Gå till innehåll

PokerStars lanserar LAPT


PokerStars_Karl

Recommended Posts

Hej igen,

 

Utmaning - Om någon känner att de har större framgång med Skatteverket eller annan lämplig instans så ger jag 500 FPPs till den som kan hänvisa till källa där det tydligt framgår att dubbelbeskattningsavtalet gäller (eller inte gäller) för inkomst av det här slaget.

 

Mvh,

 

Karl

PokerStars Support

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jösses vad säger man. Att hitta något som är tydligt i en skattelagstiftning är minsann inte lätt. Har skummat igenom lagstiftningen, men inte tusan blir man klokare för det. Lägger en länk här ifall någon vill titta på eländet.

 

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19751427.HTM

 

Samma lagtext finns att läsa på skatteverketes hemsida, kanske skulle länkat dit istället. Väntar på svar från en kontakt på skatteverket. Återkommer så fort jag får fram nåt vettigt.

 

Svar: "Enligt Susanne Wagenius på skatteverket skall vinst beskattas som inkomst av kapital minus den skatt som erlagts i Brasilien, allt enligt beskattningsavtalet mellan Sverige och Brasilien"

 

Gick inte att få något mer uttömande svar. Alltså enligt det Gdaily skrev, dubbelbeskattning. 30% + 30%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Man kan inte påstå att skatteverket har den snabbaste supporten precis.

Men slutligen har jag fått en mailbekräftelse angående det jag skrev i posten ovan, men jag antar att det inte har varit någon som betvivlat att läget är som det är, dvs dubbel beskattning.

 

 

Hej XXXXXX!

 

Pokerspel som anordnas för allmänheten utgör lotteri i lotterilagens mening.

Vinster på lotterier som anordnas i Sverige är undantagna frånskatteplikt,

medan vinster på lotterier som anordnas i utlandet beskattas om de överstiger 100 svenska kronor.

 

Efter en dom har dock EG-domstolen förklarat att EG-rätten hindrar EU-länder att beskatta inkomster på vinster i andra EU-länder om samma vinst skulle ha varit skattefri i det egna landet.

 

Därför ska vinster påpokerspel som anordnas inom EU/EES-området inte inkomstbeskattas.

Finns spelarrangören utanför EU/EES ska dock vinsten beskattas.

I inkomstdeklarationen tar du upp vinsten som inkomst av kapital. Det ska du göra även om du inte har fått någon kontrolluppgift.

 

Eftersom Braslien inte ingår i EU/ESS-området så ska en ev.

vinst överstigande 100 svenska kronor beskattas i Sverige under förutsättning att du är obegränsat skattskyldig här.

Obegränsat skattskyldig är du bl.a. om du är bosatt här.

 

Skatteavtalet med Brasilien tillåter även Brasilien att beskatta den här inkomsten (artikel 22).

Om du får betala inkomstskatt i Brasilien på pokervinsten får du begära avräkning av den brasilianska skatten

från den svenska skatten på samma inkomst. Det gör du i så fall i din inkomstdeklaration.

 

Med vänliga hälsningar

 

Kerstin Svensson

Skatteverket, Servicejouren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om du får betala inkomstskatt i Brasilien på pokervinsten får du begära avräkning av den brasilianska skatten

från den svenska skatten på samma inkomst. Det gör du i så fall i din inkomstdeklaration.

 

Med vänliga hälsningar

 

Kerstin Svensson

Skatteverket, Servicejouren

 

Förstår inte hur du tolkar detta som 30%+30%? Det står ju klart och tydligt att man får göra avdrag för den erlagda skatten i Brasilien, dvs som jag tolkar det finns det två möjliga scenarion:

 

1.) Du får skatta 30% i Brasilien, och sedan 30% av 70% dvs 21% ytterligare i Sverige.

 

2.) Du får skatta 30% i Brasilien men detta belopp dras av från den skatt du ska betala i Sverige och totalen blir därmed 30%.

 

Alltså 51% eller 30%, inte 60%...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis har du rätt,

Eller ....... du har iallafall rätt i att 30% + 30% inte blir 60%

 

Ditt alternativ 1 är det som skall gälla, alltså 30% skatt i Brasilien och 30% skatt på de kvarvarande 70% i Sverige.

Helt enligt det telefonsamtal jag hade med Susanne Wagenius.

 

Måste erkänna att jag läste igenom mailet lite slarvigt innan jag kopierade in det. Det som är oroväckande är att Kerstin Svensson formulerar sig så illa i mailet.

 

"Skatteavtalet med Brasilien tillåter även Brasilien att beskatta den här inkomsten (artikel 22).

Om du får betala inkomstskatt i Brasilien på pokervinsten får du begära avräkning av den brasilianska skatten

från den svenska skatten på samma inkomst."

 

Enligt denna formulering så skulle faktiskt ditt alternativ 2 gälla.

Vilket skulle innebära att man inte följer lagstiftningen. (Skatteavtalet)

 

Ordning och reda skall vi ha, jag kommer därför att skicka ett nytt mail till skatteverket där de får förtydliga sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har åter skickat ett mail till skatteverket för att få ett tydliggörande hur detta skall tolkas eftersom vi inte vill ha några tveksamheter vad som gäller.

 

Detta mycket tydliga svar fick jag från Kerstin Svensson idag.

 

 

Hej igen!

I Sverige beskattas du för hela vinsten från Brasilien.

Har du betalat inkomstskatt på pokervinsten i Brasilien också kan den brasilianska skatten avräknas från den svenska skatten på samma inkomst. När det gäller avräkning av utländsk skatt så få man avräkning med högst den svenska skatten på samma inkomst.

Skulle den brasilianska skatten på den aktuella inkomsten vara högre än den svenska skatten på samma inkomst så får du bara avräkning med den uträknade svenska skatten.

Är den svenska skatten på den aktuella inkomsten högre än den brasilianska skatten på samma inkomst får du avräkning med hela den brasilianska skatten.

 

Med vänliga hälsningar

Kerstin Svensson

Skatteverket, Servicejouren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

I Sverige beskattas du för hela vinsten från Brasilien.

Har du betalat inkomstskatt på pokervinsten i Brasilien också kan den brasilianska skatten avräknas från den svenska skatten på samma inkomst. När det gäller avräkning av utländsk skatt så få man avräkning med högst den svenska skatten på samma inkomst.

Skulle den brasilianska skatten på den aktuella inkomsten vara högre än den svenska skatten på samma inkomst så får du bara avräkning med den uträknade svenska skatten.

Är den svenska skatten på den aktuella inkomsten högre än den brasilianska skatten på samma inkomst får du avräkning med hela den brasilianska skatten.

 

Observera att följande tolkning från mig endast gäller om ovanstående stycke från Skatteverket är en riktig tolkning av skatterätten och dubbelbeskattningsavtalet.

 

Enligt ovanstående stycke får man alltså räkna av den skatt du har betalat i Brasilien från den kapitalskatt du skall betala i Sverige på samma inkomst. Vilket innebär att det blir sammanlagt 30% på eventuell inkomst i LAPT Rio.

 

500 FPPs till dig Nelly. Vänligen Pma mig med ditt användarnamn så krediterar vi dig dessa.

 

Mvh,

 

Karl

PokerStars Support

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog tänka mig att dra samma slutsats som dig Karl, även om det går emot mina tidigare teorier efter samtal med fröken Wagenius.

 

Man blir en smula förvirrad då handläggarna ger dubbla budskap.

Men i det här fallet får man nog lägga större tillit till det skrivna ordet.

 

Jag har sparat mailhistoriken, om du skulle vilja ha denna så får du pm:a en mailadress till mig så skall jag skicka den till dig.

 

Trevlig helg

 

mvh/Nelly

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

fozzilman88 - I paketet man kan vinna på PokerStars ingår $1900 för utgifter för resan. Eftersom det finns resor från Stockholm <-> Rio De Jenerio från SEK 7500 så har jag svårt att se hur dessa pengar inte skulle räcka till resan till Rio De Janerio.

 

Nelly - 500 FPPs har nu krediterats till ditt konto.

 

Med vänlig hälsning,

 

Karl

PokerStars Support

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...