Gå till innehåll

Dum fråga om flygplatser.


mukkitre

Recommended Posts

Hej ska flyga inom europa med två olika bolag. Först med sas till munchen för att sedan byta där. Landar i terminal två på munchen och har därifrån 65 min på mig att byta till ett annat flygbolag i samma terminal. Innebär detta då att jag måste stå vänta på mina väskor för att sedan checka in hos det andra bolaget? Då är väl en timme lite väl lite?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på. Bokade du biljetten hela vägen med ett byte eller bokade du två separata biljetter? Om du bokade två biiljetter kommer de inte känna till att den andra existerar. Men är de i tid borde du hinna ändå... en halvtimme innan brukar de sluta ta emot bagage och det är ingen tull som tar onödig tid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på. Bokade du biljetten hela vägen med ett byte eller bokade du två separata biljetter? Om du bokade två biiljetter kommer de inte känna till att den andra existerar. Men är de i tid borde du hinna ändå... en halvtimme innan brukar de sluta ta emot bagage och det är ingen tull som tar onödig tid

 

Allt bokat via samma resebyrå fast ej jag som bokat, dock lär dom ju ha tänkt på bytet. Antar att jag inte behöver oroa mig. Tack för ett snabbt svar. Kan låsas nu tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fiskat till mig på Bkks flygplats en gång. Hade typ en halvtimme att spela på innan phuket-flyget gick. Och jag lyckades ta mig ut ur systemet och sprang desperat runt och letade efter min väska. Efter ett tag gick det upp för mig att det så klart inte är jag som ska behöva hämta väskan och sen checka in bagaget igen på 30 minuter. Så var sjukt nära på att missa planet pga det här lilla missödet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fiskat till mig på Bkks flygplats en gång. Hade typ en halvtimme att spela på innan phuket-flyget gick. Och jag lyckades ta mig ut ur systemet och sprang desperat runt och letade efter min väska. Efter ett tag gick det upp för mig att det så klart inte är jag som ska behöva hämta väskan och sen checka in bagaget igen på 30 minuter. Så var sjukt nära på att missa planet pga det här lilla missödet.

 

 

Hm...tror nog ändå att jag bokar in mig på ett tidigare flyg till Munchen. Har som val att anlända så jag får 5 timmars spelrum istället...Känns klart bättre än att missa det enda flyget för dagen och sedan vänta i 24 timmar tills nästa flyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men alltså, har du bokat en resa från A till B och det råkar vara en mellanlandning, så är bagaget inget du behöver tänka på. Väskorna är sorterade och klara och fraktas direkt från första planet till det andra (i de lyckosamma fall då systemet faktiskt fungerar). Har du däremot bokat en resa från A till B och sen en ny resa från B till C så är det så klart en annan femma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men alltså, har du bokat en resa från A till B och det råkar vara en mellanlandning, så är bagaget inget du behöver tänka på. Väskorna är sorterade och klara och fraktas direkt från första planet till det andra (i de lyckosamma fall då systemet faktiskt fungerar). Har du däremot bokat en resa från A till B och sen en ny resa från B till C så är det så klart en annan femma.

 

Men det kan gå ändå, hade precis en sån bokning till Vegas, och det löste sig utan problem. Var bara att fråga snällt vid första incheckningen så löste dom så bagaget hängde med, men det beror såklart på vilka bolag det handlar om. Det var dock 2 olika bolag. (Lufthansa, SAS och Condor)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt bokat via samma resebyrå fast ej jag som bokat, dock lär dom ju ha tänkt på bytet. Antar att jag inte behöver oroa mig. Tack för ett snabbt svar. Kan låsas nu tack!

Det är inte alls säkert att bolag 1 kan checka in dig hela vägen bara för att samma resebyrå bokat. Ring aktuellt flygbolag och fråga när du checkar in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...