Gå till innehåll

En get eller en Mercedes?


psykologen

Byta eller stå kvar?  

529 medlemmar har röstat

  1. 1. Byta eller stå kvar?



Recommended Posts

En till förklaring för att verkligen förtydliga det. Du vet med 100% säkerhet att ett mynt liger i antingen höger eller vänster byxficka på dina byxor. chansen är 50% att den ligger i en bestämd ficka. Men om du stoppar ner handen i fel ficka, och märker det, hur stor chans är det att myntet då ligger i andra fickan. Jo, samma 100% som att du vet att myntet ligger i en av fickorna.

 

Om du med 2/3 säkerhet vet att mercan befinner sig bakom antingen dörr B eller C, så är chansen fortfarande lika stor om du plockar bort den felaktiga. Alltså 2/3 chans att få rätt om du byter dörr. Så BYT dörr!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 183
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Nooooo! Har den här jävla tråden fått liv igen. Orkar fan inte försöka förklara hur det ligger till igen. Det finns flera jättebra förklaringar i tråden från flera pesoner redan.

 

Faktum är att jag inte riktigt förstår hur en sådan relativt simpel sak kan skapa sådan förvirring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt denna tråden självdö nu och tyck synd om tomtarna som inte förstår istället för att försöka banka in svaret genom 23 olika beskrivningar.

 

Faktum är att jag inte riktigt förstår hur en sådan relativt simpel sak kan skapa sådan förvirring.

 

Dessutom på ett pokerforum där man bör ha lite koll på sånt här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En till förklaring för att verkligen förtydliga det. Du vet med 100% säkerhet att ett mynt liger i antingen höger eller vänster byxficka på dina byxor. chansen är 50% att den ligger i en bestämd ficka. Men om du stoppar ner handen i fel ficka, och märker det, hur stor chans är det att myntet då ligger i andra fickan. Jo, samma 100% som att du vet att myntet ligger i en av fickorna.

 

Om du med 2/3 säkerhet vet att mercan befinner sig bakom antingen dörr B eller C, så är chansen fortfarande lika stor om du plockar bort den felaktiga. Alltså 2/3 chans att få rätt om du byter dörr. Så BYT dörr!

 

Mkt bra förklaring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nooooo! Har den här jävla tråden fått liv igen. Orkar fan inte försöka förklara hur det ligger till igen. Det finns flera jättebra förklaringar i tråden från flera pesoner redan.

 

Faktum är att jag inte riktigt förstår hur en sådan relativt simpel sak kan skapa sådan förvirring.

 

Jag tycker det är kul att den fortfarande går. Det är ingen simpel sak. Den är fundamentalt svår att förstå för de flesta människor.

Därför är den så genial.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nooooo! Har den här jävla tråden fått liv igen. Orkar fan inte försöka förklara hur det ligger till igen. Det finns flera jättebra förklaringar i tråden från flera pesoner redan.

 

Faktum är att jag inte riktigt förstår hur en sådan relativt simpel sak kan skapa sådan förvirring.

 

Jag tycker det är kul att den fortfarande går. Det är ingen simpel sak. Den är fundamentalt svår att förstå för de flesta människor.

Därför är den så genial.

 

Jo du har väl rätt.

Dessutom märkte jag att jag inte alls hade skrivit i tråden innan (letade igenom den nu) måste blandat ihop den här tråden med något annat forum. Det är ju en klassiker så att säga :D

 

Minns när den var med i tidningen Ny teknik (som för övrigt har ca 80% av läskretsen som medlemmar i civilingengörsförbundet så läsarna är generells sätt välutbildade). De blev fullkommligt överrösta av personer som hävdade att det var 50/50 att byta eller inte. Tror det var totalt 3 nummer uppiften förkom i (den där frågan ställdes, den där svaret presenterades, den där man skrev att man inte alls löst den fel och backade upp sin lösning med en professor i statistik eller nått)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.

Det här är något för Mythbusters att testa, jag antar att ingen annan har vågat göra det.

 

För det första behövs det inte testat, för det andra kan du göra det själv hur enkelt som helst med tex en kortlek där du tar två svarta och ett rött kort istället för bil och getter.

 

För det tredje: Varför svarar jag i tråd som jag hoppas ska självdö?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.

Det här är något för Mythbusters att testa, jag antar att ingen annan har vågat göra det.

 

För det första behövs det inte testat, för det andra kan du göra det själv hur enkelt som helst med tex en kortlek där du tar två svarta och ett rött kort istället för bil och getter.

 

För det tredje: Varför svarar jag i tråd som jag hoppas ska självdö?

 

 

För det första så behövs det uppenbarligen, du kan ju själv, liksom alla andra inte sluta skriva om det. För det andra så är Mythbusters mycket kuligare än dig, sådeså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.

Det här är något för Mythbusters att testa, jag antar att ingen annan har vågat göra det.

 

Varför skulle det vara så farligt? Har för mig att jag simulerade just det här på nån programmeringskurs (och ja, självklart visade det sig att det var två-tredjedels chans att få mercan om man bytte).

 

 

Mot bättre vetande ska jag prova att förklara det (igen).

 

Säg att du väljer en dörr. Chansen är 1/3 att du valt rätt. 2/3 att den ligger i en annan dörr. Att programledaren sedan tar bort en dörr utan mercan gör att om man byter så väljer man i praktiken BÅDA andra dörrar. För sannolikhetens skull spelar det ingen roll om programledaren tar bort en nit-dörr före eller efter du bytt, så valet du har är endera den första dörren du valt, eller de två andra tillsammans. Alltså 2/3 chans att träffa rätt om du byter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns tre lappar, två med nit och en med vinst.

Ni är tre personer som får en lapp var av de tre lapparna.

En visar upp nitlotten. Ska de resterande två personerna byta lapp med varandra? Vem har isåfall störst chans att få vinstlotten?

 

Det här är inte samma sak, så du rör bara till det ännu mer för dom som inte förstår. Om dom två byter eller inte har ingen betydelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns tre lappar, två med nit och en med vinst.

Ni är tre personer som får en lapp var av de tre lapparna.

En visar upp nitlotten. Ska de resterande två personerna byta lapp med varandra? Vem har isåfall störst chans att få vinstlotten?

 

Det här är inte samma sak, så du rör bara till det ännu mer för dom som inte förstår. Om dom två byter eller inte har ingen betydelse.

 

Varför är det inte samma sak?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns tre lappar, två med nit och en med vinst.

Ni är tre personer som får en lapp var av de tre lapparna.

En visar upp nitlotten. Ska de resterande två personerna byta lapp med varandra? Vem har isåfall störst chans att få vinstlotten?

 

Det är fel iom att du inte tar med faktat att progremledaren faktiskt VET vilka dörrar som är fel. Man måste utgå från grunden att det är 1/3 chans att man prickar rätt dörr från början. Och Programledaren VÄLJER bort den dörren av de andra som är felaktig, VILKEN DET ÄN ÄR. inte slumpmässigt alltså. Se mina tidigare förklaringar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det sannolikheten innan man valt någon j**** dörr överhuvudtaget som menas. I andra läget när man bara har två dörrar spelar det ingen f** roll vilken man väljer, man kan f** göra som man vill :x:x

 

Nej. Gör som Gyre sa och prova. Du behöver bara en kortlek. Låt ett visst kort vara bilen. Blanda och lägg ut. Välj ett. Välj att stå kvar (samma sak som att låta nån ta bort ett felaktigt kort och sen stå kvar ändå). Kolla om du valt rätt. Upprepa en 30 ggr och se hur ofta du får "bilen".

 

 

 

Problemet ligger i att man luras tro att man väljer mellan två dörrar. I själva verket väljer man mellan det första valet och de två andra dörrarna tillsammans. Programledarens fråga kunde lika gärna vara: "tror du bilen är bakom dörren du valt eller bakom någon av de andra dörrarna?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns tre lappar, två med nit och en med vinst.

Ni är tre personer som får en lapp var av de tre lapparna.

En visar upp nitlotten. Ska de resterande två personerna byta lapp med varandra? Vem har isåfall störst chans att få vinstlotten?

 

Det här är inte samma sak, så du rör bara till det ännu mer för dom som inte förstår. Om dom två byter eller inte har ingen betydelse.

 

Varför är det inte samma sak?

 

Hur tusan går det till när en av dem visar nitlotten? Alla kollar på sina lotter och gängets dummaste visar upp sin nitlott (ger därmed ifrån sig chansen att få byta till sig vinstlotten)? :? I så fall skulle jag nog behålla min lott om jag såg att det var vinst på den när jag tittade på den..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns tre lappar, två med nit och en med vinst.

Ni är tre personer som får en lapp var av de tre lapparna.

En visar upp nitlotten. Ska de resterande två personerna byta lapp med varandra? Vem har isåfall störst chans att få vinstlotten?

 

Det är fel iom att du inte tar med faktat att progremledaren faktiskt VET vilka dörrar som är fel. Man måste utgå från grunden att det är 1/3 chans att man prickar rätt dörr från början. Och Programledaren VÄLJER bort den dörren av de andra som är felaktig, VILKEN DET ÄN ÄR. inte slumpmässigt alltså. Se mina tidigare förklaringar...

 

Okej, men ändra det då lite till förutsättningarna för bilen och getterna. En "programledare" pekar på en lapp och visar upp niten som han visste var där. De övriga två som är kvar får lite betänketid och ombeds skriva ner på en lapp om dom vill byta eller ej. Båda svarar ja! Nu är det väl samma förutsättningar? får båda högre vinstchans för att dom byter??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det ingen som kan säga lösningen på detta problem snart? Börjar ju bli jättemånga sidor, men alla byter ut premisserna. 3 dörrar, 10 dörrar, 100 dörrar, gettar, mercedesbilar, volvobilar, och nu lappar med nitlotter...omöjligt att lösa om alla ändrar förutsättningarna hela tiden

 

Lösningen har ju varit ute sedan sida ett, man ska byta dörr. Förstår du inte varför efter alla förklaringar är det nog bäst att du inte ställer upp i en sådan här tävling :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns tre lappar, två med nit och en med vinst.

Ni är tre personer som får en lapp var av de tre lapparna.

En visar upp nitlotten. Ska de resterande två personerna byta lapp med varandra? Vem har isåfall störst chans att få vinstlotten?

 

Det är fel iom att du inte tar med faktat att progremledaren faktiskt VET vilka dörrar som är fel. Man måste utgå från grunden att det är 1/3 chans att man prickar rätt dörr från början. Och Programledaren VÄLJER bort den dörren av de andra som är felaktig, VILKEN DET ÄN ÄR. inte slumpmässigt alltså. Se mina tidigare förklaringar...

 

Okej, men ändra det då lite till förutsättningarna för bilen och getterna. En "programledare" pekar på en lapp och visar upp niten som han visste var där. De övriga två som är kvar får lite betänketid och ombeds skriva ner på en lapp om dom vill byta eller ej. Båda svarar ja! Nu är det väl samma förutsättningar? får båda högre vinstchans för att dom byter??

 

Nej, Och nu är felet att det är fler än en person det handlar om. Jemten hade en fin, enkel förklaring: Man luras att tro att man väljer mellan 2 dörrar, men i själva verket är det tre. Du har 2/3 chans att ha tagit fel från början, och P-ledaren väljer bort den han vet är fel. Chansen kvarstår då ändå att det är 2/3 chans att bilen är i den andra dörren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det sannolikheten innan man valt någon j**** dörr överhuvudtaget som menas. I andra läget när man bara har två dörrar spelar det ingen f** roll vilken man väljer, man kan f** göra som man vill :x:x

 

Nej. Gör som Gyre sa och prova. Du behöver bara en kortlek. Låt ett visst kort vara bilen. Blanda och lägg ut. Välj ett. Välj att stå kvar (samma sak som att låta nån ta bort ett felaktigt kort och sen stå kvar ändå). Kolla om du valt rätt. Upprepa en 30 ggr och se hur ofta du får "bilen".

 

 

 

Problemet ligger i att man luras tro att man väljer mellan två dörrar. I själva verket väljer man mellan det första valet och de två andra dörrarna tillsammans. Programledarens fråga kunde lika gärna vara: "tror du bilen är bakom dörren du valt eller bakom någon av de andra dörrarna?"

 

Jag fattar inte den där delen :cry:

 

Jag läste exemplet om 1 000 000 dörrar istället, då fattar man ju genom "common sense" men jag fattar inte rent statistiskt :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns tre lappar, två med nit och en med vinst.

Ni är tre personer som får en lapp var av de tre lapparna.

En visar upp nitlotten. Ska de resterande två personerna byta lapp med varandra? Vem har isåfall störst chans att få vinstlotten?

 

Det är fel iom att du inte tar med faktat att progremledaren faktiskt VET vilka dörrar som är fel. Man måste utgå från grunden att det är 1/3 chans att man prickar rätt dörr från början. Och Programledaren VÄLJER bort den dörren av de andra som är felaktig, VILKEN DET ÄN ÄR. inte slumpmässigt alltså. Se mina tidigare förklaringar...

 

Okej, men ändra det då lite till förutsättningarna för bilen och getterna. En "programledare" pekar på en lapp och visar upp niten som han visste var där. De övriga två som är kvar får lite betänketid och ombeds skriva ner på en lapp om dom vill byta eller ej. Båda svarar ja! Nu är det väl samma förutsättningar? får båda högre vinstchans för att dom byter??

 

Nej, Och nu är felet att det är fler än en person det handlar om. Jemten hade en fin, enkel förklaring: Man luras att tro att man väljer mellan 2 dörrar, men i själva verket är det tre. Du har 2/3 chans att ha tagit fel från början, och P-ledaren väljer bort den han vet är fel. Chansen kvarstår då ändå att det är 2/3 chans att bilen är i den andra dörren.

 

men det är ju samma sak som i mitt exempel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...