Gå till innehåll

Ongame 1/2$, spelar han verkligen trissen såhär?

Recommended Posts

Texas Hold'em $2-$4 NL (real money), hand #P4-63335438-338

Table Tainan, 19 Mar 2008 12:25 PM ET

Seat 2: SsamJjang [ 7 of Hearts,7 of Spades ] ($197.00 in chips)

Seat 5: AHJ2006 ($402.60 in chips)

Seat 7: KUNINGAS_ ($369.90 in chips)

Seat 8: _Terravore ($197.00 in chips)

ANTES/BLINDS

KUNINGAS_ posts blind ($1), _Terravore posts blind ($2).

PRE-FLOP

SsamJjang bets $8, AHJ2006 calls $8, KUNINGAS_ folds, _Terravore folds.

FLOP [board cards 4 of Hearts,9 of Diamonds,2 of Diamonds ]

SsamJjang bets $14, AHJ2006 calls $14.

TURN [board cards 4 of Hearts,9 of Diamonds,2 of Diamonds,9 of Spades ]

SsamJjang bets $33, AHJ2006 calls $33.

RIVER [board cards 4 of Hearts,9 of Diamonds,2 of Diamonds,9 of Spades,King of Hearts ]

SsamJjang checks, AHJ2006 bets $90

Jag har en ganska agressiv image på bordet och just denne spelaren e väldigt trött på att få folda turn/rivers mot mig. Han är dålig och synar flop med alla par, alla hålstegdrag och defenitivt alla färgdrag. Älskar att floata mig random shit med andra ord. Han är också inne i raisade potter ganska ofta (typ 8 av 10 ggr mot mig iallafall)

Jag tror aldrig att han har en kung här som han pottbetar, jag vill tro att han har 5,6 3,5 eller något diamonddraw. Jag tror inte heller att han vill beta bort en hand som A4 A2 här, det vill han nog ha showdown på.

Jag tror inte på att han har 44 eller 22 heller, då jag sett han setta 2 floppar tidigare och han har miniraisat dom båda två på floppen när någon betat.

Får jag syna här? eller måste jag lägga? Jag har inte sett honom bluffa innan heller dock, men vill gärna tro att han bestämt sig för att göra ett spel här då jag vet att han är ganska trött på mig.

Det är ju ingen skillnad alls här på ifall jag har AK lr KQ lr 77, spelar dom exakt likadant brädan igenom typ, så även fast 77 ser ut som en svag hand här så är det exakt samma frågeställning ifall jag istället skulle sitta med AK.

Discuss

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är ju det, men då tappar jag en del bluffvärde dock (vet dock inte varför jag var ute efter bluffvärde när jag inte sett han beta tom tidigare)

Checkade möjligtvis lite för snabbt, ville instasyna any bets from him kändes det som, men han betade ju verkligen hårt med (nästan xakt pott) standardbluffaren här betar ju ut typ 56 lr ngt

Ville ju möjligen med ha c/c emot 88,TT, random KdXd,

slår ju inget han synar med om jag betar rivern heller

Länk till kommentar

Det där ser antigen som ett missad drag (som iofs kunde haft King of Diamonds med) eller, om han är dålig nåt skumt spelat hand som 42s (vilket gör att han inte bluffar ändå ;-) )

Det är väl nu som readen kommer in...

Jo det är det väl, men är mest intresserad av vad ni själva gör i denna situationen, fold lr syn?

Länk till kommentar

Fold känns bara dumt tycker jag utefter hur handen spelats. Egentligen ganska dumt att checka rivern i det läget oxå.

Bättre att beta för värde - antagligen runt 40%pott. Har han haft tur att träffa kungen synar han antagligen bara ändå.

Hur menar du att jag kan beta för värde här? vad ska han syna med som är sämre? Kungen är ju ett jättescarecard för honom om han inte träffat den själv

Länk till kommentar

Hur menar du att jag kan beta för värde här? vad ska han syna med som är sämre? Kungen är ju ett jättescarecard för honom om han inte träffat den själv

Värdet ligger i att din image är aggressiv och han är passiv och lite störd över att du är aggro, det viktigaste ligger kanske i att det ser ut att vara en vädrdebet.

Men framförallt så är ju du på gränsen att antagligen syna en bet på $90. Beta $60 själv så sparar du $30.

Länk till kommentar

Värdet ligger i att din image är aggressiv och han är passiv och lite störd över att du är aggro, det viktigaste ligger kanske i att det ser ut att vara en vädrdebet.

Men framförallt så är ju du på gränsen att antagligen syna en bet på $90. Beta $60 själv så sparar du $30.

Du får ju ta in i beräkningen att det finns en del händer han slår mig med som jag kan få c/c på också

Det ser ju lixom ut såhär:

Betar jag ut så förlorar jag all bluffvärde ifrån honom (om det nu finns någon) samt möjligen sparar in en liten slant ifall han höjjer (vet ju inte innan hur stort han kommer beta med en 9a om han nu har det)

Checkar jag så finns det kanske lite bluffvärde att hämta hos honom, men då vet jag inte vart jag är någons och måste antingen vara villig att betala vad han än nu betar eller bestämma mig för att folda, han kan även själv knacka ner ett par händer som har mig slagen här.

Länk till kommentar

Hej Xodiac. Jag tycker inte du behöver inta försvarsställning här på forumet, de som skrivit innan här har haft som mål att hjälpa dig! :)

Eftersom du verkar vara ute efter beslut snarare än resonemang ska du få mitt kortfattat här: Jag foldar. Det är ett tricky beslut - och din read säger ju annat - men jag tror han ganska ofta i det där läget har en 9a som han är sur för att han missat att spela hårdare på turn och vill kompensera för på ngt sätt eller ett färgdrag som innehåller :Kd:

Hans read på dig kanske är att du är ngn form av actionjunkie som kommer syna ner hans värdebet med kungen med ngt mellanpar, typ 66 eller 88 ;))

Lycka till i framtiden.

Länk till kommentar

Hej Xodiac. Jag tycker inte du behöver inta försvarsställning här på forumet, de som skrivit innan här har haft som mål att hjälpa dig! :)

Eftersom du verkar vara ute efter beslut snarare än resonemang ska du få mitt kortfattat här: Jag foldar. Det är ett tricky beslut - och din read säger ju annat - men jag tror han ganska ofta i det där läget har en 9a som han är sur för att han missat att spela hårdare på turn och vill kompensera för på ngt sätt eller ett färgdrag som innehåller :Kd:

Hans read på dig kanske är att du är ngn form av actionjunkie som kommer syna ner hans värdebet med kungen med ngt mellanpar, typ 66 eller 88 ;))

Lycka till i framtiden.

Väldigt fint förklarat :), ser dock inte vart jag intar någon försvarsställning, det är verkligen inte menat ifall mina poster uppfattas så, kanske betonar saker på fel sätt, är bara simpelt ute efter vad ni gör för beslut baserat på readen här. Ganska lätt hänt att poster missuppfattas på nätet baserat på hur det är skrivet och betonat ;)

Får jag bara fråga, tycker du han isådanafall spelar rätt som inte höjjer nian på turnen?

Jag tycker det är jätterätt att han inte höjjer den om han har den, men tycker dock att han är aaaaldeless för dålig för att spela så jätterätt.

Att han är en standardfisk är jag redan jättesäker på, och nästan alla standardfiskar vill bomba den trissen på turn (även om så en miniraise så vill dom göra mer än att bara syna iaf)

Baserat på tidigare spel så är jag 99% säker på att han inte håller en kung här, jag foldar faktiskt mycket enklare om han betar ut 20-55 i det här läget, för då kan en kung komma med i bilden.

Nu är jag ganska säker på att det handlar om en triss, ett fyrtal eller absolut ingenting.

För övrigt, är du Pey från starcraft för många år sen? :)

Länk till kommentar

Okok jag tolkade väl fel då.

Bra fråga om 9an på turnen. Jag vet ärligt talat inte riktigt. Jag vill nog egentligen raisa 9an på turnen, men i stridens hetta synar jag den nog ibland i hopp om att du ska skjuta igen på river.

En möjlighet om han är dålig som du skriver är ju att han gör vad som enligt dig är rätt fast av fel anledning :)

Han kanske hade någon grandios plan som du räknade bort eftersom han gjorde vad du tycker är 'rätt'. Blev krångligt det där! :)

Ser fram emot handens upplösning hur som helst.

Frågor till dig:

- Vad tror du SsamJang gör nuförtiden? Creds för nicket.

- Lirar du ngt bw?

Pey

edit: Ah, såg nu att du lagt till grejer. Ja det är jag :P. Trevligt att råkas. Vansinnigt många år sedan det där var. Jag var ett litet barn.

Länk till kommentar

Du får ju ta in i beräkningen att det finns en del händer han slår mig med som jag kan få c/c på också

Det ser ju lixom ut såhär:

Betar jag ut så förlorar jag all bluffvärde ifrån honom (om det nu finns någon) samt möjligen sparar in en liten slant ifall han höjjer (vet ju inte innan hur stort han kommer beta med en 9a om han nu har det)

Checkar jag så finns det kanske lite bluffvärde att hämta hos honom, men då vet jag inte vart jag är någons och måste antingen vara villig att betala vad han än nu betar eller bestämma mig för att folda, han kan även själv knacka ner ett par händer som har mig slagen här.

Isåfall är folden given.

Problemet med checken är att du helt tappar kontrollen på potten och var du står och lämnar helt över initiativet till fi som nu mer kan göra vad han vill och du måste gissa.

Så om du är sugen på att syna en bet från fi så tycker jag det är bättre att beta själv.

Länk till kommentar

Okok jag tolkade väl fel då.

Bra fråga om 9an på turnen. Jag vet ärligt talat inte riktigt. Jag vill nog egentligen raisa 9an på turnen, men i stridens hetta synar jag den nog ibland i hopp om att du ska skjuta igen på river.

En möjlighet om han är dålig som du skriver är ju att han gör vad som enligt dig är rätt fast av fel anledning :)

Han kanske hade någon grandios plan som du räknade bort eftersom han gjorde vad du tycker är 'rätt'. Blev krångligt det där! :)

Ser fram emot handens upplösning hur som helst.

Frågor till dig:

- Vad tror du SsamJang gör nuförtiden? Creds för nicket.

- Lirar du ngt bw?

Pey

edit: Ah, såg nu att du lagt till grejer. Ja det är jag :P. Trevligt att råkas. Vansinnigt många år sedan det där var. Jag var ett litet barn.

Bw spelar jag vääldigt sällan, spelar väl då o då mot TreK (om du minns han) för skojsskull. SsamJjang tror jag dog ut för många år sedan, han höll inte upp det som krävdes för den koreanska toppen direkt (sjukt svårt, näst intill omöjligt), e ju samma med garimto, yellow och alla som varit sjukt bra, är lättare att sträva efter den positionen och kämpa för den än att vara där och ha motivationen att hålla sig kvar :roll:

Nicket valde jag eftersom den spelaren är den terranen som fick mest inflytande på mig när jag själv spelade, coolast spelstil samt så tyckte jag att han såg coolast ut 8).

Gillar iallafall dina svar på alla mina handanalyser, låter väldigt vettigt och jag bockar för dem. Hoppas jag får se mer utav dig i framtida analyser.

Frågor själv till dig;

Vad spelar du själv för nivåer på poker?

Hur länge har du spelat?

Har du poker som huvudinkomst?

Länk till kommentar

Isåfall är folden given.

Problemet med checken är att du helt tappar kontrollen på potten och var du står och lämnar helt över initiativet till fi som nu mer kan göra vad han vill och du måste gissa.

Så om du är sugen på att syna en bet från fi så tycker jag det är bättre att beta själv.

Jo men vad vill du själv sätta han på för hand egentligen baserat på read? Vill jag sätta han på ett par drag (steg+färgdrag) så är ju check det absolut bästa på river för bluffvärde. Checken gör man ju då för att man i princip vill ha en bet på sig som man blixtsynar. Har heller inget emot att få en c/c där han kan visa upp 4a,2a och något pocket som är högre än mitt, tror endå inte det finns så mycket värde i att beta ut mot hans 4a lr 2a på river när kungen faller..

Hur menar du på att det är bättre att beta själv om man vill syna en bet ifrån fi? Vill jag syna en bet ifrån fi så är det ju för att jag vill syna hans missade drag, vill ju inte syna en nia, vill heller inte beta in i en nia eller kung.

Länk till kommentar

Vill jag sätta han på ett par drag (steg+färgdrag) så är ju check det absolut bästa på river för bluffvärde.
Inte nödvändigtvis eftersom du låter han köpa potten ofta - som det kan vara i detta fallet när dom flesta förespråkar fold. Det du kan vinna om du synar hans "stora" riverbet är är just hans riverbet, men är hans riverbet FÖR stor förlorar du hela potten i vilket fall, kanske med bästa handen. Det är absolut inte bra.

Hur menar du på att det är bättre att beta själv om man vill syna en bet ifrån fi? Vill jag syna en bet ifrån fi så är det ju för att jag vill syna hans missade drag, vill ju inte syna en nia, vill heller inte beta in i en nia eller kung.
Vill du syna en all in från fi?

Fi kan sitta på 9 eller K och kommer ändå inte våga höja en ganska liten bet - om han inte är mycket tuff (och det är han ju inte) eller har en mycket stark hand då han oftast bara får syn om han är slagen.

Men om du checkar till han kan han beta mycket,(kanske tom överdrivet mycket med en 9:a eller K för att just försöka isensätta en bluff) som du synar just för bluffvärde.

Så tänker ofta jag. Jag kan ju inte svära på att det ena är bättre än det andra. Det kanske inte är så stor skillnad i värde i långa loppet. Men det är en vinkel på problemet i vart fall.

Länk till kommentar

Vet nte om jag har nån direkt ny vinkel på handen men...

Jag har en ganska agressiv image på bordet och just denne spelaren e väldigt trött på att få folda turn/rivers mot mig. Han är dålig och synar flop med alla par, alla hålstegdrag och defenitivt alla färgdrag. Älskar att floata mig random shit med andra ord. Han är också inne i raisade potter ganska ofta (typ 8 av 10 ggr mot mig iallafall)

OK, du kan med andra ord inte sätta FI på en hand preflop då han kan ha vad som helst?

Jag tror aldrig att han har en kung här som han pottbetar, jag vill tro att han har 5,6 3,5 eller något diamonddraw. Jag tror inte heller att han vill beta bort en hand som A4 A2 här, det vill han nog ha showdown på.

Jag tror inte på att han har 44 eller 22 heller, då jag sett han setta 2 floppar tidigare och han har miniraisat dom båda två på floppen när någon betat.

Eftersom du sätter honom på ATC (8 av 10 mot dig innebär ju att han är med och spelar de flesta händerna) så ska du nog inte räkna bort 22, 44 och 9x. Han kan mysket väl ha träffat floppen hårt som du beskriver honom och om han är less på dig så kanske han vill låta dig betta och reppa ett drag.

Får jag syna här? eller måste jag lägga? Jag har inte sett honom bluffa innan heller dock, men vill gärna tro att han bestämt sig för att göra ett spel här då jag vet att han är ganska trött på mig.

Det är ju ingen skillnad alls här på ifall jag har AK lr KQ lr 77, spelar dom exakt likadant brädan igenom typ, så även fast 77 ser ut som en svag hand här så är det exakt samma frågeställning ifall jag istället skulle sitta med AK.

Hans bet är ju inte för värde, då är frågan om han är tom eller har träffat något. Att du checkar till honom på river ger ju honom chansen att bluffa bort dig med händer han annars lagt mot en värdebet på river. Om han spelat passivt hela handen med stål så gör han en tillräckligt stor bet för att du ska misstänka en bluff men om han bluffar då har han samtidigt satsat så mycket att du kan lägga många händer utan K eller 9. Jag tror helt enkelt att han har dig slagen och att din read inte är tillräckligt stark för att sätta honom på en bluff tillräckligt ofta för att syn på river ska vara lönsamt i längden.

Sen noterar jag att du kallar honom för fisk men ändå förutsätter att han ska ha koll på hur du spelar AK, KQ och 77. Har ni spelat så mycket mot varandra att en dålig spelare har den här readen på de händerna?

Jag hade bettat ut på river och lagt mig mot omslag. Han verkar ju inte ha spelat tillbaka mot dig tidigare heller och om han har ett missat drag så orkar han nog inte slå om på river tom. Som spelat förespråkar jag fold om inte din read på honom är starkare än vad jag tolkar den som.

Länk till kommentar

Vet nte om jag har nån direkt ny vinkel på handen men...

OK, du kan med andra ord inte sätta FI på en hand preflop då han kan ha vad som helst?

Eftersom du sätter honom på ATC (8 av 10 mot dig innebär ju att han är med och spelar de flesta händerna) så ska du nog inte räkna bort 22, 44 och 9x. Han kan mysket väl ha träffat floppen hårt som du beskriver honom och om han är less på dig så kanske han vill låta dig betta och reppa ett drag.

Hans bet är ju inte för värde, då är frågan om han är tom eller har träffat något. Att du checkar till honom på river ger ju honom chansen att bluffa bort dig med händer han annars lagt mot en värdebet på river. Om han spelat passivt hela handen med stål så gör han en tillräckligt stor bet för att du ska misstänka en bluff men om han bluffar då har han samtidigt satsat så mycket att du kan lägga många händer utan K eller 9. Jag tror helt enkelt att han har dig slagen och att din read inte är tillräckligt stark för att sätta honom på en bluff tillräckligt ofta för att syn på river ska vara lönsamt i längden.

Att jag checkar till honom är för att jag _vill_ att han ska bluffa till mig med de händerna som jag tror till 70% på att han har (färgdrag, open ended, gutshot) Jag blir dock så fundersam av hans betsize på rivern..

Sen noterar jag att du kallar honom för fisk men ändå förutsätter att han ska ha koll på hur du spelar AK, KQ och 77. Har ni spelat så mycket mot varandra att en dålig spelare har den här readen på de händerna?

Sa ju aldrig att han har någon aning om hur jag spelar AK,KQ,77, utan att jag själv gör det bara, han har aldrig haft någon showdown mot mig innan så han har ingen aning om vad jag har här.

Jag hade bettat ut på river och lagt mig mot omslag. Han verkar ju inte ha spelat tillbaka mot dig tidigare heller och om han har ett missat drag så orkar han nog inte slå om på river tom. Som spelat förespråkar jag fold om inte din read på honom är starkare än vad jag tolkar den som.

Låter ganska vettigt förutom att jag aldrig kan fatta vad beta ut-->fold mot omslag ger mig för värde?! Finns inget han synar med som jag slår och jag kan aldrig syna omslag, den största anledningen till att jag checka var för att blixtsyna alla hans riverbets i princip, för att jag e ganska säker på att jag har bästa handen här, det känns verkligen som det, speciellt baserat på turnspelet.. det kluriga här som uppkom som fick mig att tänka är varför hans riverbet är så stor, jag hade redan tänkt ut riverspelet på turn, c/c allt som faller utom diamond typ (vilket innebär att jag har honom på ett drag)

Det är första gången någonsin jag checkar emot honom en gata och jag vill gärna tro att han vill försöka utnyttja det genom ett spel med ett missat drag.

När jag mer och mer funderar över det så känns det som att Pey's analys känns mest korrekt här

(Det boldade i din quote är ifrån mig, blev lite oorganiserat)

Länk till kommentar

Avslutar detta då, får tacka och buga så mycket för alla era analyser och tankar. Gillade bäst Pey's resonemang, hade nog tänkt så med ifall jag inte 8-tablat och spelat handen så hastigt utan att tänka mig för, (ska nog ta och börja 5-6 tabla istället, ger mig mer utrymme att tänka efter i viktiga potter)

Synar hans bet, han visar upp T9o och jag gråtmuckar och laddar på nya fräscha välgörenhetspengar 8)

Länk till kommentar

Värdet i att beta är att du minskar dina förluster när du har den sämsta handen.

Det gäller ju enbart om jag vet att han kommer beta så pass mycket mer än vad jag betar själv, när han har trissen. Då kan man ju disskutera huruvida det värdet väger emot bluffvärdet jag kan få av att checka, samt hur ofta han nu har en triss jämfört emot hur ofta han har missat ett drag :) (han betar aldrig sådär mkt med en kung)

Länk till kommentar

Det gäller ju enbart om jag vet att han kommer beta så pass mycket mer än vad jag betar själv, när han har trissen. Då kan man ju disskutera huruvida det värdet väger emot bluffvärdet jag kan få av att checka, samt hur ofta han nu har en triss jämfört emot hur ofta han har missat ett drag :) (han betar aldrig sådär mkt med en kung)

Det är ju det som är så spännande med poker:-).

Man får väga in alla möjliga möjligheter och omöjligheter mot varandra å fatta ett beslut.

Vet som sagt inte vad som skulle vara bäst i långa loppet i liknande situationer. Med facit i hand hade en bet varit bäst i just detta fallet(förutsatt att den var mindre än $90), men kanske inte i nästa?

Intressant hand i vart fall- tack för den.

Länk till kommentar