Gå till innehåll

NLT - Trn, KT på TT4flop, vem tomte, jag eller fi?


parre

Recommended Posts

10+1 med rebuys på Prima, 20k guarantee.

 

Slutet av första perioden, jag har 1900, fi ca 1500. Fi i denna hand har spelat allmänt löst och verkar vara rätt kass. Såg honom raisa stort med 77 tidigare preflop och vinna en pott mot A9. Spelet är lösare än diarré. Jag har spelat tight, typ 2 eller 3 händer, varav jag köpte en medelstor pott på turn därav lite över startstack.

 

Efter typ tvåhundra limpare limpar jag med KTs i CO. Typ 6 pers ser floppen för 20 bagis var. Floppen kommer TT4, inga flushdrag. Checkat till fi som sitter i positionen innan mig som betar 20, jag raisar till 100, alla foldar. Fi callar.

 

I detta läge sätter jag fi mest troligt på T, fast han kan ju även ha 44 eller någon idiothand typ A3o. Turn blankar.

 

Checkat till mig. Jag väljer här att överbeta potten och få det att se ut som att jag försöker köpa den och hoppas på omslag från en sämre tia. Har han jack shit lär han folda. Jag betar 480, fi ställer in, jag blixtsynar och får se T4.

 

Vem är egentligen tomten här? Kanske hade lite för lite read så tidigt i turneringen för att spela som jag gjorde, man jag var säker på att han betalar av med alla tior här. De händer som han kan ha som han leder med är 44, T4 och AT. Av dessa såg jag inte ens T4 som en möjlighet.

 

Handragen jag sätter fi på var alltså: AT-T8/44. Överpar hade han definitiv höjt preflop med och jag tror inte han spelar en helt kass tia, men retrospektivt kanske jag borde satt honom på alla tior?

 

Eller - är min handrange helt felaktig när han ställer in på turn? Borde jag omvärdera till T4/T2 (tror det kom en tvåa på turn)/44/AT? Känns inte som om jag kan lägga triss med nästbästa kicker på turnen mot en spelare som verkar vara tomtig...

 

Hur som helst efter denna hand kände jag mig lite som en idiot.. "i gotta overbet the pot, make it look like im trying to buy it"... "all im really thinking about is Vegas and the fucking mirage".... typ det syndromet. Hade det varit en motspelare som jag ansåg som vettig hade jag betat pott på turn och foldat mot ett omslag om jag inte trodde att han bluffade (mot en vettig spelare är det väl rätt få händer jag leder mot när jag c/r flop och betar turn).

 

Vem är då tomten, jag eller han? Eller båda? Ser inget fel i att spela KTs i sen position efter en fyra-fem limpare när det kostar mig 1% av stacken.

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att han synade din raise har han TX eller 44, och med tanke på att han är med och spelar överhuvudtaget kan du - antagligen - sätta honom på T9, JT, QT, KT, AT samt 44. Nu slår du givetvis alla dessa händer utom två, frågan är bara vilka av dessa han skulle fortsätta spela på, och framför allt, vilka han tycker är bra nog att raisa dig med.

När han alltså trycker in på turn kan vi anta att han ALLRA MINST har KT, och det bästa du kan hoppas på är en split.

Jag anser att det bästa spelet här är att folda på turn mot hans raise.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jösses, det är en 10+1 turnering, med rebuys. För det första kan du bara köpa in igen, och för det andra är det väldigt låg nivå på vissa spelare. Ditt enda misstag är att du överskattar din motståndare, in med degen alla dagar och köp ut eller köp in igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var i en inte helt olik situation igår på Expekts 3$ rebuy PL. Hade AKo mot flop A-rags och kände mig hög som ett hus med tre opponenter.

Minibettade 100 (blinds 20/40) ändå efterssom jag satt UTG och tre limpar.

Turn blir Q och nu blir det värre, bettar 200 och nästa bettar pot, en fold och se upp till mig. Nu hade jag read och killen verkade försiktig och tight så det blev fold. Killen hade vänligheten att visa sina kort... AQ...

Men hade jag uppfattat killen som parre uppfattade sin opponent hade man väl reagerat annorlunda och sannolikt kört. Speciellt som det var en rebuy.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jösses, det är en 10+1 turnering, med rebuys. För det första kan du bara köpa in igen...

Har inte riktigt med saken att göra. Om det inte är rebuys så är det bara att köpa in igen till en ny turnering.

Anser han sig vara bättre än snittet så har han antagligen redan använt sin re-buy.

Nej?

Se denna tråd för diskussion.

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=7839

 

För övrigt anser jag att inte kan vara rätt att folda KT där med så lite kvar att syna. Vilka händer som man kan ha ska man isåfall syna med? Bara AT, 44 och TT? Tänker man inte syna med KT så är det väl tveksamt att syna med AT också, så stor är inte sannolikheten att FI har AT. Och ska man bara syna med kåk eller bättre blir man nog totalt exploaterad av aggressiva tomtar. Jag skulle nog syna med åtminstone JT och uppåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte riktigt med saken att göra. Om det inte är rebuys så är det bara att köpa in igen till en ny turnering.

 

Jag håller med. Dock är det många som inte gör det, så jag tänkte att det skulle vara ett extra argument, det största är att de flesta spelare på den nivån spelar vilken tia som helst som nötterna.

 

En grej man kan tänka på ang. rebuys är att dåliga motståndare spelar ännu sämre, för att de kan köpa in om de förlorar. Jag har sett liknande spel med händer som 88, 77, A4 osv, jag tror bara att det ökar hans handdistribution.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae, om Tight-Nusseman re-raisar en på turn där i en turnering med 500E i inköp så vetefan om ens KT håller, då sitter ju jäveln på 44 ;)

Det finns inte en chans att tightnusse skulle spela ett så lågt par preflopp. Den enda möjliga lösningen är att det finns fem tior i leken och att han sitter på två av dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om slutsatsen nu är att det är +EV att ställa in på turn kanske man kan kolla på tidigare delar av handen...

 

Preflop undrar jag om det inte är bättre att raisa med KTs om man nu ska spela den (helst muckar jag den blixtsnabbt). Särskilt om man har en tight image och chansen finns att man köper potten där. Blir man reraisad kan man ju lägga den (jag menar handen är ju extremt lättdominerad, AK, KQ, KJ, AT...), och en raisa preflop kan ju spara en massa pengar dessutom kan ju en del starkare händer, som just KQ, KJ och AT tänkas folda). Men som sagt, helst muckar jag den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att höja när fyra-fem pers limpat på Primas slaskturnering är IMHO helt meningslöst, det enda som händer är att tre pers synar och potten blir enorm till floppen. Att raisa all-in kanske hade funkat, men att satsa 1900 för att vinna 120 eller så verkade inte smart. Att folda i position med massa limpare inte heller eftersom man oftast får bra betalt vid hårda träffar... därav pf-limpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...