Gå till innehåll

Skönstaxerad av Skatteverket för Pokeruttag.


Twan

Recommended Posts

Det beror ju på hur mycket man har i lön och vilken skattetabell man har etc

http://www.skatteverket.se/skatter/skattetabeller/08/preliminar/main.4.19b9f599116a9e8ef3680002483.html

 

En bruttolön på 25000 blir det ca 6700 i preliminärskatt, så vist kan en poker spelare komma upp till det om han konsumerar för 33500 i månaden (om vi räknar med 25% moms rakt igenom). Det måste väl vara en stekare

 

Du råkade visst glömma de andra 32 procenten som vi alla betalar i skatt, men som arbetsgivarna betalar in åt oss, och som kallas för arbetsgivaravgifter.

 

Edit, ett litet tillägg: Min arbetsgivare redovisar den totala lönekostnaden inkl skatt på varje lönebesked, och den är mer än dubbelt så hög som det jag får ut i lön. Av arbetsgivarens lönekostnad hamnar ca 55-60 % hos Skatteverket och 40-45 % i arbetstagarens ficka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 211
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Du råkade visst glömma de andra 32 procenten som vi alla betalar i skatt, men som arbetsgivarna betalar in åt oss, och som kallas för arbetsgivaravgifter.

 

Nej ,jag glömde inte arbetsgivaravgiften, eftersom det just är arbetsgivaravgift. Inget som dras på bruttolönen. Den beräknas på bruttolönen och är enbart arbetsgivarens kostnad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej ,jag glömde inte arbetsgivaravgiften, eftersom det just är arbetsgivaravgift. Inget som dras på bruttolönen. Den beräknas på bruttolönen och är enbart arbetsgivarens kostnad

 

Arbetsgivaravgiften är en skatt på arbetstagarens lön, även om den betalas in av arbetsgivaren.

 

Det skulle ju vara exakt samma sak om arbetsgivaravgiften vore 0 % och skatten 60 % istället för 30 %. Kontentan skulle bli exakt detsamma för både arbetsgivaren och arbetstagaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på hur mycket man har i lön och vilken skattetabell man har etc

http://www.skatteverket.se/skatter/skattetabeller/08/preliminar/main.4.19b9f599116a9e8ef3680002483.html

 

En bruttolön på 25000 blir det ca 6700 i preliminärskatt, så vist kan en poker spelare komma upp till det om han konsumerar för 33500 i månaden (om vi räknar med 25% moms rakt igenom). Det måste väl vara en stekare

 

Du glömmer att det är 33500 i lyxkonsumtion utöver det vanliga levernet. Att åka bil, köpa mat, kläder och liknande kan ju inte räknas eftersom den momsen betalar ju löneslaven också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arbetsgivaravgiften är en skatt på arbetstagarens lön, även om den betalas in av arbetsgivaren.

 

Det skulle ju vara exakt samma sak om arbetsgivaravgiften vore 0 % och skatten 60 % istället för 30 %. Kontentan skulle bli exakt detsamma för både arbetsgivaren och arbetstagaren.

 

Tro mig jag vet det.

 

Jag förstår hur du tänker.

Det du inte tänker på är att en som spelar poker inte nyttjar allt det som arbetsgivaravgiften avser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du glömmer att det är 33500 i lyxkonsumtion utöver det vanliga levernet. Att åka bil, köpa mat, kläder och liknande kan ju inte räknas eftersom den momsen betalar ju löneslaven också.

 

Självklart gjorde jag det eftersom det var en jämförelse med preliminärskatten.

Jag är fullständigt övertygad om att en highroller kan spendera det tredubbla så att det övergår den normala arbetades skattenivå. Men det är helt irrelevant, beskattningen inte ska införas för att vissa drar in stora pengar.

Låt oss lyfta fokus till det jag skrev i inlägg #171

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart gjorde jag det eftersom det var en jämförelse med preliminärskatten.

Jag är fullständigt övertygad om att en highroller kan spendera det tredubbla så att det övergår den normala arbetades skattenivå. Men det är helt irrelevant, beskattningen inte ska införas för att vissa drar in stora pengar.

Låt oss lyfta fokus till det jag skrev i inlägg #171

 

Nja. Jag håller med om att lotterier inte ska beskattas, men nu var det ju så att den senaste diskussionen bottnade på din tolkning av Olas kommentar av vad Kåkfararen skrev. Den andel pokerspelare som drar in så mycket cash att de genom konsumtion kan uppväga en genomsnittlig arbetares skattetryck är försvinnande liten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart gjorde jag det eftersom det var en jämförelse med preliminärskatten.

Jag är fullständigt övertygad om att en highroller kan spendera det tredubbla så att det övergår den normala arbetades skattenivå. Men det är helt irrelevant, beskattningen inte ska införas för att vissa drar in stora pengar.

Låt oss lyfta fokus till det jag skrev i inlägg #171

 

Jag sätter gärna fokus på inlägg 171! Det kan ju hända att du har rätt eller att jag skulle hålla med om dina argument, men jag ser inte argumenten. Dom tycks vara instoppade 'mellan raderna'. Citat:

"Det finns de som lever på sportsbetting, men det är inte en anledning att sportsbetting ska beskattas.

Det finns de som vill se en beskattningen likt aktier. Det är inte logiskt, den generella individen som spelar poker, sportsbetting eller vilket lotteri du nu vill, gör det inte ur en placerares synvinkel. "

 

mellan raderna gissar jag på dina argument:

- de som lever på X ska inte beskattas för att de inte har en aktieplaceras synvinkel

 

Det är ganska konstigt. Gäller det snickare också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tro mig jag vet det.

 

Jag förstår hur du tänker.

Det du inte tänker på är att en som spelar poker inte nyttjar allt det som arbetsgivaravgiften avser.

 

Nähä, så vad är det pokerspelaren inte nyttjar? Vägarna? Sjukvården? Eller?

 

Jag antar att du syftar på att pokerspelare sällan får sjukpenning när de är sjuka. Men om det skulle vara anledning nog för att pokerspelare skulle slippa inkomstskatt så är du rejält ute och cyklar.

 

Staten får i år in ca 500 miljarder kr i skatt på arbete (inkomstskatt + arbetsgivaravgifter). 40 miljarder beräknas betalas ut i sjukpenning och rehabiliteringskostnader i år. Alltså 8 % av skatterna på arbete.

 

För att man ska betala lika mycket i moms som staten får in i skatt på arbete på en enda arbetande medelsvensson så behöver man konsumera för mer än 100 000 kr i månaden. I Sverige bara, förstås.

 

Det är helt enkelt så att vi har sanslöst höga skatter på arbete i Sverige! Men det är klart, arbetet är ju en skattebas som för det stora flertalet är väldigt svår att flytta utomlands. Så arbetet är ju väldigt tacksamt att beskatta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nähä, så vad är det pokerspelaren inte nyttjar? Vägarna? Sjukvården? Eller?

 

Jag antar att du syftar på att pokerspelare sällan får sjukpenning när de är sjuka. Men om det skulle vara anledning nog för att pokerspelare skulle slippa inkomstskatt så är du rejält ute och cyklar.

 

Staten får i år in ca 500 miljarder kr i skatt på arbete (inkomstskatt + arbetsgivaravgifter). 40 miljarder beräknas betalas ut i sjukpenning och rehabiliteringskostnader i år. Alltså 8 % av skatterna på arbete.

 

För att man ska betala lika mycket i moms som staten får in i skatt på arbete på en enda arbetande medelsvensson så behöver man konsumera för mer än 100 000 kr i månaden. I Sverige bara, förstås.

 

Det är helt enkelt så att vi har sanslöst höga skatter på arbete i Sverige! Men det är klart, arbetet är ju en skattebas som för det stora flertalet är väldigt svår att flytta utomlands. Så arbetet är ju väldigt tacksamt att beskatta.

 

Jag är övertygad om att den lilla mängd som kan livnära sig på någon form av lotteri är så liten att de inte utgör någon märkbar samhällsekonomiskt skada. Jag tror att merparten av dem som spelar och är vinnare till en viss mån använder sina lotterivinster till extrakonsumtion, vilket gynnar svensk ekonom.

Anledningen till svensk befolkning beskattas så hårt är säkerligen pga att det finns ett fåtal med topplöner och de måste man komma åt till varje pris.

 

Jag ska lyfta fram info om vad arbetsgivaravgiften går till.

Ålderspensionsavgift 10,21 %

Efterlevandepensionsavgift 1,70 %

Sjukförsäkringsavgift 7,71%

Föräldraförsäkringsavgift 2,20%

Arbetsskadeavgift 0,64%

Arbetsmarknadsavgift 2,43%

Allmän löneavgift 7,43%

Totalt 32,42%

 

Min personliga åsikt är att arbetsgivaravgiften bör minskas avsevärt (vilket skulle stimulera nyanställningar etc), det samma gäller preliminärskatten samt mervärdesskatten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sätter gärna fokus på inlägg 171! Det kan ju hända att du har rätt eller att jag skulle hålla med om dina argument, men jag ser inte argumenten. Dom tycks vara instoppade 'mellan raderna'. Citat:

"Det finns de som lever på sportsbetting, men det är inte en anledning att sportsbetting ska beskattas.

Det finns de som vill se en beskattningen likt aktier. Det är inte logiskt, den generella individen som spelar poker, sportsbetting eller vilket lotteri du nu vill, gör det inte ur en placerares synvinkel. "

 

mellan raderna gissar jag på dina argument:

- de som lever på X ska inte beskattas för att de inte har en aktieplaceras synvinkel

 

Det är ganska konstigt. Gäller det snickare också?

 

Det jag säger att lotter inte ska beskatta med den huvudsakliga anledningen att lotter (oavsett spelform) har av sin natur en hög grad slumpfaktor. Vidare menar jag att man inte ska besluta att beskatta ett lotteri (så som poker, sportsbetting…) bara för att den finns en liten grupp som har en edge och lyckas vinna stora pengar. Bedömningen ska vara baserad på den generella spelaren. Den generelle spelaren har inte läst en uppsjö med böcker och annan teori, han/hon scoutar inte marknaden för bästa odds på sitt spel, den generella spelaren är en förlorande spelare, den generella spelaren spelar således pga att han/hon finner ett underhållningsvärde att spela.

Ett troligt antagande är att den generella spelaren som spelar någon form av sportsbetting spelar på ett lag som han/hon har någon form av känsla för. Att lägga ett vad på ett lag i tex en fotbolls match höjer underhållningsvärdet i en annan möjligtvis tråkig match.

En person som väljer att placera pengar i aktier däremot gör det enbart i vinstintresse, har gjort en riskanalys eller fått hjälp av expertis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag säger att lotter inte ska beskatta med den huvudsakliga anledningen att lotter (oavsett spelform) har av sin natur en hög grad slumpfaktor. Vidare menar jag att man inte ska besluta att beskatta ett lotteri (så som poker, sportsbetting…) bara för att den finns en liten grupp som har en edge och lyckas vinna stora pengar. Bedömningen ska vara baserad på den generella spelaren. Den generelle spelaren har inte läst en uppsjö med böcker och annan teori, han/hon scoutar inte marknaden för bästa odds på sitt spel, den generella spelaren är en förlorande spelare, den generella spelaren spelar således pga att han/hon finner ett underhållningsvärde att spela.

Ett troligt antagande är att den generella spelaren som spelar någon form av sportsbetting spelar på ett lag som han/hon har någon form av känsla för. Att lägga ett vad på ett lag i tex en fotbolls match höjer underhållningsvärdet i en annan möjligtvis tråkig match.

En person som väljer att placera pengar i aktier däremot gör det enbart i vinstintresse, har gjort en riskanalys eller fått hjälp av expertis.

 

Jag tyckert snarare att man borde ha samma beskattning för alla verksamheter. Jämför med sparande. En vanlig löneslav som får några kronor i ränta på sitt sparkonto är knappast en investerare, men dessa intäkter skattas ändå på samma sätt för alla medborgare.

 

Självklart skulle alla utgifter få dras av, och man kunde rimligen ha ett blåbärsplockartak på säg 5000 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att merparten av dem som spelar och är vinnare till en viss mån använder sina lotterivinster till extrakonsumtion, vilket gynnar svensk ekonom.

 

De som är höginkomsttagare använder förmodligen också sina höga inkomster till extrakonsumtion. Enligt ditt resonemang så bör alltså höginkomsttagare också få sänkt skatt, så att de kan konsumera mera?

 

(Jag betalar själv statlig skatt och är statistiskt sett höginkomsttagare, och jag skulle inte alls ha något emot sänkt skatt för min egen del, jag vill bara påvisa att ditt resonemang haltar rejält.)

 

Anledningen till svensk befolkning beskattas så hårt är säkerligen pga att det finns ett fåtal med topplöner och de måste man komma åt till varje pris.

 

Är du dum eller spelar du bara?

 

Jag ska lyfta fram info om vad arbetsgivaravgiften går till.

Ålderspensionsavgift 10,21 %

Efterlevandepensionsavgift 1,70 %

Sjukförsäkringsavgift 7,71%

Föräldraförsäkringsavgift 2,20%

Arbetsskadeavgift 0,64%

Arbetsmarknadsavgift 2,43%

Allmän löneavgift 7,43%

Totalt 32,42%

 

Återigen, de delar av den här skatten som pokerspelare överlag förmodligen inte nyttjar, det är väl sjukpenningen och föräldraförsäkringen. Det är alltså mindre än en tredjedel av arbetsgivaravgiften. Varför skulle pokerspelare vara befriade från att betala den här skatten? Om pokerspelare ska vara befriade från arbetsgivaravgift, så antar jag att du håller med om att de ska stå utanför hela socialförsäkringssystemet också?

 

Min personliga åsikt är att arbetsgivaravgiften bör minskas avsevärt (vilket skulle stimulera nyanställningar etc), det samma gäller preliminärskatten samt mervärdesskatten.

 

Ja, visst håller jag med om att vi har för höga skatter, men de skatter vi gemensamt har beslutat om via riksdagsvalen, de ska naturligtvis betalas av alla inkomsttagare. Men ja, vi har bisarrt höga skatter i Sverige!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De som är höginkomsttagare använder förmodligen också sina höga inkomster till extrakonsumtion. Enligt ditt resonemang så bör alltså höginkomsttagare också få sänkt skatt, så att de kan konsumera mera?

 

(Jag betalar själv statlig skatt och är statistiskt sett höginkomsttagare, och jag skulle inte alls ha något emot sänkt skatt för min egen del, jag vill bara påvisa att ditt resonemang haltar rejält.)

 

 

 

Är du dum eller spelar du bara?

 

 

 

Återigen, de delar av den här skatten som pokerspelare överlag förmodligen inte nyttjar, det är väl sjukpenningen och föräldraförsäkringen. Det är alltså mindre än en tredjedel av arbetsgivaravgiften. Varför skulle pokerspelare vara befriade från att betala den här skatten? Om pokerspelare ska vara befriade från arbetsgivaravgift, så antar jag att du håller med om att de ska stå utanför hela socialförsäkringssystemet också?

 

 

 

Ja, visst håller jag med om att vi har för höga skatter, men de skatter vi gemensamt har beslutat om via riksdagsvalen, de ska naturligtvis betalas av alla inkomsttagare. Men ja, vi har bisarrt höga skatter i Sverige!

 

Jag tycker att samtliga arbetande medborgare bör få en rejäl skattesänkting så att de kan konsumera mer, snarare än hårt inkomstbeskattad och lägre levnadsstandard. Jag tror mer på privatförsäkring än allmän.

Personligen ser jag inte poker (eller annan form av lotteri) som ett yrke. Hela diskussionen med arbetsgivaravgift faller där. Slumpfaktorn är avsevärt för hög för att man ska kunna jämföra med en solid inkomst vid arbete.

 

Slopandet av förmögenhetsskatten har väl rimligtvis ökat extrakonsumtionen.

 

Självfallet var jag ironisk när jag skrev, ” Anledningen till svensk befolkning beskattas så hårt är säkerligen pga att det finns ett fåtal med topplöner och de måste man komma åt till varje pris.”.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart vill jag inte få skatt på pokerspel (inom EU) men jag förstår mycket väl att det sticker i ögonen på icke-spelare.

 

Givetvis kan man inte ha "löneskattesatser". Men att jämföra med daytrading är inte långsökt, och jag kan mycket väl förstå argumentationen att poker ska falla under inkomstslaget kapital:

 

* 30% skatt på nettovinsten under året

* Full avdragsrätt för exemppelvis resor till tävlingar mm

* Förlustavdrag 70% av 30% (=21%) om man backar under året

 

Detta kommer dock inte bli fallet, någonsin, i och med att 80-90% av alla spelare är förlorande spelare och staten därmed skulle backa.

 

Att bara ta bort "förlustavdraget" i tredje punkten skulle heller inte funka - i så fall letar en vinnande spelare upp någon som förlorat massor, och chipdumpar, så att det blir två spelare med "nollresultat".

 

Om det blir beskattning på EU-vinster i framtiden, så kommer det bli i samband med ett svenskt licensförfarande, att sajterna betalar en skatt på svenska spelares insättningar. Det är mitt stalltips i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det blir beskattning på EU-vinster i framtiden, så kommer det bli i samband med ett svenskt licensförfarande, att sajterna betalar en skatt på svenska spelares insättningar. Det är mitt stalltips i alla fall.

Det tror jag inte är realistiskt, eftersom spelare flyttar kapital ganska ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tror jag inte är realistiskt, eftersom spelare flyttar kapital ganska ofta.

 

Det är väldigt realistiskt (böand annat den modell som diskuteras i USA för att tillåta spel där), och det är inte den svenske spelaren som ska skattas på insatt belopp, utan bolaget. Om svensken sätter in 100 så ska han ha 100 på kontot, de 5 (eller vad nu avgiften blir) ska sajten betala själv på lämpligt sätt.

 

Givetvis får sajten incitament då att behålla kunderna på ett bra sätt, dessutom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt realistiskt (böand annat den modell som diskuteras i USA för att tillåta spel där), och det är inte den svenske spelaren som ska skattas på insatt belopp, utan bolaget. Om svensken sätter in 100 så ska han ha 100 på kontot, de 5 (eller vad nu avgiften blir) ska sajten betala själv på lämpligt sätt.

 

Givetvis får sajten incitament då att behålla kunderna på ett bra sätt, dessutom.

 

Jag förstod mycket väl att du menade det var siten som skulle stå för skatten.

Det jag menande var att siten möjligtvis inte är så intresserad av att skatta för en spelares insättning som inte har omsatts. Möjligen skulle siten jobba mycket hårdare på att spelaren omsatt hela beloppet. Med ditt förslag finns det möjlighet att kostnaden blir högre än intäkten. Ett alternativ är att siten beskattar en viss procent av den faktiska summan spelaren har omsatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menande var att siten möjligtvis inte är så intresserad av att skatta för en spelares insättning som inte har omsatts.

 

Vad som troligen sker är att de som har denna svenska licens har rätt att marknadsföra sig i Sverige, och de andra blir tvärförbjudna. Nog fan är sajterna intresserade av detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad som troligen sker är att de som har denna svenska licens har rätt att marknadsföra sig i Sverige, och de andra blir tvärförbjudna. Nog fan är sajterna intresserade av detta.

 

Du förstår inte min poäng eller? Du tycker inte att det vore mer logiskt att siten beskattas på den faktiska summan spelaren har omsatt i stället för spelarens insättning ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Ok bättre sent än aldrig eller hur... :)

 

Iaf, detta hände.

Jag skickade efter hot om skönstaxering etc... in de uppgifter jag kunde få tag på från pokersiterna = transaktionshistorik till och från mitt konto från party och empire och ingenting från Eurobet.

 

Eurobet totalvägrade hjälpa till och det gick inte ens att få tala med någon som kunde ens hyfsad engelska där trots att jag försökte säkert 10ggr, efter några "utbrott" blev jag typ svartlistad och direkt när jag ringde blev jag bara avsnoppad med "vi har gjort allt vi kan, hej då".

Om jag lärt mej en ska från detta är det att aldrig någonsinn spela där igen (om inte gamsen är sjuuuuukt bra:).

 

Jag ringde också och pratade med han som hanlade mitt "fall" och förklarade att det inte gick att få fram mer uppgifter än transaktionshistorik till/från mitt konto på siterna och han sa typ skicka in det du har så får våra jurister avgöra om det räcker, jag kan inte lova nåt, men är allt i sin ordning ska det inte var anågra problem.

Jag erbjöd mej också att åka till honom med min dator och visa han allt jag hade PT/handhistories etc... men han avböjde iaf tills beslutet var taget (han viste inget om poker specifikt och skulle i så fall behövt hjälp av nån som fattar poker/PT etc..)

 

Jag förklarade också att det var omöjligt att få hjälp från eurobet support och att jag troligtvis inte unde få fram något därifrån. Han sa att om mina uppgifter angående de andra uttagen (från party/empire) stämde så skulle han lita på mej angående de 2 uttagen från EB.

 

Jag pratade en hel del med min VIP host på party och frågade om man kunde få nåt intyg från dem att man vunnit si och så mkt/ spelat x antal händer under en viss period.

Han verkade försöka hjälpa mej men i slutändan kunde de inte ge mej nåt annat än transaktionshistoriken från mitt konto. Ville man ha något mer fick man via advokat kontakta deras legal department vilket jag kunde göra om jag skulle överklaga ett ofördelaktigt beslut.

 

RESULTATET: ärendet lades ner = jag behövde inte betala nån skatt alls för dessa uttag gjorda 2005

transaktionshistorik med isnsättnignar/uttag till från konto på party/empire räckte som bevis för att pegnarna som satts in på mitt kotno var pokervinster.

vinster från Party/empire/eurobet (i vart fall de gjorda 2005 elelr tidigare) är skattefria.

 

En annan sak skattehandläggaren sa när jag pratade med honom var att jag nog skulle räkna med att bli kollad i princip varje år eftersom jag tagit ut klart mer pengar de senaste åren + att jag fortfarande 0 taxerar.

 

hoppas detta hjälper någon, har ni några frågor till mej så posta dom här jag ska förska kolla tråden några gånger i veckan, som ni kanske förstått är jag ingen stor forumpostare.

jag såg också att många hade skickat PMs till mej angående detta jag tackar för alla råd och uppmuntringar och jag tror att denna psot ska besvara allas frågor.

MvH

twan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...