Gå till innehåll

Dollarn, vad är det som händer egentligen?


Incognito

Recommended Posts

Nej, det gör det inte alls. I bästa fall är det en passande efter-faktumet förklaring och inte något som har en rimligt förutsägande effekt.

 

Om du läst ekonomi och tror att det finns en rationell förklaring till att valutan är övervärderad, hur förklarar du att en jättehög pengar och supersmarta människor inte dragit nytta av det och sänkt den?

 

Det är liksom inte bara du i hela världen som läst en grundläggande ekonomibok...

 

Ok om du tror att det är en liten, subtil skillnad, men det låter som du tycker det är något uppenbart.

 

Jag hoppas att du iallafall tjänat någon miljon på valutamarknaden, om det nu är så väldigt tydligt.

 

Om du nu vill hävda något så kan du ju säga att valutan är väldigt skakig. Men det är förstås också något man förväntar sig se avspeglat i optionspriser, om det nu är väldigt tydligt.

 

Det är annars en helt gängse förklaring: USA handels- och budgetunderskott skapar ett tryck på dollarn. Se t ex denna artikel http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/4772049.stm. Du har dock rätt i att en sådan förklaring inte kan användas för förutsägelser. Om det hade varit fallet så hade inte obalansen ha fått öka i flera år. Lite av orsakerna till det nämns också i artikeln.

 

Prognoser om att världsekonomin ska kollapsa i år är av samma slag: de pekar på obalanser och förutsätter att de kommer att utjämnas okontrollerat. De har inte mycket värde som förutsägelser. Verktyg och institutioner som IMF, och politiskt agerande, kan på olika sätt göra att utjämningen sker långsammare eller inte alls i år.

 

Detsamma gäller förutsägelser om när bubblan spricker vid en hausse på börsen eller på bostadsmarknaden. Det betyder kanske inte att analysen i sig är helt felaktig. Men den kan inte användas för förutsägelser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog ut ALLT från poker konton och neteller igår !

 

Just nu sitter jag faktiskt ganska "gul" på pokersiterna ...jag kan inte så mycket om detta men en släkting som handlar valutor rekomenderade att ta ut alla dollars som är möjligt !

Var nere på banken idag och skulle lägga om våra huslån och killen sa samma sak .

Så rekomendatioenrna verkar vara att ha pengarna i skr eller i € !

 

:h:

 

Sick :shock:

 

Men finns inte chansen att den nya presidenten som tillträder sommaren 2009 satsar mer på landets ekonomi vilket höjer dollarns värde?

 

Då kan man ju se dollarn som en investering?

 

Eller är jag helt ute och cyklar nu? Vore gött att veta:shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att värdera Dollarn efter vilken president USA har.

 

Min reflektion:

Republikanerna har den överlägset sundaste synen på ekonomin vad gäller skatter, frihandel och arbete. Dock så kryllar det partiet av militärer och religösa knäppgökar och NRA-muppar i den milda grad (kd-paradoxen) att dom som helhet hamnar på minus på Skalman-skalan.

 

Demokraterna står oss europeér närmast vad gäller värderingar och social välfärd MEN dom är sjukt protektionistiska. Deras recept är högre skatter och tullmurar/förbud och annat jävelskap. Detta kan ju funka ett tag men kommer tillslut totalt utarma USA's konkurrenskraft och försvaga dollarn ytterligare. Demokraterna har värderingarna men absolut inte politiken för att genomföra dem (sosseparadoxen). Fett Skalman-minus för Demokraterna alltså.

 

Skulle jag få välja i detta val (mellan pest eller kolera) skulle jag sätta en frihandelsvänlig demokrat på presidentposten. Dom finns men dom är få..

En republikan skulle ju gå att uthärda om han la pengar på vettiga saker istället för att spendera miljarder skattepengar på att få folk att leva i avhållsamhet, omvända bögar, köpa vapen och förneka evolutionsteorin...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Urk, blir lite drygt när man postar på fyllan. Sorry.

 

Det är annars en helt gängse förklaring:
Jo, jag vet det. Jag hävdar bara att det inte är något som har särskilt stor förutseende kraft och därmed egentligen inte är en förklaring något utan mest låter bra.

 

Detsamma gäller förutsägelser om när bubblan spricker vid en hausse på börsen eller på bostadsmarknaden. Det betyder kanske inte att analysen i sig är helt felaktig. Men den kan inte användas för förutsägelser.
Jag förstår inte hur du kan tycka att något som inte kan förutse saker kan vara en förklaring, eller särskilt relevant över huvud taget.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Urk, blir lite drygt när man postar på fyllan. Sorry.

 

Jo, jag vet det. Jag hävdar bara att det inte är något som har särskilt stor förutseende kraft och därmed egentligen inte är en förklaring något utan mest låter bra.

 

Jag förstår inte hur du kan tycka att något som inte kan förutse saker kan vara en förklaring, eller särskilt relevant över huvud taget.

 

Det är inget jag är alltför entusiastisk med att försvara. Vi accepterar ofta sådana abstrakta förklaringar om 'bakomliggande orsaker', men de används som jag nämnde gärna på helt fel sätt. Vi kan INTE ens säga att dollarn kommer att fortsätta att falla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dollarn är f.n. inne i en stigande trend. Den 27/11 var relationen SEK/$ nere i 6,21. Därefter steg den i en rekyl. I nästa nedgångsvåg vände SEK/$ uppåt redan vid 6,29, den 15/1. Alltså vad man inom den tekniska analysen kallar en dubbelbotten, där den andra botten ligger på en högre nivå än den föregående. Prediktionsvärdet av den signalen är ca 75 %, dvs att det är 75 % sannolikhet för att $ vänder till en uppåtgående trend.

 

Dessutom har SEK/$ historiskt ofta ändrat trend i samband med årsskiftet, se t.ex. botten vid årsskiftet 03-04 och lågpunkten i dec 04.

 

Mycket talar för att dollarn kommer att stiga upp mot 6,70 till att börja med, och därefter upp mot 7 kr. Däremot så stämmer det nog att dollarn på längre sikt kommer att fortsätta neråt mot 5 kr. USA:s statsfinanser är genomruttna och det kommer att märkas på dollarkursen på lång sikt. Men sådana här rörelser går ju alltid i vågor, där det alltid kommer perioder då trenden på medellång sikt har en annan riktning än primärtrenden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ZaphodB, baserar du det på något annat än vad kursen är och har varit vid olika tillfällen? Om jag skulle tillämpa det resonemanget på min pokerbankrulle så skulle det ju bli rejält fel. Varför skulle det funka med dollarkursen?

 

Varför skulle det funka på din bankrulle eftersom du själv styr den?

Du är helt fel ute.

Det kallas teknisk analys, läs på om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag styr min bankrulle, och något annat styr dollarkursen. Ditt argument är inte glasklart direkt, men ok, jag inser att det definitivt händer saker med en valutakurs som inte händer med min bankrulle. T.ex. så skulle en tillfällig uppgång kunna få folk att tro att valutan kommer att fortsätta gå upp ett tag till och därför också få dem att vilja köpa mer av den, vilket då håller den uppe ett tag till.

 

Den där "tekniska analysen" kan inte vara en särskilt pålitlig metod, men det är säkert bättre än att bara gissa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag styr min bankrulle, och något annat styr dollarkursen. Ditt argument är inte glasklart direkt, men ok, jag inser att det definitivt händer saker med en valutakurs som inte händer med min bankrulle. T.ex. så skulle en tillfällig uppgång kunna få folk att tro att valutan kommer att fortsätta gå upp ett tag till och därför också få dem att vilja köpa mer av den, vilket då håller den uppe ett tag till.

 

Den där "tekniska analysen" kan inte vara en särskilt pålitlig metod, men det är säkert bättre än att bara gissa.

 

Men snälla, läs på vad det är först!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste den svenska Wikipedia-artikeln före jag skrev #36. Det finns förresten ingen anledning att svara med spydigheter. Jag ställde en fråga i #33 för att jag ville få det förklarat för mig varför det skulle vara någon skillnad på dollarkursen och bankrullen. Jag förstår det nu, men det var definitivt inte tack vare dig. Din "förklaring" var värdelös. Du svarade uppenbarligen bara för att få känna dig lite överlägsen.

 

Häromdagen såg jag en fråga på ett annat forum som löd ungefär så här: "Måste inte en foton som skickas iväg innanför ett svart håls händelsehorisont i riktning bort från singulariteten först sakta ner till stillastående för att kunna vända och falla in i singulariteten?" Hade jag haft din attityd så hade jag väl svarat "Det kallas Schwartzschildmetrik. Läs på." Men till skillnad från dig så tycker jag inte att folk förtjänar spydigheter bara för att de inte har läst samma saker som jag.

 

Jag tror fortfarande att "teknisk analys" inte kan vara en särskilt pålitlig metod, eftersom den inte tar hänsyn till yttre faktorer och istället är baserad på trender och psykologiska faktorer. Om USA skulle starta krig mot Iran imorgon, så kommer en teknisk analys av dollarkursen som är gjord idag inte att vara värd någonting.

 

Jag är fortfarade intresserad av kommentarer om hur pålitlig metoden är, så om någon har lust att berätta hur bra eller dåligt den har funkat historiskt när den har tillämpats på valutakurser, så skulle jag tacksamt läsa det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag tror fortfarande att "teknisk analys" inte kan vara en särskilt pålitlig metod, eftersom den inte tar hänsyn till yttre faktorer och istället är baserad på trender och psykologiska faktorer. Om USA skulle starta krig mot Iran imorgon, så kommer en teknisk analys av dollarkursen som är gjord idag inte att vara värd någonting.

 

Jag är fortfarade intresserad av kommentarer om hur pålitlig metoden är, så om någon har lust att berätta hur bra eller dåligt den har funkat historiskt när den har tillämpats på valutakurser, så skulle jag tacksamt läsa det.

 

Analys av komplexa system är kanske det som skulle ge mest intressant resultat. Se t ex http://en.wikipedia.org/wiki/Complex_system. Tyvärr flummas det mycket kring detta, det är lätt att ta till sig jargonger om kaosteori etc utan att faktiskt få något vettigt ur det. Men det är iallafall ett steg i rätt riktining. Hur ska vi annars förstå system som väder och ekonomi, för att inte tala om alla andra fenomen som uppstår när det finns myriader av autonoma agenter, vare de människor eller ngt annat.

 

Inom 'traditionell' ekonomi har man en konflikt som tar sig uttyck t ex i distinktionen mellan fundamental analys ( de bakomliggande orsakerna som nämnts här och där i denna tråd) och teknisk analys ( en hel verktygslåda för att få grepp om verkliga trender). De är båda begränsade och föråldrade sätt att försöka förstå ett system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror fortfarande att "teknisk analys" inte kan vara en särskilt pålitlig metod, eftersom den inte tar hänsyn till yttre faktorer och istället är baserad på trender och psykologiska faktorer. Om USA skulle starta krig mot Iran imorgon, så kommer en teknisk analys av dollarkursen som är gjord idag inte att vara värd någonting.

 

I viss mån har du rätt. Teknisk analys bygger precis som du säger på analys av trender och psykologiska faktorer, och det händer absolut att plötsliga nyheter ställer den tekniska analysen helt offside. Ett vanligt exempel är när ett börsnoterat företag helt oväntat släpper en nyhet, t.ex. en vinstvarning, som är helt okänd på marknaden. Samtidigt kommer den här typen av avgörande och dramatiska nyheter ganska sällan. Vad för typ av plötsliga makrohändelser kan t.ex. vara så avgörande att det skulle påverka utvecklingen för dollarkursen? Trots allt så är det ju inte varje vecka som USA startar krig direkt.

 

Den fundamentala analysen har ju också minst lika stora brister. Det finns otaliga exempel på aktier som under väldigt lång tid har rekommenderats av varenda analytiker, men som ändå fortsätter att falla, och falla, och falla.

 

Man kan helt enkelt säga att det är olika metoder som kompletterar varandra. Det går aldrig att blint lita på någon metod, men väger man in lite av varje så kan man få ihop det till en ganska komplett helhetsbild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt TA:

(jag snodde grafen av heltok, den är rätt gammal, men ändå)

Jag gjorde några småfel i stöden när jag ritade den, men stora bilden borde vara klar.

 

Inlägg jag skrev i din börstråd:

 

Relationen SEK/$ har som lägst varit ner till 6,21 den 27/11. Den 15/1 var $ ner till 6,29, och vände sedan tvärt uppåt. En snygg och prydlig dubbelbotten enligt skolboken i teknisk analys, och en klockren signal om en trendvändning. Idag står $ i 6,47, och kommer mest troligt att stiga framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja, frågan är om den orkar göra det nu när BB pajar räntan. Själv hade jag sjukt nog gärna sett den vara där den låg, med en liten prydlig sänkning på 50 punkter om 1 vecka. Starkare dollar och lägre inflation, låta börserna rasa till rejält på en gång istället för att låta de krypa neråt också.

 

Ska leta upp lite nyare info om dollarn, har varit med tjejen idag och inte tittat så mycket, tyvärr, det finns lite väl mycket att läsa om just nu. Intressant :)

 

Inlägg jag skrev i din börstråd:

 

Relationen SEK/$ har som lägst varit ner till 6,21 den 27/11. Den 15/1 var $ ner till 6,29, och vände sedan tvärt uppåt. En snygg och prydlig dubbelbotten enligt skolboken i teknisk analys, och en klockren signal om en trendvändning. Idag står $ i 6,47, och kommer mest troligt att stiga framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...