Gå till innehåll

Jag vill bara spela poker, men...


upandcoming

Recommended Posts

Okej, så du skiter totalt i hur folk har det i Etiopien, så varför inte argumentera med samma utgångspunkt som du använder för att bilda dig din uppfattning?

Dvs, du måste väl kunna övertyga mig och omvärlden om varför bistånd är dåligt på samma sätt som du övertygat dig själv?

Inte är det väl så att det här med låta onödigt många barn leva så att problemen blir värre sedan, bara är en bekväm tes att luta sig mot, men som inte har något med din uppfattning att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 71
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Och min agenda? Tja, jag struntar rätt hårt i hur förhållandena är i t.ex. Etiopien. Inte mitt problem kan man säga och jag ser ingen anledning till att slösa bort våra resurser där. Däremot kan jag tänka mig begränsade insatser i vårt närområde - som att få rätsida på länderna i Baltikum.

 

Har du lust att närmare förklara det fetmarkerade?

Till att börja med kanske varför du personligen hellre skulle stödja en insats i den mer närliggande geografin, men sedan kanske framför allt, vilken - om någon - relevans den åskådningen har för debatten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, så du skiter totalt i hur folk har det i Etiopien, så varför inte argumentera med samma utgångspunkt som du använder för att bilda dig din uppfattning?

Dvs, du måste väl kunna övertyga mig och omvärlden om varför bistånd är dåligt på samma sätt som du övertygat dig själv?

Inte är det väl så att det här med låta onödigt många barn leva så att problemen blir värre sedan, bara är en bekväm tes att luta sig mot, men som inte har något med din uppfattning att göra?

 

Det där var ett ovanligt luddigt inlägg även för att vara dig, men nej, det har inget med min uppfattning att göra. Det bygger på ett par saker som kallas logik och fakta. You should try it some time.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du argumenterar mot frihandel genom att påpeka hur negativt det är att inte ha frihandel?

Jag argumenterar för att som det är nu, att frihandel från U-länderna till I inte existerar samtidigt som vi kräver att de inte ska vara protektionistiska, är kasst.

Och som jag just skrev tror jag inte frihandel båda vägarna skulle bli bättre, då maktskillnaden mellan aktörerna är för stor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du lust att närmare förklara det fetmarkerade?

Till att börja med kanske varför du personligen hellre skulle stödja en insats i den mer närliggande geografin, men sedan kanske framför allt, vilken - om någon - relevans den åskådningen har för debatten.

 

För att Baltikum är mer relevant för Sverige kanske? Och du ville ju veta vad jag tyckte om saken. Då är det väl fruktansvärt relevant VAR jag skulle kunna tänka mig att lägga resurser?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För helvete. Sen när, varken förr eller senare, har jag kallat barn för djur? Och ja, i OP i den tråden ondgör jag mig över specifikt barn men slutklämmen visar också tydligt att det faktiskt är föräldrarnas ansvar.

 

Sorry för OT men jag har fått så jävla mycket skit för det där av en massa blöjbytande, snorindränkta muppföräldrar att jag snart inte vet var jag ska ta vägen...

 

Sorry,

 

Det var menat som en kärleksfull liten knuff bara. Inget illa menat.

 

:heart:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försöker en sista gång, men du verkar mest bara vara intresserad att kasta pajer med Eury.

 

Kan du hitta en enda vettig person som skulle hävda att överbefolkning inte är ett problem i Afrika? Lycka till med det. Visst kan vi försörja dem, men det skapar ju bara ett ännu större problem eftersom vi hela tiden kommer att bli tvungna att försörja allt fler människor som inte kan ta hand om sig själva. Konstgjord andning tills de inte kan andas själva FTW? Nja...

 

Det är knappast en absolut överbefolkning i de flesta länder i Afrika, snarare en teknisk överbefolkning. Pytsar man bara i tillräckligt med pengar för ett högteknologiskt jordbruk så kan de producera tillräckligt med mat. Många gånger så är "svältkatastroferna" egentligen bara fördelningskatastrofer, eftersom mat finns i landet, men problemen är att frakta dit den dit det behövs, eller kanske oftast: Att de som behöver maten inte har råd att köpa den.

 

Enligt mig är vi inte ansvariga för att lösa problemen i tredje världen, men visst, så länge det sker på frivillig basis genom välgörenhet och inte tvångsfinansieras med högre skatter. Och om man nu ska göra insatser i problemländer borde man inrikta sig på saker som löser problemen, genom att t.ex. få fram bättre grödor och få ned födelsetalen. Matbistånd förvärrar bara situationen.

 

Det är ju det man gör, den överväldigande majoriteten av bistånd är sånt bistånd du vill ha.

 

Och min agenda? Tja, jag struntar rätt hårt i hur förhållandena är i t.ex. Etiopien. Inte mitt problem kan man säga och jag ser ingen anledning till att slösa bort våra resurser där. Däremot kan jag tänka mig begränsade insatser i vårt närområde - som att få rätsida på länderna i Baltikum.

Empati?

Fattar inte riktigt varför du argumenterar om bistånd när din inställning är att du skiter i människor. Då kan du ju säga det direkt och så är det bra med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt mig är vi inte ansvariga för att lösa problemen i tredje världen, men visst, så länge det sker på frivillig basis genom välgörenhet och inte tvångsfinansieras med högre skatter. Och om man nu ska göra insatser i problemländer borde man inrikta sig på saker som löser problemen, genom att t.ex. få fram bättre grödor och få ned födelsetalen. Matbistånd förvärrar bara situationen.

 

Och min agenda? Tja, jag struntar rätt hårt i hur förhållandena är i t.ex. Etiopien. Inte mitt problem kan man säga och jag ser ingen anledning till att slösa bort våra resurser där. Däremot kan jag tänka mig begränsade insatser i vårt närområde - som att få rätsida på länderna i Baltikum.

 

Jag blir uppriktigt sagt ledsen när jag läser sånt här. Klart som fan att vi är ansvariga, det är ju i mångt och mycket vårt verk. Efter att ha våldtagit en kontinent i 500 år så är det helt plötsligt inte vårt problem längre? Ser du överhuvudtaget inte kopplingen mellan vår rike- och deras fattigdom?

 

Förövrigt håller jag med Durin; frihandeln är bogus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är knappast en absolut överbefolkning i de flesta länder i Afrika, snarare en teknisk överbefolkning. Pytsar man bara i tillräckligt med pengar för ett högteknologiskt jordbruk så kan de producera tillräckligt med mat. Många gånger så är "svältkatastroferna" egentligen bara fördelningskatastrofer, eftersom mat finns i landet, men problemen är att frakta dit den dit det behövs, eller kanske oftast: Att de som behöver maten inte har råd att köpa den.

 

Mmm, men det skulle krävas en gigantisk global omfördelning av resurser och det kommer väldigt få att ställa upp på. Du får mer än gärna skicka allt du har till Etiopien för att bygga upp infrastrukturen där, men sno inte mina stålar, tack. Frivilliga insatser, visst, men tvångsfinansiering, nej tack. Jag kräver inte att USA ska lösa våra problem.

 

 

Det är ju det man gör, den överväldigande majoriteten av bistånd är sånt bistånd du vill ha.

 

Nja, det är väl en halvsanning eftersom bistånd ofta inte riktas mot själva grundproblemet - att länderna inte kan försörja sig själva. Allt bistånd som inte bidrar till att göra länder självförsörjande bidrar till att förvärra problemen.

 

Empati?

Fattar inte riktigt varför du argumenterar om bistånd när din inställning är att du skiter i människor. Då kan du ju säga det direkt och så är det bra med det.

 

Tja, så länge som vår statsmakt plundrar min plånbok och skickar resurser till korrupta regimer och projekt som enbart förvärrar problemen så bör jag väl åtminstone få vara med i diskussionen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir uppriktigt sagt ledsen när jag läser sånt här. Klart som fan att vi är ansvariga, det är ju i mångt och mycket vårt verk. Efter att ha våldtagit en kontinent i 500 år så är det helt plötsligt inte vårt problem längre? Ser du överhuvudtaget inte kopplingen mellan vår rike- och deras fattigdom?

 

Förövrigt håller jag med Durin; frihandeln är bogus.

 

Ta ett par djupa andetag och tänk efter. När har Sverige "våldtagit" Afrika? Visst, vi hade ett par handelsstationer där under ett fåtal år under 1600-talet. I övrigt hade vi i stort sett noll handelutbyte med Afrika fram till efter WWII. I den mån det där ens är ett rimligt resonemang får du hitta syndabockar någon annanstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom anser jag att jag har exakt noll skuld för vad en massa tokar gjorde för 500 år sen. Lika mkt skuld som jag har för att en annan man slår en kvinna, eller att män historiskt sett förtryckt kvinnor.

 

Då jag inte anser att man kan/bör/behöver härleda någons äganderätt (i detta fall till alla saker som utgör mitt välstånd) i en obruten kedja av laga fång, så anser jag att vad som hände för 500 år sen är irrelevant för min rätt att sitta och hålla på mitt välstånd.

 

Däremot tycker jag att det finns andra argument för att jag bör/måste dela med mig. Men det är en annan sak, i detta inlägg ville jag bara bemöta arvskuldsargumentet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha våldtagit en kontinent i 500 år

 

Ledsen om jag var otydlig. Menar givetvis inte explicit vad någon/några gjorde för 500 år sedan utan vad vi i väst har gjort under 500 år, och fortsätter att göra.

 

Min poäng är att vi faktiskt har det så bra tack vare att vi kunnat profitera på andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen om jag var otydlig. Menar givetvis inte explicit vad någon/några gjorde för 500 år sedan utan vad vi i väst har gjort under 500 år, och fortsätter att göra.

 

Min poäng är att vi faktiskt har det så bra tack vare att vi kunnat profitera på andra.

 

Jag trodde att merkantilismen tillhörde en svunnen tid, men det finns tydligen vissa som fortfarande tror på sånt. Jag är ytterst nyfiken på vem som har "lärt" dig sånt där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där var ett ovanligt luddigt inlägg även för att vara dig, men nej, det har inget med min uppfattning att göra. Det bygger på ett par saker som kallas logik och fakta. You should try it some time.

 

Du kan ju föra cirka noll politiska argument baserade endast på logik och fakta. Någonstans finns en värdegrund där du värderar dessa fakta.

 

Så, vi försöker igen. Det står klart att du anser att bistånd till tredje världen är av ondo. Din förklaring är "det är baserat på fakta och logik". Okej, "fakta" skulle då vara det här antagandet om att bistånd är konstgjord andning och i slutändan är dåligt för landet/kontinenten. Då ber jag dig att precisera exakt vad det är som gör dig så upprörd - är det antagandet att stort mänskligt lidande kommer att följa? Är det den monetära kostnaden? Är det själva konceptet att stark hjälper svag?

 

Var gärna övertydlig, jag är bevisligen helpantad.

 

För att Baltikum är mer relevant för Sverige kanske? Och du ville ju veta vad jag tyckte om saken. Då är det väl fruktansvärt relevant VAR jag skulle kunna tänka mig att lägga resurser?

 

Nu är vi tillbaka till planettillhörighet igen. Du försöker alltså argumentera för något slags mänsklig värdering som är relaterad till din egen nyttofaktor, alternativt argumentera för nollvärdet i ett människoliv. Jag kan inte se några andra tolkningar. Det känns väldigt märkligt som utgångspunkt samt är inget jag kan tänka mig att du får särskilt stort gehör för.

 

Mycket av ditt missförstånd kan då kanske härledas från den här tanken som många andra människor delar, den att det spelar ingen roll vad JAG tycker eller var JAG bor, medmänniskor är lika mycket medmänniskor var dom än bor.

 

Tja, så länge som vår statsmakt plundrar min plånbok och skickar resurser till korrupta regimer och projekt som enbart förvärrar problemen så bör jag väl åtminstone få vara med i diskussionen?

 

Okej, du har bevisligen något slags extrem och ohållbar inställning till skatter och finansieringspolitik, så låt oss inte förledas in på det villospåret.

 

Har du ens någon faktabaserad grund för dina påståenden om hur t.ex SIDA generellt gynnar korrupta regimer, samt förvärrar problemen med svält och fattigdom? Det låter mer som önsketänkande från din sida.

 

Ta ett par djupa andetag och tänk efter. När har Sverige "våldtagit" Afrika? Visst, vi hade ett par handelsstationer där under ett fåtal år under 1600-talet. I övrigt hade vi i stort sett noll handelutbyte med Afrika fram till efter WWII. I den mån det där ens är ett rimligt resonemang får du hitta syndabockar någon annanstans.

 

Exakt hela västvärlden gagnas ju, perverst nog, av att kolonialismen under flera sekels tid förvandlade bland annat då Afrika, till ännu ett sätt för oss att fylla fickorna.

 

Det finns rimligen två alternativ här. Antingen så anser du att det är din medfödda rättighet att gagnas av att någon annan missgynnas, eller så inser du att vissa av slantarna i din plånbok är täckta i blod från en annan rättmätig ägare än du.

 

Fixade citat / gdaily

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mitt arbete är Titel/arbete/Utbildning det första jag frågar en pot. Klient/Kund.

 

Det har jag tjänat mkt pengar på och jag har sparat mkt pengar på det.

 

Jag har även sparat oooootroligt mkt tid på att sålla bort folk som inte vet vad de pratar om på det viset.

 

DÄRFÖR Eury. ville jag veta vad du arbetar med.

 

Fråga mig vad jag arbetar med? Jag tar inte illa upp, jag är stolt över mitt arbete.

 

Jag jobbar som analytiker för ett riskkapitalbolag ATM.

/Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar som analytiker för ett riskkapitalbolag ATM.

/Mvh

 

...jaha? Och på vilket sätt är det av intresse för ämnet som den här tråden handlar om? Om jag påstår att jag jobbar som pisstorkare på centralens toaletter gör det mig till en sämre debattör då eller vad är det du vill ha fram?

 

Förresten - vad heter riskkapitalbolaget? Kan vara bra att veta så man kan undvika just detta bolag i framtiden....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mitt arbete är Titel/arbete/Utbildning det första jag frågar en pot. Klient/Kund.

 

Det har jag tjänat mkt pengar på och jag har sparat mkt pengar på det.

 

Jag har även sparat oooootroligt mkt tid på att sålla bort folk som inte vet vad de pratar om på det viset.

 

DÄRFÖR Eury. ville jag veta vad du arbetar med.

 

Fråga mig vad jag arbetar med? Jag tar inte illa upp, jag är stolt över mitt arbete.

 

Jag jobbar som analytiker för ett riskkapitalbolag ATM.

/Mvh

 

Jag har tidigare haft samma yrke, och har nog en helt annan uppfattning än dig. Det enda som är relevant i en sådan fråga är om någon är Handels-utbildad. I så fall har denna person en hel del att bevisa, för att inte bli bortsållad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tidigare haft samma yrke, och har nog en helt annan uppfattning än dig. Det enda som är relevant i en sådan fråga är om någon är Handels-utbildad. I så fall har denna person en hel del att bevisa, för att inte bli bortsållad.

 

Vet inte om vi har olika uppfattning iofs....

 

Vet inte riktigt vilken inriktning ni hade eller i vilken fas du var ansvarig. Dock kan jag säga att handelsgrabbar i allmänhet överskattar sin egen suveränitet och i regel tänker för stort.

De är dock duktiga många av dem. Framförallt vet man att de flesta har rätt inställning och att de är beredda på krig för att tjäna pengar och det är underskattat.

 

Men det går inte komma ifrån att de bästa är KTH'are alla dagar i veckan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...