Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

flopp o turn har visats och satsningarna före river håller på. Du funderar över all-in, om det är pottodds-mässigt motiverat. Så tolkar jag din fråga.

Först kan man tro att pottoddset -potten som nu före insats ligger på bordet jämfört med de marker du ska skjuta in - måste vara

(46 kort - 9 i färgen)

__________________ = 4,1. (ca 4 förluster o 1 vinst per 5 försök i snitt)

9 kvar i färgen

Din info är mycket knapphändig, men jag antar att din all-in inte främst innebär en syn, utan att den till större delen är en höjning. Då gäller implicita pottodds, dvs de insatser som din motspelare (kanske även två eller t o m tre kvar i denna giv) måste lägga för att syna.

Är det en ren höjning så att en man måste syna med lika mycket ( om han sedan slåss vidare mot någon annan högstackad är ju irrelevant, du är allin och det är bara den synen som påverkar dina marker ) så blir den kommande synen dina pengar om du får in färgen. Synar han inte rakar du in, synar han (eller hon, förlåt Mia, du är värst av alla att möta) så gäller implicita pottodds.

Med en motspelare som synar (och allt är höjning) så behöver pottoddset bara se ut att vara 3,1 när du tittar på potten just nu. (pott+höjn)/höjn=4,1.

Räknar du en viss sannolikhet för ytterligare synare kan talet bli ännu mindre, och kanske 2½ ggr pottodds före korrigering för det implicita pottodset (potten inklusive motspelarnas syn)

Skulle å andra sidan sidan din all-in vara hälften syn, hälften höjning så är det ca högst 3,6 gånger den pott du ser på bordet du kan satsa, räknat med en motspelare (detta helt oavsett sannolikheten att han synar), och under 3½ med viss tro att ytterligare en medel- eller högstackad synar (och därutöver kanske slåss vidare med fler marker, men dessa får du inte smaka på; i denna giv i alla fall)

Alltså: Du kan gladeligen gå allin med en tredjedel av vad du ser i potten.

Räcker allin bara till syn så ska det vara ca en fjärdedel. Dock måste du ju ändå syna om du "sparar" din allin och den bara är 2-3BB som bara är någon giv bort. Visst, ibland överlever man andå, har haft äran bli utslagen i heads-up av en som långt tidigare bara hade 10 marker, men speciellt troligt är det inte, Inte troligt, inte roligt heller med den plutten framför sig.

Ett alternativ du inte nämner är att syna enligt (de implicita) pottoddsen eller kanske något under. Om potten har 10-12 bb, du har 7 bb kvar. Du kan lägga in lite av ditt kapital för att bli synad och förhoppningsvis ha en liten chans klara dig. Blir du höjd finns inget alternativ - allin med resten.

Bäst är nog ändå att lägga in allt, 7 bb, för att taska till pottoddsen för de andra. OK, deras staplar är är kanske klart större, men de vill ändå inte förlora mer om de bara har drag eller ett par. Om jag tänker rätt så avgör prisstrukturen. Brant sådan så på sin höjd enligt pottodds eller lite under . Om ingen höjning så har du kanske 4bb kvar om du synas och ingen höjning efter turn (och du missar flushen). Troligare är dock syn från en helst två, och då har du säg 12 i potten, tre ökat, 1-2 ggr syn a tre och vid flush så har du 20b plus de fyra du inte satsade och om syn inte begärdes (osannolikt)

. men bara med sannolikheten 16% förstås om du inte hade de högsta valörerna. (väntevärde 7, har föga med verklighet att göra med bra vid jfr)

Om du inte är helt säker på, kanske 50% chans för syn om du lägger in alla dina 7b så får du 12+7 dvs 19b. (väntevärde 13, det genomsnittliga värdet efter sannolikhetsberäkning eller om någon föga elegant skulle testa med kortleken. Väntevärden kan som här vara ett värde som aldrig inträffar, medan väntevärden för spelkollektiv alltid är rätt, t ex hur mycket som delas ut efter avdrag. Väntevärdet per 1o kronor är 6:50 på V75 eller 8 kronor på vinnarspel.)

Så, skit i pottoddsen (förlåt ordvisen) och gå allin även med ett par blinds "för mycket". En har kanske bara två överkort och lägger sig inför dina 7b, den andra Ess och ett lågt par och synar. Även utan färgen kan du kanske få ett par snäppet över /eller har kanske redan det med tredje kortet på floppen.

En ytterligare synpunkt

Pottoddsen som fungerar i limitspel (tror jag, tänkte vara där med jag har fått smak för blod så det är bara NL nu, där svärden alltid är halvt dragna) "förstörs" ofta av stora höjningar. I just detta fall är det allin, inget därutöver påverkar ditt spel och du behöver inte fundera i om du ska riskera fler marker som konsekvens av annans beslut. Så just här fungerar oddsen för dig allin.

Tyckte först att du kanske spelat lite fel som var i den situationen. Det hade du kanske gjort innan, men att slowspela just i denna giv -med en spekulativ hand-för att få högstackare med även med mediokra kort är nog helt rätt i detta fall, avsiktligt eller ej. Du är kortstackad, och med de ökande blindsen som nafsar dig i hasorna så måste du upp. Upp eller försvinna. Ännu rättare om prisskalan är brant. Med "hjälp" av 1-2 motspelare kan ditt trängda läge förbättras väsentligt...

Jag har tidigare räknat och räknat (o kollat att oddskalkylatorerna räknar rätt) utifrån dessas sjukortshändelser samt egna femkortsdito. Det ligger i en låda nu. Visst har oddsen betydelse, men viktigare är andra faktorer, spelstil och motståndares egenskaper (ett par sajter flyttar högstackade ofta, då hinner man inte få grepp om folk om man inte ser dem på finalbordet igen. Ligger man medel eller under hinner man bedöma en del, även om det går lite fort ibland. För de som har bättre minne än jag och minns person X beteende före och efter flopp och turn och jämför det med pocketkorten i show.d. Handhistorik? Förvisso för sina egna misstag, men jag har inte getat. Snarare inte hunnit. Och! hur troligt är det att jag möter Xprsd88z från Lissabon igen...), och givetvis blindsen. I situationen ovan var din stack kanske bara ev 7BB? För dem som spelar på turbobord så är slumpfaktorn större (och samtidigt är agerade livsavgörande, inget tight segande där....)

Så, visst är oddsen (eller om man nu föredrar att räkna i sannolikheter) viktiga för alla, men i NL är faktorn relativt sett mindre avgörande.

En detalj förstås. Du berättade inte om något, inte heller om valörerna. Antar därför att A och K inte skulle antas vara i din hand, pocket. (med ett kommande A eller K, 3/46 av varje, ger ett par med viss vinstsannolikhet (vilket delvis beror på vilka motspelarna i given är och var de sitter) varför vinstsannolikheten ökar med 3-6%. Men antagligen inget av de högsta korten. Då däremot ökar sannolikheten att någon annan har färgdrag (samma färg givetvis) med A,K eller Q högt. Beroende på beteende (flop med suited connekted el ett kort emellan; ej de lägsta valörerna samt två i färg med ett högt kort) så ska vår vinstsannolikhet med färgdraget justeras från ca 18 till ca 16%, fyrtalsrisken mm oräknat.

Satt dock i förra veckan med en galning (hade jag sett i showdown) som öppnade med 56o mm som han slog mina AA med två par tidigare t ex. Efter min höjning i en senare giv gick han all-in, jag svarade (hade aningen mindre marker då). Förnöjt såg jag hans två låga klöver 3 och 6 mot mina högre i samma färg KT. På floppen kom en Kung samt två klöver. Bra. på turn har vi färgen. Skrockade förnöjt, och märker inte när sista kortet ger honom en straight flush 2-6, det står "0" och min figur vid bordet tonar bort. Gör litta ont än, främst för att den galningen fick mina marker. (Tur att jag håller mig på låga nivåer, gör så tills jag slutar småtilta. Klickar fel knapp ibland, och kan sedan kasta goda pengar efter dåliga. Ska dock bli skönt att slippa vettvillingarna längre fram, allin och allin. Visst, ofta har man 3-4-7-10 ggr men ofta åker man. Svårt vara disciplinerrat stilla inväntande, när de spelar med vilka pocketkort som helst. Visst, det kan vara sju kort till. Här har jag en del som jag måste smälta, och är tacksam för ev synpunkt. )

Tur jag inte skriver så ofta, inte kort o koncist precis....

Svaret på frågan är alltså att du kan satsa MER än en fjärdedel av nuvarande pott pga att bara en syn kan ta potten ifrån dig- Syn=mer pengar i potten som du spelar om.

Är du kortstackad och blinsen nyss höjts och i nästa giv måste du in med kanske 1/4 av dina marker, kanske än värre och höjd måste du överväga spela en svag hand. Bättre då agera nu och hoppas mr stor stack vill glufsa bort dig från bordet. Då kan du vid behov strunta i b-försvar och invänta tre-fyra händer på "bra" kort, eller en bluff i sen position. Mörkertjuvande med tveksamma kort har du inte råd med nu, tycker jag.

Good-bye, och har jag resonerat tveksamt i resonemanget så så skriv gärna, är nästan nybörjare i detta men hunnit med en hel del sista veckorna (och femkorts mörker har jag -gammal- erfarenhet av). Mest intresserad av detta med det vilda spelandet. Ska man kanske bara spela AA och annars invänta att den första tredjedelen eller hälften sprungit ihjäl sig? Kanske, men då har å andra sidan andra spelare rejält med marker, "bättre" såväl som "sämre" spelare. Kanske inte ens AA, och AA på handen o ett A med floppen är en rysare för mig. Flush, stege, flush, kåk och annat mot mina AAA som jag nog bara förlorat med.Trycka ut med AA? Ha, många chansar, försvinner, köper för en tjuga till och in igen, eller rebuy som i SM-satekllit ut, tilllbaka, ut, tillbaka, ut, ännu en rebuy - vilt spel och sedan slog han ut mig (som då tyckte att rebyu var lite för mesigt. Han/hon köpt sedan säkert mer men hittades inte i resultatlistan senare... Hur är det, har dessa sett för mycket all-in på TV? All-in lär inte vara så speciellt vanligt bland event-borden, först när man är på finalbordet, tre-fyra sista, då kan det vara en del allin. Men inte alla profiler... Borde väl ha kortat i texten nu, men måste bums iväg så...

Är p sannolikheten (vi använder procent, 100p=P att motspelare nr 2 synar

och höjningsdelen i din all-in är H procent gentemot samtliga motspelare

(det kan ju vara olika, du både synar o höjer en, och bara höjer den andra med din allin) så

100 / (4-H/100(1-P/100) så får du i procent så stor andel av den före nytt satsande varande potten som du kan göda med marker. Glömmer du formeln (rekommenderas) så är du inte helt fel ute med.

Vid färgdrag, en motståndare och din allin är en ren höjning: 32% ca30

Två motståndare 38%. ca 40

Är allin-en en halv höjning för en: 27% och med två 33%. ca 30

Det är kanske lite högt (AKQ-risk om en av de andra har färgdrag) men IRL vid NL-bordet så gäller nog bara: In med allt.

Annars förblöder du med blindsen och så kommer stora stygga stacken.

I fixed limit lönar sig säkert noggrannhet med odds och sánnolikheter. Även om man hade hunnit vid NL-borden så är det andra saker man ska ha koll på. Givetvis kunna ett hum om odds beroende på antal vid bordet, blindsen o porition. Kanske viktigare inte slåss med storstacken förrän på finalbordet (och då kan någon annan ha tagit honom) såvida han inte är en ren ram chansare. I rena oddssituationer (som i frågan här, men för en mer normalstackad. För frågeställaren finns inget alternativ till allin om det inte är i början med låga blinds. Och även här konstaterar via att vi ska lägga in en 30-40% av stacken om vi är låg (eller hög)stackade, möjligen aningen mindre vid medelstack?

Jaha, natten till drivrutinominstallation och virussök. Hem för frukost nu. Kan bli tre timmars sömn före kvällens Australien. Sist tappade jag en bra position, tänkte plötsligt att inte kan lilla jag ha chans och så rann den fina stacken bort. Långsökt, men med samma spel i början, no tilt, och så en härlig lång serie kort (färg, KK mm bara jag slipper AA) så. Har sett finalbordare på TV med 4-5 kvar, som jag bedömde som inte bäste spelare. få kort som moster Agda kunde gått allin med utan vidare eftertanke. Det vill jag ha. Blir det inte Aussie så kan åsse en bounty på tiltmannen vara nånting. Men det duger jag nog till enbart med kanonkort, trots att jag inte är helt lättläst.

Har du läst ända hit din stackare. Adjö och tack för det. Lovar inte strö ord på ett bra tag.. Mitt resonemang gäller internet, vid ev livespel bör man nog gå efter vad de andra har på handen. Om man känner dem, eller delvis kan "läsa" dem. Det gick bra på mörkertiden (live), men nu? Det ger sig, om ett halvår kanske...