skiter vi i att ha ett balanserat spel. Citera
heltok Postad 5 Maj , 2008 Rapport Postad 5 Maj , 2008 Säjj att du har AhTh i tidig position mot åtta moståndare i en giv $5-$10. Du har för det mesta spelat med en stack på 800$, men du har just vunnit en stor pott och nu har du $1500 framför dig. Men den mindre stacken, på $800 skulle du vanligen limpa med din hand. Men nu när din stack har dubblerats kan du tjäna på att minihöja: höj till $20.För det mesta kommer dina motståndare att reagera på din minihöjning precis som om du limpat. Citera
SuckItOrMuckIt Postad 5 Maj , 2008 Rapport Postad 5 Maj , 2008 Sjukt att ingen nämnt sent in i en HU SnG. när effektiva stackarna är typ 11-13 bb tycker ja man kan miniraisa. Tror inte de finns några andra lägen ja skulle miniraisa... Citera
KingCosmoKramer Postad 5 Maj , 2008 Rapport Postad 5 Maj , 2008 då kan vi ju likaväl limpa... Ja, finns spelare som limpar på knappen ibland, t.ex Durr (en av världens bästa spelare). Och det finns även många av 2+2-eliten som använder sig av 2xbb eller 2.5xbb på knappen, både i 6-max och HU. Citera
Supertequila Postad 6 Maj , 2008 Rapport Postad 6 Maj , 2008 Ja, finns spelare som limpar på knappen ibland, t.ex Durr (en av världens bästa spelare). Och det finns även många av 2+2-eliten som använder sig av 2xbb eller 2.5xbb på knappen, både i 6-max och HU. WTF du glömde o nämna The Great Hellmuth. Vete fan hur ofta han sitter o babblar om att han minsann är en av få i världen som limpar starkt på knappen och att det är det absolut smartaste draget som HAN kommit på. Jag har faktiskt varit nära o skalla min TV en gång på grund av honom hahaha. Citera
KingCosmoKramer Postad 6 Maj , 2008 Rapport Postad 6 Maj , 2008 WTF du glömde o nämna The Great Hellmuth. Vete fan hur ofta han sitter o babblar om att han minsann är en av få i världen som limpar starkt på knappen och att det är det absolut smartaste draget som HAN kommit på. Jag har faktiskt varit nära o skalla min TV en gång på grund av honom hahaha. Tror faktiskt Durr och Hellmuth har olika anledningar till att dom limpar knappen Citera
Recommended Posts