Gå till innehåll

En get eller en Mercedes?


psykologen

Byta eller stå kvar?  

529 medlemmar har röstat

  1. 1. Byta eller stå kvar?



Recommended Posts

  • 1 month later...
  • Svars 183
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

lättare sätt att förstå problemet är om man tar 100 dörrar varav bakom 1 står en bmw och bakom dom andra en get.

 

du väljer 1/100

programledaren tar bort 98 getter

 

du har nu ditt förstahandsval eller den andra dörren att välja på.. vilken väljer du?

 

 

dettta borde räcka för att alla ska fatta att det är otroligt mkt större chans att få en bil om man byter...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Jag har inte orkat läsa genom alla sidor men i min högstadie mattebok var det ett liknande exempel där de hade frågot någon världsledande matteteoretiker hur han hade gjort i ett liknande exempel och han svarade att han hade bytt. Så mitt svar är enkelt jag hade byt (orkar inte skriva varför)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi tänker lite på mercan.

Jag har 3 dörrar, den första öppnas och är en get jag missade min 1/3 chans(om jag vill ha mercan)?

Jag har 2 dörrar kvar varav bakom 1 finns mercan 1/2=0,5=50% borde jag då inte ha en rimlig chans på 50% att träffa mercan andra gången?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 3 dörrar............1/3

1/2=0,5=50% borde jag då inte ha en rimlig chans på 50% att träffa mercan andra gången?

 

OK 3 dörrar...1/3 chans att träffa, var hittar du 1/2, du har väl fortfarande 3 dörrrar trots att en är öppen ;)

 

Summan av alla delar måste ju bli ett...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 3 dörrar............1/3

1/2=0,5=50% borde jag då inte ha en rimlig chans på 50% att träffa mercan andra gången?

 

OK 3 dörrar...1/3 chans att träffa, var hittar du 1/2, du har väl fortfarande 3 dörrrar trots att en är öppen ;)

 

Summan av alla delar måste ju bli ett...

 

Hur jag hittar jo för att du först öppnar en dörr och får en get, hur många dörrar har du kvar då? jo 2 och bakom 1 av dom finns en merca? så 1/2 eller 50% på andra försöket att du träffar mercan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bästa sättet att förstå "lösningen" måste ju vara att dra det till sin spets.

 

Ponera att du har en miljon lådor och i en låda finns Mercan. Du väljer en av alla miljoner lådor.

Sedan tas alla lådor bort utom den du valt och 1 till och i någon av dessa 2 lådor finns billen.

 

I detta läge är det uppenbart att man byter låda om man får chansen (såvida man inte har en fetish för getter).

 

Är resonemanget korrekt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska det inte vara att det är 3 dörrar där en dörr är tom?

Sen väljer du den dörren med geten i och får välja om?

50 % chans att få en merca och 50 % att inte få nåt.

 

Nej, du får 3 dörrar varav det står ett pris du vill ha bakom en. Du väljer en och en utav de två ovalda tas bort. Nu får du fråga om du ska byta dörr eller inte.

 

Varför i helv*te skriver jag i denna tråden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Djävulens advokat....

 

Försök vederlägg DETTA:

The contestant selects door A. Before any of the doors are opened, there is a 2/3 probability the prize is not behind door C. Door B is opened and contains no prize. Since there's a 2/3 probability the prize is not behind door C, there is a 2/3 probability that it is behind door A. So the contestant should not switch

 

Kanske många resonerar så i poker vilket skulle vara en förklarning till att det finns så mycket fisk...

 

De kanske tänker så här: Jag har ett hålstegedrag. Foldar jag så har jag

0% chans att få in den... :( Men satsar jag så har jag bättre odds...? :roll::shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur svårt kan det vara?

 

Det har funnits många bra och enkla motiveringar förut, men eftersom alla notoriskt vägrar läsa mer än första och sista sidan av trådar på det här stället så kommer här ännu en motivering som jag tycker är enkel att förstå.

 

Det finns tre möjliga alternativ om man byter dörr, alla med sannolighet på 1/3:

 

* Man väljer get nr. 1. Programledaren väljer den andra geten. Byt så vinner du bilen.

* Man väljer get nr. 2. Progamledaren väljer den andra geten. Byt så vinner du bilen.

* Man väljer bilen. Programledaren väljer någon av de två getterna. Byt så förlorar du.

 

De två första alternativen resulterar i att du vinner bilen. Det tredje är det enda du inte vinner den. Eftersom man vinner två av tre gånger då man byter, är oddsen att vinna genom att byta 2/3.

 

Om man inte byter vinner man 1/3, det fattar nog alla här. Alltså ska man byta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur svårt kan det vara?

 

Det har funnits många bra och enkla motiveringar förut, men eftersom alla notoriskt vägrar läsa mer än första och sista sidan av trådar på det här stället så kommer här ännu en motivering som jag tycker är enkel att förstå.

 

Det finns tre möjliga alternativ om man byter dörr, alla med sannolighet på 1/3:

 

* Man väljer get nr. 1. Programledaren väljer den andra geten. Byt så vinner du bilen.

* Man väljer get nr. 2. Progamledaren väljer den andra geten. Byt så vinner du bilen.

* Man väljer bilen. Programledaren väljer någon av de två getterna. Byt så förlorar du.

 

De två första alternativen resulterar i att du vinner bilen. Det tredje är det enda du inte vinner den. Eftersom man vinner två av tre gånger då man byter, är oddsen att vinna genom att byta 2/3.

 

Om man inte byter vinner man 1/3, det fattar nog alla här. Alltså ska man byta.

 

Förvånas hela tiden att inte alla förstår när jag läst igenom samtliga sidor och sett förklaringar på jättemånga sätt. Alltså... Du ha 2/3 chans att välja FEL på första valet. Om programledaren tar bort den andra dörren som är FEL så är det alltså 2/3 chans att det är RÄTT bakom den sista dörren. Det förändras inte av att man tar bort en av dörrarna.

 

Än en gång som många andra också skrivit. Om det var 1 000 000 dörrar att välja mellan och Mercan är i en av dessa. Du väljer en och programledaren tar bort de resterande 999 998 dörrarna. Bör du då byta dörr? Svar JA, för när du gjorde ditt val så hade du obefintliga odds för att pricka rätt, medan du i stort sett med säkerhet kan bekräfta att mercan är i andra dörren!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...