Gå till innehåll

Djens börsdiskussioner 2008!


Djens

Recommended Posts

Glöm det! Bankerna tar extrema avgifter för alla sina "produkter" och just därför "rekommenderar" de dom oxå...

 

precis, var lite ironisk där, känns ju inte direkt som man "får" tillbaka samma summa när börsen går ner som banken påstår

 

 

Man betalar 11200 nu och får tillbaka 10000 3 år senare, räknar man in en inflation på 5% per år är det 8573 man får tillbaka, dvs en nergång på hela 23,5% ! Och om börsen går upp får man långt ifrån en index-uppgång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 672
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Om vi går upp lite nu (+7% sofar idag) för att sedan gå ner lite mindre så får vi en snygg inverterad HS (huvudskuldra, tror jag) formation och bäddar för uppgång. Sååå...plus idag, plus imorrn, sedan ner 80% av det pluset och sedan går vi uppåt igen en längre sväng. Men visst, det är en jättechansning.

 

Det där låter lika tillförlitligt som horoskop :shock:

 

Men jag vet absolut ingenting om aktier så jag kanske ska vara tyst ... :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart kommer alla nyskapade pengar ifrån? Är det bankerna som skapar pengar genom att låna ut pengar som inte finns?

 

Jag har alltid trott att bankerna lånar pengar av riksbanken för ränta A som de sedan lånar ut till kunden för ränta B, skillnaden mellan A och B är deras vinst. Är det fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart kommer alla nyskapade pengar ifrån? Är det bankerna som skapar pengar genom att låna ut pengar som inte finns?

 

Jag har alltid trott att bankerna lånar pengar av riksbanken för ränta A som de sedan lånar ut till kunden för ränta B, skillnaden mellan A och B är deras vinst. Är det fel?

 

http://youtube.com/watch?v=ThXpjmfyiMQ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha nej, men minns att du pratade om det. Farligt spel bara!

 

Men grattis till bra start :)

 

REC ner 5% imorgon gissar jag på efter avslutningen i USA ikväll. Aktien har läskig beta.

 

Väldigt många tecken som säger att vi ska neråt just nu, hade börsen varit öppen hade jag inhandlat Xact bear tror jag. Primärtrenden är neråt.

Macro man hade en bild där han visade credit vs equities (aktier etc)

 

se http://finansblogg.com där han sammanfattar det hela snabbt och bra på svenska.

 

Mao får vi troligen ett tredje test av ~900 motståndet och det kanske (troligen) kommer bryta igenom. Korta vestas, köp Xact (derivat alltså för norge) bear, sälj råvaror enligt riseandfall.

 

Slutliga stödet kommer vid?

Djens har fel?

 

En ganska stor del av mina aktier är dock rätt så betaneutrala, förutom REC nu då, men med en stark rapport i ryggen och inte bara spekulationer står de nog emot ganska bra.

Därav att det var en sisådär dag idag, REC som är fjärde största innehavet gick upp 12%, hela depån upp 0,2% :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det nån som öht "lyssnar" på det jag skriver eller kan jag lika gärna skippa marknadsnacket etc?

Hursomhelst, det intressantaste just nu och anledningen till varför vi guppar fram och tillbaka är enligt många Municipal bond industrin. Dvs återförsäkrare av derivat, lån etc.

 

De största , dvs Ambac, MBIA riskerar att få sin kreditvärdighet nergraderad och om det händer så riskeras en finansiell kris i USA och en rejäl slowdown i europa.

Börsen gick upp idag för att warren buffet som väl är känd som att vara en av världens bästa investerare erbjöd sig att ta hand om $800 000 000 000 av dessa .

 

Och alla jublar och börsen går upp. Men alla läste inte hela avtalet. $800bn är bara en liten del av dessa företag och det är kommunobligationer, dvs den lönsamma delen. Om Buffet skulle få igenom det här skulle (1) bolagen få behålla sin rating ett ganska långt tag och ha tid att ta tag i problemen och en kris skulle kanske kunna förhindras och (2) företagen acceptera sin dödsdom eftersom de sitter kvar med det mest värdelösa skräpet.

 

Sen är frågan om staten i USA kommer tvinga dessa bolag att sälja ut sig.

Buffet gör inte det här av välgörenhet, han är som en gam som cirklar runt och väntar på att få kalasa på djur som svälter ihjäl.

 

I ord för någon som inte kan någon ekonomi alls:

 

Klarar sig dessa bolag så har vi troligen en botten i marknaden just nu.

Klarar de sig inte så störtdyker börsen hur många procent som helst och varenda företag hur konjunkturokänsliga folk än säger de är kommer att dras med i fallet.

 

För er som vill läsa bättre grammatik men på engelska rekommenderar jag declineandfall bloggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du måste ta en så skulle jag ta Sandvik, SKF eller ABB men bäst är nog att inte ha någon alls av dessa.

 

Dock sneglar jag på AZN. Antingen har vi vänt trenden med de två dubbelbottnarna eller så åker jag på en kalldusch, köper ett gäng poster i alla fall.

 

Det känns som ett bear market rally, dock blir man ju nästan haussad. Jag sålde iaf av mina PVE idag med en hygglig vinst.<-- det där kommer jag äta upp när de står i 100 om en månad. Jag bara känner det på mig.

 

På nåt sätt känner jag mig nöjd just nu, REC upp, PVE ner precis som förutspått (och handlat för en gångs skull :-)

 

(PVE vinstvarnade just)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AZN går ju bra också. Jag är rätt nöjd med att jag lyckades pricka in en så långsiktig vändning på femtioöringen när (hade 240kr som mål för fallet, vände väl på 239:50)... ta i trä :)

 

Ja, jag köpte en liten post på 247, stor risk att vi bottnat.

REC upp 11% idag också, borde sålt lite på slutet, tror den går ner imorrn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hög volym samt positiv dag i USA ikväll, blir väldigt förvånad om den inte fortsätter upp imorgon också, men sen tror jag den dippar lite, det här rallyt kan helt enkelt (tyvärr) inte fortsätta.

 

Ruskigt bra dag för kanadaaktier idag också, årets bästa börsdag!

Det enda som fattas är att Orexos Rapinyl godkänns snart och att jag börjar spela mer poker än 200 händer/dag.

 

Håll koll på MultiQ international imorgon. Den har visserligen stigit 33% på några dagar men har bokslut imorgon, det kan bli hur bra som helst och aktien kan rusa rejält. Problemen med att rapportspeka är ju som vi såg idag att det kan gå rejält dåligt också men jag förväntar mig väldigt positiva framtidsord från VD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående debatten om teknisk analys. Ingemar Carlsson, Sveriges förmodligen bäste tekniske analytiker, skrev i sitt analysbrev från den 5/2 att "Index kommer nu allt närmare den 11 februari och därmed får vi

inrikta oss på en reaktion".

 

Den 11:e februari var OMXS30 ner och skapade en ny tydlig botten, och vände därefter uppåt, och har sedan stigit fem procent på två dagar. Men det kanske var en ren gissning? Bara tur? Så måste det vara!

 

I övrigt så håller jag fast vid vad jag sagt tidigare. Jag tror att vi har ett par månaderns uppgång framför oss, fram mot utdelningssäsongen. Sedan blir det rejält blåsigt på börsen igen. Då blir det till att ladda på med björnar. Men det är då det. Nu satsar jag på värdeaktier, precis som jag skrivit tidigare.

 

Eniro kraschade ju fullständigt to-fr-må, var ett fåtal stora säljare som dumpade flera miljoner aktier, antagligen någon fond eller annan lite större ägare som ledsnade och klev av. Sedan kom rapporten idag, en kanonrapport, aktien upp 5 %. Direktavkastningen på deras ordinarie utdelning blir 11 %! Känns rätt bra, tror nog att vi får se den i runt 60 spänn inom ett par månader.

 

NCC kom också med en kanonrapport, bl.a. med en utdelning på 21 kr = 14 % direktavkastning. Det kommer att driva aktien framöver. NCC har gjort lika stora utdelningar de senaste två åren, titta på hur aktien utvecklats veckorna innan utdelningen de två åren! Kanske ska man sälja dagen innan stämman, får väl se.

 

Har inte blivit några fler köp än, även om jag håller ögonen på de aktier jag nämnde häromveckan. Uppstår rätt läge så blir det till att shoppa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte varit med under några tidigare rejäla korrektioner men jag har fått för mig att det är:

 

Pang bom rätt ner ---> zig zag ett tag --> Uppgång / Pang bom rätt ner igen?

Nu höll iaf stödet och tittade man på USA bröt iaf S&P500 igenom 1360 motståndet vilket indikerar fortsatt uppgång, har ingen koll på Nasdaqs motstånd, men skulle inte förvåna mig ifall.

 

Någon som var med och aktiv '98 raset och i dotcom-boomen som kan berätta hur det var och hur man navigerade?

 

Allt går ju snabbare och snabbare på marknaden med så frågan är inte om den diskonterar saker mycket snabbare nu än för säg några år sen.

 

Men roligt var ändå nån på marketwatch som skrev typ (fritt översatt):

"Enligt teknisk analys som inget vet om det fungerar eller om det fungerar just för att väldigt många tror det fungerar så..."

 

Sjuk återhämtning för solsektorn har det iaf varit, från gullebarn till skamvrån till gullebarn, flera solaktier i USA som gick 13% ikväll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur nedgångar/korrektioner beter sig beror på om det är en tillfällig korrektion eller om det är kopplat till en konjunkturnedgång. Nedgången -98 var bara en korrektion, ett hack i kurvan om man så vill. Visserligen föll börsen med runt 40 %, men nedgången var avklarad på 3-4 månader, sedan fortsatte den långsiktiga uppgången. Nedgångarna både -97 och -06 var av samma karaktär. Visserligen ganska rejäla nedgångar just då, men snabbt avklarade, och sedan fortsatte den långsiktiga uppgången.

 

Nedgången från -00 till -02, it-kraschen om man så vill, var något helt annat. Framför allt så hängde den nedgången samman med en stor konjunkturnedgång som gjorde att företagens vinster minskade kraftigt. Dessutom började den nedgången från väldigt höga nivåer, eftersom värderingarna var extremt högt uppdrivna. Det var därför den nedgången blev så stor i procent räknat. Som ett exempel på de bisarra värderingarna kan jag nämna Ericsson. Ericsson gjorde 2006 den högsta vinsten i företagets historia, men trots att vinsterna alltså var betydligt lägre år 2000, så var aktiekursen mer än fem gånger så hög -00 som den var under -06. Med andra ord så fanns det en väldig fallhöjd år 2000.

 

Nedgången som vi är inne i nu är med all sannolikhet konjunkturbetingad, och kommer alltså i så fall inte att bli bara ett hack i kurvan, utan det är nog troligt att vi totalt ska ner runt 50 % eller så innan det vänder långsiktigt uppåt igen.

 

Jämför gärna nedgångarna under -97, -98 och -06 med nedgångarna -90 till -92 och -00 till -02. Skillnaderna är väldigt tydliga, framför allt ifråga om hur utdragna nedgångarna varit. Och en skillnad är att båda de två stora nedgångarna varit kopplade till globala lågkonjunkturer, vilket ju troligen är vad vi är på väg in i just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ericsson gjorde 2006 den högsta vinsten i företagets historia, men trots att vinsterna alltså var betydligt lägre år 2000, så var aktiekursen mer än fem gånger så hög -00 som den var under -06. Med andra ord så fanns det en väldig fallhöjd år 2000.

 

Jupp, ett PE-tal på 35 (!) sågs som något "helt normalt" i den nya ekonomin. Nu vet jag inte om Ericsson hade PE på 35, men många bolag hade det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jupp, ett PE-tal på 35 (!) sågs som något "helt normalt" i den nya ekonomin. Nu vet jag inte om Ericsson hade PE på 35, men många bolag hade det.

 

Jag minns inte riktigt, det är ju några år sedan, men jag har för mig att Ericsson som högst värderades runt p/e 40, vilket egentligen är en helt bisarr värdering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalla mig dum nu, men jag sålde just av mina REC på +3% idag.

Det har varit lite för bra för att vara sant den uppgången som varit tror jag, nu väntar jag på att den ska falla tillbaka rejält ifall stöden inte håller i USA ikväll så hoppar jag på den på runt hundringen om vi faller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som var med och aktiv '98 raset och i dotcom-boomen som kan berätta hur det var och hur man navigerade?

 

'98 satt många på Framtidsfabriken och Icon Medialab och såg kurserna rusa från dag till dag. Så fort ett IT-företag nämde att de skulle satsa på WAP så rusade kurserna upp 10% den dagen. Så fort Löparen nämde ett bolag så åkte det upp 10% på kort tid.

 

Mars 2000 var det dags att satta alla pengarna i säljwurrar och vänta på domedagen. Det var då den stora nergången började.

 

Tider som dessa är det oerhört svårt att veta hur man skall göra och navigera marknaden på bästa sätt. Själv gör jag som Buffet försöker hitta undervärderade bolag satsa på dem långsiktigt och vänta på att det blir korrekt värderade.

 

Vart kommer alla nyskapade pengar ifrån? Är det bankerna som skapar pengar genom att låna ut pengar som inte finns?

 

Jag har alltid trott att bankerna lånar pengar av riksbanken för ränta A som de sedan lånar ut till kunden för ränta B, skillnaden mellan A och B är deras vinst. Är det fel?

 

Ja det är fel - en stor del av intäkterna kommer från fondavgifter.

 

Bankerna lånar fö sina pengar från sina kunder där de ligger på lönekontoton med 0% ränta och lånar ut dem till deras hus för 5-6% ränta. En mycket liten del av lånen kommer från riksbanken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

'98 satt många på Framtidsfabriken och Icon Medialab och såg kurserna rusa från dag till dag. Så fort ett IT-företag nämde att de skulle satsa på WAP så rusade kurserna upp 10% den dagen. Så fort Löparen nämde ett bolag så åkte det upp 10% på kort tid.

 

Mars 2000 var det dags att satta alla pengarna i säljwurrar och vänta på domedagen. Det var då den stora nergången började.

 

Tider som dessa är det oerhört svårt att veta hur man skall göra och navigera marknaden på bästa sätt. Själv gör jag som Buffet försöker hitta undervärderade bolag satsa på dem långsiktigt och vänta på att det blir korrekt värderade.

 

 

 

Ja det är fel - en stor del av intäkterna kommer från fondavgifter.

 

Bankerna lånar fö sina pengar från sina kunder där de ligger på lönekontoton med 0% ränta och lånar ut dem till deras hus för 5-6% ränta. En mycket liten del av lånen kommer från riksbanken.

 

Jag tycker Buffet verkar vara väldigt smart, men det han säger man ska göra är egentligen väldigt enkelt fast samtidigt extremt svårt. Han måste ha en sån bisarr disciplin.

 

Jag är just nu en av de nöjdaste på den här sidan Sverige tror jag, Sålde REC med runt 27% vinst och köpte istället Xact bear på 59 för alla de pengarna och gick till simhallen, den gick upp 2% under den tiden och USA verkar inte hålla så då är det fritt fall här hemma imorgon. Sjuka tajmingen (OM Usa åker i backen ikväll, vilket det verkar som). TA FTW!

 

(Nej, jag är ingen daytrader, jag har runt 10% av depån som jag leker runt med såhär, 90% är i långsiktiga relativt betaneutrala investeringar)

 

Min gissning:

REC ner 10% imorgon

Xact Bear upp 5% imorgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är "The big one" på väg? Lite blandat:

 

http://finansblogg.com/?post=d6309251ece904a4eb3a2e6cf51a4c45

 

Nån snubbe på Xact bear sidan på Avanza:

Nånting skumt har hänt i USA idag. Titta på Slosh report:

http://www.gmtfo.com/reporeader/OMOps.aspx

 

Alltså hur mycket likviditet FED skickar in eller drar tillbaks från marknaden. Observera jättevärdet på "Total submitted" jämfört med tidigare denna vecka. Någon/några bad idag om JÄTTEMYCKET likviditet (210 miljarder dollar).

 

Håller något stort på att hända?

 

En varningsflagga - behöver inte nödvändigtvis betyda något, men detta är högsta värdet på över en månad.

 

 

Ifrån Macro mans blogg(Jag editerade bort de positiva sakerna han sa :-D ):

 

 

There remains considerable volatility around the current view, and just because Macro Man is not forecasting a recession now does not mean that he cannot contemplate doing so in the future. Moreover, while day-to-day price action is highly untrustworthy, we probably need to respect the underlying trend.

The chart above overays Wilder's Directional Movement Indicator onto the SPX. The cloud at the bottom of the page purports to show the underlying directional trend. You can probably guess for yourself that red equates to a bear market trend. Macro Man ran the same chart for the monthlies, and January saw the first reversion into a bear trend since 2003.

 

spxdmi.gif

Graf 1, S&P 500 med primär, sekundär och tertiärtrender.

 

(Inlägg av mig: Som ni ser så var vi uppe o snuddade på sekundärtrendslinjen idag och föll tillbaka, detta indikerar vidare nergång)

 

The current uptick may breach the trendline drawn, and may perhaps even breach the 1400 level that stopped the index a couple of weeks ago. But until the index can at leat start breaching some key moving averages, such as the 40 day shown on the chart, then all of this could just be a bear market rally. Until that is accomplished, Macro Man will probably follow the paraphrased advice of Stephen Stills: "if you can't be with the bull you love, love the bear you're with!"

 

Ifrån macroman

CROSSOVER+SPX.gif

 

Aktier har alltså följt credit på sistone, men inte nyligen, stark björnsignal?

 

Sammanfattning av kvällen i USA:

 

 

STOCKHOLM (Direkt) USA:s börser stängde väsentligt

lägre på torsdagen sedan finansministern och riksbankschefen

talat om ekonomin i senatens bankutskott under den tidiga

handeln.

 

Dow Jones föll 1,4 procent, till 12.375,6. S&P 500

backade 1,3 procent, till 1.348,9, och Nasdaq Composite

handlades ned 1,7 procent, till 2.332,5.

 

Finanssektorn tog stryk sedan europeiska UBS

redovisat rekordförlust efter nedskrivningar. Aktien föll 8

procent i USA. JP Morgan var ned 3,4 procent, Wachovia

tappade 4 procent.

 

Byggvaruhuskedjan Home Depot gick ned 3 procent. Mot

strömmen gick oljejättarna, upp sjätte dagen i rad, medan

råoljan på torsdagen blev ytterligare 2 dollar dyrare per

fat. Chevron steg 0,9 procent, Occidental var upp 2,3

procent.

 

Nasdaq tyngdes av Intel vars aktie backade 3,5

procent sedan Goldman Sachs pekat på avtagande

datorförsäljning. Nvidia och Netgear rasade 16 respektive 20

procent.

 

Ericsson stängde 14 öre lägre än i Stockholm./AK

 

Vad säger du Zaphod? Jag tycker det känns som vi är på väg mot en jäkla kälkbacke. Det krävs bara ett gäng med usla stat/nyheter som kommer in sämre än väntat så har vi dykt 10% till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, just nu är det ju näst intill omöjligt att säga om det blir bu eller bä. Det känns som om det kan bli vad som helst. Det kan bli precis som du säger, men det kan lika gärna bli åt andra hållet. Det är ju väldigt svårt i de här lägena när det saknas en tydlig riktning. Själv är jag 70 % likvid just nu, och kommer nog att förbli det tills vi får en tydligare riktning i marknaden.

 

Min husguru Ingemar Carlsson skriver att han tror att det fattas en fas neråt just nu, innan vi får en lite mer stabil uppgång på ett par månader. Han har ju ofta rätt.

 

Personligen tror jag att det bästa är att avvakta lite och se vartåt det verkar ta vägen. Lite tråkigt att säga så, men bättre det än att bara gissa blint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...