ZaphodB Postad 26 Februari , 2008 Rapport Share Postad 26 Februari , 2008 Jag säger iaf suck på att vi kommer få ett idiotiskt tjur-rally nu. Som kanske pågår några månader för att sedan få ett slut på det här. Mm, jag har ju trott på det scenariot några veckor nu, som jag sagt tidigare. Jag kan inte säga att jag känner mig speciellt säker på utvecklingen ändå, det känns lite labilt. Det gäller nog att vara alert på de signaler som kommer. Det kommer nog att trilla iväg uppåt, men det känns som om en uppgång skulle kunna avbrytas ganska abrupt, om det kommer ytterligare nya negativa nyheter. Det är ju trots allt bara en uppåtgående rekyl i en fallande trend. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
BillyBobs Postad 26 Februari , 2008 Rapport Share Postad 26 Februari , 2008 Jag har ingen hypotes, Fama har det, och han lyckas rätt bra i sitt försvar av den.B] Bara som ett litet inlägg i en pokerforumtråd om finansiell ekonomi , så kan jag berätta om två kollegor till mig när jag jobbade i nyc som båda pluggat i chicago med fama som lärare. De berättade att fama själv tyckte starka och semi-starka varianten hade allvarliga brister. Han såg det mer som av akademiskt intresse. Om någon är intresserad av mer diskussioner ang hur marknader fungerar så rekommenderar jag varmt denna mans skrifter: http://aida.econ.yale.edu/~shiller/ Jag lovar att tom de som inte tror på att det akademiska har något att tillföra inom investering (något som jag def tror att buffett o soros etc inte håller med om) finner det intressant. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ZaphodB Postad 26 Februari , 2008 Rapport Share Postad 26 Februari , 2008 De stora instituten har avlönade arbitrage hunters med stora incitamentssystem. Jag tror att du har missförstått diskussionen. Jag är mycket väl medveten om att det finns dem som jobbar med att hitta arbitrage på aktier som handlas på olika börser, t.ex. att köpa Ericsson för 14:- i Stockholm och samtidigt sälja dem för 14,20 i New York, eller att ta arbitrage-positioner i derivat, där det regelbundet går att hitta "surebets". Men vad det handlade om var att det skulle finnas arbitragörer som "korrigerar" felprissättningar i vilken godtycklig aktie som helst. Men vem skulle det vara? Och hur skulle de veta att aktien är felprissatt? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ZaphodB Postad 26 Februari , 2008 Rapport Share Postad 26 Februari , 2008 Bara som ett litet inlägg i en pokerforumtråd om finansiell ekonomi , så kan jag berätta om två kollegor till mig när jag jobbade i nyc som båda pluggat i chicago med fama som lärare. De berättade att fama själv tyckte starka och semi-starka varianten hade allvarliga brister. Han såg det mer som av akademiskt intresse.Om någon är intresserad av mer diskussioner ang hur marknader fungerar så rekommenderar jag varmt denna mans skrifter: http://aida.econ.yale.edu/~shiller/ Jag lovar att tom de som inte tror på att det akademiska har något att tillföra inom investering (något som jag def tror att buffett o soros etc inte håller med om) finner det intressant. Jag har faktiskt själv tänkt att det är lite märkligt med en sådan här tråd i det här forumet, men det är väl en och annan Handelsstudent som finns här, antar jag. Sedan tycker jag nog att det stora motståndet mot teknisk analys på det här forumet också är lite märkligt. Poker handlar till väldigt stor del om psykologi och mönsterigenkänning. Och aktiemarknaden styrs ju av psykologi, och teknisk analys handlar om mönsterigenkänning. Med andra ord så borde pokerspelare vara förespråkare för teknisk analys! Och angående ditt inlägg; Shiller verkar ha en del intressanta saker för sig. Bitarna om Behavioral finance verkar mycket intressanta! Slutligen så överdrev jag väl kanske en smula tidigare. Jag anser inte att forskning inom finansiell teori är ointressant. Forskning inom teknik och medicin leder oftast till resultat som går att bevisa och upprepa empiriskt, absoluta sanningar om man så vill. Forskning inom finansiell teori (eller samhällsvetenskaplig forskning överhuvudtaget) leder sällan till teorier som går att upprepa och slutgiltigt bevisa/falsifiera. Här skapas inga absoluta sanningar! Däremot så leder forskning inom det här området till intressanta insikter, uppslag och idéer. Huvudsaken är att man inte felaktigt går runt och tror att något är en oomkullrunkelig sanning, om så inte är fallet! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Djens Postad 26 Februari , 2008 Författare Rapport Share Postad 26 Februari , 2008 Mm, jag har ju trott på det scenariot några veckor nu, som jag sagt tidigare. Jag kan inte säga att jag känner mig speciellt säker på utvecklingen ändå, det känns lite labilt. Det gäller nog att vara alert på de signaler som kommer. Det kommer nog att trilla iväg uppåt, men det känns som om en uppgång skulle kunna avbrytas ganska abrupt, om det kommer ytterligare nya negativa nyheter. Det är ju trots allt bara en uppåtgående rekyl i en fallande trend. Ja, det kändes lite fifty fifty när du sa det tyckte jag, men verkar som att man inte ska underskatta de oerhörda mängder pengar som vill bevara sig själva hos bankerna och instituten, för att inte säga USA:s regering. Det kommer ju gå ner mer, men det var nån som sa "Marknaden kan vara irrationell längre än du har pengar kvar" eller något liknande. Men också som du säger att det känns just så väldigt labilt att det kan gå ner precis närsomhelst, fast en uppgång i USA ikvälls om pushar sthlm förbi 980 kan nog sätta igång en rejäl uppgång till...1040, säkert 1100, kanske ännu mer innan de inte kan dölja mer. Nästa våg kommer säkert vara ännu hårdare än den som just varit också. Svårt att gissa hur långt ner vi ska, addera en miljökatastrof, kanske nåt krig, peak oil erkänns samt att USA halvt om halvt konkar och en finansiell kris om bankerna nästan går under , krydda med kinabörskrasch, att staterna snor sina egna råvaror venezuela styleetc. Sthlm på 300, DJIA på 3000, oljan på $250 år 2011? Känns nästan som ett troligt scenario. Köpa björnar och lägga sig betanegativ med CFDs, CFD positiv med mat+olja känns som en vinnande strategi sen. Var mycket inne på Black Earth Farming, men politiska risken är gigantisk mtp framtidssynen, hur bra affärsidén än är. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pokershark Postad 26 Februari , 2008 Rapport Share Postad 26 Februari , 2008 Nästa våg kommer säkert vara ännu hårdare än den som just varit också. Svårt att gissa hur långt ner vi ska, addera en miljökatastrof, kanske nåt krig, peak oil erkänns samt att USA halvt om halvt konkar och en finansiell kris om bankerna nästan går under , krydda med kinabörskrasch, att staterna snor sina egna råvaror venezuela styleetc. Sthlm på 300, DJIA på 3000, oljan på $250 år 2011? Känns nästan som ett troligt scenario. Och så kan man bli överkörd när man går över vägen också Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Macroman Postad 26 Februari , 2008 Rapport Share Postad 26 Februari , 2008 Men snälla. Har du läst diskussionen? Det handlar inte om ifall jag personligen lyckas prestera bättre avkastning än index. Jag har gång på gång förklarat att det finns mängder av placerare som på lång sikt presterar bättre avkastning än index, som t.ex. Warren Buffett. Dessutom är inte antalet aktier som jag har i min portfölj speciellt relevant heller. Jag skulle ju kunna ha en enda aktie av samtliga som finns noterade på Stockholmsbörsen, då uppfyller jag ju ditt krav på riskspridning. Men jag kanske har 98 % av portföljvärdet i två aktier. Nåja, det går väl att ställa upp någon snygg teoretisk modell som säger att jag måste ha en viss procentuell fördelning av portföljen i varje aktieslag, för att få "rätt" risk. Det är iofs inte relevant i alla fall, i praktiken når man en fullt tillräcklig riskspridning genom att placera i ca 5-10 bolag i skilda branscher. Fast det går säkert inte hem i akademiskt korrekta kretsar, där det är viktigt med decimalerna. Jag tycker bara att det är lite roligt att du indirekt hävdar att det är lätt att slå marknaden bara man tar mer risk. Detta är ju inte direkt någon revolutionerande slutsats. Sedan kan man ju undra hur insatt du är i WBs sätt att arbeta iom att du verkar anse att han under många år har haft överavkastning (jämfört med index) i BH. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Djens Postad 26 Februari , 2008 Författare Rapport Share Postad 26 Februari , 2008 Och så kan man bli överkörd när man går över vägen också Ge mig ett troligare scenario och motivera det istället för att försöka verka smart med en usel onliner. Jag väntar. Jag gav ett möjligt scenario med ett potentiellt utfall. Få höra vad du säger. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Djens Postad 26 Februari , 2008 Författare Rapport Share Postad 26 Februari , 2008 Aktier/derivat att gå lång i över 3 månader? Spreadat på + i Usa, sverige och england med stoploss på senaste jättemotstånden som bröts. Aktier jag funderar på är REC, ABB, Xact bull, NCC. tankar? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ZaphodB Postad 27 Februari , 2008 Rapport Share Postad 27 Februari , 2008 Ja, det kändes lite fifty fifty när du sa det tyckte jag, men verkar som att man inte ska underskatta de oerhörda mängder pengar som vill bevara sig själva hos bankerna och instituten, för att inte säga USA:s regering. Det kommer ju gå ner mer, men det var nån som sa "Marknaden kan vara irrationell längre än du har pengar kvar" eller något liknande. Men också som du säger att det känns just så väldigt labilt att det kan gå ner precis närsomhelst, fast en uppgång i USA ikvälls om pushar sthlm förbi 980 kan nog sätta igång en rejäl uppgång till...1040, säkert 1100, kanske ännu mer innan de inte kan dölja mer. Nästa våg kommer säkert vara ännu hårdare än den som just varit också. Svårt att gissa hur långt ner vi ska, addera en miljökatastrof, kanske nåt krig, peak oil erkänns samt att USA halvt om halvt konkar och en finansiell kris om bankerna nästan går under , krydda med kinabörskrasch, att staterna snor sina egna råvaror venezuela styleetc. Sthlm på 300, DJIA på 3000, oljan på $250 år 2011? Känns nästan som ett troligt scenario. Köpa björnar och lägga sig betanegativ med CFDs, CFD positiv med mat+olja känns som en vinnande strategi sen. Var mycket inne på Black Earth Farming, men politiska risken är gigantisk mtp framtidssynen, hur bra affärsidén än är. Ja, nästa våg neråt lär nog bli längre/större än den vi haft nu till att börja med. Hur långt är ju svårt att säga, och det låter dessutom som väldigt långt när man säger det. Men jag tror inte att det är omöjligt att vi får se OMXS30 på 500-nivån innan allt är över. Alla tycker naturligtvis att det låter hellöjligt och omöjligt, men samma personer sa så år 2000 också. Men men, det är långt dit. Gäller ju bara att man har lite koll på kartbilden. Själv är jag ganska konservativ med vilka instrument jag handlar med, jag håller mig till aktier och optioner/warrants med OMXS30 och aktier på Stockholmsbörsen som underliggande. Och så XACT:s fonder, sedan den möjligheten kom till Sverige. Jag vill hålla det ganska enkelt och handla med sådant som jag förstår hur marknadsmekanismerna fungerar. Det finns fullt tillräckligt med affärsmöjligheter i alla fall. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ZaphodB Postad 27 Februari , 2008 Rapport Share Postad 27 Februari , 2008 Jag tycker bara att det är lite roligt att du indirekt hävdar att det är lätt att slå marknaden bara man tar mer risk. Detta är ju inte direkt någon revolutionerande slutsats. Sedan kan man ju undra hur insatt du är i WBs sätt att arbeta iom att du verkar anse att han under många år har haft överavkastning (jämfört med index) i BH. Nja, det är ju knappast lättare att slå marknaden enbart genom att ta högre risk. Det enda du gör då är ju att öka variansen. Exakt samma risk kan du ju aldrig få utan att sitta exakt på samma fördelning av aktier som ditt jämförelseindex. Däremot så kan du få en rimlig risknivå genom att äga 5-10 aktier i skilda branscher. Sedan är ju frågan hur man ska hantera risk om man väljer att lägga sig helt likvid med alla pengarna på räntebärande konto. Då tar man ju en jäkla risk. Tänk om marknaden sticker rätt upp medan man ligger likvid! Sedan vet jag inte vilken tidsperiod du syftar på för Berkshire Hathaway. Aktien har under de senaste tio åren levererat mer än dubbelt så hög avkastning som Dow Jones. Det får väl duga. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ZaphodB Postad 27 Februari , 2008 Rapport Share Postad 27 Februari , 2008 Aktier/derivat att gå lång i över 3 månader? Spreadat på + i Usa, sverige och england med stoploss på senaste jättemotstånden som bröts. Aktier jag funderar på är REC, ABB, Xact bull, NCC. tankar? ABB är säkert OK, även om jag nog tror att det finns sånt som är mer intressant inom verkstadssektorn. Trelleborg tror jag på för egen del, även om jag inte köpt riktigt än. Tja, stiger börsen, och det tror jag ju att den gör, så är ju XACT Bull ett bra köp. Fast själv kommer jag inte att köpa några Bull, och det beror väl på just det här med att jag tycker att börsen känns ganska labil. Så då håller jag mig hellre till aktier som jag tycker ger tydliga signaler. NCC ska säkert upp någon tia till, jag har tänkt att jag skulle kunna få runt 180 för dem, men just nu ska man ju inte köpa. De har ju stigit rakt upp den senaste månaden. Men om de faller tillbaka en dryg tia eller så i en rekyl, så kan det säkert vara ett bra köp. Kanske SCA, SSAB. Tietoenator har varit riktigt trög ett tag, men om den vaknar till så kan den nog stiga ett par tior. BE Group, men inte just nu, utan på rekyl. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pedroboy Postad 27 Februari , 2008 Rapport Share Postad 27 Februari , 2008 Men Zaphod. Warren Buffet har haft extremt få aktier under de femtio åren jämfört med de index han haldat på desutom har han legat väldigt länge i sina innehav. Han har alltså legat tung i områden som råkat gå bra. 5-10 aktier är ingenting, och 50 år är heller ingenting. Det är som att spela 100 händer i poker för att sen bedömma om man är bra när man plussade och hade turen att plocka upp 10 AA mot KK. Ditt exempel på att du slagit index 8 av tio senaste åren som bevis för din poäng är som att jag skulle säga att "mitt innehav har följt index 8 av 10 år därför vet jag att marknaden effektiv". Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Sir_Shankly Postad 27 Februari , 2008 Rapport Share Postad 27 Februari , 2008 Rekar ACAP efter insiderköp idag. Vice Vd har handlat på sig. http://www.fi.se/insiderlistan/insynslistan.asp?d=20080226 ACAP delar ut stort i vår och jag tror på en fin reas den närmaste tiden. 4,5kr i ordinarie utdelning plus en extra udelning på 5kr tillföljd av fastighetsfsg. Ökar imorgon. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Zyr Postad 27 Februari , 2008 Rapport Share Postad 27 Februari , 2008 rungooden idag är sjuk... +8 inköp på NL1k på 400 händer, +50k SEK på guldet och en mkt bättre + billigare version av MacBook pro som jag var på g att köpa i veckan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Playboy Postad 27 Februari , 2008 Rapport Share Postad 27 Februari , 2008 Köpte på mig några tjurar vid senaste dubbelbotten men tycker mig se ett motstånd vid 980. Men trenden verkar ju fortfarande positiv och RSI hänger ju med så jag håller nog ett tag till. Håller ni med? Fick en förfrågan av en kompis som ville börja månadsspara. Han har bara en investeringshorizont på 2-3 år och hade inget emot att ta lite risker. Vad skulle ni rekommendera? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Zyr Postad 27 Februari , 2008 Rapport Share Postad 27 Februari , 2008 Köpte på mig några tjurar vid senaste dubbelbotten men tycker mig se ett motstånd vid 980. Men trenden verkar ju fortfarande positiv och RSI hänger ju med så jag håller nog ett tag till. Håller ni med? Fick en förfrågan av en kompis som ville börja månadsspara. Han har bara en investeringshorizont på 2-3 år och hade inget emot att ta lite risker. Vad skulle ni rekommendera? avanza zero kanske? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Djens Postad 27 Februari , 2008 Författare Rapport Share Postad 27 Februari , 2008 ABB är säkert OK, även om jag nog tror att det finns sånt som är mer intressant inom verkstadssektorn. Trelleborg tror jag på för egen del, även om jag inte köpt riktigt än. Tja, stiger börsen, och det tror jag ju att den gör, så är ju XACT Bull ett bra köp. Fast själv kommer jag inte att köpa några Bull, och det beror väl på just det här med att jag tycker att börsen känns ganska labil. Så då håller jag mig hellre till aktier som jag tycker ger tydliga signaler. NCC ska säkert upp någon tia till, jag har tänkt att jag skulle kunna få runt 180 för dem, men just nu ska man ju inte köpa. De har ju stigit rakt upp den senaste månaden. Men om de faller tillbaka en dryg tia eller så i en rekyl, så kan det säkert vara ett bra köp. Kanske SCA, SSAB. Tietoenator har varit riktigt trög ett tag, men om den vaknar till så kan den nog stiga ett par tior. BE Group, men inte just nu, utan på rekyl. Lite eufori från min sida igår tycker jag att jag ser i mina inlägg . 500 var ett lite domedagscenario, däremot tycker jag väldigt ofta att 700 nämns och dit kan jag nog tänka mig att vi går ifall USA:s recession blir så hemsk som roubini säger. Egentligen så är det väl ett gyllene tillfälle vi har framför oss? Det kommer gå att köpa en massa finfina bolag till vrakpriser eftersom nergången kommer slå hårt mot alla sektorer och alla företag samt att vi kommer ha en rejäl nergång att ligga betanegativa i. Risken är väl bara att nergången kommer bli ganska seg och svårt att veta när den är över. Att gå lång i aktier nu är väl ungefär som att rida en bubbla, man vet att det är fel, men det går upp ändå. Frågan är om det håller hela vägen till Maj bara. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Djens Postad 27 Februari , 2008 Författare Rapport Share Postad 27 Februari , 2008 avanza zero kanske? Xact bear? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Zyr Postad 27 Februari , 2008 Rapport Share Postad 27 Februari , 2008 Xact bear? oj, missade att det bara var 2-3år jag hade placerat allt i guld, finns valutasäkrade guldcertifikat som kostar nån hundring styck Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Djens Postad 27 Februari , 2008 Författare Rapport Share Postad 27 Februari , 2008 oj, missade att det bara var 2-3år jag hade placerat allt i guld, finns valutasäkrade guldcertifikat som kostar nån hundring styck Akta dig lite så du inte bränner dig bara. Tror det var Shedlock (Som är riktigt duktig) som sa att de två scenariona vi möter är Hyperinflation (Halleluja guld ) alternativt Deflation där han trodde på det senare. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ZaphodB Postad 27 Februari , 2008 Rapport Share Postad 27 Februari , 2008 Men Zaphod.Warren Buffet har haft extremt få aktier under de femtio åren jämfört med de index han haldat på desutom har han legat väldigt länge i sina innehav. Han har alltså legat tung i områden som råkat gå bra. 5-10 aktier är ingenting, och 50 år är heller ingenting. Det är som att spela 100 händer i poker för att sen bedömma om man är bra när man plussade och hade turen att plocka upp 10 AA mot KK. Ditt exempel på att du slagit index 8 av tio senaste åren som bevis för din poäng är som att jag skulle säga att "mitt innehav har följt index 8 av 10 år därför vet jag att marknaden effektiv". Om 50 år är "ingenting", hur skulle det överhuvudtaget då gå att föra en diskussion? Hur lång tid skulle man behöva för att bevisa något? 1000 år? 5000 år? Det är ju en fullkomligt idiotisk och meningslös diskussion. Ditt andra exempel håller jag helt med om, det bevisar exakt lika lite i båda fallen. Men som jag har sagt redan innan, jag är inte intresserad av att bevisa något. Jag anser att det faktum att marknaden ibland är groteskt felprissatt, som t.ex. black monday eller den 22/1 i år, det räcker gott för att påvisa att marknaden inte är rationell och effektiv. Och på det svarar vetenskapsfundamentalisterna att så kan man inte resonera, man måste ha långa serier för att bevisa något. Och den typen av bevis/falsifiering tänker jag inte ägna mig åt. Som jag sa innan, jag tjänar bra med pengar på det jag gör, och det räcker gott för mig. Var och en blir salig på sin tro! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ZaphodB Postad 27 Februari , 2008 Rapport Share Postad 27 Februari , 2008 Fick en förfrågan av en kompis som ville börja månadsspara. Han har bara en investeringshorizont på 2-3 år och hade inget emot att ta lite risker. Vad skulle ni rekommendera? Japanfonder. Börserna i USA och Europa kommer troligen att fortsätta en rejäl bit neråt ytterligare. Japan däremot kommer troligen att vända uppåt långsiktigt under året, så från idag och på 2-3 års sikt är det troligen en bra placering. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ZaphodB Postad 27 Februari , 2008 Rapport Share Postad 27 Februari , 2008 avanza zero kanske? Huuuuuu...Sverigefonder är nog det sista jag skulle köpa idag och på 2-3 års sikt. Men man vet ju aldrig, den som lever får se! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ZaphodB Postad 27 Februari , 2008 Rapport Share Postad 27 Februari , 2008 Lite eufori från min sida igår tycker jag att jag ser i mina inlägg .500 var ett lite domedagscenario, däremot tycker jag väldigt ofta att 700 nämns och dit kan jag nog tänka mig att vi går ifall USA:s recession blir så hemsk som roubini säger. Egentligen så är det väl ett gyllene tillfälle vi har framför oss? Det kommer gå att köpa en massa finfina bolag till vrakpriser eftersom nergången kommer slå hårt mot alla sektorer och alla företag samt att vi kommer ha en rejäl nergång att ligga betanegativa i. Risken är väl bara att nergången kommer bli ganska seg och svårt att veta när den är över. Att gå lång i aktier nu är väl ungefär som att rida en bubbla, man vet att det är fel, men det går upp ändå. Frågan är om det håller hela vägen till Maj bara. Hehe, bear-eufori var ordet! Men ja, lågkonjunkturer och rejäla börsras är ju riktigt gyllene tillfällen för dem som har pengar kvar när det rasat! Som när man kunde köpa SE-Banken för 2-3 kr under bankkrisen eller Ericsson för 3 kr 2002. Det gick att tjäna sanslösa pengar i de kriserna, för den som var med på noterna! Om man köper aktier eller spekulerar i uppgång för index nu, så är ju huvudsaken att man är medveten om att det troligen är en tillfällig rekyl i en fallande primärtrend, så att man inte sitter kvar när det kanar iväg utför sedan. Personligen tror jag att uppgången håller i sig över utdelningssäsongen, eftersom det är många bolag som delar ut riktigt mycket pengar, vilket gör att många avvaktar med att sälja tills efter utdelningarna. Sedan om det är rationellt eller inte, kan man ju fråga sig. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts