Gå till innehåll

Intrång i datornätverket


robster80

Recommended Posts

Sambon satt och lekte med Itunes ikväll och hittade i en flik ett delat album från någon som vi aldrig hört namnet på förut. Eftersom jag har ganska dålig koll på Itunes tänkte jag först att det var någon form av internet baserad reklam där man fick se låtalbum hos slumpvis utvalda användare. Efter lite efterforskning får jag reda på att det är ett delat musikalbum från någon på vårt datanätverk, alltså har vi om jag förstår det hela rätt fått ett intrång på nätverket

 

Vi har två datorer kopplade till en trådlösnätverks-router. På routern har vi säkerhet med WPA-PSK. Lösenordet är lagom klurigt. Hur troligt är det att någon har hackat routern? Kan någon ha tagit sig in direkt på våra enskilda datorer utan att passera routern först?

 

Har nu bytt lösenord på routern, bytt SSID, satt in specifika Mac adresser, aktiverat att SSID inte syns samt bytt password till pokerkonton m.m.

 

Något mer jag bör göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst paranoid kanske jag är men detta är fan inte kul. Nu är fanskapet inne i Itunes biblioteket igen. När jag drar ut elsladden från routern så försvinner han. Fattar fan ingenting. Hur kan han hacka sig in igen när jag bytt password m.m. Vi har fasta bredbandsuttag i huset. Kan det kanske vara så att vi har ett gemensamt nätverk för hela fastigheten? Tycker att det är nästan lika sjukt i sådana fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kan jag inget om itunes men har inte programmet någon funktion för att dela filer?

 

Inte direkt troligt att det är routern som någon har hackat med den setupen som du beskriver.

 

Jag hade rotat runt i programmet först. En sökning på Google på "disable itunes sharing" gav en hel del träffar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tippa det är nåt som sägs ovan, av frekje

 

men nåt nedan iaf:

 

Tre steg till ett säkrare trådlöst nät

Många mindre, trådlösa nätverk saknar fortfarande bra säkerhetslösningar, trots att det inte är speciellt svårt eller mödosamt att göra dem betydligt säkrare. Macadressfiltrering och wep-kryptering ger ett hyfsat skydd. Vill du vara ännu tryggare satsar du på wpa.

scannat era datorer med ett antal av scanners, anti-rootkit scanner osv?

 

kollat att ni inte har gamla sårbara versioner ...tex:

 

Apple iTunes "covr" Atom Buffer Overflow Vulnerability

Secunia Advisory: SA26725

Release Date: 2007-09-06

Last Update: 2007-09-07

Critical: crit_4.gifHighly critical

Impact: DoS

System access

Where: From remote

Solution Status: Vendor Patch

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering..

 

Jag drar ut nätverkskabeln ur routern och han är kvar. Jag drar ut elkontakten ur routern och han försvinner. Är inte detta bevis på att han har hackat routern?

 

Fan jag är grymt nojjig nu. Har googlat hans namn (hans namn finns i han itunes bibloteksnamn) och han bor runt 500m från mig. Finns väl inte en chans i världen att min router har så bra täckning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering..

 

Jag drar ut nätverkskabeln ur routern och han är kvar. Jag drar ut elkontakten ur routern och han försvinner. Är inte detta bevis på att han har hackat routern?

 

Fan jag är grymt nojjig nu. Har googlat hans namn (hans namn finns i han itunes bibloteksnamn) och han bor runt 500m från mig. Finns väl inte en chans i världen att min router har så bra täckning?

 

Du kan ju titta - med hjälp av routern eller din dator - vilka trådlösa nätverk som är synliga. Själv kan jag se en hel drös, med olika signalstyrka.

 

Se efter i inställningarna både på router och i datorer, så att de inte kopplar upp sig till närmast tillgängliga nätverk. Detta är ju praktiskt med en bärbar på stan, men inte vad du vill ha hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En jag pluggade med hade samma problem och hon bodde i studentkorridor. Hon upptäckte hur många nya låtar och flikar som helst i itunes, och tydligen så hade hela korridoren/nätverket delad library. Hon var rädd att någon "hackat" hennes dator men det var uppenbarligen inte så. Kan ju vara samma problem för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En jag pluggade med hade samma problem och hon bodde i studentkorridor. Hon upptäckte hur många nya låtar och flikar som helst i itunes, och tydligen så hade hela korridoren/nätverket delad library. Hon var rädd att någon "hackat" hennes dator men det var uppenbarligen inte så. Kan ju vara samma problem för dig.

 

Jo, jag börjar tro att det är så i mitt fall också. Inga andra datorer har enligt routern loggat in på nätverket och enligt brandväggen ska allting vara ok. Fattar bara inte hur det delade biblioteket kunde finnas kvar när jag drog ut nätverkskabeln från jacket i väggen men försvinna när jag drog bort strömmen till routern. Sedan är det ju rätt sjukt att Itunes går igenom alla brandväggar och skydd för att dela musik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chilla, det är ingen fara.

 

Gå in i itunes inställningar och klicka ur checkboxen för "leta efter delade bibliotek". Användarna som dyker upp ligger troligtvis på samma nät som du hos din internetleverantör.

 

Ok, tack så mycket! Efter att ha sovit på saken är jag ganska lugn idag. Men fattar fortfarande inte varför Itunes går igenom brandväggarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack så mycket! Efter att ha sovit på saken är jag ganska lugn idag. Men fattar fortfarande inte varför Itunes går igenom brandväggarna.
Kan ju finnas ett par förklaringar. T.ex att du har tillåtit programmet att kkoppla upp sig mot internet (Itunes Store) och då hänger funktioner som nätverksdelning med. Fullkomligt idiotiskt sätt att lägga upp ett prog på IMO.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju finnas ett par förklaringar. T.ex att du har tillåtit programmet att kkoppla upp sig mot internet (Itunes Store) och då hänger funktioner som nätverksdelning med. Fullkomligt idiotiskt sätt att lägga upp ett prog på IMO.

 

Ja, där satt den... Både jag och sambon använder Itunes för att synka våra löppass med Nike+ på webben.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...