Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej,

jag har precis blivit väldigt pokerintresserad och börjat spela FL cash games på 1/2 kr-nivån, men är en väldigt försiktig natur så jag har satt som gräns 100 kr i månaden (går nog snart upp till 160/mån, det är ju så ROLIGT!:-) ). Har därför gått in med 20 kr till bordet de senaste gångerna jag spelat, dvs en mycket liten stack som jag snabbt blivit av med. Har som längst kunnat spela 1h 10min för min tjuga (vilket var trist då jag hade avsatt 2h framför datorn då barnen somnat :-( ).

Läste i en NL-bok (av Sklansky) att rekommenderat inköp är 100xstora mörken. Min fråga är nu:

- Vilken är motsvarande rekommenderade inköpssumma i FL? Hur viktigt är det att kunna "fylla på" stacken när man förlorar några potter?

En följdfråga blir:

- Om jag höjer till att spela för 160/mån, är det då bättre att spela 4 ggr med inköp på 40 kr än vid 8 tillfällen med inköp på 20 kr?

Dessutom undrar jag om det här med låtsaspengar:

- Är det bra att "öva" dagligen med låtsaspengar som nykomling (m HoldemHelper som kompanion för att lära sig %-satser och dylikt)?

Rent logiskt borde det väl vara så, men jag har läst så mycket negativt om spel med låtsaspengar, så jag vet inte hur jag borde resonera...Kan ta en sista fråga ang detta när jag nu ändå kommit igång:

- Finns det något gratis Holdem-program mot vilket man kan "träna" Holdem mot AI-motspelare?

Har de senaste åren spelat mycket Schack och där är daglig problemlösning, samt träning mot schackdator ett viktig inslag för att utvecklas. Gäller motsvarande för poker? (Kan låtsaspengar-träning anses motsvara Holdem-datorspel?)

Sådana tankar är det som upptar min tid här där jag sitter hemma för vård av två sjuka barn, som nu vill att jag ska komma och titta på Disney Channel med dem...

Tacksam för era synpunkter. Ha det gott. :-)

/M

Postad
Hej,

Sådana tankar är det som upptar min tid här där jag sitter hemma för vård av två sjuka barn, som nu vill att jag ska komma och titta på Disney Channel med dem...

Tacksam för era synpunkter. Ha det gott. :-)

/M

Poker upptar ganska mycket tid, iaf om du vill tjäna pengar på det. Och speciellt om du inte spelat tidigare. Så du vet. Motståndet blir hårdare och hårdare så det är inga easy money så du vet. Men om du har tid och bara spelat för att det är kul så kör i vind.

Expekt har ett pokerbot spel med AI, ganska kasst. Men det funkar väl som nybörjare. Egentligen är alla AI-spel kassa. Spela låg FL och freerolls samt meed playmoney lär du dig nog mest på.

Postad

Det bästa är väl att spela med mikro-summor på någon site (ipoker har väl 1/2 cents exempelvis), man lär sig garanterat nåt ohyggligt mycket fortare mot riktiga spelare än med playmoney/mot ai. Finns även en hel del gratispengar på diverse ipoker siter vad jag vet, så om du ej vill deposita eget kan du alltid använda dessa.

Postad

Har precis själv också börjat intressera mig för poker och håller också till på den nivån på svenskan.

Om du vill ha information om Låg Limit holdem så kan jag starkt rekomendera böckerna: "Winning Low Limit Holdem" av Lee Jones och "Holdem Med Små Insatser" av David Sklansky, Mason Malmuth och Ed Miller.

I övrigt så tycker jag att du kan testa programmet "Poker Academy" som jag använde i början när jag ville testa på grunderna inom pokerteorin.

Dock så är det nog bättre att köra med Riktiga Pengar och följa upp ditt spelande med Pokertracker från nivå till nivå.

När jag spelar brukar jag köpa in mig för 50 kr per gång och spela en session på 100 händer (ca 2 timmar på svenskan) 2x dagligen.

50 kr brukar räcka utifall man skulle råka ut för några nedgångar i början.

Nåja det där var bara några rekommendationer från min sida.

Har ingen aning om dom är bra eller dåliga men det har funkat fint för mig hittills iaf :roll:

Postad

STORT tack för era svar, i synnerhet för tipset om mikroinsatser - satte in, spelade och förlorade precis på Pokerstars. Men inte alls lika mycket lika snabbt som på SvS. Drygt 1 kr på 12 min känns helt överkomligt.

Med mikroinsatser kommer jag kunna spela MYCKET mer poker för samma summa som bara skulle räckt till några tillfällen på SvS. Tack än en gång! :-D

/M

Postad

Jag undrar vilken rulle du har för att spela, att ha som målsättning att inte spela bor mer än 100 kr per månad gör att du knappas kan sätta dig vid något cash game bord alls. Bättre att lägga slantarna på Sit N Go istället, varje sådan kostar minst 22 kronor på SvS, motståndet är inte bra, tålamodet provas hela tiden, men du får mycket för pengarna.

Alternativt ska du spla freerolls, turneringar med pengar som vinst men kräver ingen egen insats av dig, de brukar locka många glada fiskar till borden, spelet blir helt galet, men det kostar inget och kan ge riktiga pengar i vinst.

Bra att ligga lågt i början, vissa har flytet och skillsen och kan sätta sig med 200 kr på SvS och ett år sensra vara miljonär på poker (CarlDenStore), så visst finns möjligheteen att snabbt lira upp sig till hyggliga pengar.

Lycka till med spelet, hoppas vi möts...

DaFIsh