Gå till innehåll

Om att köpa in sig dubbelt direkt i turnering?

Recommended Posts

Postad

Tänkte på 75E-turneringarna på b2b.

Vad har ni för tankar omkring huruvida det är rätt eller fel att köpa in sig direkt när turneringen startar?

Jag trodde det var en fördel för mig att köpa in dubbelt direkt eftersom jag anser mig vara bättre än snittet, men sen så såg jag att Nusseman inte gjorde så. Så jag började undra lite.

Tankar?

Postad
Nja, du har väl inte skrivit nåt om hur man ska göra i en turnering där man får göra exakt en rebuy innan paus, eller en add-on i paus?

Nix, det har jag inte. Men om det är antingen/eller reby/addon, så ska man vänta (det har jag skrivit).

Postad

Gillar generellt inte Rebuy/Addon-turneringar men när jag spelar sådana köper jag alltid in mig dubbelt om addons är accepterat. Samma sak där addons är accepterat i slutet av exvis första timmen. Speciellt dom sista markerna är relativt billiga och anser man att man är bättre än fältet i genomsnitt tycker jag det är helt rätt att göra det.

Postad

Jag spelar oftast turneringar på expekt, där man, om det är rebuy, i stort sätt alltid kan göra hur många rebuys som man vill under första timmen + en add-on efter första timmen.

Där brukar jag alltid köra en re-buy efter att jag har blivit av med mina första marker. Tycker det har funkar bra och det känns som om det inte är helt galet.

Jag spelar visserligen oftast billiga turneringar så det svider ju inte så hårt att ta en rebuy, detta är givetvis relativt till rullen.

Postad
Där brukar jag alltid köra en re-buy efter att jag har blivit av med mina första marker. Tycker det har funkar bra och det känns som om det inte är helt galet.

Jag spelar visserligen oftast billiga turneringar så det svider ju inte så hårt att ta en rebuy, detta är givetvis relativt till rullen.

Dessutom begår du ett fel om du inte gör återköp när du förlorat alla marker, det är en självklarhet att göra så.

Men, gdaily, du har inte kommenterat min kritik om att det inte kan stämma att det är optimalt cashgame-spel som gäller i en rebuyturnering, turneringsstrukturen måste ge ett olinjärt värde på markerna även om rebuy är tillåtet, vilket också är varför det är en dålig ide att göra ett dubbelt inköp från början (även om det är obegränsade återinköp).

Postad
Nja, optimalt cashgamestuk är inte helt rätt formulerat... du skall spela mer cashgamelikt, så kanske man skall säga. Du skall i alla fall inte vara överdrivet rädd om "mynten"

Jo, så kan man kanske säga, men jag tycker inte du förklarar varför i din artikel. Den korrekta förklaringen, som jag ser det, är att om du blir av med alla chips (eller en del av dem) så får du ett erbjudande med positivt väntevärde (att göra återinköp), vilket du inte får i en freezeout.

Denna "kompensation", att man får möjlighet att göra ett lönsamt återinköp, kompenserar därmed till viss del att det inte är dubbelt så värdefullt att ha dubbelt så många marker, men bara i ett skede av turneringen där en startstack har blivit värd en bit mer än ett inköp (på grund av att några sitter på stora stackar med mindre värdefulla marker) och det därmed är bra värde i återinköpet.

Dvs i första handen på en turnering bör strategin vara i princip densamma i en rebuy som i en freezeout, för en startstack har inte hunnit bli värd något mer än inköpet ännu, och att göra återinköp är inte värt något mer än att köpa in sig till en ny turnering.

Och dessutom, förlorar du hela stacken i första handen och det är ett begränsat antal återinköp, så är det dåligt att göra ett återinköp eftersom att man då betalar ett inköp för en startstack och färre antal möjliga återinköp. (Startstacken har ju inte ökat något i värde ännu, så det är mycket bättre att köpa in sig till en ny turnering istället och ha alla återinköp tillgängliga.)

Postad
Tänkte på 75E-turneringarna på b2b.

Vad har ni för tankar omkring huruvida det är rätt eller fel att köpa in sig direkt när turneringen startar?

Jag trodde det var en fördel för mig att köpa in dubbelt direkt eftersom jag anser mig vara bättre än snittet, men sen så såg jag att Nusseman inte gjorde så. Så jag började undra lite.

Tankar?

För att ge ett koncist svar så är det alltså dåligt av två anledningar.

(Det är ett begränsat antal återinköp i den turneringen va?)

För det första är det värt mindre än dubbelt så mycket att ha en dubbelt så stor stack.

För det andra så förbrukar du ett återinköp och förlorar därmed en möjlighet till återinköp med positivt väntevärde i händelse av att du förlorar alla marker.

Du gör alltså ett återinköp när det har negativt värde och förlorar möjlighet till återinköp när det har positivt värde. Dubbelfel.

Du kanske kan kompensera lite av detta genom att vara duktigare än motståndet på att hantera en stor stack, men har svårt att tro att det kan uppväga nackdelarna.