Gå till innehåll

Rigga höjdhopp?


benemerson

Recommended Posts

om man skulle göra ett höjdhopp när lufttrycket är riktigt lågt, och månen befinner sig i ett läge där dess dragningskraft påverkar hopparen optimalt, hur mycket skulle man tjäna på det?

är det vid sådana förhållanden man ska satsa på världsrekordet eller spelar det kvitta?

 

om en höjdhoppare påbörjar ett världsrekordhopp, och precis när hopparen befinner sig i luften inträffar ett jordskred, som får marken vid höjdhoppsställningen att sänkas 10cm utan att ribban faller, skulle rekordet isf godkännas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om man skulle göra ett höjdhopp när lufttrycket är riktigt lågt, och månen befinner sig i ett läge där dess dragningskraft påverkar hopparen optimalt, hur mycket skulle man tjäna på det?

är det vid sådana förhållanden man ska satsa på världsrekordet eller spelar det kvitta?

 

om en höjdhoppare påbörjar ett världsrekordhopp, och precis när hopparen befinner sig i luften inträffar ett jordskred, som får marken vid höjdhoppsställningen att sänkas 10cm utan att ribban faller, skulle rekordet isf godkännas?

 

Jag har spelat en del basket i yngre dagar, och jag kände en ganska stor skillnad mellan att hoppa här uppe i skandinavien och tex. östeuropa..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om man skulle göra ett höjdhopp när lufttrycket är riktigt lågt, och månen befinner sig i ett läge där dess dragningskraft påverkar hopparen optimalt, hur mycket skulle man tjäna på det?

är det vid sådana förhållanden man ska satsa på världsrekordet eller spelar det kvitta?

 

om en höjdhoppare påbörjar ett världsrekordhopp, och precis när hopparen befinner sig i luften inträffar ett jordskred, som får marken vid höjdhoppsställningen att sänkas 10cm utan att ribban faller, skulle rekordet isf godkännas?

 

Du har tänkt på detta länge förstår jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:lol: :lol: :lol:

 

Friskare luft kanske? :lol:

 

Du är ju så jävla efterbliven och du vet inte ens om det.. Du vet att tyngdaccelerationen på jorden inte är en konstant va? Tror du att det är en slump att skandinaver är så duktiga på höjdhopp?

 

EDIT: Inlägget varnat för "milt personangrepp" /Appel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om man skulle göra ett höjdhopp när lufttrycket är riktigt lågt, och månen befinner sig i ett läge där dess dragningskraft påverkar hopparen optimalt, hur mycket skulle man tjäna på det?

är det vid sådana förhållanden man ska satsa på världsrekordet eller spelar det kvitta?

Väldigt lite antar jag, så bortse ifrån månens läge när du satsar på personligt rekord.

om en höjdhoppare påbörjar ett världsrekordhopp, och precis när hopparen befinner sig i luften inträffar ett jordskred, som får marken vid höjdhoppsställningen att sänkas 10cm utan att ribban faller, skulle rekordet isf godkännas?
ROFL! Om detta inträffar så hoppas jag verkligen att rekordet blir godkänt!
Du är ju så jävla efterbliven och du vet inte ens om det.. Du vet att tyngdaccelerationen på jorden inte är en konstant va? Tror du att det är en slump att skandinaver är så duktiga på höjdhopp?

lolzor: Du verkar vara en arg och lättirriterad person. Dessutom tror jag knappast att du kan hitta en trovärdig studie som styrker ditt påstående att skandinavier på något vis har en genetisk fördel när det kommer till just höjdhopp. Om du tror att tyngdaccelerationen har en sådan påverkan så borde ju dels personer uppfödda i Kiruna hoppa högre än Lunda-pågar och dessutom borde vi väl även ha en fördel i längdhopp? Det kanske är så att finnarna avlat fram sina backhoppare på dessa tyngdaccelerations-gener?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom tror jag knappast att du kan hitta en trovärdig studie som styrker ditt påstående att skandinavier på något vis har en genetisk fördel när det kommer till just höjdhopp. Om du tror att tyngdaccelerationen har en sådan påverkan så borde ju dels personer uppfödda i Kiruna hoppa högre än Lunda-pågar och dessutom borde vi väl även ha en fördel i längdhopp? Det kanske är så att finnarna avlat fram sina backhoppare på dessa tyngdaccelerations-gener?

 

Jag tror han menar att det blir "effektivare" träning med större gravitation, på samma sätt som höghöjdsträning ungefär, inte att det skulle ha något med gener att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror han menar att det blir "effektivare" träning med större gravitation, på samma sätt som höghöjdsträning ungefär, inte att det skulle ha något med gener att göra.

Det är väl jag som misstolkar honom. Men fortfarande hävdar jag att det inte finns någon studie som visar att vare sig skandinavier eller personer som tränar i Sverige har någon fördel jämfört mot höjdhoppare från Bulgarien. Det är liksom inte jämförbart mot höghöjdsträning för skidåkare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är ju så jävla efterbliven och du vet inte ens om det.. Du vet att tyngdaccelerationen på jorden inte är en konstant va?

 

Som utbildad civilingenjör känner jag till det, ja.

 

Enligt Wikipedia gäller:

I Sverige varierar tyngdaccelerationen huvudsakligen med latituden från ungefär 9,815 m/s2 i söder till 9,824 m/s2 i norr.

 

Du måste vara en ytterst känslig kille som kan märka av 0,09% skillnad i tyngdacceleration.

 

Märk väl att skillnaden mellan valfri plats i Östeuropa och exempelvis Skåne är ännu mindre än 0,09%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lolzor spelar basket och är duktig på att hoppa, han hoppar en meter i Stockholm.

 

lolzor åker ner till Sofia och spelar basket. I Sofia är tyngdaccelerationen ca 0.15 % lägre än i stockholm. lolzor är fortfarande lika duktig på att hoppa, vilket gör att hans hopp på en meter i Stockholm ökar med ca 1.5 mm i Sofia.

 

-> lolzor känner en ganska stor skillnad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vet att tyngdaccelerationen på jorden inte är en konstant va? Tror du att det är en slump att skandinaver är så duktiga på höjdhopp?

 

EDIT: Inlägget varnat för "milt personangrepp" /Appel

 

Jo just det, 9,82m/s² i Sverige i jämförelse med 1 kilopond som är 9,80665 m/s² är ju en väldigt stor skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån som har nån uppfattning om hur mkt månen kan påverka ens tyngd?

Förhållandet mellan månens och jordens gravitationskraft ges av uttrycket

 

F[månen]/F[jorden] = (m*R^2)/(M*r^2).

 

Om man stoppar in m = 7,35*10^22 kg (månens massa), M = 5,97*10^24 kg (jordens massa), r = 384399 km (medelavståndet till månen) och R = 6371 km (avståndet till jordens centrum, dvs. jordens radie) får man ut värdet 0,000338 %. Motsvarande värde för solen blir 0,0604 %.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...