Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

5$ rebuy 669 deltagare. 25 kvar, jag ligger sexa med 25bb, Fi ligger tvåa med 30b. Jag har ingen vidare read på honom då han precis kommit till bordet.

Jag plockar upp AQo i mellanposition. Gör mitt standardraise (3bb) och Fi i bb synar. Floppen kommer A88 med två spader. Fi går allin, vad göra?

Hans bet är ju ett enormt överbet och jag måste syna 22bb i en pott på 28,5bb. Kan jag syna här?

Möjliga händer hos Fi tycker jag är AK, pocketpar 99-KK och färgdrag i spader (KQs). Att han sitter på en 8 är väl inte så sannolikt eller?

Foldar jag här är jag fortfarande top tio. Synar och förlorar så är jag ute, synar och vinner så leder jag stort i turneringen.

Rubrikpill.

//Hickmott

Postad

ja hade oxå foldat.

iom att du raisat borde han ha en hand som slår ess med bra kicker eller färgdrag möjligtvis. vill han sen bluffa ut mej får han väl göra det. ja tycker jag är tillräckligt bra för att inte behöva chansa i en sånhär hand.

hade ja täckt fi med mer än de dubbla kanske ja synat.

Postad

På BB med bara en opponent kan han gått med som underdog med K8h eller så, hade försiktigvis satt han på 8x eller färgdrag. Med roliga AA, A8 eller 88 hade killen väl bettat försiktigare för att få dej hookad till potten ist.f. att drämma till redan på floppen?

Slutsatsen blir i alla fall den samma som i ovanstående postningar, hade sannolikt låtit grabben bluffa ut mig om det nu var så och foldat.

Postad

att sätta han på A8 är väl ändå lite väl drastiskt ?

varför trycka på floppen då?

mest troligt skulle jag nog tro är ett färgdrag alternativt en 8a och han vill inte bli utdragen av färgen.

ett mycket svårt val, men som sagt du är ju inte commitad på nått sätt så folden ligger nog närmast till hand om du inte har nån typ av read på killen, typ att gillar att trycka med drag eller är en tomte i allmänhet och kan jobba in med i princip vad som helst.

Postad

Helt klart fold.Man kommer ur situationen ganska så harmlöst.

Ingen read.Killen kan mycket väl beta AK till och med AA är möjligt,A8 som tidigare sagts.Vem vet-han kanske sitter med

88 i pocket!Det blir för chansartat i ett läge som inte behöver vara det.

Vänta in nästa läge,nästa hand.

Postad

Intressant hand med tanke på era stackar vid den tidpunkten i turneringen, den floppen och det konstiga bettet på floppen. Förmodligen fold i din situation, alltså när han precis satt sig. Han har stor stack, är ny på bordet och vill visa att han inte släpper sin blind alltför lätt, därför kan han syna innan flop med vad som helst. Han kan ha en 8 eller två spader eller ett dåligt ess (bra också kanske, men svarar inte de flesta emot då innan floppen???). Det kan vara värdebet (sant - all-in som värdebet funkar förvånansvärt bra ofta!) likväl som semi-bluff med färgdraget eller totalbluff. Du har ju i vilket fall nog mycket marker för att ha övertag på ett gäng småstackar, så fold blir nog rätt.

Om man däremot få se honom spela ett par rundor och sett om han är en typisk "tjuv" så skulle situationen bli annorlunda. Mängder av spelare i turneringar med små inköp (kanske gäller större inköp också, vad vet jag?) trycker all-in när de stjäl blinds/potter. Om han är en sådan skulle jag gissa att han sätter dig på A+högt kort alt. KK-1010 och trycker in här med vad som helst nästan då han vet att du med stor sannolikhet lägger dig. Sedan så är det ju en vinnarcall att göra också, spelar du enbart för vinst i turneringen och vinner den här handen får du ju ett grymt övertag. Men, men, svårt utan denna information så fold måste vara rätt.

Handen illustrerar ju rätt väl att man ska försöka ge sig på småstackarna mot slutet eftersom man måste träffa floppen nåt så in i bänken för att klara av en likvärdig, aggresiv stack. Jag menar, den här handen släpper man ju inte i första taget om man inte riskerar att åka ut.

Vore kul att veta vilken typ av spelare du tyckte dig se att killen var sedan, med ledtråd från din gissning på hans händer verkar det som om han var skapligt tight ändå eller? Du sätter honom på bra händer för att försvara sin blind heads-up mot ett 3BB-bet, jag skulle sett floppen med rätt många fler händer. Det konstiga bettet tycker jag snarare försvårar att veta hans hand, kan vara any two enligt mig, särskilt hos en aggresiv spelare.

Postad

Hobster, tack för ett bra resonemang.

Handdistributionen jag sätter honom på baseras inte bara på att han synade i bb mot en standardraise utan även på hans bet på floppen. Här synar man ju i bb med any pocketpair och typ JTs. Men jag har svårt att se att man gör det överbettet på floppen med tex JT eller 44.

Jo han var lite av en tjuv visade det sig senare så det är inte omöjligt att jag ledde i den handen.

Mycket riktigt som du säger att om inte överbettet varit så stort och om jag inte riskerar att åka ut så är det ju nästan autosyn i det läget för mig.

Postad
Hobster, tack för ett bra resonemang.

Handdistributionen jag sätter honom på baseras inte bara på att han synade i bb mot en standardraise utan även på hans bet på floppen. Här synar man ju i bb med any pocketpair och typ JTs. Men jag har svårt att se att man gör det överbettet på floppen med tex JT eller 44.

Är det inte just då man vill göra ett toköverbet för att undvika syn? Med de flestas resonemang här så lägger de ju sig med AQ, och det är ju få händer som slår den med den här floppen. Tycker man sig veta om det kan man ju trycka in med vilka två kort som helst här...

Men det är en svår situation, en del valuebettar säkert all-in också för att få det se ut som en bluff, läget här är ju riktigt bra med två färgkort, ett par och ett ess på bordet och han tror kanske att du synar med ett ess på hand mot hans 8. Slutsatsen man kan dra av de flestas resonemang är att man kan sno en del potter med rejäla överbet på en skrämselflopp, men de gånger de misslyckas blir det ju å andra sidan dyrt... När jag tänker mer på den här handen så känns det som färgdrag på honom, men det är svårt att veta!

Om man skiter i allt det tekniska kring handen och ser till turneringen i stort så är det ju ändå turneringslivet som blir det viktigaste och det riskerar man ju ändå bra mycket hellre med ett bet än en spekulativ syn, och nu hade du ju bra med deg kvar så ditt spel är säkert rätt.