Gå till innehåll

Hjälp med odds-räkning


Mr.Moto

Recommended Posts

(Vill först säga att jag kom på när jag postade denna att den kanske hör hemma på nybörjarfrågor, men jag fattar inte hur man flyttar så...)

 

Hej,

Jag tycker att fi verkar vara en solid spelare, TAG. Han sätter mig all-in på floppen och jag har ett drag.

Jag känner att synen är kass i det givna läget då beslutet skulle tas, AA eller 10-10, är mycket troliga händer fi sitter på, särskilt AA.

 

Men det jag vill ha hjälp med är att i efterhand räkna ut om synen var bra eller dålig, alltså lite hjälp med att lära sig pottodds-beräkning.

Därför postar jag också reslutatet.

 

 

#Game No : 6629800827

***** Hand History for Game 6629800827 *****

$25 USD NL Texas Hold'em - Thursday, December 27, 06:21:18 ET 2007

Table Table 126685 (Real Money)

Seat 1 is the button

Total number of players : 6

Seat 1: FeuchteBrise ( $36.57 USD )

Seat 2: SeaSparrow21 ( $31.17 USD )

Seat 3: tunnelrat123 ( $74.29 USD )

Seat 4: sonntag17 ( $26.76 USD )

Seat 6: Hero ( $18.67 USD )

Seat 5: tr99sh ( $25 USD )

SeaSparrow21 posts small blind [$0.10 USD].

tunnelrat123 posts big blind [$0.25 USD].

 

tr99sh is sitting out

 

 

** Dealing down cards **

Dealt to Hero :Qc::Jc:

 

 

sonntag17 folds

Hero raises [$0.75 USD]

FeuchteBrise folds

SeaSparrow21 folds

tunnelrat123 raises [$1.25 USD]

Hero calls [$0.75 USD] Klart jag callar för den lilla höjningen för att floppa ett fint drag eller tvåpar.

 

 

** Dealing Flop ** :Tc::3c::As:

 

 

tunnelrat123 bets [$1.50 USD]

 

Hero raises [$4 USD] Om han har QQ eller KK ska han få folda, annars har jag ett fint drag.

tunnelrat123 is all-In [$71.29 USD] Ok, var inte riktigt det jag hade tänkt mig.

Hero is all-In [$13.17 USD] Stoppar in $13,17 där jag kan vinna $35.57, hade svårt att släppa handen...

 

** Dealing Turn ** :Tc::3c::As::8s:

 

** Dealing River ** :Tc::3c::As::8s::Jd:

 

Hero shows :Qc::Jc: a pair of Jacks.

tunnelrat123 shows :Kc::Ah: a pair of Aces.

 

tunnelrat123 wins $55.62 USD from side pot #1 with a pair of Aces.

tunnelrat123 wins $35.57 USD from the main pot with a pair of Aces.

 

 

Med en oddskalkylator har jag räknat ut att jag vinner 40,51%. Fattar inte helt och fullt hur jag ska räkna bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med en oddskalkylator har jag räknat ut att jag vinner 40,51%. Fattar inte helt och fullt hur jag ska räkna bara.

 

När vi vet hans hand har du 8 klöverouts och tre kungar att vinna på = 11 outs.

 

"Snabbregeln" säger att du kan multiplicera antalet outs med 4 om du ser turn och river för samma peng. Det skulle ge 44% vinstchans. Men denna snabbregel övervärderar lite (cirka 10%) när du har runt 10 outs eller mer. Se denna artikel.

http://www.poker.se/artikel-18-pokermatte.html

 

Enligt tabellen där skulle 11 outs ge en vinstchans på 41,7%.

 

Varför har du då "bara" 40,51%? Jo, de gånger du får färg så har motståndaren chans att dra ut dig på högre färg. Detta sker runt 2% av gångerna, och kompenserar inte helt de gånger du vinner på running triss i J eller Q.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du har 9 outs till färgen och 3outs till stegen. sedan har du runner runner till trips och 2par.

 

effektivt kan du ungefär räkna (höfta lite enligt holdem poker on the come(en bok med 273sidor om hur man räknar outs)) 9+3+1-1-1=11outs. 11outs är ungefär 40% chans att du förbättrar dig.

 

du får betala 13 för att spela om 35 dvs behöver vinna 13/35=0.371428571 = 37% av gångerna. eftersom du kommer vinna oftare så är din syn lönsam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du har 9 outs till färgen och 3outs till stegen. sedan har du runner runner till trips och 2par.

 

effektivt kan du ungefär räkna (höfta lite enligt holdem poker on the come(en bok med 273sidor om hur man räknar outs)) 9+3+1-1-1=11outs. 11outs är ungefär 40% chans att du förbättrar dig.

 

du får betala 13 för att spela om 35 dvs behöver vinna 13/35=0.371428571 = 37% av gångerna. eftersom du kommer vinna oftare så är din syn lönsam.

 

När vi vet hans hand har du 8 klöverouts och tre kungar att vinna på = 11 outs.

 

"Snabbregeln" säger att du kan multiplicera antalet outs med 4 om du ser turn och river för samma peng. Det skulle ge 44% vinstchans. Men denna snabbregel övervärderar lite (cirka 10%) när du har runt 10 outs eller mer. Se denna artikel.

http://www.poker.se/artikel-18-pokermatte.html

 

Enligt tabellen där skulle 11 outs ge en vinstchans på 41,7%.

 

Varför har du då "bara" 40,51%? Jo, de gånger du får färg så har motståndaren chans att dra ut dig på högre färg. Detta sker runt 2% av gångerna, och kompenserar inte helt de gånger du vinner på running triss i J eller Q.

 

Grejt, detta klarnade skapligt nu. Hade gått och funderat på handen under dagen. Tror detta kommer utveckla mig skapligt till det bättre,

Tack8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Nu har jag ett nytt räkneproblem :)

 

När handen utspelat sig suckade jag och tänkte, "Jäklarns, det var oturligt".

Men sen började jag att tänka på att våra stackar var ngt djupare än inköpet. Och var det verkligen en fråga om otur?

 

Så jag satte mina nytillägnade räknekunskaper på prov. Som ni redan förstått räckte det inte ända fram.

 

Först visar jag handen, sen nedan hur jag räknat.

 

 

 

Seat 3: Musashiii ( $60 USD )

Seat 6: smokinacez88 ( $32.02 USD )

Seat 1: Hero( $34.48 USD )

Seat 5: TRYH4RDRF1SH ( $47.62 USD )

Seat 2: VTechMS ( $25.40 USD )

Seat 4: mePwnZyoU ( $25 USD )

 

TRYH4RDRF1SH posts small blind [$0.10 USD].

smokinacez88 posts big blind [$0.25 USD].

 

** Dealing down cards **

Dealt to Hero [ :3h::3d: ]

 

Hero calls [$0.25 USD]Limpar här, ville spela väldigt passiv pga smokinacez88 var en total maniac, men som gillar att bestämma och kan bli lite rädd när andra tar komandot.

 

VTechMS folds

Musashiii folds

 

TRYH4RDRF1SH raises [$1.15 USD]

smokinacez88 folds

Hero calls [$1 USD]

 

** Dealing Flop ** [ :3c::2h::Ks: ]

 

TRYH4RDRF1SH bets [$2.50 USD]

Hero calls [$2.50 USD] Ok, rätt dragfri bräda, känns ok att slowspela den här handen tyckte jag. Dessutom har jag inte varit inblandad i så mkt action innan, mest väntat på rätta tillfället att dubbla mot smokinacez88

 

** Dealing Turn ** [ :3c::2h::Ks::8s: ]

TRYH4RDRF1SH bets [$7 USD]

 

Hero raises [$14 USD]

TRYH4RDRF1SH is all-In [$36.87 USD] Steker hur länge som helst innan han återhöjer.

Hero is all-In [$16.73 USD]

 

** Dealing River ** [ :3c::2h::Ks::8s::6s:]

 

Hero shows [ :3h::3d: ]three of a kind, Threes.

TRYH4RDRF1SH shows [ :8h::8d: ]three of a kind, Eights.

TRYH4RDRF1SH wins $13.14 USD from side pot #1 with three of a kind, Eights.

TRYH4RDRF1SH wins $67.21 USD from the main pot with three of a kind, Eights.

 

 

 

Nu är det såhär att jag är inte begåvad i matte utan kämpar med det enklaste. Jag påstår inte att jag hittat ett olösligt problem, utan undrar bara var mitt tänkande brister, för det gör det uppenbarligen.

 

Det jag undrar är om det är lönsamt för honom att jag inte höjde på floppen.

Kan man då räkna att det kostar honom $2,5 för att se turn (som han betalar frivilligt, men ändå), och om han träffar, då kunna stacka av mig och vinna $67,21?

 

Alltså betala 2,5 för att vinna 67,21 - då måste han vinna oftare än 2,5/67,21= ca 0,037.

Oddsen för att träffa ett av sina två outs är 1/23,5= ca 0,04255

 

Mao, han vinner oftare än 0,037. Gör jag då ett dåligt spel när jag inte höjer?

 

 

Men sen gör jag ett annat räkneexempel på samma hand (jag vet att jag är ute och cyklar):

 

Om handen spelas 100 ggr, med förutsättningen att han foldar turn utan träff och att jag stackar av honom när han träffar.

 

Jag vinner 95,745 ggr en pott på 7,75 (potten när turn läggs ut), alltså vinner jag 742,02 på 100 händer.

 

Han vinner 4,255 ggr en pott på 67,21, mao 285,98

 

I det ljuset ser ju allt mkt bättre ut. Fast är denna uträkning ens relevant för att ta reda på om det var lönsamt för honom att jag inte höjde?

 

 

Så frågan är var jag felar någonstans i mina uträkningar? Har en känsla av att det är överallt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har du enbart otur. Set mot högre set och ingen uppenbar stege/färg eller liknande ute, då ska pengarna in. Annars spelar du fel.

 

Jo, jag tycker inte att jag spelar fel när jag slänger in stålarna på turn. Det enda jag undrar är om jag spelar fel som inte höjer på floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ett nytt räkneproblem :)

 

tips är att räkna på saker som händer ofta och man faktiskt kan göra något åt istället för att räkna badbeats.

 

Det jag undrar är om det är lönsamt för honom att jag inte höjde på floppen.

 

som svar på din fråga: ja, han får oändliga odds att förbättra sig.

 

men spelet behöver inte vara dåligt bara för det.

 

Men sen gör jag ett annat räkneexempel på samma hand (jag vet att jag är ute och cyklar):

 

Om handen spelas 100 ggr, med förutsättningen att han foldar turn utan träff och att jag stackar av honom när han träffar.

 

Jag vinner 95,745 ggr en pott på 7,75 (potten när turn läggs ut), alltså vinner jag 742,02 på 100 händer.

 

Han vinner 4,255 ggr en pott på 67,21, mao 285,98

 

I det ljuset ser ju allt mkt bättre ut. Fast är denna uträkning ens relevant för att ta reda på om det var lönsamt för honom att jag inte höjde?

 

det är rätt meningslöst räknande och rätt omständigt. om du med royal lyckas vinna 0.000001 sb tyder inte det att du spelade optimalt. man kan vinna mer och man kan vinna mindre. du räknar på om du på floppen har bra värde eller ej. det har du med set.

 

 

Så frågan är var jag felar någonstans i mina uträkningar? Har en känsla av att det är överallt :)

 

största felet är väl att du väljer fel hand att analysera. sedan när du räknar på den förenklar du för mycket. motståndaren kommer ha flera olika händer och flera olika turn kommer falla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...