Gå till innehåll

Operation rädda rullen...


klanton

Recommended Posts

Okej, nu har jag bestämt mig för att starta en dagbok här för att få ordning på mitt spel. Har som ni kanske har listat ut redan gått väldigt knackigt på sista tiden.

 

Jag har lirat nätpoker lite mer än ett år. Jag har satt in en hel del småsummor på olika sidor och gjort några utcashningar. Totalt sen april i år har jag tagit ut 5100kr mer än jag har satt in. Innan dess har jag spelat litegrann på svs och vunnit litegrann iaf.

 

Nu senast satte jag in 600 dollar på noiqpoker. Månaden innan hade jag vunnit lite drygt 1000 euro på ongame. Men nu ville jag testa något annat, det var dumt...

 

Rullen har gått som en bergochdalbana och 2 steg framåt 3 steg bakåt har varit standard. Förlorade 300 dollar på en annan dator och sen bytte jag databas.

Totalt har jag lirat 23k händer med nuvarande databas. Back 403 dollar varav 200 idag. Nivåerna har varierat men 15k händer på nl 100, 7k på nl 50 och drygt 200 skotthänder på nl200.

 

Statistiken totalt är: SawFlop% = 22.34 BB/100 Hands -1.22 ShowdownsWon % 50.42 PreFlopRaise % 5.41

 

Rullen nu är på 415 dollar och lite pengar i vip loyalty. Har totalt backat 700 dollar på spelet så det är ju bonusen som är kvar...

 

Anledningen till att jag vill panikbygga rulle är att jag ska till Schweiz i några månader och åka skidor, självklart har jag andra pengar än pokerpengarna till detta men det vore såklart kanon om pokerpengarna kunde bidra litegrann iaf...

 

Tänkte skriva upp några händer från dagens förlustsession idag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har spelat lite drygt en timme idag och det gick som vanligt...

Började med att dubbla upp med floppad nötfärg mot jj. Sen gick det utför...

Postar de avgörande händerna i sessionen.

Brukar köpa in för runt 40-60 bb. Känns lagom med tanke på att jag har sjukt liten rulle för tillfället.

 

Starting a new hand (#755392029)

Texas Holdem NL $0.50/$1 - 2007-12-11 18:37:56 Server

Table Algiers

Seat 1: KeiRstyle ( $97 )

Seat 2: Hero ( $36.10 )

Seat 4: luluboy13 ( $24.40 )

Seat 5: lilandy82 ( $102.50 )

Seat 6: theprintnet ( $46.20 )

luluboy13 posts Small Blind $0.50

lilandy82 posts Big Blind $1

Dealing cards

Your cards 3c 2c [Hero]

theprintnet calls $1

KeiRstyle folds

Hero calls $1

luluboy13 calls $0.50

lilandy82 checks

Dealing Flop Qh 8c Ac

luluboy13 checks

lilandy82 checks

theprintnet bets $3

Hero raises $7

luluboy13 folds

lilandy82 folds

theprintnet calls $4

Dealing Turn Qh 8c Ac 8s

theprintnet checks

Hero bets $28.10

theprintnet calls $28.10

Dealing River Qh 8c Ac 8s 9d

theprintnet shows Tc Jc

Winner is theprintnet $71.20

#EOG.

 

Här var jag tiltad eftersom jag backat så länge nu... Försökte bluffa bort honom och det skulle funka om han inte gjorde en kass syn på turn. Tänkte att han skulle slänga ett svagt A eller Q och definitivt ett färgdrag pga den stora överbetten. Den här var dåligt spelad, får skylla mig själv här. Men hur han tänkte när han synade ett ställ för 28 när det låg typ 19 i potten undrar jag fortfarande...

 

Starting a new hand (#755384182)

Texas Holdem NL $0.50/$1 - 2007-12-11 18:32:38 Server

Table Boron

Seat 1: Hero ( $132.50 )

Seat 2: asiago1979 ( $84 )

Seat 5: LongGong ( $94.75 )

Seat 6: sestertius ( $121.40 )

Seat 7: superheroesofbmx ( $62.18 )

Seat 9: Faboulousfab10 ( $99 )

Seat 10: xlogic ( $114.25 )

sestertius posts Small Blind $0.50

superheroesofbmx posts Big Blind $1

Dealing cards

Your cards Ac Qs [Hero]

Faboulousfab10 folds

xlogic raises $4

Hero calls $4

asiago1979 folds

LongGong calls $4

sestertius folds

superheroesofbmx folds

Dealing Flop 3s 2c Qh

xlogic bets $11

Hero calls $11

LongGong folds

Dealing Turn 3s 2c Qh Jd

xlogic checks

Hero bets $20

xlogic calls $20

Dealing River 3s 2c Qh Jd 3c

xlogic checks

Hero checks

xlogic shows Kd Ks

Winner is xlogic $72.50

#EOG.

Hmm, dryg hand. Svårt att släppa AQ på den brädan. Såna här händer har jag torskat en hel del på. Men torskade inte alltför mkt denna gång iaf...

 

Starting a new hand (#755430754)

Texas Holdem NL $1/$2 - 2007-12-11 19:03:31 Server

Table "TURBO" Morristown

Seat 1: ciniccia ( $362.50 )

Seat 3: wifesab1tch ( $287.55 )

Seat 5: Hero ( $48.55 )

Seat 6: FishBullet ( $247.35 )

Seat 8: ess125 ( $124 )

Seat 10: jonynoiq ( $533.90 )

ess125 posts Small Blind $1

jonynoiq posts Big Blind $2

Dealing cards

Your cards Ts Tc [Hero]

ciniccia calls $2

wifesab1tch folds

Hero raises $8

FishBullet folds

ess125 folds

jonynoiq folds

ciniccia calls $6

Dealing Flop 3h 5c 7s

ciniccia checks

Hero bets $16

ciniccia calls $16

Dealing Turn 3h 5c 7s 8c

ciniccia checks

Hero bets $24.55

ciniccia calls $24.55

Dealing River 3h 5c 7s 8c 6d

ciniccia shows 4d 8d

Winner is ciniccia $97.10

#EOG.

 

Dagens tomte, trodde jag skulle få bort såna där händer när jag bettade på varje gata. Men han var antagligen från Italien så det e väl inte helt ologiskt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar!

Jo kommer stanna kvar på noiq, har vip level 5 så det e lika bra att köra på.

Kommer spela på NL50-NL200. För högt för min rulle, visst. Men jag är van att spela på de nivåerna så det e lika bra att köra på. Sen om man lyckas bygga upp en större rulle tänkte jag börja med bättre money managment....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar!

Jo kommer stanna kvar på noiq, har vip level 5 så det e lika bra att köra på.

Kommer spela på NL50-NL200. För högt för min rulle, visst. Men jag är van att spela på de nivåerna så det e lika bra att köra på. Sen om man lyckas bygga upp en större rulle tänkte jag börja med bättre money managment....

 

Kan bli svårt att bygga större rulle utan bättre money management.

Vissa dagar spelar det ingen roll om fisken har 1 out, han sätter den ändå

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att det inte blir mycket till reskassa på NL 25-spel, även om jag håller med om att rullen är alltför liten för NL 100. Men att spela med 40 BB på NL 100 är nog inget vidare bra recept. Spelar du bra, k a n du klara dig på NL 50 med den rullen. Men det är ju inte så stort värde på NL 50 heller, tyvärr. Men fulla inköp är hur som helst att föredra. GL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att det inte blir mycket till reskassa på NL 25-spel, även om jag håller med om att rullen är alltför liten för NL 100. Men att spela med 40 BB på NL 100 är nog inget vidare bra recept. Spelar du bra, k a n du klara dig på NL 50 med den rullen. Men det är ju inte så stort värde på NL 50 heller, tyvärr. Men fulla inköp är hur som helst att föredra. GL!

 

Vad jag menade var att han nog kan göra samma pengar om han multitablar nl25 med fulla inköp ist för att spela short på högre nivåer. Slår man nl100 bör man kunna krossa nl 25?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag menade var att han nog kan göra samma pengar om han multitablar nl25 med fulla inköp ist för att spela short på högre nivåer. Slår man nl100 bör man kunna krossa nl 25?

 

Jo, egentligen bör jag lira nl 25 med nuvarande rullen. Men som sagt blir inte mycket till reskassa då. Gamblar hellre lite mer och lirar på nl 50 än att börja på en ny nivå. Visst, risken att gula är ju såklart mycket större men den risken får jag ta isf.

 

Det dryga nu är att efter att ha analyserat en förlustsession där jag har känt mig tiltad så hittar jag inga större fel. Känns som att jag skulle spelat ungefär likadant igen. Jag måste ju uppenbarligen göra en hel del misstag eftersom det gått så kasst i över en månad nu. Kan posta några typiska händer senare...

 

Spelar förresten tight aggresive (preflop) aggressive (post-flop) enligt pokeroffice och har i princip alltid spelat så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner igen mig så väl... När jag börja spela poker för x antal år sen så skulle jag resa till thailand i samma veva. Jag hade jobbat extra mycket i typ ½ år och tjänat ihop ca 80kSkr till min resekassa. Min arbetskompis berätta om poker och att han spelade på Ladborkes, efter en massa tjat hur mycket han hade tjänat osv (några 100$ men det va mycket för mig då) så bestämde jag mig för att sätta in en liten slant för att testa lyckan. Jag kommer ihåg att jag vann 210$ första gången och jag va helt super lycklig! "Kunde man tjäna pengar så lätt?" "omg då kommer jag kunna vara i thailand i 1år om jag forsätter så här"

 

Så klart så gick det inte så bra. Jag förlorade dom pengarna + att jag satt in ca 1kSkr totalt innan jag skulle resa. Detta var ju skit mycket för mig då efter som det var min resekassa och min tid där nere blev ju mindre desto mer jag förlorade.

 

Med det sagt så kankse det är bäst för dig att inte tänka på att du måste ha snabba pengar till din resa utan att du tar det lugnt (eftersom du sa ju att du redan hade pengar till resan). Följ vad svante sa och lira lugnt och stabil poker så när du kommer hem från skidresan igen så har du din rulle kvar + att du haft skoj där nere.

 

 

P.S kankse lite för långt msg men fingrarna sluta aldrig skriva ^^ SoZ!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Statistiken totalt är: SawFlop% = 22.34 BB/100 Hands -1.22 ShowdownsWon % 50.42 PreFlopRaise % 5.41

 

Teori om statistiken: Ganska mycket limpande? Kanske spelar du för aggressivvt postflop i ohöjda potter.

Det blir mycket famlande i blindo eftersom fi kan ha vad som helst. OM det nu är så alltså.

Prova höj lite oftare pre, särskilt om du spelar shorthanded då du in stort sett aldrig ska limpa.

Håller också med om att du nog skulle plussa mer om du spelade med fulla inköp på längre nivåer.

Med tanke på den rätt stabila satistiken och att du är här och formodligen kan en del, är det nog skottar/tilttendeserna du bör jobba mest med.

 

P.S. Har åkt väldigt mycket skidor hela livet. Jag och ett par kompisar hade snackat om Kanada/USA till våren, men nu verkar det bli uppskjutet.

Vart ska du åka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Men hur han tänkte när han synade ett ställ för 28 när det låg typ 19 i potten undrar jag fortfarande..."

 

Ja, han har färgdrag+dubbel hålpipa, typ 15 outs. Men han spelade den fel. Han skulle ha ställt på floppen, och du skulle som sagt inte ens varit med i handen. Inte som limpare i alla fall.

 

AQ. Jag slänger AQ alla dagar i veckan i dålig position mot en raise från UTG.

Tycker jag att du ska börja göra också.

Du får börja tänka i målbilder som att: "0m jag slutar läcka vid borden kan jag få den där extra veckan i lössnö".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Statistiken totalt är: SawFlop% = 22.34 BB/100 Hands -1.22 ShowdownsWon % 50.42 PreFlopRaise % 5.41

 

Teori om statistiken: Ganska mycket limpande? Kanske spelar du för aggressivvt postflop i ohöjda potter.

Det blir mycket famlande i blindo eftersom fi kan ha vad som helst. OM det nu är så alltså.

Prova höj lite oftare pre, särskilt om du spelar shorthanded då du in stort sett aldrig ska limpa.

Håller också med om att du nog skulle plussa mer om du spelade med fulla inköp på längre nivåer.

Med tanke på den rätt stabila satistiken och att du är här och formodligen kan en del, är det nog skottar/tilttendeserna du bör jobba mest med.

 

P.S. Har åkt väldigt mycket skidor hela livet. Jag och ett par kompisar hade snackat om Kanada/USA till våren, men nu verkar det bli uppskjutet.

Var ska du åka?

 

Jo du har nog rätt. Blir väldigt svårt att sätta fi på rätt händer när de kan ha vad som helst. Men jag brukar inte limpa med bra händer, förutom om man är utg och det är ett aggresivt bort t.e.x.

Det jag tror jag förlorar mycket pengar på är t.e.x att om någon redan har öppnat potten till typ 3-5bb brukar jag oftast bara syna med händer som AK, AQ, KQs osv. Om jag då har KQ och floppen kommer Q83 rainbow så rinner oftast pengarna iväg då fi ofta har AQ, set osv. Skulle tro att det är den typen av händer jag förlorar mest på.

 

Skottarna brukar faktiskt gå bäst, eftersom att då kör jag bara 1-2 bord och koncentrerar mig mycket mer på varje hand och läser fi bättre. Sen att pizzariddarna från italien klonkar hålpipan nästan varje gång är en annan sak...

 

Ska dra till Schweiz, Verbier. Tänkte stanna riktigt länge och har som sagt andra pengar än pokerpengarna till detta. Tänker inte gambla med respengarna men det vore såklart riktigt fint med ett extra tillskott i reskassan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Men hur han tänkte när han synade ett ställ för 28 när det låg typ 19 i potten undrar jag fortfarande..."

 

Ja, han har färgdrag+dubbel hålpipa, typ 15 outs. Men han spelade den fel. Han skulle ha ställt på floppen, och du skulle som sagt inte ens varit med i handen. Inte som limpare i alla fall.

 

AQ. Jag slänger AQ alla dagar i veckan i dålig position mot en raise från UTG.

Tycker jag att du ska börja göra också.

Du får börja tänka i målbilder som att: "0m jag slutar läcka vid borden kan jag få den där extra veckan i lössnö".

 

Jo du har helt rätt, 32s handen har jag verkligen ingenting att göra i. Men jag hade spelat snortight hela den sessionen och blindat bort en hel del. Sen när åttan kom på turn och jag ställde borde han ha satt mig på en åtta, eller åtminstone tvåpar. Eftersom att jag bettade en bra bit över potten har han ju inte pottodds att syna. Lite svårt för honom att sätta mig på en bluff där.

Jag hade iaf verkligen inte synat ett ställ med hans hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har spelat snortight så skrämmer du inte folk genom o syna.

 

Mitt tips är att prova att spela en nivå lägre, fullt inköp. Dra ner på antal floppar och om du vill vara med o leka --> se till att höja 4bb, när du är först in, oavsett vilka cards du vill lira. Prova en timme så får du se hur det känns. Notera hur andra väljer att spela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag menade var att han nog kan göra samma pengar om han multitablar nl25 med fulla inköp ist för att spela short på högre nivåer. Slår man nl100 bör man kunna krossa nl 25?

 

Logiskt sett bör det vara så...men jag har själv varit med om att det förvånansvärt nog kan vara tightare på NL 25 än på en eller två nivåer över. Det kan bero på bonusgrindande typer som söker sig till micronivån. Men rent principiellt är det förstås bättre att spela med fulla inköp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Logiskt sett bör det vara så...men jag har själv varit med om att det förvånansvärt nog kan vara tightare på NL 25 än på en eller två nivåer över. Det kan bero på bonusgrindande typer som söker sig till micronivån. Men rent principiellt är det förstås bättre att spela med fulla inköp.

 

Precis, tror jag tjänar på att ligga kvar på nl50+, lättare att få action där. Sen när rullen börjar växa så kommer jag köra större och större inköp. Men i nuläget känns runt 40-60bb helt ok.

När jag lirade på ongame satte jag in 280 dollar och lirade nästan bara shortstack på nl100. Byggde upp till en bit över 1000 exkl bonus rätt snabbt på det sättet. Så jag e rätt van att lira så...

 

saw flop å VPIP är inte samma sak. Han ligger antagligen lägre än 22 i VPIP.

 

Jo, kör med pokeroffice och vet inte vad VPIP betyder, har för mig att det har att göra med att man frivilligt lägger pengar i potten eller nåt sånt, är säkert helt ute och cyklar här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det k a n stundtals ha sina fördelar med shortstack-buyins, tvärtemot allmän pokerteori. Antagligen är det psykologiskt; du köper in för sig 40 på ett NL 100-bord. Chansen är stor att dina kraftiga höjningar inte tas på allvar i samma utsträckning som de hade gjorts om du haft fullt inköp. Därför kan du ha bättre chanser att få betalt när du har fina kort och ställer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det k a n stundtals ha sina fördelar med shortstack-buyins, tvärtemot allmän pokerteori. Antagligen är det psykologiskt; du köper in för sig 40 på ett NL 100-bord. Chansen är stor att dina kraftiga höjningar inte tas på allvar i samma utsträckning som de hade gjorts om du haft fullt inköp. Därför kan du ha bättre chanser att få betalt när du har fina kort och ställer.

 

Precis, folk spelar inte lika seriöst eftersom de inte riskerar en 100bb reraise tillbaka.

 

Körde en session nu på kvällen, lirade en timme ungefär. Körde två st nl50 8 pers bord, 30 dollar köpte jag in för på båda. Plussade 80 dollar på ett bord och back en ynka dollar på det andra. Körde även ett nl100 6pers bord. Backade 13 dollar där.

 

Hade riktigt flyt i plussessionen. Började iofs med att jag spelade upp till runt 40, All in preflop med AA mot två fi med 15$ var. En nisse med ATs turnade färg så det var inte mycket att göra åt. Men sen gick det bättre:

 

Starting a new hand (#757016232)

Texas Holdem NL $0.25/$0.50 - 2007-12-12 22:02:35 Server

Table Khartoum

Seat 1: orloqwd ( $43 )

Seat 2: Azraelsmind ( $130.65 )

Seat 4: koeln77 ( $49.50 )

Seat 5: Hero ( $40.88 )

Seat 6: ax7729 ( $47.50 )

Seat 7: kjq109 ( $41.34 )

Seat 9: ansee ( $29.99 )

Seat 10: Teezer1961 ( $19.70 )

ansee posts Small Blind $0.25

Teezer1961 posts Big Blind $0.50

Dealing cards

Your cards As Kd [Hero]

orloqwd folds

Azraelsmind folds

koeln77 calls $0.50

Hero raises $2

ax7729 folds

kjq109 folds

ansee folds

Teezer1961 folds

koeln77 calls $1.50

Dealing Flop 4s Kc Qs

koeln77 checks

Hero bets $3

koeln77 calls $3

Dealing Turn 4s Kc Qs Ac

koeln77 checks

Hero bets $8.50

koeln77 raises $42

Hero goes All-in $27.38

Dealing River 4s Kc Qs Ac Ah

koeln77 shows Jc Tc

Winner is koeln77 $6.12

Winner is Hero $79.51

#EOG.

 

Här hade jag riktig flax, trodde inte det var sant när 4 outaren landade på river. Trodde han hade färgdrag eller nåt i stil med QK. Självklart var jag rädd för JT på turn men tänkte att han lika gärna kunde ha sämre tvåpar. Foldar ni hans ställ på turn? Har backat en del på liknande händer så det vore intressant att veta hur ni hade spelat den.

 

Starting a new hand (#757029356)

Texas Holdem NL $0.25/$0.50 - 2007-12-12 22:11:25 Server

Table Khartoum

Seat 1: orloqwd ( $36.45 )

Seat 4: koeln77 ( $55.90 )

Seat 5: Hero ( $78.51 )

Seat 6: ax7729 ( $51.15 )

Seat 7: kjq109 ( $42.04 )

Seat 10: Teezer1961 ( $22.60 )

koeln77 posts Small Blind $0.25

antonhellraiser2000 posts Big Blind $0.50

Dealing cards

Your cards Kd Ad [Hero]

ax7729 folds

kjq109 calls $0.50

Teezer1961 calls $0.50

orloqwd calls $0.50

koeln77 folds

Hero raises $2

kjq109 calls $2

Teezer1961 calls $2

orloqwd calls $2

Dealing Flop Ah Ac 2d

Hero checks

kjq109 checks

Teezer1961 checks

orloqwd checks

Dealing Turn Ah Ac 2d 7d

Hero bets $7

kjq109 folds

Teezer1961 folds

orloqwd calls $7

Dealing River Ah Ac 2d 7d Th

Hero bets $17

orloqwd calls $17

orloqwd shows 8s As

Hero $55.35

#EOG.

 

Här var jag ur position och checkade i hopp om att kunna checkraisa. Hoppades att nån hade ett sämre A. Har dom ankorna så får dom en liten julklapp. När det blev rundcheckat så ville jag inte låta nån träffa kåken utan bettade 70% av potten. På rivern hoppades jag på syn av sämre A eller tvåpar. Han satt och stekte riktigt länge innan han synade.

 

Har 497$ i rullen nu iaf. Inte mycket men förhoppningsvis fortsätter det i rätt riktning...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lol jag hoppas du skämtar. Med hans stack och på nl50!!! Solklar syn. Bara otur att han ligger efter, men det ordnade sig ju iaf:-)

 

Nej, jag skämtar inte. Hans stack är bara 10 dollar under maxinköpet på NL 50. På NL 50 behöver inte betyda att folk ställer med vad som helst...

 

...ska man alltid vara beredd att ställa med två par? Även med uppenbar risk att möta en stege, som i detta fallet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...