Mag Postad 22 Juni , 2004 Rapport Postad 22 Juni , 2004 När man sitter på ett extremt tråkigt sommar jobb blir det ofta djupa tankar runt pokern.. Så det senaste som flödat igenom huvudet är hur ofta AA igentligen stupar, som jag läst tidigare på forumet och har egna erfarenheter av så blir det oftast hårt bettande pre-flop..AA är ju den hand som ger mest Action pre-flop kanske, men som nått Brunson skrev/sa "antingen vinner man ett lite pott eller förlorar en monster pott" (kommer ej ihåg exakt vad det var) Så det jag funderar på är...Är verkligen AA värt att spela så hårt som det oftast gör?? Hoppas inte mitt skrivande är allt för flummigt eller dumt * Pillar lite i rubriken - QoS * Citera
Hickmott Postad 22 Juni , 2004 Rapport Postad 22 Juni , 2004 Är verkligen AA värt att spela så hårt som det oftast gör?? NL & PL Eftersom det är den starkaste starthanden som finns, så är svaret...nja. Pre flop är det full macka som gäller. Få in så mycket pengar du kan i mitten (helst allt du och dina motspelare har). Hur du ska lyckas med det beror mycket på dina motspelare, bordsstorlek, stackar o.s.v. Post flop...där blir det lite klurigare. Ligger det en tre-flush nu som du inte har någon del av, är det dags att tagga ner ordentligt. Detsamma gäller tre till en stege och i viss mån färg- och stegdrag. Du har ju alltid möjligheten (om du har stack för det) att totalt förstöra din motspelares odds att dra till en färg/stege om du sätter honom på ett sånt drag om du mosar in ett pot-bet eller går all-in. Men efter floppen är ett (oförbättrat) par i ess som regel något att gå försiktigt fram med. FL Höj, höj och höj igen. Cappa hela vägen så länge du inte är övertygad om att någon har dig slagen. Ett par i ess är en stark hand i FL. Har du kompletterat det med ett färgdrag eller så så är det bara att trycka gasen i botten. //Hickmott Citera
Mag Postad 22 Juni , 2004 Författare Rapport Postad 22 Juni , 2004 hmm..som man nu måste erkänns så är dock inte jag någon höjdare på oddsen än (men det börjar fastna) men många av dom jag spelar emot vet inte enns vad semi-bluff osv är..då är det mycket svårt att döda deras odds.. Så låt oss säga att du plockar upp AA, du vet att 75% av alla vid bordet tillhör tomtarnas riksförbund..Tycker du fortfaraden att de är och trycka in så mycket pengar som möjligt (PL NL) eller ska man bara lägga in en lite över "normal" raise? Citera
Hickmott Postad 22 Juni , 2004 Rapport Postad 22 Juni , 2004 hmm..som man nu måste erkänns så är dock inte jag någon höjdare på oddsen än (men det börjar fastna) men många av dom jag spelar emot vet inte enns vad semi-bluff osv är..då är det mycket svårt att döda deras odds.. Nja... Dödar du deras odds så gör du. Spelar du 2$ i en pott som är 20$ så har de odds för att dra till färgen och kommer vinna på syn i längden, spelar du 20$ eller mer så har de inte det, och kommer förlora på syn i längden. Om dom förstår det eller inte spelar ingen roll för oddsen. Däremot förlorar du kanske möjligheten att ta potten på en gång, men sitter du med en bunte call stations så har du nog inte den möjligheten ändå. Så låt oss säga att du plockar upp AA, du vet att 75% av alla vid bordet tillhör tomtarnas riksförbund..Tycker du fortfaraden att de är och trycka in så mycket pengar som möjligt (PL NL) eller ska man bara lägga in en lite över "normal" raise? Det beror helt och hållet på motståndarna och en del andra faktorer (stack size och position t. ex.) Du ska inte nödvändigtvis trycka in allt du har UTG, för det tjänar du antagligen inte mycket på. Mot de flesta motståndare på låga nivåer (de brukar vara loose passive) så höj en tre-fyra big blinds och hoppas på omslag eller en rejäl reraise. Har du en loose aggressive spelare på vänster sida om dig, pröva nån gång att limpa för att sedan reraisa honom som en tok när han bettat ut. Chansen finns att han anser att eftersom han redan satsat en massa så måste han ställa in. Och då är det bara syna. Jag är inte någon expert på NL, men ungefär så här skulle jag spela... //Hickmott Citera
jezaja Postad 22 Juni , 2004 Rapport Postad 22 Juni , 2004 Min erfarenhet är att ta lite över en normal raise för att slippa ha så många med dig, det fina är även om någon sitter på typ AK, KK, QQ så kommer de nästan säkerligen raisea dig i den situationen vilket alltid är trevligt. Dock gör inte det till en vana att betta samma alltid för folk läser ju sådant om du spelar mkt mot dom. Själv är jag ingen duktig NL-spelare men tight-aggresivt är ofta en bra kombination. Helt klart bättre o vinna preflop än att få me sig lite tomtar som prickar 2-paret eller trissen. Citera
Mag Postad 22 Juni , 2004 Författare Rapport Postad 22 Juni , 2004 joo det där med 2$ i en pott på 20$ dollar,sånt förysår jag... Och vi delar ungefär åsikterna om att spela dom UTG, brukar alltid (man ska inte säga alltid) men nästa funka bäst med en call-rasie ur tidigt posetion..får tillochmed dom flesta tomtar o dra sig ur potten.. Jag upplever också att många spelar AA helt åt hel*ete fel,har sett många otäcka tomtar (som har hört ordet slowplay) bara limpa in med AA och bli slagna med häst längder, jag upplever också att alldeles för många har svårt att släppa dessa stora kort när dom till 99% är slagna..(själv gjorde jag samma sak i början) men har nu lärt mig att släppa dessa Armed Angles Citera
Mag Postad 22 Juni , 2004 Författare Rapport Postad 22 Juni , 2004 har sett många otäcka tomtar (som har hört ordet slowplay) bara limpa in med AA och bli slagna med häst längder glömmde att skirva hela poängen, dom tror iom att dom bara limpar in att dom slowplayar sina AA Citera
Hickmott Postad 22 Juni , 2004 Rapport Postad 22 Juni , 2004 Jag upplever också att många spelar AA helt åt hel*ete fel,har sett många otäcka tomtar (som har hört ordet slowplay) bara limpa in med AA och bli slagna med häst längder, jag upplever också att alldeles för många har svårt att släppa dessa stora kort när dom till 99% är slagna..(själv gjorde jag samma sak i början) men har nu lärt mig att släppa dessa Armed Angles Det där är en stor anledning till varför man vill ha in allt pre flop. Pre flop är det den absolut bästa handen, men förbättrar sig inte ett par i ess så är det (oftast) inte en så stark hand längre och risken finns att man ligger låååååååångt efter. //Hickmott Citera
Mag Postad 22 Juni , 2004 Författare Rapport Postad 22 Juni , 2004 Det där är en stor anledning till varför man vill ha in allt pre flop. Pre flop är det den absolut bästa handen, men förbättrar sig inte ett par i ess så är det (oftast) inte en så stark hand längre och risken finns att man ligger låååååååångt efter. Alltså du har helt rätt..men min egen personliga åsikt är att man sätter alla sina pengar på en hand som igntligen inte har så många utvägar..men det är som sagt min egen högst personliga åsikt (pga många förluster med AA) Citera
Hickmott Postad 22 Juni , 2004 Rapport Postad 22 Juni , 2004 Alltså du har helt rätt..men min egen personliga åsikt är att man sätter alla sina pengar på en hand som igntligen inte har så många utvägar..men det är som sagt min egen högst personliga åsikt (pga många förluster med AA) Där tror jag att du tänker lite fel. Detta kan bero på att man överdriver essens faktiska värde. Visst blir man utdragen ibland, men inte alltid. Att du är 80% favorit före flopen innebär att du SKA förlora en gång på fem. Dessutom har AA den fördelen att den (väldigt) ofta dominerar händer som tomtar tycker att man ska ställa in med (eller t.o.m. syna all-in med), alltså alla Ax. Och i det läget är du lååååångt före innan flop. //Hickmott Citera
Mag Postad 22 Juni , 2004 Författare Rapport Postad 22 Juni , 2004 Vi delar mycket av åsikterna som kommer upp här Hickmott jag har mycket svårt att ge mig i en disskution.. men jag måste medge att du faktisk har fått mig ändra min syn lite på den disskuterade situationen.. Det gäller bara att ha huvudet på 100% så förlorar du inte mera än nödvändigt med dom rätt mig om jag har fel Citera
Hickmott Postad 22 Juni , 2004 Rapport Postad 22 Juni , 2004 Vi delar mycket av åsikterna som kommer upp här Hickmott jag har mycket svårt att ge mig i en disskution.. men jag måste medge att du faktisk har fått mig ändra min syn lite på den disskuterade situationen.. Det gäller bara att ha huvudet på 100% så förlorar du inte mera än nödvändigt med dom rätt mig om jag har fel Jag tror att den största anledningen till att du förlorar mycket pengar med AA är att du har för svårt att släppa dom post flop. Se till att få in så mycket som möjligt i potten innan flop och kom ihåg: Det är bättre att vinna en liten pott, än att förlora en stor //Hickmott Citera
Mag Postad 22 Juni , 2004 Författare Rapport Postad 22 Juni , 2004 Nu måste jag rätta dig Har inte förlorat någon större pott på AA på länge, har lärt mig lite mera dom senaste månaderna, när jag sa att jag förlorat många menade jag ibörjan.. Hickmott vad anser du om AKs då? se om vi får in lika intressatna åsikter om den handen... Citera
Hickmott Postad 22 Juni , 2004 Rapport Postad 22 Juni , 2004 Hickmott vad anser du om AKs då? se om vi får in lika intressatna åsikter om den handen... 1. Det är en draghand, inte en made... Det är egentligen en mycket mer svårspelad hand än både AA, KK och kanske även QQ. Men det är samma princip bakom den: Står den oförbättrad efter flop så är den inte bra (och då förstås sämre än både AA-QQ). Å andra sidan. Innan flop har man ju nästan 50% mot alla PP utom AA, KK... AKs är en hand att ställa in med. Har någon redan ställt in eller höjt mycket skulle jag nog, mot någorlunda kompetent motstånd, slänga den utan några större tvivel. //Hickmott Citera
Mag Postad 22 Juni , 2004 Författare Rapport Postad 22 Juni , 2004 känner mig som en rikitg tomte emot dina åsikter, jag delar dom dock, men men Citera
Hickmott Postad 22 Juni , 2004 Rapport Postad 22 Juni , 2004 känner mig som en rikitg tomte emot dina åsikter, jag delar dom dock, men men Ähh...tomte, det är jag med. Här är några trådar om AK: http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=1339 http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=466 http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=1317&highlight=ak http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=818&highlight=ak Kika lite på de där, så får du lite mer nyanserade åsikter om handen... Jag ska nog sätta mig och läsa igenom dem själv för övrigt. //Hickmott Citera
QoS Postad 22 Juni , 2004 Rapport Postad 22 Juni , 2004 Flyttar denna tråd till THe och ändra lite i rubriken. - QoS Citera
Mag Postad 22 Juni , 2004 Författare Rapport Postad 22 Juni , 2004 tvivlar på att din tomte faktor är speciellet hög Hickmott...själv har jag precis kommit ur tomte stadiet..(anser jag själv) Kommer så väl ihåg när man först fick veta vad Hold'em var..sen dess har man plöjt böcker och spelat många många timmar (kanske för många ) Citera
Hickmott Postad 22 Juni , 2004 Rapport Postad 22 Juni , 2004 tvivlar på att din tomte faktor är speciellet hög Hickmott...själv har jag precis kommit ur tomte stadiet..(anser jag själv) Men min tomtefaktor är rätt hög (även om jag lyckades komma 7:a i PF.nu-liveturneringen *stolt* )... Möjligtvis börjar jag kanske, kanske komma ur det värsta tomteträsket. //Hickmott Citera
Mag Postad 22 Juni , 2004 Författare Rapport Postad 22 Juni , 2004 hur länge har du lirat...och som sagt tvivlar på din tomte faktor... dom disskutionerna vi har haft skulle knappast gå att ha med någon som är nominerad till årest tomte 2004 (som vi förövrigt borde inför här på forumet) Citera
Hickmott Postad 22 Juni , 2004 Rapport Postad 22 Juni , 2004 hur länge har du lirat... Dryga halvåret på seriös nivå... och som sagt tvivlar på din tomte faktor... dom disskutionerna vi har haft skulle knappast gå att ha med någon som är nominerad till årest tomte 2004 (som vi förövrigt borde inför här på forumet) Det har vil väl redan gjort? Är inte det QoS //Hickmott Citera
Mag Postad 22 Juni , 2004 Författare Rapport Postad 22 Juni , 2004 ohh fan..de hade jag missat...trode QoS hade vunnit titel världens snabbaste MOD... Citera
Nusseman Postad 22 Juni , 2004 Rapport Postad 22 Juni , 2004 Men min tomtefaktor är rätt hög... ...Möjligtvis börjar jag kanske, kanske komma ur det värsta tomteträsket. //Hickmott Är det skägget du syftar på nu eller? Det kan nog ha lite tomtepotential men spelmässigt är du förbi tomtenivån tycker jag. Citera
Hickmott Postad 23 Juni , 2004 Rapport Postad 23 Juni , 2004 Är det skägget du syftar på nu eller? Det kan nog ha lite tomtepotential Va?? Tomte?? Jag som satsat på muslimsk-fundamentalist-sharia-terrorbombar-skägg!! Nu måste jag omdesigna men spelmässigt är du förbi tomtenivån tycker jag. Tsss...Säger du bara för att göra mig glad //Hickmott - semi-tomte Citera
Recommended Posts