Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tänkte jag skulle försöka utveckla min förståelse av Hold'em genom att börja analysera diverse förlorande händer jag spelat i den här tråden. Kom gärna med tips på förbättringar eller konstruktiv kritik av mitt spel.

Here we go...

PokerStars Spel #14832381114: Holdem Limit ($0.02/$0.04) - 2008/01/26 - 08:02:58 (ET)

Bord 'Lutetia' 10-max Plats #3 har knappen

Plats 1: XVMaXImus ($0.75 i marker)

Plats 2: Piri111 ($0.61 i marker)

Plats 3: Kalistia ($1.88 i marker)

Plats 4: MyPace ($1.25 i marker)

Plats 5: ahsuhasuhaus ($0.20 i marker)

Plats 6: fold 4 U 2 ($0.73 i marker)

Plats 7: Adler01 ($1.30 i marker)

Plats 8: kochnito ($0.43 i marker)

Plats 9: Jag ($4.75 i marker)

Plats 10: grabenbruch ($1.06 i marker)

MyPace: lägger lilla mörken $0.01

ahsuhasuhaus: lägger stora mörken $0.02

kochnito: lägger stora mörken $0.02

*** HÅLKORT ***

Utdelat till mig [Th Jh]

fold 4 U 2: synar $0.02

Adler01: lägger sig

kochnito: höjer $0.02 till $0.04

Jag: synar $0.04

grabenbruch: lägger sig

XVMaXImus: synar $0.04

Piri111: lägger sig

Kalistia: synar $0.04

MyPace: lägger sig

ahsuhasuhaus: höjer $0.02 till $0.06

fold 4 U 2: synar $0.04

kochnito: höjer $0.02 till $0.08

Betting is capped

Jag: synar $0.04

XVMaXImus: synar $0.04

Kalistia: synar $0.04

ahsuhasuhaus: synar $0.02

fold 4 U 2: synar $0.02

*** FLOPP *** [Qs 5s 7s]

ahsuhasuhaus: passar

fold 4 U 2: passar

kochnito: satsar $0.02

Jag: lägger sig

...

*** SAMMANFATTNING ***

Total pott $0.77 | Avgift $0.03

Bord [Qs 5s 7s 3h 2d]

Plats 1: XVMaXImus lagda på Flopp

Plats 2: Piri111 lagda innan Flopp (satsade inte)

Plats 3: Kalistia (knappen) visade [Qc Qd] och vann ($0.74) med triss, damer

Plats 4: MyPace (lilla mörken) lagda innan Flopp

Plats 5: ahsuhasuhaus (stora mörken) lagda på Turn

Plats 6: fold 4 U 2 lagda på Flopp

Plats 7: Adler01 lagda innan Flopp (satsade inte)

Plats 8: kochnito visade [Ah Qh] och förlorade med ett par i damer

Plats 9: Jag lagda på Flopp

Plats 10: grabenbruch lagda innan Flopp (satsade inte)

Jag sitter i mittposition och potten är höjd. Jag synar (min hand ligger på 91% enl Holdem Helper). Enligt tabellen i "Vinnarstrategier..." skulle jag ha foldat preflopp. Varför? Har inte riktigt förstått det där med positionsspel än måste jag erkänna (kanske klarnar när jag läst "Hold'em for dummies"). Eller varför en 91%-ig hand ska slängas före floppen!?

Postad

Om du ska spela JTs från mellanposition mot en raise beror på hur många spelare du förväntar dig kommer att vara med efter floppen. På den nivå du spelar så ser väl de flesta spelare floppen, så du ska naturligtvis syna även en raise med JTs. En hand som JTs behöver bra implicita odds och därmed många spelare för att vara lönsam.

Postad

Måste erkänna att jag inte riktigt satt mig in i det där med pottodds och implicita odds än... :oops:

(En av anledningarna att jag beställt "...for dummies" är att pottoddsavsnittet inte kommer förrän s 140 någonting. Blev bara förvirrad när jag läste om pottodds nästan med en gång i "Vinnarstrategier...", som jag lånat av en god vän.)

Postad
Måste erkänna att jag inte riktigt satt mig in i det där med pottodds och implicita odds än... :oops:

(En av anledningarna att jag beställt "...for dummies" är att pottoddsavsnittet inte kommer förrän s 140 någonting. Blev bara förvirrad när jag läste om pottodds nästan med en gång i "Vinnarstrategier...", som jag lånat av en god vän.)

Om du ska vinna potten med JTs så måste du oftast träffa minst stege eller färg. Det är ju riktigt starka händer men tyvärr kommer du inte att träffa dem så ofta som du skulle vilja. Därför måste du vinna en stor pott när du väl träffar med din hand för att kompensera för alla gånger du måste släppa handen (precis som i exemplet). För att potten ska ha förutsättningarna att bli tillräckligt stor måste det vara många personer med som bidrar att bygga pott.

Postad
JTs 91% = 91 procents chans att jag sitter med bäst hand har jag tolkat det som, dvs över 90% sitter jag antagligen med den bästa handen vid bordet preflop. Är det fel tolkning?

Du måste ha tolkat det ruggigt fel...räcker ju med att Fi (som höjde) sitter med Dam hög för att ha den bästa handen?

Känns som bortkastade pengar i det där läget. Sitter jag på knappen i en family-pot så kan jag tänka mig att syna med den där handen i 50% av fallen.

Men...skithand?

Postad
JTs 91% = 91 procents chans att jag sitter med bäst hand har jag tolkat det som, dvs över 90% sitter jag antagligen med den bästa handen vid bordet preflop. Är det fel tolkning?

Nja tänk själv istället.

PS OK at syna pre, spelade rätt alltså.

Sedan spelar du inkongruent med din tes att du skulle ha 91% chans att ha bäst hand pre(vilket är fel). I så fall ska du höja.

Postad
Om du ska vinna potten med JTs så måste du oftast träffa minst stege eller färg. .

Vid en showdown med mycket bettande ja..

Det är ~90% säkert att du sitter på bäst hand när du har KK..

Får man fråga vilket program du använde för att komma fram till 91% eller hur du tänkte här?

Postad

hejjj

Alltså alla dom där programmen med sannolikheten i procent tycker jag inte om. Ni kan inte anta att det är 91 eller 90% chans att ni har bästa handen pga att ett program tycker det... Andra spelaren kan lika gärna ha fått bättre hand, allt är möjligt...Samtidigt kan ni ha den bästa handen då programmet anser att det är 30 % chans att ni har bästa handen...Det bästa sättet är att se hur medspelarna spelar och försöka läsa spelet. ..........

0mous0

Postad
hejjj

Alltså alla dom där programmen med sannolikheten i procent tycker jag inte om. Ni kan inte anta att det är 91 eller 90% chans att ni har bästa handen pga att ett program tycker det... Andra spelaren kan lika gärna ha fått bättre hand, allt är möjligt...Samtidigt kan ni ha den bästa handen då programmet anser att det är 30 % chans att ni har bästa handen...Det bästa sättet är att se hur medspelarna spelar och försöka läsa spelet.

Ja, men det handlar väl om sannolikhet, jag tror att HH:s värde på 91% handlar om att det är 91% chans att din hand ska vara vinnande när floppen läggs upp. Men det betyder givetvis att det finns 1/10 att någon kommer ha bättre efter floppen. Kommer som sagt försöka klara mig mer och mer utan, men som nybörjare är det en trygghet att ha en antydan om hur bra handen är.

Postad

bara för att ingen annan säger det så...

iaf... även om ni bara är två till floppen, och han har två stycken slumpmässiga kort... så är det alltså INTE 91% chans att du har bästa handen med JT...

Postad

Nu har jag kollat sidan där jag hittade programmet Holdem Helper, download-texas-holdem-poker.com och läst vad %-talet egentligen står för.

De skriver att HH kan användas när du...

"Want to know exactly what the preflop odds of each one of these 169 pairs is..."

och avser med detta de 169 starthänderna i TH. På ett annat ställe på siten står angående "Preflop ranking of the pocket pairs"...

"This is the single most important informaion that beginners should learn. We need to know which pocket pair are premium hands, which ones are medium borderline and which ones are total losers. ... Most expert advise suggests to play only the top 25-30% of the 169 starting pair chart. If you follow this advise, you will be doing a lot of folding. This may seem boring and you will be tempted to call to see some flops but in the long run the higher ranked cards will pay off while the lower ones will just dwindle your stack down to zero before you get real chance at the pot. Our poker hold'em helper mini app can help you learn the 169 rankings while you play."

Det är alltså denna mini-app jag använt mig av. Men jag tolkar det som att ni avråder en nybörjare från att spela med en sådan?

Postad

Säkerligen. Det är snarare 91 % chans att du INTE har bäst hand.

Postad

Det är alltså denna mini-app jag använt mig av. Men jag tolkar det som att ni avråder en nybörjare från att spela med en sådan?

jag tror inte du behöver ett sådant program om du är minst normalintelligent o har en inte helt förlorad arbetsminne, om man bara går efter %chans med bara dina kort samt hur många motspelare du har hela vägen till river så är du rätt körd. Det är samma orsak varför de flesta robotar är förlorande när de spelar på det sättet. Det finns andra program att använda CPU kraften till, tex de som sparar handhistoriken o ger dig en siffra på hur ofta X prefloprajsar i pos.

Du spelar ju shack? Behövs inga program för att veta när två löpare är bättre än ett torn.

Bästa program att plugga handvärdena före och efter flopp är PokerStove tycker jag inte minst för att man kan lägga in en handrange på en eller flera spelare.

Sen att flertalet liknande program som det du nämnde innehåller keyloggers ger de inte mer förtroende från min sida. Gratis är det oxå, verkar skummt men du kanske var tvungen att skriva in händerna för hand?

http://www.sixthsensedata.com är tydligen gratis för small stakes, kräver dock att du har en egen handdatabas