Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Vi är ett gäng i plugget som brukar lira turneringar, hittills har det bara varit vanliga freeze outs, men nu senast provade vi på heads up.

Problemet var att vi blev 10 personer istället för optimala 8 eller 16.

 

Vi löste det så att kvartsfinalerna spelades med två headsupmatcher och två matcher på tre. Givetvis orättvist för de (majoriteten) som lottades i en tregrupp (som mig), men det var det bästa vi kom på.

Har någon något bättre förslag?

 

Till nästa gång har jag föreslagit obligatorisk och bindande föranmälan med sanktioner som påföljd om man inte dyker upp. Det låter väl smart? :)

 

edit: Anledningen till detta är så klart att man då kan se till att få antalet spelare till en hel tvåpotens.

 

* Grattis till en fin "Upplägg för egen"-tråd :) - QoS *

Postad

Jag hade löst det så här:

 

Två grupper om fem spelare i varje.

 

Alla spelar 4 matcher i gruppen (möter alla i gruppen)

 

Ettan i varje grupp möter varandra i den ärofyllda finalen

Tvåan i varje grupp möter varandra i kamp om tredjepris

 

På det här sättet får "man lite mer spel" också, alla får spela 4-5 matcher, det är inte kört om man förlorar sin första match.

 

/Ola

Postad

Tack för bra svar :)

 

Det hade väl varit mest rättvist så, men samtidigt mer tidskrävande iofs.

 

När jag ändå håller på...

Lämpliga periodlängder?

 

I vanliga fall med 8 eller 10 pers per bord brukar vi köra 20 minuter och ungefär dubbling av blinds varannan period.

Den här gången körde vi (stort huga) 5 minuter och dubblingar varje period.

Dubblingar varje period var totalmongo och bingolotto, men att köra samma schema som annars men med 5-minutersperiods (ja alltså 25% av vanlig längd) låter det vettigt?

 

Eller vill man ha längre perioder?

Postad

 

Alla spelar 4 matcher i gruppen (möter alla i gruppen)

 

Ettan i varje grupp möter varandra i den ärofyllda finalen

Tvåan i varje grupp möter varandra i kamp om tredjepris

 

/Ola

 

Man kan ju också få in semifinaler ettan möter tvåan i den andra gruppen. Segraren går till final.

Postad

Som jag ser det så gäller det att så fort som möjligt hamna på en 2-potens.

Är man 10 så är målet FÖRST att slå ut två spelare så man blir 8.

 

Nivå 1 = 10 spelare

Nivå 2 = 8 spelare

Nivå 3 = 4 spelare

Nivå 4 = 2 spelare

 

5st HU-matcher, vinnarna går vidare till nivå 2, där ytterilgare tre platser finns.

 

Bland förlorarna lottas 2st HU-matcher och en spelare står över.

 

Den som stod över möter de två vinnarna:

- Den som stod över vinner båda matcherna och går vidare till nivå 2, det är fyra spelare kvar som slåss om 2 platser till nivå 2.

- Den som stod över förlorar båda matcherna och är utslagen, de två förlorarna gör upp om en plats i nivå två.

- Den som stod över vinner en och förlorar en match, den som vann mot den som stod över går vidare och de fyra som är kvar gör upp om 2 platser i nivå 2.

 

***

 

Jag har för mig att man INTE brukar spela med periodlängder, ska man köra med periodlängder så tycker jag att man ska ha gott om tid på sig.

Man börjar t.ex. med 50 marker och mörkar på 2-4.

nivå 2 börjar man med 100 marker och mörkar på 3-6

nivå 3 börjar man med 200 marker och mörkar på 5-10

nivå 4 börjar man med 400 marker och mörkar på 7-15

...

 

Dvs vid varje nytt heat så dubblas markerna, men mörkarna ökar bara med 50%.

Postad
Jag har för mig att man INTE brukar spela med periodlängder, ska man köra med periodlängder så tycker jag att man ska ha gott om tid på sig.

Man börjar t.ex. med 50 marker och mörkar på 2-4.

nivå 2 börjar man med 100 marker och mörkar på 3-6

nivå 3 börjar man med 200 marker och mörkar på 5-10

nivå 4 börjar man med 400 marker och mörkar på 7-15

...

 

Dvs vid varje nytt heat så dubblas markerna, men mörkarna ökar bara med 50%.

 

Bra, nu slapp jag fundera själv, satt precis och klurade hur BoC skulle läggas upp, var inne på samma spår själv.

Postad

Man börjar t.ex. med 50 marker och mörkar på 2-4.

nivå 2 börjar man med 100 marker och mörkar på 3-6

nivå 3 börjar man med 200 marker och mörkar på 5-10

nivå 4 börjar man med 400 marker och mörkar på 7-15

...

 

Dvs vid varje nytt heat så dubblas markerna, men mörkarna ökar bara med 50%.

Varför inte bara öka startstacken med 33 % istället för att öka startstacken med 100 % och mörkarna med 50 %?

 

(1 + 100 %)/(1 + 50 %) = 2/1.5 = 1.33... = 1 + 33.33.. %

Postad
Varför inte bara öka startstacken med 33 % istället för att öka startstacken med 100 % och mörkarna med 50 %?

Säg att 16 spelare vid första omgången börjar med 50 marker var.

Ett parti är slut när den ene spelare har 0 marker och den adre har 100 marker, den som vinner tar sina hundra marker och går vidare till omgång två, vinner han även den så har han ju 200 marker som han tar med sig till omgång tre osv..

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...