Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Man tycker nästan att någon pokersajt borde vara beredd att erbjuda lite ränta, det skulle förmodligen ge dem en edge gentemot konkurrenterna, känns lite torrt att låta hela rullen ligga på diverse sajter utan ränta

Eller så kan man göra som skit-partypoker och ta ut straffavgifter på pengarna som folk har liggandes hos dem :-)

Postad
Top fem banker uppdaterad idag

1. Finans AB Marginalen - 4,75 %

2. Svea Ekonomi, Flexil Finans - 4,55 %

3. Kaupthing Bank, Collector, Parex Bank, Amfa Finans - 4,50 %

Marginalen var snabb att höja till 4.75 idag och de andra lär haka på snart.

http://finansportalen.se/sparkontoguiden.htm

Jag har en del pengar både på Marginalen och Svea Ekonomi. Båda rekommenderas, både insättning och uttag har fungerat bra.

Postad

Har alltid sparat min BR i fonder men de har ju backat nu det sista halvåret så man kanske borde överväga att stoppa in dom i någon räntefond eller sätta in dom på bank. Tänker man långsiktigt så brukar fonderna endå löna sig i förhållande till bankerna. Har haft en genomsnittlig uppgång på 10%/år trots senaste halvårets ras.

Tror inte jag skulle vilja spara hela min BR på en pokersite, känner mig inte att jag har en sån tillit för att våga spara mina pengar där.

Dessutom är jag ekonomiskt intresserad och gillar att följa börsen! :)

Postad

Oljefonder/Utvecklingslandsfonder tror jag har en större potential att stiga med högre procentsats om man tänker så pass långsiktigt som på ett 1-3års perspektiv. Mitt tips är att ha 3000BBs på pokersidan. Sen om man vinner upp sig så stoppar man in restan i fonderna.

Postad

Ni som ännu inte dragit er ur börsen tycker jag inte ska omplacera. Det är min högst amatörmässiga fingertoppskänsla åtminstone. Inte för att jag skulle investera i börsen ännu men drar man sig ur nu kan man nog missa några % snabb rush framöver.

Postad
Oljefonder/Utvecklingslandsfonder tror jag har en större potential att stiga med högre procentsats om man tänker så pass långsiktigt som på ett 1-3års perspektiv. Mitt tips är att ha 3000BBs på pokersidan. Sen om man vinner upp sig så stoppar man in restan i fonderna.

1-3 år är extremt kortsiktigt.

Är man inte beredd att lägga undan pengarna för absolut minst 5 år så har man inte på någon börs eller fondhandel att göra över huvud taget. Även 5 år är en kort och osäker period och vi har haft flera 5 års perioder historiskt där omx-index inte stått högre vid slutet än början.

Köpar man aktier/fonder ändå så är det en ren chansning på så pass kort sikt hur duktig och noga man än tror att man är på att välja. Chansen att slå index är dock rätt stor, knappt 50%! (Insideraffärer är anledningen att du inte har edge mot index)

• 3 weeks later...
Postad

Kaupthing och Collector ligger på 4,75% nu också.

Har inte mina pengar i nåt sparkonto just nu men håller på att kolla på alternativen så jag har några frågor. Generellt sett, sparräntan är väl inte bunden från det att man startar ett konto? Dvs, den ligger på 4,75% idag. Om den höjs eller sänks, då ändras även räntan för mitt sparande antar jag?

Ska jag sprida ut mina pengar på olika banker så att jag har insättningsgaranti på alla pengar (är väl bara upp till 250k kr på varje bank?) eller är bankerna säkra? Har inte hört talas om några uppe i toppen (inte för att jag är insatt men) och en del av hemsidorna såg lite B ut om man jämför med dom stora bankerna.

Värt att börja spara en del av pengarna i en bank nu och vänta nån månad för resten och se om räntorna höjs mer?

Postad
Generellt sett, sparräntan är väl inte bunden från det att man startar ett konto? Dvs, den ligger på 4,75% idag. Om den höjs eller sänks, då ändras även räntan för mitt sparande antar jag?
Japp

Ska jag sprida ut mina pengar på olika banker så att jag har insättningsgaranti på alla pengar (är väl bara upp till 250k kr på varje bank?) eller är bankerna säkra?
Sprid ut tycker jag. Skillnaderna i ränta är såpass små att det är onödigt att riskera något. Ja insättningssgarantin är upp till 250k, det stämmer. Nej bankerna är inte säkra, särskilt inte de små finansinstituten som oftast erbjuder de bästa räntorna. Det lär inte varit så kul för de som hade mer än 250k på Custodia för ett par år sedan t.ex.

Värt att börja spara en del av pengarna i en bank nu och vänta nån månad för resten och se om räntorna höjs mer?
Nej det finns ingen anledning att vänta!
Postad

Ska jag sprida ut mina pengar på olika banker så att jag har insättningsgaranti på alla pengar (är väl bara upp till 250k kr på varje bank?) eller är bankerna säkra? Har inte hört talas om några uppe i toppen (inte för att jag är insatt men) och en del av hemsidorna såg lite B ut om man jämför med dom stora bankerna.

Jag sprider ut på flera banker med max 250k per bank.

Just nu har ju 3 banker 4,75% (Finans AB Marginalen, Kaupthing Bank, Collector) så du kan ju spara upp till 750k "riskfritt".

• 2 months later...
Postad

Inte för att skrämma upp er som sparar i Kaupthing.

Håll beloppen under insättningsgarantin bara.

Island är ett land med en oerhört hög belåningsgrad.

Per capita är den säkerligen högst i världen. Straumur Kaupthin o Landsbanki är stora institutioner från ett land på blott 300-400k invånare.

När man har det i åtanke så förstår man varför de har höga sparräntor.

Postad

Ja men själva avkastningen? T ex om man har inne 100K SEK och det är 5% ränta får man då 5000 SEK (100.000*0,05) i ränta för januari och sen 5250 SEK (105000*0,05) i februari, så att man efter februari totalt har 110,250 SEK osv eller får man 5% per år vilket gör att man får 105000 SEK i slutet av december?

Postad
Ja men själva avkastningen? T ex om man har inne 100K SEK och det är 5% ränta får man då 5000 SEK (100.000*0,05) i ränta för januari och sen 5250 SEK (105000*0,05) i februari, så att man efter februari totalt har 110,250 SEK osv eller får man 5% per år vilket gör att man får 105000 SEK i slutet av december?

Den senare.

Postad

Nej får du den första är det i princip 60% ränta (5000x12=60000) så det är snarare 5% per år.

• 3 weeks later...