Tiggr Postad 6 Maj , 2008 Rapport Postad 6 Maj , 2008 Tycker du inte om MultiQ längre, eller vad hände? Jodå eller njae måste bara balansera , har blivit för mycket goodrun stories och brag. Dock är jag lite osäker och förvånad att omsättningen var såpass låg dagen innan rapport och jag kan inte säga att jag är ko lugn. Hursomhelst så sitter jag här med ett gäng MultiQ tills imorgon och hoppas på en god rapport. Citera
Playboy Postad 6 Maj , 2008 Rapport Postad 6 Maj , 2008 Ifall Astra och Investor stiger imorrn blir det nog köp för min del. Känns som att trenderna är bekräftade då. Volvo avvaktar jag med, vill se hur nästa dal hamnar. Har ett innehav i Höganäs sen tidigare, köpt på typ 129, känns som att det fortfarande är behåll på den posten. Citera
Djens Postad 6 Maj , 2008 Författare Rapport Postad 6 Maj , 2008 Zap, det där borde väl räcka som tillräcklig bekräftelse i PXX? Mycket hög volym för aktien och högre topp än den förra. Ett brott av 2,25 under bra volym nu så är väl trenden totalt bekräftad även om det ser bra ut just nu. Citera
ZaphodB Postad 6 Maj , 2008 Rapport Postad 6 Maj , 2008 En annan aktie jag funderat på är Saab. Den har verkligen gått som tåget sedan årskiftet och nu undrar jag ifall det är någon idé att försöka hoppa på den positiva trenden eller ifall det inte finns utrymme för mer uppgång. Jag skulle nog säga att det är för sent att hoppa på. Aktien är överköpt på veckobasis, och det finns ett motstånd runt 178 ungefär som var ganska starkt under första halvåret 2007. Det motståndet kan nog göra sig påmint nu, när aktien stigit 50 % på några månader. Vändningen för Saab runt årsskiftet var förresten ett riktigt skolboksexempel. Först en botten i slutet av november, ny högre botten drygt en månad senare, sedan stack aktien rätt upp. Där skulle man ha varit med på noterna! Citera
ZaphodB Postad 7 Maj , 2008 Rapport Postad 7 Maj , 2008 Zap, det där borde väl räcka som tillräcklig bekräftelse i PXX?Mycket hög volym för aktien och högre topp än den förra. Ett brott av 2,25 under bra volym nu så är väl trenden totalt bekräftad även om det ser bra ut just nu. Ja, nu ser det ju bra ut där! Huvudsaken är egentligen att det kommer en högre topp, eftersom det är det som visar styrkan i aktien. Om du sedan köper nu eller försöker fånga den i en rekyl är väl en smaksak. Citera
Tiggr Postad 7 Maj , 2008 Rapport Postad 7 Maj , 2008 MultiQ, -1.2 milj för Q1 ingen katastrof men absolut inte vad man hade hoppats på. Orderingången ökade med 140% var hamnar alla pengar kan man undra?, marginalerna kanske är sjukt små. Marknaden sov nog när rapporten kom för jag sålde av halva innehavet till oförändrad kurs. Dum som man är, var man givetvis tvungen att ha kvar hälften ifall, ifall. Något positivt är väl att deras rekordorder på 45 milj inte kommer med förrän Q2 fast egentligen är jag rätt trött på aktien och hade hoppats sälja av allt efter denna rapport. Citera
Playboy Postad 7 Maj , 2008 Rapport Postad 7 Maj , 2008 Några andra aktier från mid cap som jag börjat snegla på är Rezidor group, Munters och Kapp Ahl. Både Rezidor och Munters ser ut att ha gjort en dubbelbotten mellan mars och slutet av april, medan Kapp Ahls kom i januari och mitten av april. Vad säger ni andra? Citera
Playboy Postad 7 Maj , 2008 Rapport Postad 7 Maj , 2008 Jag skulle nog säga att det är för sent att hoppa på. Aktien är överköpt på veckobasis, och det finns ett motstånd runt 178 ungefär som var ganska starkt under första halvåret 2007. Det motståndet kan nog göra sig påmint nu, när aktien stigit 50 % på några månader. Vändningen för Saab runt årsskiftet var förresten ett riktigt skolboksexempel. Först en botten i slutet av november, ny högre botten drygt en månad senare, sedan stack aktien rätt upp. Där skulle man ha varit med på noterna! Däremot börjar Saab bli intressant bara av sin makrodata. Den nya VDn på GM har börjat satsa på nya modeller av Saab 95 & 93 samt en nyproduktion i Trollhättan av en mindre miljöbil för den europeiska marknaden plus att Saab satt igång produktionen av en stadsjeep för den amerikanska marknaden. De flesta kommer lanserar nästa år. För en gångs skull ser framtiden rätt ljus ut för Saab. Fast det är möjligt att detta redan är medräknat i dagens aktiekurs. Citera
Djens Postad 7 Maj , 2008 Författare Rapport Postad 7 Maj , 2008 Ja, jag gillade företaget starkt innan med, stora ordrar, robust försäljning och en bra nisch, däremot verkar de ha problem med att visa vinster! Det blir nästan aldrig några stora vinster, dock har de ju varnat för att Q1 inte skulle bli så jättebra, fast jag tror det finns bättre ställen för dig att ha pengarna än MultiQ för tillfället, det är nog bättre att köpa innan den större orderstocken bearbetats, vore skoj att få veta deras marginaler inom det nya affärsområdet dock. MultiQ, -1.2 milj för Q1 ingen katastrof men absolut inte vad man hade hoppats på. Orderingången ökade med 140% var hamnar alla pengar kan man undra?, marginalerna kanske är sjukt små. Marknaden sov nog när rapporten kom för jag sålde av halva innehavet till oförändrad kurs. Dum som man är, var man givetvis tvungen att ha kvar hälften ifall, ifall. Något positivt är väl att deras rekordorder på 45 milj inte kommer med förrän Q2 fast egentligen är jag rätt trött på aktien och hade hoppats sälja av allt efter denna rapport. Citera
StuUngar Postad 7 Maj , 2008 Rapport Postad 7 Maj , 2008 OMXS 30 kommer förmodligen stänga över det kritiska motståndet på 1010, siktet inställt på nästa motstånd vid 1050. Xact bull känns hett just nu. Tror faktiskt börsen kan knapra in hela årsbacket (för närvarande på 7%) på lite längre sikt. Citera
Djens Postad 7 Maj , 2008 Författare Rapport Postad 7 Maj , 2008 OMXS 30 över kritiska motståndet på 1010 nu, siktet inställt på nästa motstånd vid 1050. Xact bull känns hett just nu. Tror faktiskt börsen kan knapra in hela årsbacket (för närvarande på 7%) på lite längre sikt. Tillåt mig citera PLD som driver whitestone: "Här bryter vi inga motstånd intradag!" Om vi däremot Stänger över 1010 är det förstås väldigt positivt. Citera
StuUngar Postad 7 Maj , 2008 Rapport Postad 7 Maj , 2008 "Här bryter vi inga motstånd intradag!" ? Citera
Djens Postad 7 Maj , 2008 Författare Rapport Postad 7 Maj , 2008 För att man ska kunna kalla ett motstånd brutet så behöver kursen stänga över det, inte bara vara över det under dagen Pearl exploration (PXXS) sålda, inväntar rekyl för att stiga in igen, 20% på 2 dagar känns lite väl snabbt. Inte längre fullinvesterad, det känns som alla är lite väl haussiga om precis allting. Citera
ZaphodB Postad 7 Maj , 2008 Rapport Postad 7 Maj , 2008 Däremot börjar Saab bli intressant bara av sin makrodata. Den nya VDn på GM har börjat satsa på nya modeller av Saab 95 & 93 samt en nyproduktion i Trollhättan av en mindre miljöbil för den europeiska marknaden plus att Saab satt igång produktionen av en stadsjeep för den amerikanska marknaden. De flesta kommer lanserar nästa år. För en gångs skull ser framtiden rätt ljus ut för Saab. Fast det är möjligt att detta redan är medräknat i dagens aktiekurs. Du vet att det Saab som är börsnoterat inte tillverkar bilar, utan stridsflygplan och krigsmateriel? Citera
ZaphodB Postad 7 Maj , 2008 Rapport Postad 7 Maj , 2008 Några andra aktier från mid cap som jag börjat snegla på är Rezidor group, Munters och Kapp Ahl. Både Rezidor och Munters ser ut att ha gjort en dubbelbotten mellan mars och slutet av april, medan Kapp Ahls kom i januari och mitten av april. Vad säger ni andra? Absolut, de verkar intressanta alla tre. Rezidor kom ju med en snygg dubbelbotten förra veckan, en mycket positiv signal. Sedan finns det en fallande trendlinje som går tillbaka ända till i somras, och som aktien ännu inte brutit igenom. Men det finns nog goda möjligheter till uppgång där! Munters kom ju också med en högre botten, det är positivt. Det som är viktigt nu är att aktien inte ramlar tillbaka ner under 61. Men det ser hyfsat positivt ut, den är intressant! Kapp-Ahl har sett lite vek ut efter rapporten, men jag tror inte att det är kört för den. Den behöver helst komma med en uppgång nu som lyfter den över den senaste toppen från i april, men det bästa här är nog att köpa nu, och om aktien skulle falla tillbaka under botten på 49 kr i mitten av april, så är det bara att sälja. Då har man hygglig potential uppåt, utan att riskera speciellt mycket på nedsidan. Citera
Playboy Postad 7 Maj , 2008 Rapport Postad 7 Maj , 2008 Du vet att det Saab som är börsnoterat inte tillverkar bilar, utan stridsflygplan och krigsmateriel? Ibland tänker man inte längre än till nästippen... Citera
Djens Postad 7 Maj , 2008 Författare Rapport Postad 7 Maj , 2008 Pearl exploration (PXXS) sålda, inväntar rekyl för att stiga in igen, 20% på 2 dagar känns lite väl snabbt. Bra gjort Jens, bra gjort. Citera
StuUngar Postad 7 Maj , 2008 Rapport Postad 7 Maj , 2008 För att man ska kunna kalla ett motstånd brutet så behöver kursen stänga över det, inte bara vara över det under dagen Oh really? Brutet iaf Citera
Playboy Postad 7 Maj , 2008 Rapport Postad 7 Maj , 2008 Volvo gick över sin topp från april idag och har stigande bottnar. Bara jag som är sugen på att fånga upp den i nästa rekyl? Citera
Playboy Postad 7 Maj , 2008 Rapport Postad 7 Maj , 2008 Bettson ser också intressant ut. Dubbelbotten mars-april även där. Den borde åtminstonde orka upp till sitt gamla motstånd vid 75. Hmm känns som att jag börjat Haussa en väldans massa aktier på senaste tiden. Kanske är en sälj-signal.. Citera
spinner Postad 7 Maj , 2008 Rapport Postad 7 Maj , 2008 Har någon av finanshajarna lust att lite kort förklara hur belåning av depån går till? Har inte använt mig av det ännu eftersom det inte finns någon som helst info om det via min internetmäklare, känns ju lite lurt att använda det utan att ha koll... Det enda som anges är att jag har 8% effektiv ränta. Har sysslat med swingtrading till och från under många år men ofta kännt mig begränsad för att större delen av kapitalet varit låst när jag upptäckt en potentiell köpkandidat. Jag har således funderat på att använda belåningen ibland för att kunna ta position när det dyker upp något spännande. Hur beräknas räntan? Är det 8% effektiv ränta per år eller vad? Säg att jag köper x antal börsposter och belåner affären till 50 %, och säljer två veckor senare, vad blir räntekostnaden? Brukar det tillkomma någon fast avgift eller dylikt? Är det att rekommendera belåning överhuvudtaget på det sätt jag tänkt mig? /Tack Citera
ZaphodB Postad 7 Maj , 2008 Rapport Postad 7 Maj , 2008 Hmm känns som att jag börjat Haussa en väldans massa aktier på senaste tiden. Kanske är en sälj-signal.. När Aftonblaskan och Expressen skriver Så blir du rik på börsen på löpet, då vet man att det börjar bli dags att dra öronen åt sig. Citera
ZaphodB Postad 8 Maj , 2008 Rapport Postad 8 Maj , 2008 Har någon av finanshajarna lust att lite kort förklara hur belåning av depån går till? Har inte använt mig av det ännu eftersom det inte finns någon som helst info om det via min internetmäklare, känns ju lite lurt att använda det utan att ha koll... Det enda som anges är att jag har 8% effektiv ränta. Har sysslat med swingtrading till och från under många år men ofta kännt mig begränsad för att större delen av kapitalet varit låst när jag upptäckt en potentiell köpkandidat. Jag har således funderat på att använda belåningen ibland för att kunna ta position när det dyker upp något spännande. Hur beräknas räntan? Är det 8% effektiv ränta per år eller vad? Säg att jag köper x antal börsposter och belåner affären till 50 %, och säljer två veckor senare, vad blir räntekostnaden? Brukar det tillkomma någon fast avgift eller dylikt? Är det att rekommendera belåning överhuvudtaget på det sätt jag tänkt mig? /Tack Vad har du för nätmäklare? Räntan är 8 % per år. Hur ofta den dras från ditt konto är lite olika, en del drar den årsvis, andra kvartalsvis eller månadsvis. Men den beräknas alltså som 8 % per år. Det går inte till så att du belånar en specifik affär till x %, utan till att börja med används alla cash du har på kontot, sedan nyttjas krediten för den del av affären som du inte har täckning för, om det så är 1 % eller 100 %. Räntekostnaden blir 8 % av lånat belopp, multiplicerat med n/360, där n är antal kalenderdagar som du nyttjade krediten. Fast avgift är lite olika, men oftast inte. Ja, belåning är att rekommendera, bara du är försiktig och tänker dig för, så att du inte lånar alltför högt. Man kan utan vidare få låna flera gånger sitt eget kapital, och tappar dina innehav då i värde så försvinner ditt eget kapital rätt snabbt. Du har säkert hört talas om tvångsförsäljningar när börsen faller, det beror ju på att bankens säkerhet minskar i värde -> de tvingar dig att sälja för att säkra hem sina pengar -> pengarna du får när de säljer räcker bara till att betala tillbaka lånet -> ditt eget kapital är borta -> du är gul. Enkelt exempel: Eget kapital 100 000 kr Med 100 000 i eget kapital kan du få låna uppemot 400 000 kr Du köper aktier för 500 000 kr Börsen faller med 20 % -> dina aktier är bara värda 400 000 kr -> tvångsförsäljning, banken tar tillbaka sina 400 000 -> du är gul. Nu låter det som om jag vill avskräcka dig, och så är det inte. Vet man bara vad man gör, och tar det lugnt och sansat, så är belåning ett utmärkt verktyg för att öka sin avkastning. Om börsen i exemplet ovan stiger med 20 % istället så tjänar du ju 100 000 istället för 20 000 som du hade tjänat om du inte lånat. Hävstångseffekten verkar åt båda hållen! Citera
spinner Postad 8 Maj , 2008 Rapport Postad 8 Maj , 2008 ..........Om börsen i exemplet ovan stiger med 20 % istället så tjänar du ju 100 000 istället för 20 000 som du hade tjänat om du inte lånat. Hävstångseffekten verkar åt båda hållen! Tack för info! Då är det som jag misstänkte, blir dock lite misstänksam när de inte har någon info på hemsidan. Är medveten om riskerna etc, kommer troligtvis inte att belåna så pass mycket. Vill bara komma runt problemet att man ibland inte har råd att köpa hela poster... Citera
Recommended Posts