Gå till innehåll

The Well - Othello


Othello

Recommended Posts

du spelar othello mot bästa datorn, i snitt hur mycket vinner den med?

 

Innan SM-finalerna brukade jag gå upp på morgonen och spela 5-6 blixtmatcher som tog 3-4 minuter mot WZebra. Inställningarna var 16 i sökdjup (WLD vid 24 tomma, perfekt spel med 20 tomma, human book openings med medium variation, small midgame variation). Jag ansåg att om jag under dessa matcher fick över 22 brickor per match skulle jag ha en god chans att vinna semifinaler och finaler. Kom jag över 25 brickor i flera av matcherna och fick över 20 i resten var jag extremt konfident att jag skulle vinna utan större problem.

 

Normalt är mitt mål att få över 20 brickor mot Zebra med ovanstående inställningar om datorn viker av tidigt i öppningen, om det är en öppningslinje jag kan ned till 30-35 drag så höjer jag målet beroende på vad datorns evaluering skvallrar om (det står typ +3.1 nere på skärmen, det innebär att datorn räknar med vinst med 33-31 eller 34-30).

 

Jag vinner "ärligt" mot Zebra ungefär en gång var tredje månad.

 

"Oärlig" vinst...tja, alla VM-spelare kan ett gäng linjer rakt igenom till slutet, så även jag. Det finns en match som jag spelat mot Takuji Kashiwabara där vi spelar en match ur huvudet ned till drag 50 innan han desperat avviker från linjen pga att han måste ha en vinst för att gå till final i turneringen (jag behövde å andra sidan oavgjort för att redan innan SM vara kvalificerad till VM, så jag var helt ok med att spela den matchen till 32-32).

 

Ibland väljer i alla fall datorn en linje man specialstuderat, och hittar den inte på något udda i midgame så vinner man ju. Det ger dock inga extra credits direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 83
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hur kan man börja så klockrent med vita huset, the wire å Homicide å sen sätta Spin City som den 5 bästa tv-serien genom tiderna:shock:

 

Jag ville peta in en komedi också. Sorry.

 

Fjärde serien har jag missat, kanske man får kolla in.

 

Mycket, mycket bra. Engelsk serie.

 

Kollar du collegebasketen?

Nja, brukar titta lite slött på NASN som sänder collegebasket, men jag följer den inte.

 

NFL-slutspelet?

 

Jag älskar att titta på NFL, men jag är inte kunnig på området. Tyvärr visas det på Viasat sport som någon tomte på Com Hem tagit bort ur kanalutbudet, så jag kan inte se något från slutspelet. Jag tankade dock ned Patriots - Giants för att se Patriots gå obesegrade genom säsongen.

 

Gillar du hip-hop? I så fall vad?

I mindre doser gillar jag hiphop, men jag är extremt ocreddig på området. Jag har dock spelat othello-vm med 2Pacs Greatest Hits i hörlurarna.

 

 

Ser du fram emot att lära flickorna poker?

Jag ser mer fram emot att lära dem läsa.

 

Vad röstar du på?

 

Jag röstar borgerligt, men jag hattar mellan olika partier i landstingsval, kommunalval och riksdagsval.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Middag! Vad bjuds det på till middag om du ska fixa en trerätters av det lite finare slaget?

 

Varför svara aldrig doktorer ja eller nej på direkta frågor?

 

I vilket lag lirade du basket?

 

Vilket år blev ni NM?

 

Hur bra var du i Sverigeeliten. Topp 10, topp 100 eller topp 500, när du var aktiv?

 

Tycker du att Glenn Berry har lämnat avtryck i Svensk baskethistoria?

 

Vem var den första amerikanska spelaren som kom och spelade basket för ett Svenskt basketlag? Kommer du ihåg årtalet? Klubben han lirade för?

 

Din absoluta favoritstarthand i Omaha?

 

När gav du din fru en blomma sist? Och varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det bästa med the big Lebowski?

Vilken scen i nämnda film är bäst? Själv kan jag se murmeldjursscenen hur många gånger som helst.

 

Fantastiskt scen. Också när han tar upp bowlingklotet och säger "what the fuck is this?" och får svaret "Obviously you're not a golfer."

 

Annars gillar jag bowlingsscenen med Jesus Quintana som avslutas med:

"JESUS!"

"You said it man, noone fucks with Jesus".

 

Och naturligtvis deras diskussion med Larry.

 

Äh, jag kan inte välja en scen.

 

Hund eller katt?

 

Gris. Hundar ser upp till oss, katter ser ned på oss. Grisar behandlar oss som jämlikar. (Winston Churchill)

 

 

Rom och cola eller gin och tonic?

 

Vi kör nog på rom och cola, men vi vet ju nu att jag inte dricker.

 

Bruce Springsteen, Neil Young eller Bob Dylan?

 

The boss.

 

Bästa låt att lyssna på när det regnar och du är allmänt deppig?

 

För att deppa till eller för att pigga upp en?

 

"Let's stay together" blir jag alltid glad av, det var därför jag youtube-ade in den i min dagbok förut.

 

Spelar du några instrument, i så fall vilka?

 

Nej, tyvärr. Jag kan spela "Hej tomtegubbar" på piano, that's it.

 

Skulle du vilja försörja dig enbart på poker om du visste att du kunde ha dubbla inkomsten mot vad du har idag och du alltid kunde ha kvällar och helger lediga?

Nej, pokerproffsgrejen är inte för mig.

 

Vem skulle vinna HU dealers choice (även othello) mellan dig och Ola?

:D

 

Rött eller vitt vin?

Rött vin.

 

Vem skulle vinna i en sjukamp (100 m, 100 m häck, spjutkastning, längdhopp, höjdhopp, kulstötning, 1500 m) mellan dig och Ola?

Jag har nog mer erfarenhet än Ola på sportområdet.

 

Skulle du gå tre ronder mot Mike Tyson för en miljard svenska kronor?

I den formen han är nu? Ship it.

I hans toppform? Jag skulle göra en fin Leon Spinks-kopia när jag slängde mig ned på golvet efter 10 sekunder, men för tusan, ship it again.

 

Vad jobbar du med? Utbildning?

IT. Jag har titeln "Solution architect". Tidigare har jag åkt runt och hållit ganska mycket utbildningar dock, inom främst OOAD, utvecklingsprocesser (Unified Process), kravhantering och visuell modellering.

 

Just nu har jag SAS som kund.

 

Önskar du att du fick ersätta Ola och svara på frågorna till fråga Ola?

Nej, hehe. Ibland har jag dock länkat Ola i rätt riktning när det gäller PLO-frågor som redan ställts på 2+2 (jag tenderar att komma ihåg i princip allt jag läser, så jag fungerar bra som search engine på det sättet).

 

Vilken är ditt livs bästa konsertupplevelse.

 

Jag går sällan på konserter tyvärr. Jag vill alltid gå på stora konserter, men biljetterna säljer ju slut på 30 minuter till folk som campar utanför försäljningsställena och det orkar jag inte göra.

 

Har du några "what if"-tankar som ger dig lite ångest? Alltså funderingar kring olika val i ditt liv. Om du hade tagit det där jobbet, bjudit ut den där flickan, inte supit dig full just då etc.

 

Nej, för jag har en personlig guideline gällande det. Jag fattar, när det gäller viktiga saker, det beslutet som jag anser vara rätt just då. Med den informationen jag hade till hands vid det specifika tillfället jag fattade beslutet ansåg jag att det beslutet jag fattade var det bästa.

 

Självklart kan det i efterhand visa sig vara fel beslut, men det får jag helt enkelt leva med och lära mig av.

 

Detta gäller då viktiga beslut (byta jobb, flytta, familjebeslut av olika karaktär, etc). Oviktiga beslut som fattas impulsivt och utan eftertanke gör jag dock så ofta misstag med att jag helt enkelt inte orkar tänka "what if". :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du får 50-78 st tecken på dig att förklara spelet Othello för mig (läs totalt ovetande) Hur skulle du då förklara spelet?

 

Jag brukar säga "Schackliknande brädspel med svarta och vita brickor" för att förklara för folk som egentligen inte är intresserade av förklaringen. Vill de veta mer frågar de.

 

När kissade du på dig senast?

 

Vet inte varför, men frågan var så oväntad att jag skrattade rakt ut. Det var garanterat när jag var liten, det var jättelänge sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Middag! Vad bjuds det på till middag om du ska fixa en trerätters av det lite finare slaget?

 

Ohh, den här har jag fruktat länge. Jag återkommer med ett svar, och jag kommer behöva hjälp med vinval och sådant. Jag har funderat på svaret länge och inte kommit fram till något vettigt alls.

 

Varför svara aldrig doktorer ja eller nej på direkta frågor?

Jag har byggt ett röntgeninformationssystem åt ett större sjukhus i Stockholm en gång. Min erfarenhet är att läkare på patientfrågor aldrig vill svara ja eller nej, men i andra frågor gärna svarar både ja och nej, helst samtidigt.

 

Rent generellt är de läkare jag mött, framförallt när man ser "bakom kulisserna" (jag var konsult åt SLL i över tre år), extremt patientorienterade. De vill väl.

 

Men det är inte en binär vetenskap och de är också rädda för att göra fel, och det gör att de sällan ger raka svar på frågor.

 

Personligen tycker jag det är bra att vara rak i kommunikationen med dem och göra det tydligt att man även om man respekterar deras yrkeskunskap så vill man ha tydliga besked och förklaringar. Det räcker inte med att de har vit rock och viftar avvärjande med handen när man frågar dem något.

 

I vilket lag lirade du basket?

KFUM Söder/Stockholm Capitals

 

Vilket år blev ni NM?

Vi vann NM för juniorer, någon gång typ...89?

 

Hur bra var du i Sverigeeliten. Topp 10, topp 100 eller topp 500, när du var aktiv?

Jag var uttagen till stadslaget (typ som TV-pucken fast i basket) två år och tackade nej, men helt ärligt så var jag rätt kass. Jag var 1.92 när jag gick i sjätte klass och var då bland de längsta spelarna i Sverige i min åldersgrupp, sedan slutade jag växa (jag är 1.94 nu). Resultatet blev att mitt skott var värdelöst, allt jag kunde var spela försvar, ta returer och dunka.

 

Tycker du att Glenn Berry har lämnat avtryck i Svensk baskethistoria?

Jag är mer av åsikten att Sverige inte direkt har någon baskethistoria. Vi har dock rätt mycket att skämmas för.

 

Vem var den första amerikanska spelaren som kom och spelade basket för ett Svenskt basketlag? Kommer du ihåg årtalet? Klubben han lirade för?

Säkert Alvik, men jag minns inte vem det var.

 

Din absoluta favoritstarthand i Omaha?

KQJT (helst ds) är den enda handen jag vinner lika mycket med som med AAxx.

 

När gav du din fru en blomma sist? Och varför?

Hade en himla kul incident dagen innan julafton när det stod "Nejlika" på inköpslistan och jag köpte blommor och inte kryddnejlika. Sandra blev en smula förvånad över att hon fick blommor, och mäkta arg när hon insåg att jag glömt kryddorna (som skulle vara till julskinkan).

 

Annars brukar jag spontanköpa blommor då och då åt henne. Inte jätteofta, men var tredje månad kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad inom svensk basket bör vi skämmas över?

 

Spelstandarden

Att inte en enda svensk spelare varit i närheten av NBA

Perioden när alla lag bytte namn en gång om året

Magic Johnson i M7

Alviks matcher i Globen som snittade 900 åskådare

Det faktum att vi i högsta ligan en gång hade ett lag bestående av gamla avlagda spelare som tränade två gånger i veckan.

Att landslaget fick en fribiljett till EM på hemmaplan, inte lyckades göra någon PR, och hade en snittförlust på 40 poäng per match

 

Det är bara några saker som jag kommer på rakt av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du klokt nog är nykterist så behöver du inte välja viner utan välj alkoholfritt alternativ till maten.

 

 

Spelstandarden

Att inte en enda svensk spelare varit i närheten av NBA

Perioden när alla lag bytte namn en gång om året

Magic Johnson i M7

Alviks matcher i Globen som snittade 900 åskådare

Det faktum att vi i högsta ligan en gång hade ett lag bestående av gamla avlagda spelare som tränade två gånger i veckan.

Att landslaget fick en fribiljett till EM på hemmaplan, inte lyckades göra någon PR, och hade en snittförlust på 40 poäng per match

 

Det är bara några saker som jag kommer på rakt av.

 

Som "gammal" elitspelare (tränade dock 5x/vecka) så instämmer jag till fullo i detta.

 

Jag var uttagen till stadslaget (typ som TV-pucken fast i basket) två år och tackade nej, men helt ärligt så var jag rätt kass. Jag var 1.92 när jag gick i sjätte klass och var då bland de längsta spelarna i Sverige i min åldersgrupp, sedan slutade jag växa (jag är 1.94 nu). Resultatet blev att mitt skott var värdelöst, allt jag kunde var spela försvar, ta returer och dunka.

 

Räcker långt ....... i junioråldern :mrgreen:

 

 

Säkert Alvik, men jag minns inte vem det var.

 

1973 Solna IF (hette det då) och Ed Klimkowski.

 

 

 

Sen några frågor till som frugan skicka med:

 

Hur gamla är dina barn?

 

Hur länge hade ni känt varandra din fru och du innan ni gifte er.

 

Var gifte du och din fru er?

 

Din första kärlek?

 

Kommer du att skämma bort din kommande barnbarn i framtiden även om föräldrarna inte vill det.

 

Ska man alltid höja pre med AAxx regnbåge i SH Omaha? Med enkelsuited? Med ds?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lust att länka till tråden ang. din signatur?

 

Kommer ihåg att du uppmärksammade tråden om killen som fick $40M av misstag till sitt PP konto. Ponera att pengarna inte bara var en grafisk bugg utan faktiskt hade funkat till att spela poker med eller casha ut rakt av, hade du vågat ta del av pengarna då? Lockande imo att göra en Joachim Posener.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du klokt nog är nykterist så behöver du inte välja viner utan välj alkoholfritt alternativ till maten.

Graze signore, jag har inte glömt bort frågan men försöker fortfarande köpa mig lite tid.

 

Sen några frågor till som frugan skicka med:

 

Hur gamla är dina barn?

Mina döttrar är 3 1/2 år och 5 år.

Hur länge hade ni känt varandra din fru och du innan ni gifte er.

Sju år. Fast vi träffades när hon satt i kassan på Konsum, så jag hade väl föredragit hennes kassa framför de andra i ungefär ett år (missförstå inte, det var först på slutet vi började prata med varandra, jag tog kassan med kortast kö, att det ofta var hennes och att jag tyckte hon var söt var mest en oväntad bonus) innan vi till sist lyckades ordna till en officiell träff. :D

 

Var gifte du och din fru er?

Här i Stockholm.

 

Din första kärlek?
Anna Blomkvist i fjärde klass. Vi övade sånger inför skolavslutningen och sjöng "Ut i vår hage" när jag tittade snett till höger från min plats, såg henne och blev blixtkär. Jag var därefter kär i henne grundskolan ut. Det var iofs resten av killarna i klassen också, så jag var inte direkt ensam om det.

 

Kommer du att skämma bort din kommande barnbarn i framtiden även om föräldrarna inte vill det.

Det är väl hela syftet med att vara morfar? :D

 

Ska man alltid höja pre med AAxx regnbåge i SH Omaha? Med enkelsuited? Med ds?

 

Om man höjer även andra händer, gärna. Slå om preflop med AAxx gör jag dock nästan uteslutande i position och med minst en suit såvida jag inte får in tillräckligt mycket preflop.

 

Intressantare fråga är dock "spelar man alltid AAxx för hela stacken pre med 100bb stackar"? Jag har foldat AAxx preflop en enda gång, det var för c:a tre år sedan. Floppen kom Axx, turn A. Sedan dess får man bända loss AAxx från mina händer.

 

Dock så trycker jag inte in preflop med AAxxr om jag kan undvika det, jag vill ha en suit innan jag pushar pre med dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lust att länka till tråden ang. din signatur?.

Det var i en intervju på Cardplayer TV.

 

Kommer ihåg att du uppmärksammade tråden om killen som fick $40M av misstag till sitt PP konto. Ponera att pengarna inte bara var en grafisk bugg utan faktiskt hade funkat till att spela poker med eller casha ut rakt av, hade du vågat ta del av pengarna då? Lockande imo att göra en Joachim Posener

 

Helt ärligt så vet jag inte. Troligaste scenario är att jag skulle sitta och titta på dem under en månads tid varvid sajten i fråga till sist skulle uppmärksamma sitt misstag och rätta till det innan jag gjorde något med dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade en himla kul incident dagen innan julafton när det stod "Nejlika" på inköpslistan och jag köpte blommor och inte kryddnejlika. Sandra blev en smula förvånad över att hon fick blommor, och mäkta arg när hon insåg att jag glömt kryddorna (som skulle vara till julskinkan).

 

Annars brukar jag spontanköpa blommor då och då åt henne. Inte jätteofta, men var tredje månad kanske.

 

Guld :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ängelns matfråga dök ju upp som ett brev på posten, och jag funderade och har kommit fram att jag skall besvara den med en meny som är "inom rimlighetens gräns". Dvs, med något som man kan fixa till själv med relativt enkla medel. Jag är klar med förrätten i alla fall.

 

Införskaffa "Ridderheims inläggningar" eller motsvarande (kronärtskockor, soltorkade tomater inlagda i chili, inlagda championjoner, etc). Ta detta och blanda ihop med ruccola, häll även över lite, men inte allt, av oljan/basilikan de ligger i. Lägg sedan prosciutto (möjligen strimlad) ovanpå och riv lite parmesan över det hela. Voila, en utmärkt förrättssallad.

 

Jag funderar på om jag vågar skriva oxfilé till varmrätt eller om jag skall gå pastavägen. En outsider är fisk. Jag måste fundera på det här en stund, just nu är jag för mätt för att fatta vettiga beslut i frågan. Pasta är dock det naturliga valet, det passar med prosciutton också. Hm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang pengarna så var jag i en 650miljoner Sek situation.

 

Jag kollade in på kontot och hade helt plötsligt 650MSEK på aktiekontot.

Så en del tankar snurrade och händerna skakade, tryckte på sälj.

Men säljet gick inte igenom : (

 

Så det är klart man försöker att komma undan med ett par spänn om tillfälle bjuds, 650MSEK hade suttit nice.

 

Då frågade min chef vad jag hade gjort för pengarna om jag fått loss dem.

Och svaret blev, köpt företaget och en Ferrari och åkt runt och sparkat folk som sitter på fel positioner och inte gör något.

 

Jag har ett fint kontoutdrag nånstans hemma på "mina" 650MSEK.

 

Lång historia. Klart man satsar på att få ut stålarna.

 

 

 

Det var i en intervju på Cardplayer TV.

 

 

 

Helt ärligt så vet jag inte. Troligaste scenario är att jag skulle sitta och titta på dem under en månads tid varvid sajten i fråga till sist skulle uppmärksamma sitt misstag och rätta till det innan jag gjorde något med dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var inbjuden av min sambo till WretaGästgiveri på en trevlig dag.

 

Och detta åt vi.

 

Honungsmarinerat gåsbröst

rödlöksmarmelad, rostade puylinser

pumpapannacotta, strutssalami

 

Och som en icke gormand så, smakade gås inte bra, jag gillar inte ankbröst heller.

 

Ingefärsångad hälleflundra

pepparkryddat brödflarn

tagetesbakad sparrispotatis

Hollandiesås

 

Kanongott.

 

Wretas ostassiett, svenska och franska ostar.

 

Eftersom man inte gillar alla ostar så var det 2 av fem som funkade.

Men har man lite fint rödvin till dessa ostar så är det ok.

 

Lingon & lakrits sandwich

Pedro Ximenez- och guanajamousse

lakritskaramellflarn

 

Låter lyxigt, det var säkert det men inget att rynka på ögonbryben åt.

 

Lite för mkt lingon. Aningen för mkt bränt socker på lakritsflarnen.

 

Men det var en helhetsupplevelse som var gott nog, även fast man inte tycker om allt de serverar.

 

Det bästa var att i bubbelkaret på rummet och lite champagne, så friade jag.

 

Så nästa år är det dags.

 

 

Om ni vill ha en skön stund. (det spökar där tydligen)

Kolla in på wreta.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa var att i bubbelkaret på rummet och lite champagne, så friade jag.

 

Du gömmer det viktigaste mitt i menyn så vi inte skall se det om man bara skumläser! Tur jag är här för att säga "Grattis!" så att ingen missar det.

 

Grattis som sagt! Mycket kärlek i luften här känner jag, mycket kärlek. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderatorer är alltid intressant att få relevanta karaktärsdrag på. Därför återupptar jag denna fråga:

 

Du är slapp och likgiltig och har inte lust med nånting. Således tillbringar du kvällen zappandes i tv-soffan. Det är som vanligt bara totalt ointressant skräp på tv. Men så råkar du zappa förbi en kanal där någon av nedanstående program precis startar. Hur många gånger ska du ha sett samma avsnitt för att du ska zappa vidare?

 

A) Simpsons

B) South Park

C) Seinfeld

D) Spin City med Michael J Fox

E) Spin City med Charlie Cheen

F) Frasier

G) Drew Carry

H) Pang i bygget (Fawlty Towers)

I) Fresh prince in Bel Air

J) Våra värsta år

K) Vänner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du gömmer det viktigaste mitt i menyn så vi inte skall se det om man bara skumläser! Tur jag är här för att säga "Grattis!" så att ingen missar det.

 

Grattis som sagt! Mycket kärlek i luften här känner jag, mycket kärlek. :D

 

Instämmer jag med.

 

 

Mer kärlek skulle ge mindre bråk. Mindre bråk skulle leda till ett vänligare klimat. Och då skulle vi alla må mycket bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...