Gå till innehåll

Djens börsdiskussioner 2008!


Djens

Recommended Posts

  • Svars 672
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Fritt fall.

 

Den som väntar på nåt gott...

 

Nu har vi en topp med head-shoulder för dagen så nu bär det förhoppningsvis av nedåt.

 

Kan man verkligen veta ifall en H&S har bildat en toppunkt utan att den högra skuldran bildats?

Jag vet inte, har inte intradagskoll på indexet.

 

Snygg turnaround från bull-bear igen på snabb tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man verkligen veta ifall en H&S har bildat en toppunkt utan att den högra skuldran bildats?

Jag vet inte, har inte intradagskoll på indexet.

 

Snygg turnaround från bull-bear igen på snabb tid.

 

Man kan ju aldrig veta vad gäller TA, det handlar om sannolikheter, såg ut som att den började bildas samtidigt som det rasslade till rejält i orderflödet för Statoil Hydro, Norsk hydro m.fl. Säljarna är tillbaka från lunch och skall plocka in lite vinster nu ;-).

 

(Head-shouldern jag syftade på var mellan 12 och 13, inte med start klockan 10 om det var det du menade...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta blir väl endast för er som orkar vaska fram grafer själva, men ni verkar ju vara några stycken ändå.

 

Nedan gäller KnowIT. Vad tror ni? Pratar personen i nattmössan eller har han rätt? Anledningen till att jag frågar är att jag diskuterade TA med en polare idag och bad honom skriva nåt vettigt om ett ganska slumpmässigt valt bolag. Detta blev alltså resultatet.

 

"Som vi ser så bildades det en dubbeltopp och vi väntar på genombrott över 65,5. Den långsiktiga trenden håller men risk för att vi får en trippeltopp (väldigt ovanlig formation). Så gå lång om genombrott över 65,5 och kort om trippeltopp och brott under 63."

 

Såga gärna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta blir väl endast för er som orkar vaska fram grafer själva, men ni verkar ju vara några stycken ändå.

 

Nedan gäller KnowIT. Vad tror ni? Pratar personen i nattmössan eller har han rätt? Anledningen till att jag frågar är att jag diskuterade TA med en polare idag och bad honom skriva nåt vettigt om ett ganska slumpmässigt valt bolag. Detta blev alltså resultatet.

 

"Som vi ser så bildades det en dubbeltopp och vi väntar på genombrott över 65,5. Den långsiktiga trenden håller men risk för att vi får en trippeltopp (väldigt ovanlig formation). Så gå lång om genombrott över 65,5 och kort om trippeltopp och brott under 63."

 

Såga gärna!

 

Tja, han är väl i alla fall inte helt ute och cyklar. Det skapades en dubbeltopp förra veckan, alltså att uppgången som toppade förra fredagen vände ner på en lägre nivå än föregående topp. Det är ett svaghetstecken som tyder på att uppgången troligen är på väg att ta slut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta blir väl endast för er som orkar vaska fram grafer själva, men ni verkar ju vara några stycken ändå.

 

Nedan gäller KnowIT. Vad tror ni? Pratar personen i nattmössan eller har han rätt? Anledningen till att jag frågar är att jag diskuterade TA med en polare idag och bad honom skriva nåt vettigt om ett ganska slumpmässigt valt bolag. Detta blev alltså resultatet.

 

"Som vi ser så bildades det en dubbeltopp och vi väntar på genombrott över 65,5. Den långsiktiga trenden håller men risk för att vi får en trippeltopp (väldigt ovanlig formation). Så gå lång om genombrott över 65,5 och kort om trippeltopp och brott under 63."

 

Såga gärna!

 

Kan inte direkt såga detta, men jag tar det för vad det är. Detta är ju ganska basic traditionell TA... Stöd/motstånd, dubbeltopp etc är ju endast grunderna.

 

Visst kan man handla för uppgång med grundläggande TA i liknande lägen. Däremot bör man inte blanka utifrån en så pass grundläggande analys. Det är betydligt lättare att finna en liten men ändå tillräcklig edge för att swingtrada vid uppgångar, däremot är det betydligt svårare att hitta edge för blankningar. Det är lätt att föreställa sig att "om det inte går upp så går det väl ner istället", men det är inte så pass enkelt. Detta fenomen är uppenbart om man "inverterar" tradingstrategier, dvs försöker använda dem motsatt för att blanka istället. Swingtradestrategier som ger 1-2% avkastning/vecka i stigande riktning ger oftast 0 eller i bästa fall kanske 0.5% avkastning om man inverterar dem och försöker blanka istället. Nedgång är således inte en spegelbild av uppgång, det finns många skillnader. Ska man ägna sig åt blankningar är det således vettigt att använda sig av djupare analyser än enbart traditionell TA.

 

Hade TA varit så pass enkelt som din kompis får det att låta hade alla klarat av det och blivit miljonärer på börsen, i verkligheten är det beydligt svårare, åtminstone om man siktar på högre avkastning än index.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ligger du kvar med björnarna i OBX Djens? Jag inväntar måndagen så får vi se. Tror inte att det är fysiskt möjligt med uppgång även måndag, men nu när jag sagt det så inträffar det säkert i alla fall:-D . Hoppas att norrmännen är bakis på måndag efter allt firande hela helgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ligger du kvar med björnarna i OBX Djens? Jag inväntar måndagen så får vi se. Tror inte att det är fysiskt möjligt med uppgång även måndag, men nu när jag sagt det så inträffar det säkert i alla fall:-D . Hoppas att norrmännen är bakis på måndag efter allt firande hela helgen.

 

Kanske kanske inte ;-) , vi får se hur det utvecklar sig, jag har iaf tagit helgen till att omvärdera min tradingstrategi närmaste tiden då jag har legat halvfel några dagar i rad nu tack vare att jag trodde oljan skulle ner.

 

Tänkte göra om "Om detta händer så" samt en "om det inte händer så".

Så jag slipper ta besluten när det händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte direkt såga detta, men jag tar det för vad det är. Detta är ju ganska basic traditionell TA... Stöd/motstånd, dubbeltopp etc är ju endast grunderna.

 

Visst kan man handla för uppgång med grundläggande TA i liknande lägen. Däremot bör man inte blanka utifrån en så pass grundläggande analys. Det är betydligt lättare att finna en liten men ändå tillräcklig edge för att swingtrada vid uppgångar, däremot är det betydligt svårare att hitta edge för blankningar. Det är lätt att föreställa sig att "om det inte går upp så går det väl ner istället", men det är inte så pass enkelt. Detta fenomen är uppenbart om man "inverterar" tradingstrategier, dvs försöker använda dem motsatt för att blanka istället. Swingtradestrategier som ger 1-2% avkastning/vecka i stigande riktning ger oftast 0 eller i bästa fall kanske 0.5% avkastning om man inverterar dem och försöker blanka istället. Nedgång är således inte en spegelbild av uppgång, det finns många skillnader. Ska man ägna sig åt blankningar är det således vettigt att använda sig av djupare analyser än enbart traditionell TA.

 

Hade TA varit så pass enkelt som din kompis får det att låta hade alla klarat av det och blivit miljonärer på börsen, i verkligheten är det beydligt svårare, åtminstone om man siktar på högre avkastning än index.

 

Framför allt så skulle jag vilja säga att den stora skillnaden på att gå kort och lång handlar om ifall man tradar med eller mot trenden. Av rent statistiska skäl är det lättare att lyckas om man tradar med trenden. I en stigande trend är uppgångarna fler och längre än nedgångarna, och vice versa i en fallande trend.

 

Och eftersom börserna i ett långsiktigt perspektiv mycket oftare befinner sig i stigande primärtrender, så är det alltså i det stora hela lättare att lyckas när man går lång. På samma sätt är det svårt att göra några större pengar i uppåtgående rekyler i en fallande marknad.

 

Visserligen kan det ibland vara väldigt lönsamt att trada mot trenden när man hittar vändningslägena, men det är förbaskat svårt att lyckas i längden. Det är något jag lärt mig under de år jag hållit på, man ska akta sig för att trada mot trenden.

 

Sedan måste man ju hitta en egen stil som man trivs med, och då krävs det nog en tid med trial-and-error, som också kan kosta en hel del. Men förhoppningsvis slutar det med att man hittar ett lönsamt sätt att handla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är helt grön ifråga om aktier så hur bör jag inleda för att bli rik på kort tid? :-P. Vilka aktier är heta just nu och bör jag satsa på enskilda eller fondaktier?

 

Det finns inga genvägar här i livet softish. Jag skulle rekomendera Roulette om du vill bli rik snabbt. Rött.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen dippar det, med OBX i ledning:-D. Intressant öppning i USA idag. FED-uttalandet och statistiken, nya finanskrisfakta... Hade det varit för en vecka sedan hade köparna plockat ut russinen ur kakan och agerat positivt men nu tar de äntligen åt sig och agerar mer förutsägbart. Dags för nedfärd denna vecka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen dippar det, med OBX i ledning:-D. Intressant öppning i USA idag. FED-uttalandet och statistiken, nya finanskrisfakta... Hade det varit för en vecka sedan hade köparna plockat ut russinen ur kakan och agerat positivt men nu tar de äntligen åt sig och agerar mer förutsägbart. Dags för nedfärd denna vecka?

 

Ja, S&P står inför ett nedställ på ~40-60 punkter vilket borde skjuta ner OMX och OBX 4-7%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...