Gå till innehåll

Säkraste internetuppkopplingen?


Knapp_0

Recommended Posts

Sedan BBB köpte Bostream har jag haft jätteproblem med mina uppkopplingar. På jobbet ligger den nere sedan jul och hemma funkar den i 28.8 fart, ibland. Egentligen vansinne att spela med tanke på alla disconnects. NeTeller, Payspark, mail och bankärenden är bara att glömma. Problemet med BBB, (enligt dem själva), är att de till skillnad mot Bostream inte har översikten och direkt kan se om felet ligger hos dem. Därför kräver de att man gör en hel del undersökningar själv innan de rycker in. Typ byta modem, router. Det här förlänger avbrottstiden ganska mycket. Min plan är nu att så snabbt som möjligt krypa ur avtalet med BBB/Bostream och hitta någon mer pålitlig ISP. I dessa pokertider är man ju extremt känslig för störningar och varje längre driftsstopp kostar många sköna dollar. Bor i ett ComHem-hus, så det skulle kunna vara ett alternativ. Annars kan man ju anlita i stort sett vem som helst. Hur är era erfarenheter? Är det någon som har något tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte kunnat använda mitt Telia8mbt på 2 veckor efter att de haft "teknisk support" på bredbandet. Det skulle komma tillbaka idag men jag får nöjja mig med de allmäna datorerna på skolorna här i Borås.

 

Åt helvette med telia. Så arg är jag! Men det kommer nog tillbaka snart!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ansluten till gsnet, vet inte vilka som har själva linorna. Downtime lite då och då tyvärr. Senast i förmiddags, när jag multitablade fyra SnG. På två av dem var vi fem kvar, och en hade inte startat. Blev refundad på den som inte hann starta. Kom fyra på alla tre som kördes vidare, lagom surt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Sitter på UPC/Chello sen 6 år och kan väl sammanfatta det med att om dom haft samma stabilitet i sin kabel-tv som jag upplever att dom har som ISP hade dom inte haft många kunder kvar. Tror inte det är anmärkningsvärt många avbrott jämfört med andra, men stabilt är det inte! Inte tänkt på saken så mycket förräns jag skaffade ip-telefoni för nåt år sen. Nu har man vare sig telefon eller möjligt att köra med modem när det ligger nere... Har haft åtminstone ett tiotal dagar med mindre avbrott (5-30 min) och ett större dagslångt (iofs både kabel-tv och internet nere då) senaste året.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

En liten uppdatering om mitt liv med Bredbandsbolaget.

 

Så jävla mycket strul i frebruari-mars. Det kostade mig 330 dollar. 300 dollar påbörjade men ej avklarade bonusar och 30 dollar i disconnects. Fick ett "erbjudande" om att säga få säga upp avtalet i förtid. Det gjorde jag, men precis till månadsskiftet mars-april fixade de uppkopplingen. Då pratade jag med BBB/Bostream, och efter lite samtalande beslutade jag att fortsätta abonnemanget. (Problemet är att ett operatörsbyte innebär ca 10+10 dagar i "teknik-tid" och det vill jag undvika). Så fel mitt beslut var. I april började det strula igen. -100 dollar i bonusar och -20 i disconnects. Nu har jag varit utan uppkoppling i tre veckor och i helgen avslutade jag mitt BBB/Bostream-abonnemang. Om två veckor är jag kanske tillbaks i matchen igen.

 

Sensmoralen är; Lita inte BBB/Bostream's support. Jag har gång på gång förklarat för dem att jag gör lite annat än läser nyheter och betalar räkningar på internet. Jag har förklarat att jag förlorat tusentals kronor på att det de fakturerar för inte fungerar. Jag har poängterat att jag inte är ute efter ersättning. Utan vill veta vad problemet är och när det är löst för att jag ska kunna bedöma om jag måste hitta en annan ISP. Och de har lurat mig fullständigt. Deras löften om att de ska lösa problemet till det och det datumet har kostat mig en hel del dollars. Nu är avtalet uppsagt och jag vet fortfarande inte vad orsaken till problemet var. Jag begärde en förklaring förra veckan med tanke på att jag inte vill hamna i samma tekniska problem hos nästa ISP. Svaret jag fick var att det finns två skilda tekniker i telestationerna. Telias och Telenors. Telenor kan ha lite tekniska problem i vissa telestationer. Nähä :roll:. Så nu blir det Telia för min del. 150 spänn mer i månaden känns numer som ganska likgiltigt om man jämför med vad det kostar att ha driftavbrott.

 

Glocalnet är billigare, men såg att de använder Telenor, så det är bye, bye för mig.

 

Slutligen; BBB/Bostream betalar "av princip" inte ut några ersättningar för kostnader vid driftstörningar. Jag har emellertid lovat att jag ska försöka göra åsamka dem mångdubbelt mer ekonomisk skada än de kostat mig. :D.

 

Så, har ni BBB/Bostream. Hoppas ni har större tur än mig. Och har ni inte det. Tänk inte ens tanken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder BBB´s 10/10 smider HUR bra som helst :D

 

mittt bbb dog 20 min innann en tunering

( vattenskador i källaren ) pg av regn

jag ringde och klagade och fick en gratis månad 8-)

 

min mor använder spray och där dör det varannan minut :?

noll serivce noll support och ALLT är morsans fel.

enligt dom

 

kompisen har bbb 12/1 och hans max speed är 350kb/sec

om han inte öppnar en till ftp client. då får den oxå 350

( blockade portar hos bbb )

så Knapp_0 ring till BBB och SVÄR och beklaga dig

så kanske dom öppnar upp din port oxå

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

freeman:

så Knapp_0 ring till BBB och SVÄR och beklaga dig

så kanske dom öppnar upp din port oxå

 

Jag har svurit och jag har gråtit. Jag har prövat allt. Troligtvis är det som du säger. Dvs en port som ska öppnas, för det är vad de sa att de gjorde första gången de fixade problemet. Problemet är att supporten sitter i Norrland och jag sitter i Örebro. Och de enda gångerna de egentligen bryr sig är när räkningen ska betalas eller när man säger upp avtalet. Fan vad jag hatar dom. Det fantastiska är att samma problem uppstod på jobbet när BBB köpte Bostream första januari. Och det var först förra veckan som de erkände att de har problem med teknikerna på vissa stationer.

Hade de kläckt ur sig det direkt hade jag varit 3000 kr rikare.

Så, för mig är det numera en förtroendefråga, inte teknikfråga.

 

För övrigt.

Jag kommer vara hyfsat sugen på poker när vi möts på Rusta... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skaffade nyligen bredband från comhem, vilket var betydligt mindre strul än adsl. Bara att koppla in modemet som kom på posten, inga telestationer och dylikt som kan spöka.

 

Samtidigt skaffade föräldrarna adsl från bredbandsbolaget. Det var ett antal veckors krångel innan det funkade och dessutom har de fått ett brusande ljud i telefonlinjen. Men vi får väl se vad som är stabilast i längden.

 

Om man är beroende av sitt internet kan det förresten vara en poäng med att skaffa en backuplösning. Det finns ju modemabonnemang utan månadsavgift, de duger för bankärenden och poker och kostar inget förrän de behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samtidigt skaffade föräldrarna adsl från bredbandsbolaget. Det var ett antal veckors krångel innan det funkade och dessutom har de fått ett brusande ljud i telefonlinjen. Men vi får väl se vad som är stabilast i längden.

Brusande tyder oftast på att man inte kopplat in modemet i första telefonjacket, men kan också vara andra saker. Jag har bland annat hört om folk som har dåliga ledningar (kontakter) in i huset, samt kopplat om hemma med dålig kontakt som följd.

 

Själv har jag kört BBB via telefon sen julen 2003 och har inte haft något problem att tala om. Känner ingen som har haft strul med just BBB, men jag känner två stycken som haft väldiga problem med Telia. Supporten på BBB är inte lika kunnig som de var, men oftast helt ok och sist jag ringde (behövde nytt lösenord till mailen), så svarade inom 1 minut. Vet inte hur Telias support funkar nu, men förr var det åtminstone LÅNG väntetid. En av vännerna hade sånna problem med Telia så de skickade ut en tekniker som kopplade om lite i lägenheten. Det avhjälpte inte problemet, men en faktura fick hon iallafall. Till slut hittade Telia felet i sin station. De skulle dock fortfarande ha betalt för teknikern. Känns som att man kan ha tur/otur med vilken leverantör som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

hade telia 8mbit tidigare krångla som fasiken kopplades ner hela tiden , bytte till BBB 24mibt och nu har äntligen mitt intetnet börjat fungera! det enda jag kan klaga på hos BBB är att jag bara kommer upp i 8.99 i tp testet men d gör ju inte så mycket för det är mer stabilera än telias o desutom hundra spänn billigare!

 

 

tummen upp för BBB förutom hastigheten!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Statusen för mig är att BBB slarvade bort arbetsordern som skulle koppla bort mig från telestationen. Samtidigt tog de bort mig som kund i sitt system i söndags. Resultatet är att jag kan inte få någon ny operatör eftersom jag ligger kopplad mot BBB i telestationen samtidigt som uppkopplingen mot BBB inte fungerar. Jag har kört nya varv med BBB nu, men börjar faktiskt resignera. Det är rena Kafka-romanen. Snart har BBB sabbat ett halvår för mig. Helt sjukt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är rena Kafka-romanen. Snart har BBB sabbat ett halvår för mig. Helt sjukt.

De straffar dig för att du är otrogen som kund. :twisted:

 

Skaffar du comhem, som du nämde i en tidigare post att du har i huset, behöver du inte bry dig om ifall BBB blockerar andra operatörer i telestationen. De har ju sitt eget nät.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffade BBB 24mbit ADSL2+. Hittils har det lagt ner i genomsnitt 2-3 ggr om dagen, ska ta och byta tillbaka till mitt gamla bostream tror jag, 8 fungerande mbit är snabbare än 24 som inte fungerar.

Bostream = BBB numera, så det blir väl isåfall BBB 8 Mbit, antar jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffar du comhem, som du nämde i en tidigare post att du har i huset, behöver du inte bry dig om ifall BBB blockerar andra operatörer i telestationen. De har ju sitt eget nät.

 

Jag skaffade ComHem, men hade inte de rätta hålen i väggen. :D

 

Vid sista kontakten med BBB så var det äntligen en person med viss smidighet och förståelse. Han har hjälpt mig med en "icke-officiell lösning" s a s. Så nu kan jag köra igen tills de tar ned mig för gott på telestationen. Jag kan helt klart varna er alla för BBB. Grunden till mina problem är tekniska. Men det är egentligen rutinerna hos BBB och den status som man har som kund som har 10-faldigat mina problem och kostat mig alla dollar. Det blev ganska klart för mig nu när jag fick den fix jag kör på idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...