Gå till innehåll

3000 x bb


Softish

Recommended Posts

Jag undrar om principen om 3000 x bb i rulle både gäller NL och FL eller om kravet är mindre för FL? Rent logiskt så borde det väl vara lägre krav för FL med tanke på att man inte riskerar att förlora t ex 400 dollar i en enda hand. Samtidigt har jag hört att svingarna ändå är större i FL (varför?) så det kanske går jämnt ut iallafall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 53
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Swingsen är större i FL eftersom du har sämre möjlighet att manipulera oddsen än i NL och därmed (ofta korrekt) blir utdragen.

Men rent ekonomiskt så gräver ju ett par rejäla badbeats efter varandra i NL större hål i rullen än dubbelt så många badbeats i FL. Det går enligt min erfarenhet fortare utför i NL när det går riktigt dåligt vilket borde vara likvärdigt med större ekonomiska svingar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men rent ekonomiskt så gräver ju ett par rejäla badbeats efter varandra i NL större hål i rullen än lika många badbeats i FL. Det går enligt min erfarenhet fortare utför i NL när det går riktigt dåligt vilket borde vara likvärdigt med större ekonomiska svingar.

 

Japp så är det. Dåliga spelare blir av med sina pengar fortare i NL. Det är därför bra spelare har mindre swings i NL. Den edge man har mot motspelarna ger helt enkelt bättre betalt i NL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ola brukar säga 3000 BIGBETS itne big blinds alltså, utan det du bettar på turn och river.

 

300 big bets. Annars skulle du behöva en rulle på $ 1500 för att spela FL 0,25/0,50. För NL brukar det väl sägas 30 inköp, vilket motsvarar 3000 big blinds.

 

Men dessa bankrullekrav är VÄLDIGT från höften och dessutom rätt irrelevanta för de flesta vanliga hobbyspelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltsa 30 buyins for NL ar bullshit!!!!! jag har iiofs inte akt pa en loosingstreak mer an 20 buyins. Men vad som helst kan handa,,, jag har polare som inte har plussat pa 50k hander pa NL10-NL50,.och da ar det duktiga lirare, hade en polare som forlorade 13 allin irad nar han var favorit i alla allin...

 

jag lirar med 30 buyins nu, och tro mej mina vanner det kanns fan fett riskfyllt.. har du 100 buyin med en bra RB da kan du kanna dej saker!

iofs lirar jag superLAG men enda, lirar du NIT sa kan 30 buyin racka,

jag har lirat vinnande i 3 ar och enligt min meninag har jag haft fett tur i hela min karriar! 30 inkop ar INGENTING!! vad som helst kan handa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

300 big bets. Annars skulle du behöva en rulle på $ 1500 för att spela FL 0,25/0,50. För NL brukar det väl sägas 30 inköp, vilket motsvarar 3000 big blinds.

 

Men dessa bankrullekrav är VÄLDIGT från höften och dessutom rätt irrelevanta för de flesta vanliga hobbyspelare.

3000 x bb för att spela 5/10 dollars FL innebär ju en rulle på 30000 dollar så jag håller med om att det låter överdrivet. 5000 dollar bör räcka bra för en hyfsad spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltsa 30 buyins for NL ar bullshit!!!!! jag har iiofs inte akt pa en loosingstreak mer an 20 buyins. Men vad som helst kan handa,,, jag har polare som inte har plussat pa 50k hander pa NL10-NL50,.och da ar det duktiga lirare, hade en polare som forlorade 13 allin irad nar han var favorit i alla allin...

 

Du säger ju mot dig själv antalet gånger, du säger först att 3000bb är skräp men du har inte förlorat i närheten av så mkt i rad.

 

Inte plussat på 50k händer på NL10-NL50 & är duktig lirare. Den meningen låter så sjuk, plussar man inte på dom nivåerna så är man inte duktig lirare hur mycket otur man än har.

 

Någon annan har förlorat 13 allins på rad? Inte så att han förlorade 13 allins som favorit under en tidsperiod utan att räkna med de andra gångerna han var allin? 7:1Miljon är oddsen för på en 13allin med 60% vinstchans i snitt.

Visst kommer det hända men att höra det från en kompis är troligare än den sannolikheten :)

13 är väl inte heller så farligt då det inte är i närheten av 3000bb

 

Dock räknar bankrulleformeln (Kellys) med just att gula, risken att du kommer gula är några procent med 3000bb i NL om du är vinnande spelare med någon viss winrate. Det är en risk som anses acceptabel för de flesta.

 

Som svar på frågan: NL: 3000bb (bigblind) medans FL 300BB (Big bets)

 

http://www.poker.se/artikel-108-bankroll-for-no-limit-och-pot-limit-poker.html

 

Här kan ni räkna vad ni behöver för bankroll genom att knappa in lite stats från pokertracker tex: (Session notes => More Detail)

http://www.reviewpokerrooms.com/poker-games/general/bankroll-requirements.html

 

För mig stämmer det rätt bra med 0.5%, 7.06, 87.9 bb/100 ger 2900bb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela den här diskussionen är meningslös d85422210rullekrav endast är meningsfullt om man är en vinnande spelare.

 

Till softish skulle jag rekommendera en rulle på max 10bb, ger antagligen bäst EV.

 

Tycker hela rulle-diskussionen är meningslös rakt av. Är man vinnande skall man köra på krita eller med sponsorer, så högt som bara möjligt. Det svåra är väl att ta reda på / veta om man är vinnande på en viss nivå? Mot ett visst motstånd? osv...? Hur mycket behöver man vinna innan man kan tyckas veta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltsa 30 buyins for NL ar bullshit!!!!! jag har iiofs inte akt pa en loosingstreak mer an 20 buyins. Men vad som helst kan handa,,, jag har polare som inte har plussat pa 50k hander pa NL10-NL50,.och da ar det duktiga lirare, hade en polare som forlorade 13 allin irad nar han var favorit i alla allin...

 

jag lirar med 30 buyins nu, och tro mej mina vanner det kanns fan fett riskfyllt.. har du 100 buyin med en bra RB da kan du kanna dej saker!

iofs lirar jag superLAG men enda, lirar du NIT sa kan 30 buyin racka,

jag har lirat vinnande i 3 ar och enligt min meninag har jag haft fett tur i hela min karriar! 30 inkop ar INGENTING!! vad som helst kan handa!

 

Men helt ärligt har din kompis inte lyckats plussa på 50k händer på NL10-NL50 då har han verkligen ingen edge och kanske ska se över sitt spel. Man möter spelare som praktiskt taget donerar pengar(som jag gör ibland...;)) på den nivån....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mina vanner!

 

Jag vet att min van kan spelade vinnade spel pa NL100. den loosingstreaken som han har rakat ut for pa NL10-50 ar SJUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUK. han har visat mej sina hander och jag har sett de sjuka utdragningarna! jag kan knappt tro att det ar sant. jag snackar inte skit for er pa pokerforum, jag sager bara som det ar! Allt mojligt skit kan handa, om du ar all in pa flop med set mot FD ar du bara 65% favorit, du kan latt forlora 15 sadana pa rad. da ryker 15 buyins! ni som sager emot, lira 1 miljon hander forst sa far ni se vad som hander!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men helt ärligt har din kompis inte lyckats plussa på 50k händer på NL10-NL50 då har han verkligen ingen edge och kanske ska se över sitt spel. Man möter spelare som praktiskt taget donerar pengar(som jag gör ibland...;)) på den nivån....

 

skrev ett inlägg som ditt tidgare men raderade det då jag insåg att han driver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tilta mig inte, hur kan det vara så svårt att hålla skillnad på blinds och bets, och hur svårt ska det vara att multiplicera med 300 eller 3000.

 

Exempel:

 

Du spelar no-limit med blindar 1-2. Bankrulle 6000 (3000*2)

Du spelar limit med blindar 1-2: Bankrulle 1200 (300*4 eftersom betarna är 2-4 om blindarna är 1-2)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...