ANGRYKOREAMAN Postad 9 Januari , 2008 Rapport Postad 9 Januari , 2008 Jag ska beställa hem ett gäng böcker och ta tag i mitt läsande igen. Jag har sorterat ut följande böcker som verkar intressanta, men till att börja med ska jag bara beställa 5-10 stycken. Det är blandade böcker, allt från biografier och skönlitterärt till sportböcker. Vilka har du läst? Vad tycker du om boken? Är den läsvärd? Vilka av böckerna ska jag beställa i första omgången? Lista: The game : penetrating the secret society of pick up artists av Strauss, Neil Freakonomics : en vildsint ekonom förklarar det moderna livets gåtor av Levitt, Steven Professor, The Banker And The Suicide King av Craig, Michael Snabba cash : hatet, drivet, jakten av Lapidus, Jens Them: Adventures with Extremists av Ronson, Jon The World is Flat av Friedman, Thomas Catch-22 av Heller, Joseph Stranger, The av Camus, Albert The Apocalypse Watch av Ludlum, Robert Holcroft Covenant av Ludlum, Robert The Road to Gandolfo av Ludlum, Robert The Road to Omaha av Ludlum, Robert Vem har snott mitt land? av Moore, Michael Lägg ner! : spridda hot från en obeväpnad amerikan av Moore, Michael Fahrenheit 9/11 av Moore, Michael Downsize This av Moore, Michael Will They Ever Trust Us Again? av Moore, Michael Dawkins And The selfish Gene av Curry, Oliver A Prayer for Owen Meany av Irving, John Society Of The Spectacle av Debord, Guy Neuromancer av Gibson, William Accursed Share, The av Bataille, Georges Full House: The Spread of Excellence from Plato to Darwin av Gould, Stephen Jay Himalayan Quest av Viesturs, Ed/Potterfield, Peter Camp 4: Recollections of a Yosemite Rockclimber av Roper, Steve Gorilla Monsoon John Long: Close Calls. Climbing mishaps and near death experiences. Miracle of St. Anthony Fantasyland Moneyball: The Art of Winning an Unfair Game The Miracle of Castel Di Sangro Next Man Up The Odds: One Season, Three Gamblers, and the Death of Their Las Vegas Everybody's All-American The Sweet Science Paper Lion Into Thin Air They Call Me Coach Annapurna Only a Game Tacksam för all hjälp att välja! Citera
Nizse Postad 10 Januari , 2008 Rapport Postad 10 Januari , 2008 Har inte läst The Game än men allt annat av Strauss jag läst har varit mycket bra. Citera
Cash Postad 10 Januari , 2008 Rapport Postad 10 Januari , 2008 Kan rekomendera allt som har med Nicke Nyfiken att göra, kan låta som trollande för många men jag lovar att ni kommer få ut löjligt mkt utav dem, även i pokerväg, åtminstonde i tilthantering samtidigt som det är ger ett skönt perspektiv på saker å tings värde... Citera
Maruzi Postad 10 Januari , 2008 Rapport Postad 10 Januari , 2008 the game är hur bra som helst:-D Citera
Rebonius Postad 10 Januari , 2008 Rapport Postad 10 Januari , 2008 Snabba Cash är så sjukt rolig att läsa Tror det bara finns en pokerscen i den och den suger förstås. Citera
Bubba123 Postad 10 Januari , 2008 Rapport Postad 10 Januari , 2008 Dawkins är riktigt riktigt bra. Borde ingå i grundskolan. Läs även The god delusion, vet dock inte om den finns på svenska. Sjukt mkt aha-upplevelser. Iaf om man haft lite religiösa grubblerier i livet. Thegame är rätt kul. Snabba Cash är katastrof, Årets mest överskattade bok. Riktigt jävla skräp. Citera
rambler Postad 10 Januari , 2008 Rapport Postad 10 Januari , 2008 Into thin air är riktigt bra. Finns på svenska om du föredrar det heter "tunn luft". Citera
TotalFarsa Postad 10 Januari , 2008 Rapport Postad 10 Januari , 2008 Var fast på en flygplats så jag köpte två Michael Moore-böcker att fördriva tiden med. En utav dem var iaf den där Dude, where's my country. Om det är någon form av intellektuell samhällskritik som du är ute efter så kan du skippa Moores böcker IMO. Populistiska, pretto och inte vidare väl skrivna. Citera
Mejer Postad 10 Januari , 2008 Rapport Postad 10 Januari , 2008 Into thin air är riktigt bra.Finns på svenska om du föredrar det heter "tunn luft". Into thin air rekommenderas verkligen. En väldigt intressant inblick i vad det är som driver folk till att riskera liv och lem för att bli en av många på världens tak. Tar mig även friheten att rekommendera en bok som inte är med på listan. Erving Goffmans "The presentation of self in everyday life" . Kan nog vara väldigt intressant att läsa denna i samband med att du läser "The game" Citera
ANGRYKOREAMAN Postad 10 Januari , 2008 Författare Rapport Postad 10 Januari , 2008 Var fast på en flygplats så jag köpte två Michael Moore-böcker att fördriva tiden med. En utav dem var iaf den där Dude, where's my country. Om det är någon form av intellektuell samhällskritik som du är ute efter så kan du skippa Moores böcker IMO. Populistiska, pretto och inte vidare väl skrivna. Jag har läst Vita korkade män eller vad den heter, bitvis är den rätt rolig IMO, men som du säger är den ganska värdelös egentligen. Tänkte beställa en av hans böcker men jag kanske skippar det helt nu när du säger det. Jag har gjort lite mer research och redigerat listan en aning. Tror jag ska beställa: The game : penetrating the secret society of pick up artists av Strauss, Neil Dawkins And The selfish Gene av Curry, Oliver Into Thin Air av Krakauer, Jon Freakonomics : en vildsint ekonom förklarar det moderna livets gåtor av Levitt, Steven Full House: The Spread of Excellence from Plato to Darwin av Gould, Stephen Jay The Miracle of St. Anthony: A Season with Coach Bob Hurley and Basketball's Most Improbable Dynasty av Wojnarowski, Adrian The Sweet Science av Liebling, A. J. Osäker på: Professor, The Banker And The Suicide King av Craig, Michael The World is Flat av Friedman, Thomas Catch-22 av Heller, Joseph Stranger, The av Camus, Albert Neuromancer av Gibson, William Accursed Share, The av Bataille, Georges Moneyball: The Art of Winning an Unfair Game The Miracle of Castel Di Sangro Paper Lion: Confessions of a Last-String Quarterback av Plimpton, George The Odds: One Season, Three Gamblers, and the Death of Their Las Vegas Everybody's All-American av Deford, Frank Annapurna: The Epic Account of a Himalayan Conquest and Its Harrowing Aftermath av Herzog, Maurice Vilken Ludlumserie ska jag välja? The Apocalypse Watch av Ludlum, Robert Holcroft Covenant av Ludlum, Robert eller The Road to Gandolfo av Ludlum, Robert The Road to Omaha av Ludlum, Robert ? Givetvis får ni kommentera böcker från den ursprungliga listan, som jag tagit bort. Jag kan fortfarande ändra uppfattning. Citera
Recommended Posts