Mr GZON Postad 16 November , 2007 Rapport Postad 16 November , 2007 Skulle uppskatta om någon skulle kunna förklara skillnaden mellan organisationsnummer och momsnummer Citera
JNL Postad 16 November , 2007 Rapport Postad 16 November , 2007 Skulle uppskatta om någon skulle kunna förklara skillnaden mellan organisationsnummer och momsnummer Utgår från att du pratar om för aktiebolag. Organisationsnummer får företag när de registreras, det är som ett personnummer fast för företag. Momsnummer borde vara ett nummer som företaget får när/om det registrerar sig för moms. Det finns företag som inte är momsregisterade och de har då sannolikt inget momsnummer. Citera
fredyr Postad 16 November , 2007 Rapport Postad 16 November , 2007 Utgår från att du pratar om för aktiebolag. Organisationsnummer får företag när de registreras, det är som ett personnummer fast för företag. Momsnummer borde vara ett nummer som företaget får när/om det registrerar sig för moms. Det finns företag som inte är momsregisterade och de har då sannolikt inget momsnummer. Ja det stämmer bra. Jag antar att anledningen till att OP frågar är för att momsnumret är baserat på organisationsnumret. Man tar fram det med "SE" + orgnr + "01". Citera
Klyka Postad 16 November , 2007 Rapport Postad 16 November , 2007 Organisationsnummret är företagets motsvarighet till personnummer. Momsnummer är.. tja. "Kundnummer" hos skatteverkets momsavdelning, antar jag att man skulle kunna säga. Varför man inte bara använder organisationsnummret rakt av vet jag inte. Citera
Klyka Postad 16 November , 2007 Rapport Postad 16 November , 2007 Ja det stämmer bra. Jag antar att anledningen till att OP frågar är för att momsnumret är baserat på organisationsnumret. Man tar fram det med "SE" + orgnr + "01". Och där kanske svaret på min fråga kom. Internationalisering? Citera
fredyr Postad 16 November , 2007 Rapport Postad 16 November , 2007 Och där kanske svaret på min fråga kom. Internationalisering? Med största säkerhet, ja. Citera
Mr GZON Postad 16 November , 2007 Författare Rapport Postad 16 November , 2007 Ja det stämmer bra. Jag antar att anledningen till att OP frågar är för att momsnumret är baserat på organisationsnumret. Man tar fram det med "SE" + orgnr + "01". Exakt av den anledningen. Är det som så att momsnummer måste ha SE + orgnr + 01 (om vi nu talar svenskt företag)? Jag har nämligen sett fakturor där det står 6 siffror bindesträck sedan 4 siffror under rubriken momsnr, mig veterligen är det orgnr och inte momsnr Citera
fredyr Postad 16 November , 2007 Rapport Postad 16 November , 2007 Exakt av den anledningen. Är det som så att momsnummer måste ha SE + orgnr + 01 (om vi nu talar svenskt företag)? Jag har nämligen sett fakturor där det står 6 siffror bindesträck sedan 4 siffror under rubriken momsnr, mig veterligen är det orgnr och inte momsnr Mtp att de alltid ser likadana ut i Sverige just så antar jag att dom inte är jättenoga med att skriva ut SE och 01 helt enkelt, när det är domestika fakturor. Här finns lite mer http://sv.wikipedia.org/wiki/Momsregistreringsnummer Citera
Recommended Posts