Fishstreak Postad 9 Mars , 2008 Rapport Postad 9 Mars , 2008 Hejsan, Kanske någon vill berätta för mig en sak. Om jag har hålkorten Qd Ks och floppen ger J A 8. Har jag då 4 outs (4 tior) eller har jag 10 outs ( 4 tior, 3 Q och 3 K)??? Tackar Citera
gdaily Postad 9 Mars , 2008 Rapport Postad 9 Mars , 2008 Det beror på vad motståndaren har, du kan inte se outs som en isolerad händelse. Har motståndaren ett lågt par, säg 66, så har du 10 outs. Då räcker det ju med att träffa ett par i K eller Q (eller stegen) Har motståndaren exempelvis ett ess (för par i ess med det esset som ligger på bordet) så måste du få stege för att vinna = 4 outs. Citera
Jensation Postad 9 Mars , 2008 Rapport Postad 9 Mars , 2008 Det beror på om du tror att du kan vinna om det kommer en K eller Q. Altså alla kort som gör din hand bättre än motståndarens är en "out" Edit: Försent ute. Ola han före. Citera
chepplin Postad 9 Mars , 2008 Rapport Postad 9 Mars , 2008 Hejsan, Kanske någon vill berätta för mig en sak. Om jag har hålkorten Qd Ks och floppen ger J A 8. Har jag då 4 outs (4 tior) eller har jag 10 outs ( 4 tior, 3 Q och 3 K)??? Tackar Ja det stämmer med 10 outs. Det är dom korten som kan förbättra din hand. 4 tior för stege, 6 kort för par edit: förbättara din hand..inte göra den till vinnande Citera
Cleburne Postad 9 Mars , 2008 Rapport Postad 9 Mars , 2008 Det beror på vad motståndaren har, du kan inte se outs som en isolerad händelse. Har motståndaren ett lågt par, säg 66, så har du 10 outs. Då räcker det ju med att träffa ett par i K eller Q (eller stegen) Har motståndaren exempelvis ett ess (för par i ess med det esset som ligger på bordet) så måste du få stege för att vinna = 4 outs. 4 rena outs + några runner-runner-outs (blir väl typ 1 eller 2 "rena" outs eller nåt sammanlagt här), eller ska vi inte räkna dem? Om fi har ett ess, alltså. Citera
Fishstreak Postad 9 Mars , 2008 Författare Rapport Postad 9 Mars , 2008 Jag spelar online och jag ser således inte fi´s kort förrän showdown så jag har ju ingen aning om vad han har. Jo jag förstår att de förbättrar min hand men inte gör nötter av den Ok, så då stämde det att jag har 10 outs. Tackar. Ett annat exempel:Hålkort Kd 9s och floppen ger inget av värde. Innebär detta att jag ändå har 6 outs (3 kungar o 3 nior)?? Citera
morr Postad 9 Mars , 2008 Rapport Postad 9 Mars , 2008 Du har 6 kort som förbättrar din hand, om det är en out (=vinnande kort på turn eller river) har du ingen aning om om du inte har något slags hum om motståndarens hand. I min värld är en out ett kort som ger dig VINST i handen. Därav namnet antar jag, out = utväg från den "knipa" du är i. Ett kort som räddar dig. Säg att du har AK mot hans QQ, floppen är 459, han går allin, synar du så har du 6 outs (3 A, 3 K) som räddar dig (= ger dig en bättre hand). Du måste väl skilja på outs och kort som bara förbättrar dig. Citera
Fishstreak Postad 9 Mars , 2008 Författare Rapport Postad 9 Mars , 2008 Du har 6 kort som förbättrar din hand, om det är en out (=vinnande kort på turn eller river) har du ingen aning om om du inte har något slags hum om motståndarens hand. I min värld är en out ett kort som ger dig VINST i handen. Därav namnet antar jag, out = utväg från den "knipa" du är i. Ett kort som räddar dig. Säg att du har AK mot hans QQ, floppen är 459, han går allin, synar du så har du 6 outs (3 A, 3 K) som räddar dig (= ger dig en bättre hand). Du måste väl skilja på outs och kort som bara förbättrar dig. Tack för ditt svar. Jag spelar endast på playmoney eller LL. Jag spelar ej ännu på NL så jag kan ju ej veta vilken hand han har:) För mig så är outs de kort som finns i leken som kan förbättra min hand. T.ex. som jag nämnde om jag har hålkort K och 9 och floppen inte ger något av värde. Har jag då 6 outs? Så fattar jag det. Citera
gdaily Postad 9 Mars , 2008 Rapport Postad 9 Mars , 2008 Nej, Outs är ett kort som förbättrar din hand från att vara förlorande till att vara vinnande. Jag spelar online och jag ser således inte fi´s kort förrän showdown så jag har ju ingen aning om vad han har. Det är det som är pokern i pokern, du MÅSTE göra en gissning/uppskattning om vad motståndaren har och inte har. Eller spela schack. 4 rena outs + några runner-runner-outs (blir väl typ 1 eller 2 "rena" outs eller nåt sammanlagt här), eller ska vi inte räkna dem? Om fi har ett ess, alltså. Jovisst, men det här är nybörjargruppen... strunta i runner-runner och strunta i fiendens eventuella återdrag, ungefär (jämnar lite ut sig också om vi ser på vår hand mot hans handdistribution). Fishstreak, försök inte förstå det där sista än Citera
strater Postad 9 Mars , 2008 Rapport Postad 9 Mars , 2008 att räkna på en massa runner-runners är sådant man använder pokerstove etc för (eller addera lämpligt 0-10% Citera
Fishstreak Postad 10 Mars , 2008 Författare Rapport Postad 10 Mars , 2008 Så K och 9, ger det 6 outs eller? Dvs om inte floppen ger något mer.Jag har lärt mig att outs är de kort som förbättrar din hand. Detta behöver inte nödvändigtvis betyda att jag får nötterna. Citera
morr Postad 10 Mars , 2008 Rapport Postad 10 Mars , 2008 Så K och 9, ger det 6 outs eller? Dvs om inte floppen ger något mer.Jag har lärt mig att outs är de kort som förbättrar din hand. Detta behöver inte nödvändigtvis betyda att jag får nötterna. Du läser verkligen inte vad folk skriver här? Outs är kort som ger dig den VINNANDE handen, du pratar om kort som förbättrar din hand, men det är inte outs. Men i din fråga, ja, 6 kort som förbättrar din hand. Om din motståndare sitter på 88 så är alla 6 outs (alla kungar och alla nior), om din motståndare har TT på handen har du bara 3 outs (alla kungar) eftersom en nia inte räcker till för att du skall vinna över honom. Citera
Fishstreak Postad 10 Mars , 2008 Författare Rapport Postad 10 Mars , 2008 Du läser verkligen inte vad folk skriver här? Outs är kort som ger dig den VINNANDE handen, du pratar om kort som förbättrar din hand, men det är inte outs. Men i din fråga, ja, 6 kort som förbättrar din hand. Om din motståndare sitter på 88 så är alla 6 outs (alla kungar och alla nior), om din motståndare har TT på handen har du bara 3 outs (alla kungar) eftersom en nia inte räcker till för att du skall vinna över honom. kk Citera
Recommended Posts