Gå till innehåll

Kommentera Othello och gdaily har en blogg ihop


gdaily

Recommended Posts

Apropå att ni lirade sällskapsspel under ålandsfärden... Är inte Diös något av en auktoritet på sällskapsspel eller har jag drömt i nattmössan? If so, vilka tror du att han skulle rekommendera? En topp fem-lista eller dylikt kanske kan vaskas fram :-D

 

Ticket to Ride har jag för mig att jag hörde något om på P3 häromdan. Man bygger järnvägar i Usa, right?

Right,

 

Stefan Diös brukar Googla sitt namn nån gång få och då, så jag antar att han kommer svara snart :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 412
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Halloj, Aussie Millions närmar sig. Blir det rapportering kring den i den gemensamma bloggen eller blir det något nytt? Ser fram mot sköna rapporteringar från ett soligt Australien..

 

Något blir det, vet inte hur

 

Är intresserad av vad som händer om en CocaCola junky går över till Cola light eller Max...

Samma besvär som att inte dricka alls?

 

Jag drack CC Zero förra gången jag skulle sluta - vilket gjorde att jag drack fem liter om dagen. Smaken fanns där, men sockerkicken kom aldrig, så man drack och drack och drack....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Kan vi se fram emot bilder från "Down under"?
  • Kan man hoppas på att du fått nya strumpor/skor av Othello i julklapp till shortsen? ;-)
  • Kan vi få se dig bygga stack med några valuebets denna gång istället för att bara stjäla?
  • Är det omöjligt för dig att bygga en tajt image i en djupstackad turnering?
  • Kan du säga om det för en Cola-junkie smakar olika beroende på var Coca-Colan är tillverkad? En "Svensk" Tuborg är ju t.ex. grymt mycket sämre än en "Dansk", beror väl på vattnet...

PS Jag håller tummarna för en klonk och att inte T6 värvar allt för många medlemmar där nere!

 

200710230848161.jpg

 

Skönheten och odjuret...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du säga om det för en Cola-junkie smakar olika beroende på var Coca-Colan är tillverkad?

 

Eftersom Gdaily just nu sitter på flyget till den stora ön så passar jag på att svara.

JA - Du märker skillnad var coca-colan är tappad. Det beror till stor del på vilket sorts vatten som används. Jag har fortfarande hemska minnen av colan som fanns att få tag på nere i Grekland när var där nere ngr sommrar slutet 80-början 90. Där fick man ibland ngt som vi kallade diselcola. Den verkade ha tappat all form av kolsyra, samt hade en oljig hinna av ngt slag. Ungefär 5-10% av burkarna var sådana. RYYYYYS.

Sen är det ju även stor skillnad vilken sorts burk eller flaska som drycken kommer i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom Gdaily just nu sitter på flyget till den stora ön så passar jag på att svara.

JA - Du märker skillnad var coca-colan är tappad. Det beror till stor del på vilket sorts vatten som används. Jag har fortfarande hemska minnen av colan som fanns att få tag på nere i Grekland när var där nere ngr sommrar slutet 80-början 90. Där fick man ibland ngt som vi kallade diselcola. Den verkade ha tappat all form av kolsyra, samt hade en oljig hinna av ngt slag. Ungefär 5-10% av burkarna var sådana. RYYYYYS.

Sen är det ju även stor skillnad vilken sorts burk eller flaska som drycken kommer i.

 

Ja hu ja... jag är övertygad om att vattnet som används i alla bryggeriprodukter i Grekland är taget från hamnen i Pireaus..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå att ni lirade sällskapsspel under ålandsfärden... Är inte Diös något av en auktoritet på sällskapsspel eller har jag drömt i nattmössan? If so, vilka tror du att han skulle rekommendera? En topp fem-lista eller dylikt kanske kan vaskas fram :-D

 

Ticket to Ride har jag för mig att jag hörde något om på P3 häromdan. Man bygger järnvägar i Usa, right?

 

Right,

 

Stefan Diös brukar Googla sitt namn nån gång få och då, så jag antar att han kommer svara snart :-)

 

 

Snart och snart ... :-) Men det är rätt, på sitt sätt; ge idioten lite tid så trillar femöringen ner till sist.

 

Tack för förfrågan och för förtroendet. Jag vill absolut inte kalla mig någon "auktoritet på sällskapsspel"; däremot är jag generellt road av lekar och spel och tycker att sällskapsspel är en av de vettigaste och trevligaste umgängesformerna jag kan tänka mig.

 

Jag vet inte om det är otillåten reklam, men det finns en sajt som heter BoardGameGeek där man kan hitta det mesta om de flesta spel, inklusive användarrecensioner och rankinglistor. Det är säkert mycket bättre att titta där, eller på någon liknande sajt, än att fråga mig. (Och vill man absolut fråga nån är det säkert en bättre idé att fråga Dan Glimne.)

 

Men eftersom vi har nämnt Ticket to Ride kan jag säga att det spelet har funkat väldigt bra i de flesta sällskap där vi har prövat det, både bland folk med spelerfarenhet och mer tillfälliga gäster. Det har enkla regler, går snabbt och lätt att spela men är välbalanserat och kräver lagom många taktiköverväganden för att vara så simpelt. Det finns flera tilläggs- och fortsättningslådor med olika kartor och regelvariationer - några bättre än andra, beroende på vad man föredrar. På de spelkvällar där jag har deltagit de senaste 2-3 åren har Ticket to Ride nästan alltid varit ett uppskattat inslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är inställd ja Stefan. Nytt preliminärt datum är 9:e februari. Du som har testat alla brädspel; hur ofta gör ett tillägg spelet roligare egentligen? Till Settlers och andra spel som jag tittat så är det roligast att spela utan expansioner, det blir för rörigt och kärnidén försvinner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är något av ett spelfreak (Bräd, figur och sällskaps), och det beror helt på vilket spel. Många blir fantastiskt mycket bättre med dom (Chez Geek b la), men oftast så räcker det med ett. Vissa spel har 6-7 expansioner, kör man med alla så blir det bara massivt rörigt och plottrigt. Sen funkar många expansioner bra för att få igång lite spelglädje i ett spel man blivit trött på. (Carcassone för mig b la)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är inställd ja Stefan. Nytt preliminärt datum är 9:e februari. Du som har testat alla brädspel; hur ofta gör ett tillägg spelet roligare egentligen? Till Settlers och andra spel som jag tittat så är det roligast att spela utan expansioner, det blir för rörigt och kärnidén försvinner.

 

OK, vi får återkomma om 9 februari; den dan är t.v. lite oklar för mig.

 

På fråga b) får jag hålla med övriga kommentarer om att det helt beror på spel och expansion; i alla fall har inte jag något generellt svar på frågan. När det gäller Settlers, som du nämner, har jag ofta spelat grundlådan samt de båda expansionerna Seafarers och Cities & Knights. Seafarers innehåller i sig ett antal spelvarianter. Jag varierar gärna mellan de olika lådorna. Åtminstone någon/några av Seafarers-varianterna är riktigt rolig/a, brukar vi tycka, även om några kändes lite plattare.

 

Vi spelar gärna C&K också, men där förstår jag din invändning. Innan man har vant sig vid alla de oändliga tilläggshändelserna, nya korten osv blir det lätt rörigt och svårt att hålla reda på allt. När man har vant sig kan man tycka det är rätt kul, men då händer det i stället att poängsamlandet blir obalanserat. Det tar en massa tid att bygga upp sin ställning så att man är redo att plocka poäng, men när man väl har gjort det kommer alla poängen väldigt snabbt och vips så är det slut. Det blir liksom en för kort slutspelsfas efter en ganska lång uppbyggnads- och mittfas, och den som först rycker ifrån i poäng är ofta också den som vinner.

 

Det har i alla fall vi ofta känt i mitt gäng, men vi har som sagt ändå haft glädje av spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom Ola's egna blogg här på PF kan ni läsa om Ola och de andra spelarna i Team PokerRoom.com i PokerRoom's egna blogg, direkt från Melbourne.

 

Spelet började för mindre än en timme sedan och Ola har redan varit all-in tre gånger. Först dubblade Ola upp mot Steve Zolotow med nötstegen, troligvis hade Steve en lägre floppad stege eller ett set. En stund senare dubblade Ola upp Steve när Steve's par i tvåor stod mot Ola's AJ. En liten stund senare var Ola och Steve all-in igen, Ola med QJ mot Steve's QT på Q-hög bräda på turn. Steve rivrade en tia och tog hem 12k potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Othello, hoppa du bara ner i brunnen nån gång även om jag väldigt gärna vill att någon lyckas få ner Stefan Diös dit.

 

Jag beställde Rolf Slotbooms bok efter klonk i Dagens Fråga så nu ska jag fösöka läsa varför man spelar med så många hålkort. Sen är det väl dags att skaffa konto på SvS och dra ut Ängeln innan jag jagar rätt på dig och donerar överskottet till dig, OK?

 

Håller med om att det är kul med Olas "Do or Die" men saknar bilder...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...