Gå till innehåll

Behöver hjälp med att ändra mina dryckesvanor!


What2do

Recommended Posts

Hur kan helgkrök ses som ett alkoholproblem? Visst det är väl inte direkt hälsosamt att supa varje fre/lör varje vecka. Men kom igen, man kan inte grinda poker 24/7, orka ha ett liv med.

 

Pokern är min enda inkomst dom senaste 4 åren. Är inne på min andra långresa nu. Förra va på 8 månader, varav ja söp hårt 4-5 dgr i veckan, ibland 10 dgr i sträck. Då kan man börja fundera på att göra något åt saken. Men att gå ut på helgen och dricka med sina vänner är väl inte mer än normalt, eller?

 

Håller helt med. Först den dagen då du dricker oavsett om det är fest eller inte, vardag eller helg, om du är sugen eller inte etc. då är det ett problem av allvarlig karaktär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vafan, det är skillnad på att "dricka mycket" och att verkligen ha problem med alkohol din idiot.

 

Jaså? Dricker man mkt har man uppenbarligen problem med alkoholen, och har man problem med alkoholen, så dricker man högst sannolikt mkt alkohol..

 

Yrkar förövrigt på en fet varning för personangrepp..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En enkel regel är väl annars att om man själv känner att man dricker för mkt så gör man det! Sen så är det ju även såklart en massa personer som dricker för mkt utan att själva tycka det. men som i OPs fall så tycker han att han dricker för mkt, och då gör han det oavsett om det sker en gång i månaden eller oftare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså? Dricker man mkt har man uppenbarligen problem med alkoholen, och har man problem med alkoholen, så dricker man högst sannolikt mkt alkohol..

 

Yrkar förövrigt på en fet varning för personangrepp..

 

 

Ja: Att man har problem med alkoholen innebär ofta att man dricker mycket.

 

Nej: Att man dricker rmycket är inget som bevisar att man har problem med alkoholen.

 

Jag ser det som så att man kan dricka hur ofta man vill utan att ha problem, så länge ens drickande inte får konsekvenser som förstör för en själv eller andra.

 

Det finns naturligtvis människor som inte klarar av att dricka ens en gång i månaden utan att allt går åt helvete, och då har de i mitt tycke större problem än en välmående som dricker varje helg med polarna.

 

Förövrigt så ber jag om ursäkt för fulorden, jag var på så jävla dåligt humör igår sorry.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har kommit till insikten att du anser att du dricker för mycket och vill göra något åt saken är ett skapligt stort steg taget redan. Du kan säkert få bra hjälp av läkare, psykiater eller psykolog. Jag tror dock att det är viktigt att den du pratar med är utbildad på just denna typ av problem. Kontakta Beroendecentrum så kan du säkert få hjälp med vettiga kontakter. En annan variant är att knalla iväg på nåt AA-möte. Är inte så hemskt som det låter och kostar i stort sett ingenting. Jag har en vän som var i ungefär samma situation som du och han har fått enorm hjälp och stöd därifrån. Inte bara med alkoholen utan med en mängd andra grejor som spökade för honom.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter som att du är mer spelberoende än alkoholberoende vilket du har insikt i när du skriver "Är spelberoende, men det är inget jag ser som negativt i mitt fall".

 

Det låter som att du behöver utöka ditt sociala nätverk. Tycker du det är tråkigt att gå på krogen men känner att du inte kan sitta hemma och spela poker på en fredag och lördagkväll när andra går ut för att ha roligt så får du hitta andra intressen. Du låter som att du känner dig tvingad att haka på polarna och därmed dricka eftersom de gör det. Det tvånget kommer kanske på grund av att du inte vill bryta upp med det begränsade sociala nätverket du har.

 

Att festa två gånger i veckan när man är 25 är mycket men inte alls alkoholberoende enligt mig. Kolla på universiteten så ser du att det är en vanlig frekvens och de personerna i merpart ändå kan kontrollera sitt drickande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...