Gå till innehåll

Sverige, snart ett nytt USA?


MikeTime

Recommended Posts

  • Svars 79
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

 

Så visar det sig att detta skulle innebära att vi i Sverige skulle öppna för några licensierade företag som tillåts konkurrera med Svenska Spel. Resten stoppas, om SvS få som de vill. De licensierade ska få verka på samma villkor som Svenska Spel:

 

På vilket sätt tillåts de inte konkurrera med svs idag och hur konkurrerar de med sämre villkor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade ni trott att moderaterena var för poker när ni röstade eller?

 

Nej, men att moderaterna var för avreglering av spelmarknaden. Visst insåg jag att det i sådana fall skulle bli ett licenssystem men nu verkar det som det utformas med avsikten att få/inga kommersiella aktörer förutom SvenskaSpel ska kunna erbjuda internetspel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det absurda i det här är att det är ALLIANSREGERINGEN som har sådana här tankar. Jag trodde att det var förbehållet vänsterpolitiker.
Va? Sånt här är jättekonsistent med både höger- och vänsterpolitik. Bara för att de säger att personlig frihet och ansvar är bra är det inte meningen att folk ska ta det på allvar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går emot hela EUs fundament att utestänga tex brittiska företag från svenska marknaden. Det är ju därför vi har EU på gott o ont. De får ta del av vår marknad och vi får samma möjligheter på deras hemmaplan.

Däremot kan amerikanske företag bli utestängda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju häftigt att ingen noterat att Moderaterna är ett fascistiskt parti. Mitt i högkonjunkturen lyckades de inbilla en majoritet av svennarna att det är jävligt fel på Sverige och när de sagt det exakt en miljon gånger så blir det ju automatiskt sant som alla vet.

Felet låg i alla sjuka som lurar modborgarna på pengar. Påminner om hatet nazzarna lyckades skapa för judar. Men tyskarna hade iaf i efterhand en fruktansvärd ekonomi att skylla på och därmed ett stort uppdämt hat att lägga på nån.

Vad har då svenskarna o skylla på? Jo vi hade den kanske bäst gående ekonomin i hela västeuropa vid valet... Men ändå skulle de sjuka motarbetas!

Vore intressant o se hur svenskar skulle reagera om det fanns en liten messiasdjävul som Hitler här mitt under en misär.

 

Sen det roligaste av allt. Att så jävla få fattar att högst 5% av sveriges befolkning tjänar på att högern tar över. För varje liten skattesänkning tar de bort något vilket gör att allt försvinner i de nya hålen. De kallas det nya arbetarpartiet tack vare dessa skattesänkningar på medeklassen. Men de gör absolut ingenting för dessa människor då det de tjänar försvinner i andra hål som sagt. Istället är det precis som vanligt bara de rikaste som tjänar på högern. Så jäkla lurade "tänkande" människor kan bli är skrämmande.

Skillnade är att de som blir arbetslösa eller sjuka inte har några förmåner längre och får klara sig utan saker som många anser tillhör mänskliga rättigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur svårt är det att läsa mitt tidigare inlägg?

Jag är inte jätteinsatt så undrar du mer än att EU gjort motstånd får du titta närmare själv på frågan.

 

Men så kinkig! Jag var inte sugen på att gräva själv, och hoppades att någon kunde redogöra för saken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade förväntat mig att KD:s åsikter skulle vara i minoritet och att inte tex den moderata finansministern skulle tala sig varm för spelmonopolet.

 

Med tanke på att monopol är kassakor för de som innehar dem, varför skulle finansministern vara emot det i sin roll som finansminister?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt tillåts de inte konkurrera med svs idag och hur konkurrerar de med sämre villkor?

 

I själva verket konkurrerar många fler idag på bättre villkor. Det är liksom det som är poängen. Situationen ,som den ser ut idag, är för oss spelare långt mycket bättre än vad som utreds. Men samtidigt måste vi väl inse att den situation vi har idag inte är någon som Spelmonopolssverige någonsin har tagit ett aktivt beslut att tillåta. Nu, efter 9-10 år med internetpoker, har man börjat vakna till, sett att den finns, och försöker reglera den.

 

Colderose: det är en enmansutredning och jag minns just nu inte utredarens namn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Colderose: någonstans i min mail inför Pokerakademien och debatten om bla denna utredning hittar jag namnet Lars Nyrén, som torde vara utredaren ifråga.

Pokerspelare? Jag har i alla fall aldrig mött honom...

 

korr: Fel i de papperen. Han heter Jan Nyrén. Honom har jag inte heller mött vid något pokerbord....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att Anders Borg bryr sig mer om statsbudgetens intäktssida än om pokerspelarnas frihet. Och att Kristdemokraterna, med sin gammeltestamentliga moral, ingår i alliansregeringen gör ju inte saken bättre.

 

Ändå tycker jag att kritiken av moderaterna som parti är lite överdriven. Spelmonopolet ett sosseprojekt. Moderaterna är, kanske med viss konkurrens från fp, det mest EU-vänliga partiet - medan s, v och mp ofta gör allt för att slippa undan en europeisk marknadsharmonisering.

 

Men det viktigast är att det inom moderaterna (till skillnad från i andra partier - så vitt jag vet) finns en stor och talför minoritet som vill avreglera den svenska spelmarknaden och sälja Svenska Spel.

 

I Motion till riksdagen 2007/08:Kr357 av Tomas Tobé och trettio andra moderata riksdagsledamöter finns krav på att "statens roll som aktör på spelmarknaden avvecklas, samtidigt som dess reglerande roll stärks och övervakandet av spelmarknaden görs självständigt."

 

Så om man vill låta pokerfrågorna avgöra hur man röstar verkar det rimligt att kryssa för någon av de moderater som vill sälja svenska spel och normalisera spelmarknaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...