Gå till innehåll

Djens börsdiskussioner 2008!


Djens

Recommended Posts

  • Svars 672
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Zaph vad tror du om Betsson?

 

Lite kluvet. Jag har ju skrivit en hel del om det här med stigande bottnar. Och i Betsson kom det ju en högre botten förra veckan, men jag är ändå inte helt övertygad. Om du tittar i diagrammet jag länkar till, så ser du att RSI är fallande sedan ungefär den 10/4. Samtidigt var Betsson upp på en ny topp den 28/4.

 

När indikatorerna, framför allt RSI, går åt ett håll, och kursutvecklingen åt ett annat, så är det ofta en signal om en kommande vändning. Alltså i det här fallet att Betsson ska neråt. Samtidigt ser det ganska hyfsat ut i veckodiagrammet, så det är en kluven bild. Men jag skulle inte köpa just nu.

 

http://finance.yahoo.com/q/ta?s=BETS-B.ST&t=6m&l=on&z=m&q=b&p=&a=fs,r14&c=

 

Det här med divergens mellan indikatorerna, främst då RSI, och kursutvecklingen är ofta en mycket bra signal, även om det kan ta lite tid innan den uppfylls. En tidig signal, kan man säga. Den stämmer i alla fall ofta väldigt bra. Gäller även vid vändningar från fallande till stigande. Aktier som når nya lägre bottnar, samtidigt som det blir högre bottnar i RSI, ska man hålla ögonen på! Där är det ofta vändningar uppåt på g!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, nu kommer du tro jag är galen Zaph..Men...

 

SAS!?

 

(The time to buy is when blood is running on the streets och flygbolagen konkar på löpande band)

Tycker jag mig se en dubbelbotten med lägre volym denna gång?

Eller kan det t.om. vara en 4månaders trippelbotten?

 

Som om jag kan min TA rätt säger: "Stoor uppgång snart"?

 

(eller fick vi just en lägre botten?

 

SAS införde ju "Fuel Charge" på biljetter såg jag på tv igår med.

 

Tittar man 2004 och tidigare ser man också att det är ett stöd vid ~50.

 

Jag köper nu och säljer om den går under 46.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SAS?! Du måste vara galen Djens :shock:

 

Nej, men vad jag kan se verkar du ha rätt i stödet kring 50. Men å andra sidan har ju både topparna och dalarna hamnat allt lägre vilket ju inte direkt är några positiva indikatorer.

 

Men som sagt verkar den ju ha ett rätt bra stöd vid 50, så det kanske är värt att köpa för att sälja efter liten uppgång vid 55-57.

 

Vad vet jag? Vi får se vad Zaph har att säga :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite kluvet. Jag har ju skrivit en hel del om det här med stigande bottnar. Och i Betsson kom det ju en högre botten förra veckan, men jag är ändå inte helt övertygad. Om du tittar i diagrammet jag länkar till, så ser du att RSI är fallande sedan ungefär den 10/4. Samtidigt var Betsson upp på en ny topp den 28/4.

 

När indikatorerna, framför allt RSI, går åt ett håll, och kursutvecklingen åt ett annat, så är det ofta en signal om en kommande vändning. Alltså i det här fallet att Betsson ska neråt. Samtidigt ser det ganska hyfsat ut i veckodiagrammet, så det är en kluven bild. Men jag skulle inte köpa just nu.

 

http://finance.yahoo.com/q/ta?s=BETS-B.ST&t=6m&l=on&z=m&q=b&p=&a=fs,r14&c=

 

Det här med divergens mellan indikatorerna, främst då RSI, och kursutvecklingen är ofta en mycket bra signal, även om det kan ta lite tid innan den uppfylls. En tidig signal, kan man säga. Den stämmer i alla fall ofta väldigt bra. Gäller även vid vändningar från fallande till stigande. Aktier som når nya lägre bottnar, samtidigt som det blir högre bottnar i RSI, ska man hålla ögonen på! Där är det ofta vändningar uppåt på g!

 

Hmm, min RSI-graf för Betsson ser inte alls ut som din.

 

2vns7c2.jpg

 

Vilken period använder du dig av?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror folk om ENACO? Jag har köpt en viss volym bara på ren hörsägen och att jag tycker det är kul med så pass billiga aktier som KAN stiga ordentligt procentuellt sett. Vad jag har förstått är det mesta positivt kring bolaget men det handlas lite för lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch vilken pissdag depån 2.1% ner.

Köpte Bull till imorgon och köpte tillbaka REC. Hade varit skönt med lite återhämtning!

 

Alla kommer vi fel, ta nya tag bara!

 

Ang. SAS så tänker jag: "Vad kan bli värre?" :-)

Dessutom så är det nog Tekniskt en ganska bra tid att gå in också, förutsatt vi inte går under stödet som ligger här nånstans. Bara det att Playboy säger

"Är du galen?"

När jag säger jag köpt den är nog egentligen ett bra tecken.

 

Strejker, problem med plan, bränslepriset ökar konstant, billigare lågpriskonkurrenter, försämrade konjukturutsikter. tjaa, vad mer kan hända? :mrgreen:

 

Riktigt riktigt sur på min inkompetens med, jag tänkte flera gånger köpa ENER på Nasdaq när den låg mellan 26-33, kommer aldrig till skott och så sticker fanskapet 40% idag.

 

Dessutom: bara jag som tycker att oljepriset börjar bli paraboliskt?

Dvs att det snart kommer komma en REJÄL korrektion neråt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om en aktie stiger med t ex 20% så kvittar det ju för f-n ifall kursen är 1 kr eller 100 kr vid inköpet.

 

Vad är det som är extra roligt med "så pass billiga aktier"?

 

Jag antar att han menar mindre företag med resultatsvängningar som gör att aktien kan vara volatil men formulerade sig fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, nu kommer du tro jag är galen Zaph..Men...

 

SAS!?

 

(The time to buy is when blood is running on the streets och flygbolagen konkar på löpande band)

Tycker jag mig se en dubbelbotten med lägre volym denna gång?

Eller kan det t.om. vara en 4månaders trippelbotten?

 

Som om jag kan min TA rätt säger: "Stoor uppgång snart"?

 

(eller fick vi just en lägre botten?

 

SAS införde ju "Fuel Charge" på biljetter såg jag på tv igår med.

 

Tittar man 2004 och tidigare ser man också att det är ett stöd vid ~50.

 

Jag köper nu och säljer om den går under 46.

 

Tja, som sagt, köpa ska man ju göra när det ser som allra mörkast ut. Så varför inte?

 

SAS kan nog vara ett rätt bra köp just nu. Aktien var nere i 44 kr den 20/3, sedan vände det upp redan vid 48 förra veckan. Det är positivt. Så länge aktien håller sig över 48 ser det skapligt ut. Faller den under 48 så är det ett svaghetstecken. Indikatorerna är nere på väldigt låga nivåer också. En vändning är nog i alla fall hyfsat nära.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, min RSI-graf för Betsson ser inte alls ut som din.

 

Vilken period använder du dig av?

 

I analysprogrammet hemma har jag RSI inställt på 14 dagar för aktier. Länken jag skickade gick till yahoo, men den ser väldigt lik ut som hemma hos mig, så den är nog också på ungefär 14 dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom: bara jag som tycker att oljepriset börjar bli paraboliskt?

Dvs att det snart kommer komma en REJÄL korrektion neråt.

 

Helt rätt. Den här paraboliska rörelsen är vanlig i slutet av kraftiga uppgångar som den oljan gått igenom. Väldigt svårt att pricka toppen, ofta rusar det till orimliga höjder, och så avslutas det hela med en rejäl korrektion. Så det kan nog stiga någon tia till kanske, men sedan ska det nog ner en 30-40 dollar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt. Den här paraboliska rörelsen är vanlig i slutet av kraftiga uppgångar som den oljan gått igenom. Väldigt svårt att pricka toppen, ofta rusar det till orimliga höjder, och så avslutas det hela med en rejäl korrektion. Så det kan nog stiga någon tia till kanske, men sedan ska det nog ner en 30-40 dollar.

 

Då är vi inne på samma linje, tänkte shoppa Ultrashort oil & Gas ikväll, Jättarna går ju inte upp så mycket på varje dollar heller, jag tror det kan vara ett ganska bra köp just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, nu kommer du tro jag är galen Zaph..Men...

 

SAS!?

 

(The time to buy is when blood is running on the streets och flygbolagen konkar på löpande band)

Tycker jag mig se en dubbelbotten med lägre volym denna gång?

Eller kan det t.om. vara en 4månaders trippelbotten?

 

Som om jag kan min TA rätt säger: "Stoor uppgång snart"?

 

(eller fick vi just en lägre botten?

 

SAS införde ju "Fuel Charge" på biljetter såg jag på tv igår med.

 

Tittar man 2004 och tidigare ser man också att det är ett stöd vid ~50.

 

Jag köper nu och säljer om den går under 46.

 

Varför bara inrikta sig på utdöende marknader som flyg och olja? Snabbtågen är en succé i Frankrike och Tyskland sammtidigt som de inte påverkar miljön alls lika mycket som flyg. Det forskas idag mycket på alternativa energikällor och drivmedel. Nu kanske jag tänker för långsiktigt men det känns säkrare att investera i den amerikanska dollarn än oljeindustrin som iofs påverkar dollarn.

 

Marknader som är på uppgång skulle jag säga är läkemedels- och spelmarknaden. Vi blir bara sjukare eftersom vi lever längre och spelar som aldrig förr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket tidigare tråden har handlat om PO, om du inte redan läst hela tråden rekommenderar jag det, samt att läsa på mer om Peak Oil.

 

SAS förklarade jag varför innan. TA och Valuetrade. Gäller att skilja på aktie samt företag/industri också.

 

Cleantech är helt klart en intressant sektor och jag har investeringar där också i bland annat ett väldigt intressant solenergibolag.

Franska och tyska aktier handlar jag vanligtvis inte med, men om du vill tipsa så är jag idel öra :-)

 

Läkemedel har jag en post, spelindustrin gillar jag inte, för mycket protektionism.

 

Man ska aldrig lägga sina ägg i samma korg, men jag har Svan, kyckling och påfågelägg i samma korg just nu, nån av de borde ju växa upp och bli snygg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Marknader som är på uppgång skulle jag säga är läkemedels- och spelmarknaden. Vi blir bara sjukare eftersom vi lever längre och spelar som aldrig förr.

 

Visst är läkemedelsbranschen på uppgång. Bioteknikbranschen har de senaste decennierna fullkomligt exploderat och nu finns de tekniska möjligheterna att börja undersöka och applicera mycket av detta på människan. Aktier i branschen är däremot ett helt annat kapitel. Att utveckla ett läkemedel kostar idag bortåt 15 miljarder eller mer. Vägen från prekliniskt fynd av en lovande substans till färdigt läkemedel är oerhört lång och svår. Det bolag som börjar i ena änden har i princip aldrig resurser eller kapital att dra detta lass hela vägen. Således har man ett bolag som stretar i motvind och med jämna mellanrum måste dra in nytt kapital och nyemissioner är inte direkt något som brukar höja aktiekurserna till skyarna.

 

En stor nackdel/fara är sedan att ett läkemedelsprojekt kan krascha totalt om det visar sig att deras tilltänkta produkt blir för dyr eller inte har bättre effekt än befintliga preparat, allvarliga biverkningar etc. Andra branscher kan gå dåligt men ytterst sällan haverera så totalt. Blir ett preparat inte godkännt av FDA etc så är det inte bara att plocka in några konsulter som skriver en bättre ansökan om godkännande. I andra branscher kan man oftast ändra sin strategi, marknadsföring etc, men håller ett läkemedel inte vad det lovar rent medicinskt så är det kört.

 

Personligen handlar jag mycket i läkemedelsbolag då jag kan en hel del om sådant, men det är en djungel. Active Biotech rasade med drygt 20% för en månad sedan då man tillkännagav en nyemission, Epicept låg på 12:- i höstas och ligger nu på 3:-, som tur är ägde jag ingen av dem vid fel tidpunkt. Pfizer som är ett stort etablerat bolag har det kämpigt då bl.a. Excubera nu i efterhand visat sig leda till lungcancer (företaget menar dock att produkten är för dyr att tillverka och därför har de dragit in den från marknaden...;-) ) som att de skulle räkna fel på något så pass relativt okomplicerat som tillverkningskostnaden.

 

Läkemedelsbranschen och biotech är dock roligt att swingtrada med, speciellt i samband med nyheter... Generellt sett är det dock ytterst få bolag som lyckas, och om de kommit en bit på vägen säljer de oftast patentet till ett större bolag efter ett tag, så man får inte vara med hela vägen till miljardvinsterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns dock en nisch inom läkemedel jag kan tänka mig, generikabolag.

Fast det är inte heller säkert, svår bransch, men är man insatt är det nog rätt trevligt.

 

Har vi någon här som vet vart man kan plotta sjukt varierande grafer mot varandra över en viss tidsperiod smidigt, t.ex. naturgaspriser emot svenska verkstadsbolag (procentmässigt)?

 

Stockcharts har itne svenska aktier vad jag vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns dock en nisch inom läkemedel jag kan tänka mig, generikabolag.

Fast det är inte heller säkert, svår bransch, men är man insatt är det nog rätt trevligt.

 

Har vi någon här som vet vart man kan plotta sjukt varierande grafer mot varandra över en viss tidsperiod smidigt, t.ex. naturgaspriser emot svenska verkstadsbolag (procentmässigt)?

 

Stockcharts har itne svenska aktier vad jag vet.

 

 

Yahoo? Boliden fanns i alla fall...

 

http://finance.yahoo.com/echarts?s=BOL.ST#chart1:symbol=bol.st;range=1y;indicator=volume;charttype=line;crosshair=on;ohlcvalues=0;logscale=off;source=undefined

 

Det finns en hel del svenska aktier där. Svenska index tror jag inte finns dock... Har aldrig riktigt använt mig av det så jag vet inte riktigt, sök på en aktie eller index, sedan kan du klicka på "compare" och välja objekt nummer två. Testade lite nyss, men det verkar som att det inte finns grafer till allt, eller så måste man betala och abonnera på tjänsten, hinner inte kolla igenom det för tillfället.

 

Ang. Generika så håller jag med, betydligt säkrare, man skall dock vara lite uppmärksam på de bolag som går "lite väl bra", de kommer troligtvis att stöta på konkurrens förr eller senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...