Gå till innehåll

Cbetta OOP?


_zed_

Recommended Posts

Jag skulle tro att de flesta cbettar relativt ofta IP, men hur gör ni OOP? Väljer ni att cbetta ganska ofta även här, eller checkar ni oftare. Om ni checkar oftare - vilka händer cbettar ni med? Bara händer som tål en raise?

 

Någon som har några tankar att dela med sig av kring detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag cbettar själv en hel del OOP men läste en artikel där det förespråkades att nästan aldrig cbetta OOP, därav frågan. Man balanserar helt enkelt genom att även checka sina träffar. Jag har alltid mer gillat att som standardlinje betta bra händer och balansera genom att ibland bluffbetta, både OOP och IP.

 

Att cbetta mer OOP låter lite märkligt tycker jag, eftersom du missar chansen att steala, vilket är betydligt lättare IP och du bygger då oftare pott OOP vilket inte kan vara så bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag cbettar själv en hel del OOP men läste en artikel där det förespråkades att nästan aldrig cbetta OOP, därav frågan. Man balanserar helt enkelt genom att även checka sina träffar. Jag har alltid mer gillat att som standardlinje betta bra händer och balansera genom att ibland bluffbetta, både OOP och IP.

 

Att cbetta mer OOP låter lite märkligt tycker jag, eftersom du missar chansen att steala, vilket är betydligt lättare IP och du bygger då oftare pott OOP vilket inte kan vara så bra.

 

I math of P, förespråkar de cbet har jag för mig (utan att bevisa det). Vad menar du förresten med cbet? Med cbet menar jag ett bett av hela min range. Ett automatiskt bett med andra ord. Jag gör det OOP när två villkor är uppfyllda och jag gör ett ganska litet cbet. (Vet inte hur smart det är. Kommentera gärna):

 

1. Jag är säker på att min range är starkare än fi.

2. Det är inte troligt att floppen hjälpte fi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cbet är ju ett uppföljningsbet, alltså: jag har höjt innan floppen och satsar sedan på floppen. Vad du menar med "ett bett av hela min range" hänger jag inte riktigt med på.

 

Du skriver att du gör det när dina 2 villkor är uppfyllda, men menar du att BÅDA 2 måste vara uppfyllda? Betyder det i så fall att du inte cbettar dina starka händer om du tror att fi träffat? Checksyn mediokra händer och checkraise starka?

 

Jag antar att villkor 1 oftast är uppfyllt då du höjt i blindsen mot en tidigare limpar/höjare, men på SB i ett blindbattle cbettar du alltså sällan?

 

Jag tycker det känns som ett vettigt sätt att tänka på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cbet är ju ett uppföljningsbet, alltså: jag har höjt innan floppen och satsar sedan på floppen. Vad du menar med "ett bett av hela min range" hänger jag inte riktigt med på.

 

Hela min range = varenda hand.

 

I annat fall kan jag visst betta, men då försöker jag spela balancerat som du säger. Inkluderar alltså c/c, c/r, och c/f.

 

EDIT: Menar BåDA villkoren uppfyllda. Kanske fegt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cbettar betydligt oftare OOP än IP för att ge upp turn. Är någon jävlig och floatar får man väl checka flop oftare alternativt checkraisa flop. 2-barrela sönder såna som floatar med gutshots, overs, mellanpar osv kan ju vara bra med. Helst ska turn ha utvecklats då (scarecards).

 

Blöder ni OOP så spela färre händer OOP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blöder inte OOP, och har hög pfr-standard OOP så det är egentligen inget problem. Ville mest ha lite olika tänkt kring det här med att cbetta OOP just med tanke på strategin att nästan alltid checka (artikeln såg jag f.ö. i någon tidning för ett tag sen). Jag tyckte att man borde läcka värde genom att oftast checka, även om man iofs inte riskerar att bygga pott med mediokra händer. Visst kan man trappa en del istället, men det känns mer naturligt att betta bra händer. Och som du säger, ST, kommer Fi att veta att han oftast betalar för att få se fyra kort redan när han synar pre.

 

Det är ju förstås också skillnad på om man 3bettar en UTG-raise i BB, eller om man raisar först in i SB. Jag tror jag gillar honest99:s tankar ganska mycket faktiskt. Och det kanske är så man oftast spelar utan att ha konkretiserat det innan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ALLTID checkar flop oop oberoende av träff så är det ganska enkelt för en fi o syna ner din pfr med ganska bred HD för han vet att han kommer till turn och kanske river helt gratis.

 

Höj din pfr-standard pre när du är i tidig position så blir det lättare o spela handen vidare.

 

Verkar vattentätt. Skulle tro att tidig position i fullring i princip alltid kan göra ett cbet, men om man spelar 6-handed eller mindre som jag och raisar med rätt mycket junk, så måste man behärska check-raise bluff för att inte blöda oop. (inbillar jag mig). En KTs leder säkert mot en 87s före floppen, men jag tvivlar på att den ledningen är värd en rejäl cbet på floppen. Jämför med {AA-88,AK,AQs} mot 87s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar vattentätt. Skulle tro att tidig position i fullring i princip alltid kan göra ett cbet, men om man spelar 6-handed eller mindre som jag och raisar med rätt mycket junk, så måste man behärska check-raise bluff för att inte blöda oop. (inbillar jag mig). En KTs leder säkert mot en 87s före floppen, men jag tvivlar på att den ledningen är värd en rejäl cbet på floppen. Jämför med {AA-88,AK,AQs} mot 87s.

 

Folda KTs pre UTG så slipper du bekymret. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag fortsättningsbetar eller ej beror på många faktorer:

 

o FIs HD och

o FI uppfattning om min HD

o Hur väl floppen passar in på FIs HD

o Hur väl floppen passar in på FIs uppfattning av min HD

o Hur farlig floppen är

o Hur väl jag egentligen träffar floppen

o FIs spelstil

o Min spelstil

o Hur stor min och FI stack är.

o Vilken veckodag det är

 

Jag är TAG.

T.ex. Fi är över-aggro och jag har AK och Floppen kommer xTJ/Kxx/Axx - oftast check-raise, checkar jag så kommer Fi betta så då får man mera betalt än om man fortsättningsbetar. Men när det två i samma färg så brukar jag göra vanlig fortsättningbet för att förhindra att Fi checkar med färgdraget och får ett gratiskort.

 

T.ex. Fi är TAG/LAG jag har KQ och floppen kommer Axx - enkel fortsättningsbet för att representera A - synar Fi så är det bara att check-folda på turn mot en TAG och ta det försiktigt mot en LAG. En LAG kan syna med färgdrag/hålstegdrag/tredje paret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...