Gå till innehåll

NL - 6-manna, hur hantera överbettande maniac?


luckyz

Recommended Posts

hur spelar man mot en spelare som bettar 4-5$ preflop varje hand pa NL25 om det ar 4-5 spelare pa bordet?

man kan ju inte vanta pa sin hand, for da har ju blindsen kakat halva stacken. sen ar det ju inte vart o syna 4-5$ preflop raise med par o hoppas pa att traffa set.

nan som reraisar med trash?

om man missar flop med trash, da har man ju forlorat halva stacken..

 

* RP och flytt till THe - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ifall du inte vill utmana av någon anledning, så är det alltid enklast att byta bord.

 

Eftersom det finns massor att välja mellan på nätet så är bordsval en sak som du lätt kan påverka och styra. Stanna aldrig kvar på ett bord där du känner att du spelar sämre. Påverkas ditt eget spel på ett sånt sätt att du har svårt att anpassa dig så är det dagt att byta bord. Risken är stor att du kommer att förlora en hel del.

 

Men, nu var det i och för sig inte det här du frågade efter. Du vill lära dig att spela mot en maniac. Tänk på att det kan bli kraftiga swings. Har du bara ett inköp att spela för så är det bättre att byta bord. I annat fall så spela på bra kort, ställ in med pocket pair någon gång. Du är säkertligen en favorit i det läget (även om bara marginell favorit...)

 

Men jag skulle nog hellre byta bord och hitta en bord som passar din spelstil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om man staller in brukar maniac syna med Ace high, oftast har dem turen med sig o vinner:(

Synar han med A7-A2 får du två gånger pengarna och vinner två gånger på tre, har han AK-A9 är det ett klassiskt race där du faktiskt ligger lite före. Om du undviker ett move med positivt väntevärde för att fi "oftast har turen med sig" så föreslår jag att du gör något annat än att spela NL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer med Kubo, om man har argument som "oftast har de turen med sig" ska man inte spela NL, eller i alla fall inte komma med råd. :shock:

 

Själv älskar jag maniacs och de står för majoriteten av mina vinster. Beroende på var de är som galnast (preflop/flop/turn/river) så inväntar man ju bara läge. Finns väl två typer av maniacs, totala och semi-maniacs. Semi-maniacs skiljer sig genom att de faktiskt kan lägga en hand när de blir höjda, total-maniacs svar på allting är all-in.

 

Semi-maniac, då spelar jag bara extremt passivt. Synar helt enkelt bara hela vägen om jag har en vettig hand och låter honom beta bort alla sina pengar.

 

Total-maniac, då ställer jag in så fort jag har en edge. I ovanstående exempel hade jag nog tryckt in preflop med 99+ och AQ+, då borde jag ha *åtminstone* 52/48, och ofta ha honom dominerad. Synar nog sällan, utan ställer hellre in för att försäkra mig om att det blir HU.

 

Sen förlorar man såklart ibland. För några dagar sen hade jag en sån vid bordet, till slut fick jag AA. Jag limpade (såklart) i och med att han höjde nästan varje pott. Han höjer, halva bordet synar, jag reraisar pott, han reraisar, alla andra foldar, jag ställer in, han synar. Han har 99 och klonkar tyvärr 9:an på floppen men jag får in all deg medan jag är 82% favorit så jag gör gärna om det hur många gånger som helst, och gärna med en sämre hand än AA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar att möta maniacs. Visst kan det vara jobbigt när de tokspelar preflop. Men gör som alla säger - ställ in med bra händer. Postflopp ställer jag in med AK-träff och top 2-par eller bättre.

 

Det är ju grymt tacksamt att lira mot maniacs, bara vänta på några bra tillfällen och du har alla hans pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...