Gå till innehåll

Ekonomiskt läge, hjälp :]


emilio_15

Recommended Posts

Tja, jag skulle vilja dra igång en liten diskussion om hur jag borde göra med min ekonomiska situation. Min morsa jobbar på Swedbank och försöker lura på mig massa grejer där man låser sina pengar en tid framöver. Men jag litar inte på henne och tror det bara är massa avgifter och att hon fått för sig att det är bra, hon vet inget annat än det bankcheferna bankat in i skallen på henne i guess (: .

 

Bor hemma och har inga utgifter. Kommer nog inte köpa några stora grejer det närmaste året då jag har halvny dator med 2 skärmar och även köpt ps3. Skulle väl vara om jag slaska en fet tv till rummet men det gör jag nog bara om jag hittar MTTklonken =).

Mitt läge:

 

"Framtidskonto" Swedbank (4% ränta, minimum 50k insatt, 1uttag/år) med 100k kr på.

30k kr i "Spax/Max". (Typ av fond med olika inriktningar där man låser cirka 3 år och är garanterad att få tillbaks sina pengar. Det man riskerar är ränteförlust, men tror iofs inte att chansen att plussa mkt är spec bra.)

Sen min pokerBR som kanske inte är så viktig men den ligger väl runt $20k.

Jag vill inte lägga ner allt för mycket tid på det. Så vet inte om aktier är nått för mig.

Riskbenägenhet: Hmm, vet inte riktigt, behöver ju inte pengarna men jobbigt om man skulle torska pengar man redan "safeat bort", men kan nog ta hyffsade risker om ni övertalar mig :).

 

Sammanfattar nog ganska bra, fråga om ni tycker det finns nått annat som påverkar.

 

Tack på förhand :) /Emil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var har du din bankrulle nu? På Neteller gör den ju ingen nytta. Det kontot din mor rekommenderade var inte så bra. Till exemepel Kaupthing Bank har ett konto med 4,5% ränta och inga avgifter what so ever. Nästan säker på att det inte är några gränser på uttag heller. Du kan ju sätta in en del där och en del i en aktiefond?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var har du din bankrulle nu? På Neteller gör den ju ingen nytta. Det kontot din mor rekommenderade var inte så bra. Till exemepel Kaupthing Bank har ett konto med 4,5% ränta och inga avgifter what so ever. Nästan säker på att det inte är några gränser på uttag heller. Du kan ju sätta in en del där och en del i en aktiefond?

 

Har den på olika pokersiter/neteller. Det hon rekommenderade var dock inte det kontot utan hon tyckte jag skulle köpa massa konstiga saker:D

Jag är fiskig på sånt här, hur funkar det att skaffa ny bank sådär? Vad är det kontot kopplat till? Är det gratis att föra över till andra konton sen? osv osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kaupthing fungerar så att du kopplar ditt vanliga konto till det och det är bara mellan kaupthing och det kontot du kan göra överföringar. Så tar du ut från Kaupthing får du slussa vidare från ditt vanliga lönekonto sen.

 

Vad var det för saker din mor ville att du skulle köpa?

 

Att ha hela bankrulllen på Neteller/pokersiter om man spelar micro/low är dumt av flera olika skäl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om framtidskontot är något att ha med tanke på att du bara kan ta ut 1 gång och bara 4% ränta ...tror att ett enkelt sparkonto har 3,5% ränta (?) på swedbank.

 

Finns ju fler banker med bättre förmåner när det gäller att bara ha pengar liggandes.

 

Jag har lite samma dilemma för jag vill inte ha pengarna i $ längre på någon internetplånbok utan räntor.

Har iaf öppnat ett nytt konto med ett visa till kontot på just swedbank men ska ta tag i att leta reda på bättre alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag öppna nyligen ett konto på Kaupthingbank efter att ha läst någon tråd här. Funkat smidigt och gjort en överföring från mitt tidigare bankkonto. Måste dock föra över mer innan jag kan låsa något där. Kommer inte ihåg vad d var för minimum krav osvosv för att låsa pengarna men d kan man kolla på deras hemsida. Så de kan ju vara ett tips som juggler skrev.

Vet dock inte om de är det bästa när de handlar om såpass "lite" pengar, men man måste ju börja någonstans :-P

 

Va kanske inget svar på din fråga men sitter i ungefär samma sitts som du :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kaupthing fungerar så att du kopplar ditt vanliga konto till det och det är bara mellan kaupthing och det kontot du kan göra överföringar. Så tar du ut från Kaupthing får du slussa vidare från ditt vanliga lönekonto sen.

 

Låter bra :)

 

Vad var det för saker din mor ville att du skulle köpa?

 

Hmm, typ nånting med att man låser upp sina pengar i fem år, men man kan plocka 20% itaget efter varje år, så 20% av pengarna är låsta i 5 år osv. Hon förklarade inte så noga :P

 

Att ha hela bankrulllen på Neteller/pokersiter om man spelar micro/low är dumt av flera olika skäl.

 

Men det har jag ju inte? 50% online ungefär. Och varför skulle det vara värre om man spelar lågt? :P

Sen vet jag inte om mina nivåer räknas till lågt eller inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag öppna nyligen ett konto på Kaupthingbank efter att ha läst någon tråd här. Funkat smidigt och gjort en överföring från mitt tidigare bankkonto. Måste dock föra över mer innan jag kan låsa något där. Kommer inte ihåg vad d var för minimum krav osvosv för att låsa pengarna men d kan man kolla på deras hemsida. Så de kan ju vara ett tips som juggler skrev.

Vet dock inte om de är det bästa när de handlar om såpass "lite" pengar, men man måste ju börja någonstans :-P

 

Va kanske inget svar på din fråga men sitter i ungefär samma sitts som du :oops: (Man borde ju skaffa sig ett jobb o flytta hemifrån:roll: )

 

Okej låter nice, men vad menar du med det där i början?:) Ganska luddigt skrivet det där med låsningen osv, får man ännu högre ränta då eller?

Sen har vi kanske inte helt lika sits, jag kommer inte flytta hemifrån på åtminstonde 2 år =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej låter nice, men vad menar du med det där i början?:) Ganska luddigt skrivet det där med låsningen osv, får man ännu högre ränta då eller?

Sen har vi kanske inte helt lika sits, jag kommer inte flytta hemifrån på åtminstonde 2 år =)

 

Kom o tänka på de så tog bort d :-P

 

Ne de jag mena var att man har ju ett "standardkonto" där som jag har pengarna på just nu, sen för man över därifrån till ett "sparkonto" där pengarna "låses", vilket jag inte gjort ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du inte gillar det bankspar du har kan du:

 

1. öppna externt konto hos någon förvaltare/bank som t.ex. Avanza. satsa på kapitalförsäkring

2. avdela pengarna i en delning av aktier och fonder

3. dela respektive del enligt olika risknivåer

 

Så här skulle jag ha gjort (har gjort):

 

Aktier: Jag har stora bolag med hög direktavkastning till 70%. Resten är spekulativa papper med högre risk. Jag har en hel del bank och investmentbolag (som t.ex. Kinnevik). Just nu är det förhållandevis höga substansrabatter där. Dessutom hade jag satsat en lottsedel i Rottneros, Homemaid och SSAB.

 

Fonder:

Beror helt på riskprofil. En blandning av ränte- och aktiefonder kan vara bra. Du kan även köra hedge. Om du bara kör aktiefonder så sprid hyfsat geografiskt. Undvik fonder noterade i dollarn och välj EUR-fonder istället. Heta marknader är Afrika, Sydkorea och Asien generellt (här finns givetvis stor fallhöjd). Miljötekniska fonder som DnB Nor Renewable Energi är också i ropet och går bra.

 

Aktieindexobligationer: Bankens mest välbetalda sparprodukt. Undvik, kostar för mycket.

 

Fördelning:

 

Här följer ETT EXEMPEL på en portfölj:

 

60% fonder

- 30% räntefond

- 30% aktiefond

---10% ..

---10% ..

---10% ..

 

40% aktier

- Större bolag 30%, H&M, Swedbank (hyfsat låg värdering), Kinnevik

- Mindre bolag 10%, kul krydda.. kanske Rottne eller Homemaid

 

Fördelning måste styras av din sparhorisont och riskprofil. Genom att satsa på fonder i olika branscher, valuta och region så får du en riskspridning. Genom att satsa aktiedelen i aktier med hög direktavkastning får du "ränta" (i form av utdelning) och en viss stabilitet.

 

Tänk bara på att aktiemarknanden är volatil just nu och att det kanske inte är fel att vara likvid istället.

 

GL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låg risk räntefonder är helt värdelösa, ofta ger de en avkastning på cirka 3-4% vilket är ungefär vad sparkonton presterar, skillnaden är ju att lågrisk räntefonderna kan backa också.

 

De har en extra uppsida som motsvarar nedsidan iofs. Däremot tycker jag förvaltningsavgiften generellt äter upp för mkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De har en extra uppsida som motsvarar nedsidan iofs. Däremot tycker jag förvaltningsavgiften generellt äter upp för mkt.

 

Räknade med förvaltnings avgifterna och av storbankernas lågrisk fonder finns det väldigt få som ens presterar över 3-4% även när börsen presterar väldigt bra när man har förvaltningsavgiften inräknad. Dock kan det ju vara idé att tillexempel ha en lågrisk fond på avanza, t ex den nya som följer stockholms index, kanske inte är perfekt tid att köpa den nu dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Emilio. Du är ung, bor hemma och har inte direkt några utgifter men en hög pengar. Det finns ju bara ett svar vad du skall göra. Bränn dom!

 

Mat, droger, resor, se till att få ligga.

 

Eller så sätter du dom i nån trött fond eller sparkonto där inflation och skatt på räntan gör att du förlorar pengar varje år och inser att du redan är gubbe.

 

EDIT: Du kan också köpa bostadsrätt. Har väl historiskt sätt visat sig vara en bra investering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du bara lite insatt så kan du säkert slå börsindex skapligt lätt, har jag då lyckats med varje år även fast jag inte är något direkt proffs.

Som att säga att du är vinnande pokerspelare eftersom du ligger plus efter att ha spelat 20 händer. Eller menade du att säga "Är du bara lite insatt så kan du säkert slå börsindex i snitt vartannat år."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...