Gå till innehåll

Sjuk all-in? Chipleader mot chiptvåan.


Apex

Recommended Posts

Satt just och rejlade Crypto-nätverkets March Madness £100K Gtd turre när följande hand inträffar. Den väckte en hel del diskussion i chatten så jag tänkte kolla vad folk tycker om den här.

 

16 spelare av 438 återstår. Medelstacken ligger på ca. 270k. Chipleadern, en dansk som jag bedömer som kompetent och TAG, sitter i bb med en stack på 750k och chiptvåan, en annan dansk som byggt sin stack genom att agera table bully men som också gjort en del väl lösa syner, sitter direkt till höger om honom i sb med 520k. Han verkar dock ha lugnat ner sig en del sedan han hamnade till höger om chippien.

 

Blindsen ligger på 6000/12000 med en ante på 1000 och alla har lagt sig fram till chiptvåan i sb som gör en standardhöjning till 36000 varpå chippien omedelbart går all-in med sina 750k.

 

Vilka händer kan man pusha med här? Any2 p.g.a. enorm fold equity?

Hur bör chiptvåans syn-HD se ut?

 

Så här fortsatte handen i alla fall: Chiptvåan steker en stund och synar till sist med AcJc varefter chippien slänger fram sin hand: 5h4s.

 

Kan man verkligen spela så här?

 

Själv tycker jag att synen med AJs är åt helvete för lös medan en all-in med 54 också känns onödigt riskabel. Jag har dock inte gjort några noggrannare analyser här utan går mest på intuition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satt just och rejlade Crypto-nätverkets March Madness £100K Gtd turre när följande hand inträffar. Den väckte en hel del diskussion i chatten så jag tänkte kolla vad folk tycker om den här.

 

16 spelare av 438 återstår. Medelstacken ligger på ca. 270k. Chipleadern, en dansk som jag bedömer som kompetent och TAG, sitter i bb med en stack på 750k och chiptvåan, en annan dansk som byggt sin stack genom att agera table bully men som också gjort en del väl lösa syner, sitter direkt till höger om honom i sb med 520k. Han verkar dock ha lugnat ner sig en del sedan han hamnade till höger om chippien.

 

Blindsen ligger på 6000/12000 med en ante på 1000 och alla har lagt sig fram till chiptvåan i sb som gör en standardhöjning till 36000 varpå chippien omedelbart går all-in med sina 750k.

 

Vilka händer kan man pusha med här? Any2 p.g.a. enorm fold equity?

Hur bör chiptvåans syn-HD se ut?

 

Så här fortsatte handen i alla fall: Chiptvåan steker en stund och synar till sist med AcJc varefter chippien slänger fram sin hand: 5h4s.

 

Kan man verkligen spela så här?

 

Själv tycker jag att synen med AJs är åt helvete för lös medan en all-in med 54 också känns onödigt riskabel. Jag har dock inte gjort några noggrannare analyser här utan går mest på intuition.

 

Tycker båda spelar helt ok. Men denna hand (händer) kan spelas hur som helst (förutom fold preflop från sb) och man skulle kunna motivera varenda action.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du själv sitter i BB och vet att SB försöker sno blinds här med en väldigt bred range men även är kapabel till att lägga halvbra händer så som AJ,AT osv så tycker jag inte spelet är alltför kasst ur BBs perspektiv att pusha med anytwo. Inte direkt ofta SB sitter med en så pass stark hand som klarar av en syn här för hela sin stack.

 

Dock är jag inte en turneringsspelare på någon särskilt hög nivå men skulle jag gjort ett move här hade jag 3bettat pre istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju 2 danskar vi pratar om...då kan vad som hända i en blindskamp :D

 

Jag hade oxå hellre sett en 3bett från BB om han misstänker steal, hade troligen gett mer respekt och han hade kunnat komma ifrån handen om han får ytterligare motstånd. Sen är väl synen inte så sjuk om man tänker på vilka reads de har på varann...Sb kan ju misstänka/läsa att BB ställer med ATC här för att försvara sej och tar ett skott även om det är lite våghalsigt att sätta sin turre på spel, men tror man att man leder så.....

Jag är inte heller nån turneringspelare så jag kanske inte skall yttra mej... Bara lite halvtrötta funderingar....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är svårt att avgöra om det är genialt eller idiotiskt.

 

BB räknar förmodligen med att SB gör sin raise med en enormt bred range, typ any two, för att han antar BB inte vill spela mot en annan storstack med annat än en tajt range. Och sen räknar BB med 95% fold equity på sin all-in och då är väl 45s en OK hand om han mot förmodan skulle få syn. Den lär ju inte vara dominerad och den är suited och connected. Med det handlar väl i första hand om fold equity.

 

Men vem är jag att kommentera det här - en simpel low-limit cashgamespelare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BB räknar förmodligen med att SB gör sin raise med en enormt bred range, typ any two, för att han antar BB inte vill spela mot en annan storstack med annat än en tajt range. Och sen räknar BB med 95% fold equity på sin all-in och då är väl 45s en OK hand om han mot förmodan skulle få syn.

 

Vad har han för FE med en normal höjning då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag att synen med AJs är åt helvete för lös medan en all-in med 54 också känns onödigt riskabel. Jag har dock inte gjort några noggrannare analyser här utan går mest på intuition.
Det är ju den attityden som gör att folk kan tjäna på att stoppa in 54s. Viker man så högt så är det ju också rätt självklart jättevärde för bb att stoppa 100%.

 

Fistpumpsyn, och chippie bör inte ha särskilt mycket extra fold equity om det är standardstruktur och all deg ligger i topptre. Och nä, det går inte att motivera raisefold med AJ här. Jag skulle ha svårt att motivera raisefold med A3. Att folk ens tänker på att vika AJ i en mörkstrid med 10ggr startpott i stackarna är bara OMG.

 

AJ kan man ju openshovea med öppna kort och göra en fin vinst på här.

 

Är ju inte heller så att man har jättefint bullyläge vid bordet och kan plocka på sig jättemycket småstackar av veka spelare. Med bullychippie till vänster så blir det inte direkt bättre lägen än så här.

 

Angående betsize så är ju alla vettiga 3-bet all-in. Enda frågan där är om man istället ska skippa att höja preflopp och ta floppshove istället, vilket mot dåliga spelare ger mer vikvärde och ofta plockar in cbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Small blinds spel är standard.

Mot en bully så tror jag inte att jag 3betar 5-4 där.

I big blinds situation kan jag förstå att han pushar ifall han tror att sb 4-betsstealar light och förstår att sb antagligen inte synar speciellt brett.

Jag förstår dom som säger ~105k från big blind också och slänger mot 4bet.

Det spelet är ju förstås rätt dåligt för ens image.

 

Small blind spelar iallafall inte fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt beror ju på imagen och det går knappast att säga vad som är korrekt här.

 

Hur bred är SB´s HD pre? Hur stor är hans FE? Den måste troligen vara ett rejält glapp för att push ska vara rätt.

 

BB gör troligen fel då det sällan är värt att riska megastack för att vinna ett par blinds.

 

Att SB raisar med handen är ju standard, och stället luktar ju bluff alternativt Ax. Möjligen hos vissa ett par låga pockets. Aningen tokigt att syna hur som om man inte har stark read på att just detta är bluff.

 

Är inte säker på att bullystyle är lönsamt om man inte har en annan vekare sida också ibland, aggrospelet blir lättexploaterat om man inte kan vika då o då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ha svårt att motivera raisefold med A3.

 

Rätt fet skillnad mellan att syna A3 och AJ va? Förutom ATC så lär det väl vara ganska vanligt att han pushar med mellanpar eller Ax här och då ligger man pyrt till med A3.

 

Edit: Brasklapp för att det var ett tag sedan jag spelade turneringar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt fet skillnad mellan att syna A3 och AJ va?
Poängen är alltså att syngränsen ligger nedåt A3, och det skulle inte förvåna mig om den var *under* A3. AJ är en sån slamdunksyn att det inte finns.

 

Förutom ATC så lär det väl vara ganska vanligt att han pushar med mellanpar eller Ax här och då ligger man pyrt till med A3.
Bara googla "shortstackstrategi" eller whatever, sådana här situationer är lösta.

 

För att synen ens ska vara tveksam så måste motståndarens pushrange vara som absolut mest 9.5% och då de händer som är allra jobbigast för AsJs.

 

För en stadig vinst, som man ska kasta sig över, så räcker det att han pushar 10,7%.

 

För en jättevinst, 4bb (vilket inte är marginellt, det är ENORMT) så räcker det med en pushfrekvens på 12%.

 

Och om det rör sig om i närheten av en korrekt pushrange, dvs minst en bit över 1/5 och troligen mkt mer så är det sån jävla vinst att det inte är sant. Att ens tänka på att folda då är att sätta eld på pengar.

 

Är motståndaren så tight att han bara pushar runt 1/10 så är tjänar man ändå fett på att höja 100% av händerna och syna all-in med alla ess par, och blabla. Man kan tjäna mer på en sån spelare genom att folda lite extra, men det är en piss i Mississipi i jämförelse med allt man tjänar på hans vikta mörkar.

 

Tror ni helt missat att så här långt ifrån pengarna, med bara 10ggr pott i effektiv stack så ska det bli all-in för båda spelarna någonstans i storleksordningen 1/5 iaf om båda spelar ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju den attityden som gör att folk kan tjäna på att stoppa in 54s. Viker man så högt så är det ju också rätt självklart jättevärde för bb att stoppa 100%.

 

Fistpumpsyn, och chippie bör inte ha särskilt mycket extra fold equity om det är standardstruktur och all deg ligger i topptre. Och nä, det går inte att motivera raisefold med AJ här. Jag skulle ha svårt att motivera raisefold med A3. Att folk ens tänker på att vika AJ i en mörkstrid med 10ggr startpott i stackarna är bara OMG.

Ja, jag lever väl inte precis upp till in signatur. :oops: :oops: :oops:

Vid närmare eftertanke är nog synen med AJ helt ok. Gick som sagt bara på intuition tidigare, intuition som bygger tusentals turrar på fisknivåer (vilket naturligtvis fuckar upp mitt spel en hel del) där jag för det första vant mig vid att man ofta möter stål i dylika situationer och för det andra kan undvara halvbra lägen då bättre lägen rätt ofta dyker upp.

 

AJ kan man ju openshovea med öppna kort och göra en fin vinst på här.

 

Är ju inte heller så att man har jättefint bullyläge vid bordet och kan plocka på sig jättemycket småstackar av veka spelare. Med bullychippie till vänster så blir det inte direkt bättre lägen än så här.

Det var inte chippien utan chiptvåan som var bully, vilket visserligen inte förändrar läget mycket då en bully bör räkna med att möta bredare push-hd:ar. Chippien var mera den typen av spelare som brukar beskrivas som solid.

 

Angående betsize så är ju alla vettiga 3-bet all-in. Enda frågan där är om man istället ska skippa att höja preflopp och ta floppshove istället, vilket mot dåliga spelare ger mer vikvärde och ofta plockar in cbet.

Ok, och mot en hyfsat bra spelare som är både aggro och rätt synvillig?

 

Den i det här fallet relevanta delen av prisstrukturen var för övrigt:

 

1. £25500

2. £15000

3. £8000

4. £6500

5. £5000

6. £4000

7. £3000

8. £2500

9. £2000

10. £1500

11-20. £1000

 

Rätt standard med andra ord.

 

Hur slutade handen? Drog 54s ut?

Naturligtvis drog den ut. :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poängen är alltså att syngränsen ligger nedåt A3, och det skulle inte förvåna mig om den var *under* A3. AJ är en sån slamdunksyn att det inte finns.

 

Bara googla "shortstackstrategi" eller whatever, sådana här situationer är lösta.

 

För att synen ens ska vara tveksam så måste motståndarens pushrange vara som absolut mest 9.5% och då de händer som är allra jobbigast för AsJs.

 

För en stadig vinst, som man ska kasta sig över, så räcker det att han pushar 10,7%.

 

För en jättevinst, 4bb (vilket inte är marginellt, det är ENORMT) så räcker det med en pushfrekvens på 12%.

 

Och om det rör sig om i närheten av en korrekt pushrange, dvs minst en bit över 1/5 och troligen mkt mer så är det sån jävla vinst att det inte är sant. Att ens tänka på att folda då är att sätta eld på pengar.

 

Är motståndaren så tight att han bara pushar runt 1/10 så är tjänar man ändå fett på att höja 100% av händerna och syna all-in med alla ess par, och blabla. Man kan tjäna mer på en sån spelare genom att folda lite extra, men det är en piss i Mississipi i jämförelse med allt man tjänar på hans vikta mörkar.

 

Tror ni helt missat att så här långt ifrån pengarna, med bara 10ggr pott i effektiv stack så ska det bli all-in för båda spelarna någonstans i storleksordningen 1/5 iaf om båda spelar ok.

 

Ska jag vara ärlig så tyckte jag ett tag att du verkade jävligt stroppig Hjort men jävlar vad du kan poker. Tack för att du orkar lära ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att SB gör en bra höjning och BB allin är också mycket bra, 19ggr av 20 synar inte SB när han är chiptvåa om han inte har AA eller KK, jag tycker alltså att hans syn är riktigt dålig, han kan ju inte ha trott att han hade oddsen på sin sida iaf? Som tur var gjorde BB en bra bluff som inte gick hem. BB = Bra, SB = Först bra, sen dåligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...